Millaisia kehitykseen liittyviä häiriöitä tai sairauksia tiedät/luulet tulleen äidin elintapojen seurauksena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailee"

Vieras
Siis mitä ongelmia lapselle on tullut jos äiti elänyt epäterveellisesti raskausaikana? esimerkiksi juonut alkoholia, huumeita käyttänyt, vetänyt tupakkaa yms, altistanut itsensä vaarallisille kemikaaleille? itse tiedän ainakin yhden fas-lapsen ja yhden lapsen, joka kuuroutui kun äiti oli altistunut maaleille raskauden alussa. Myös tupakka on aiheuttanut varmaankin joissan tapauksissa ongelmia, sillä tuttavistani on tupakoinut aika moni raskaana, runsaasti, ja kaikkien lapsilla on ylivilkkautta, käytösongelmia, oppimisvaikeuksia. Mutta näitä ei voi todistaa..

Nooo, erään raskaus- ja imetysaikana tupakoineen lapsi on jatkuvasti kipeänä. Milloin mitäkin korvatulehdusta ja flunssaa ollut ensimmäiset 2 vuotta. Itse ajattelen (hiljaa mielessäni) että tuo raskausajan tupakointi on syy siihen että on koko ajan kipeä.

Muuten, mistä sen niinkuin tarkalleen tietää, mikä johtuu raskaudenaikaisista jutuista? Kun eihän esim. rokotehaittojakaan hyväksytä sillä perusteella, että ajallinen yhteys on. Mikä siis johtuu raskaudesta, mikä olisi tullut muutenkin, miten näitä tutkitaan?

En itse tunne yhtään lasta, joka olisi saanut jonkun diagnoosin ja se olisi yhdistetty suoraan johonkin äidin elämäntapaan. No joo, pari pulskaa lasta tiedän, jotka syntyneet rd-äideille, mutta ei näistäkään mitään diagnoosia ole.

Saanko ap udella, että mistä päättelet maaleille altistumisen aiheuttaneen lapsen kuuroutumisen...?
En ole kyllä itse ikinä kuullut tuollaisesta ja olisi kiva saada jotain tutkimustulosta tai muuta perusteluksi.

Niin ja itse tunnen kaksi kuulovammaisena syntynyttä lasta (asia huomattu tietenkin vasta myöhemmin) ja molemmat näistä ovat kaksosia ja syntyneet ennenaikaisina... :) Ovat siis eri perheiden lapsia.

[QUOTE="femin";29211250]Niin ja itse tunnen kaksi kuulovammaisena syntynyttä lasta (asia huomattu tietenkin vasta myöhemmin) ja molemmat näistä ovat kaksosia ja syntyneet ennenaikaisina... :) Ovat siis eri perheiden lapsia.[/QUOTE]

Ja miten tämä liittyy äidin elintapoihin?!?

Työkaveri on n.4kk vauvan äiti. Vauva syntyi 1kk etuajassa ja oli n.47cm eli hyvänpituinen, mutta painoa oli vain reilu 2kg. Eli aivan liian laiha. Vaikka työkaveri on itse pieni nainen, niin kuitenkin on naisellisia muotoja itsellä, ettei aivan riuku ole. Joka tapauksessa aivan liian laiha vauva pituuteen nähden. Sai hengittää tupakan savua koko ajan mahassa ollessaan.

Aika näyttää kasvaako ja kehittyykö lapsi terveenä. Toivottavasti. Suloinen tyttö.

ma olen aiheuttanut omalle lapselle ad/hdn juomalla rankasti alkuraskaudessa.En tosin tahallisesti kun r testit naytti negaa viela kolnannella kuulla,mutta olen varma etta juomiseni aiheutti lapsen vaikeudet.

Tiedän perheen, missä on useempikin lapsi. Emäntä veti röökiä raskaana ollessaan minkä kerkesi, lopputuloksena lapsilla on ylivilkkautta, aggressiivisuutta, oppimisvaikeuksia, keskittymiskyvyn puutetta, sairastelevat paljon jne, mutta äiti itse on sitä mieltä, ettei tupakoinnista raskauden aikana ole minkäänlaista haittaa lapselle...

Pari FAS-lasta on lähipiirissä. Lapsi kantaa äidin alkoholinkäytön seurauksia koko elämänsä: keskittymisvaikeudet, oppimisvaikeudet, syndroomalle tyypiliset ulkonäköpiirteet (jotka onneksi eivät yleensä ole kovin silmiinpistäviä).

vieras: Vaikeahan usein on aukottomasti tietää, mikä johtuu mistäkin, mutta raskauden aikaisen alkoholinkäytön vaikutuksia on tutkittu niin laajasti, että mahdolliset haitat on varsin hyvin tiedossa.

Yhteistyössä