Mitä vaivoja tiedät tulleen tupakoineen äidin lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "okei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei sano. ainakin mun parilla kaverilla on ollut lapset tosi pieniä syntyessään ja yhdellä verenpaineet heitteli ja nuo oireet kyllä luetellaan tupakoinnin riskeissä. lääkärit eivät kuitenkaan voi näissä tapauksissa varmuudella sanoa että siitä johtuisi joten eivät sano mitään.

ei kai kukaan ole niin jumala, että voisi sanoa jonkun vaivan tulleen varmasti tupakasta, ei sellaista voi tietää. Itse poltin kahden vanhimman raskausaikana, kuopuksen en. Mitään eroavaisuuksia en heissä huomaa psyykkisesti tai fyysisesti, kukaan ei syntynyt ennen aikojaan.

no en tunne ketään joka olis polttanu raskauden aikana mut yhden tiedän jolla mies polttaa ja sillonhan on altistunu passiiviselle tupakoinnille ja lapsella astma ja allergioita... vaikea tietty sanoo onko tupakan syytä nuo...

Mun äiti poltti kun odotti isosiskoa ja minua. Synnyttiin normaalipainoisina ja ollaan oltu terveitä jos nyt nuhaa ei tähän lasketa.. Lopetti tupakoinnin ennenkuin rupes odottaan mun veljeä. Veli sitten aina ja on vieläkin, vaikka aikuinen tulee kipeäksi helposti ja hänellä on astma.. Kaverin lapsi syntyi reilu 4 kiloisena ja on ollut aina tervekuin pukki vaikka odotus aikana polttikin..
Tuota passiivista tupakan poltto en kyllä allekirjoita jos ei nyt ihan sen odottavan äidin naaman edessä vedelly niitä savuja ihan 24/7..

Mun äiti poltti kun odotti isosiskoa ja minua. Synnyttiin normaalipainoisina ja ollaan oltu terveitä jos nyt nuhaa ei tähän lasketa.. Lopetti tupakoinnin ennenkuin rupes odottaan mun veljeä. Veli sitten aina ja on vieläkin, vaikka aikuinen tulee kipeäksi helposti ja hänellä on astma.. Kaverin lapsi syntyi reilu 4 kiloisena ja on ollut aina tervekuin pukki vaikka odotus aikana polttikin..
Tuota passiivista tupakan poltto en kyllä allekirjoita jos ei nyt ihan sen odottavan äidin naaman edessä vedelly niitä savuja ihan 24/7..

no jos mies vetää pari askia päivässä ja polttaa sisälläkin niin eiköhän siinä altistu ihan tarpeeks...

no jos mies vetää pari askia päivässä ja polttaa sisälläkin niin eiköhän siinä altistu ihan tarpeeks...

Nii sen sanoo kyllä jo järkikin, mutta kuka täyspäinen odottava äiti joka ei itse polta antais mihensä vetää sisällä 2 askia päivässä tupakkaa ????
Oikeesti en tunne ketään, enkä edes tiedä kuka vetäis sisällä tupakkaa......
Tietääkö kukaan...?? Tai tunteeko ??

Tiedän aika monta äitiä, jotka polttaneet. Osan lapsilla ei mitään, nää äidit poltti vaan vähän tai osan raskaudesta. Sit taas tosi monen lapsella dysfasiaa, adhd:ta, astma, atopia, allergioita ja sairastelee paljon.Ja sit jotkut syntyi tosi pieninä vaikka yliaikaisia ja osaa jouduttiin ultraamaan kun ei kasvaneet mahassa kunnolla...

Pienipainoisuutta, hapenpuutetta synnytyksessä, kosketusarkuutta, vieroitusoireita:tärinää yms, astmaa, yhdellä erittäin paha keuhkovika (äiti poltti myös sisällä lapsen ollessa pieni), allergioita, oppimisvaikuksia, kehityshäiriöitä , infektioita toisensa perään jne.

sisko poltti molemmat raskaudet ja ei ole mitää ollut tähän mennessä. paitsi se esikoinen itki tyylii ekat 3 päivää niitä vierotusoireita.
mutta ihan terveitä ovat.

Tämä äiti poltti kaikkien kolmen raskauksien aikana, kun ei vaan pysytynyt lopettaan. Mutta tupakka ei ole mitenkään vaikuttaneet hänen lapsiinsa. Kaikki ovat terveitä. Äidin mukaan. Tupakointi ei mitenkää ole vaikuttanut hänen lapsiinsa.

Paitsi että kaikille menee epäsäännöllisen säännöllisesti Ventolinea ja antihistamiineja, yhdellä on paha sen kummemmin diagnosoimaton tarkkaavaisuushäiriö (äidin mukaan se on lukihäiriö), keskimmäinen jäänyt kahdesti luokalle ja diagnosoitu adhd, tourette, psyykkisiä ongelmia (äiti haluaa pitää lapsen normiluokalla, ettei erotu porukasta), nuorimmainen näyttää vahvoja merkkejä adhd:stä, on vahvasti tunnehäiriöinen persoona ja hänellä myös oppimisvaikeudet.

Mutta nämä siis eivät johdu siitä tupakasta... :D

minkäslaisia vaivoja mun nyt pitäis itestäni ettiä. ite en muista mutta sillon 60 luvulla taidettiin poltella ihan missä sattu huvittamaan ja kuka vaan..

Äidillä lukuisia keskenmenoja ja krooninen keuhkoputkentulehdus, tästä tiedän että lääkärit yrittivät sanoa että vähentäisi tupakointia..meni 3 askia päivässä. Lapsella joka sitten viimein syntyi on lukuisia allergioita, on todella pienikokoinen ja aina kipeänä. Tämä äiti tosin polttaa myös autossa lasta kuskatessaan joten johtuu varmaan siitä enemmänkin kuin raskausajan tupakoinnista.

Tunnen paljonkin äitejä jotka poltti raskausaikana, varsinkin niitä jotka saivat lapsensa 80- luvun alussa. yhdelläkään en tiedä mitään tupakan aiheuttamaa vaivaa. Oma äitini poltti odottaessaan minua ja lopetti kokonaan kun veljeni ilmoitti tulostaan. olemme sisarusteni kanssa (meitä on neljä) olleet ihan yhtä terveitä, kenelläkään ei ole mitään sairauksia ja lapsenakin olimme todella terveitä ja synnyimme ihan normaalikokoisina juuri laskettuna päivänä jokainen. Tunnen myös muutaman parin vuoden sisällä vauvan saaneen äidin joka on polttanut raskausaikana ja heilläkin on ihan terveet lapset. Yhdelle näistä oli lääkäri sanonut, että lopettamisesta aiheutuva stressi on isompi riski vauvalle kuin satunnainen polttaminen.

Niin ja kun joku kysyi vieläkö joku polttaa sisällä, niin kyllä, anoppini, joka on ihan korkeakoulutettu ja muuten fiksu nainen, polttaa sisällä silloin tällöin.

Yhteistyössä