Miksi teette karjalanpaistia aatoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sirpaleina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja jotkut viisastelijat voisi lukea koko ketjun läpi, niin ei tarvis tulla "jälkiviisastelemaan".

vieras, Ja mä oon prkl tehnyt itekkin sitä karjalanpaistia vaikka kuinka monta kertaa, mun PAPPA ON KARJALAINEN ettäs tiedät... Kyllä mä tiedän mitä lihaa siihen tulee.

Ja ottakaa nyt ihteenne oikein kunnolla niin saan oikein mehevät naurut, kun pää punasena kirjotatte mulle puolustautumispuheittanne :D

Itsehän sä aloituksessas kysyt, että "Miksi ihmeessä juuri karjalanpaistia? Siis kertokaa mulle se pointti". Mitä nyt oikein itse hiillyt, kun sinulle vastataan ja kerrotaan se pointti. Joka on siis se, että se on suomalainen perinneruoka.

[QUOTE="vieras";22716632]Itsehän sä aloituksessas kysyt, että "Miksi ihmeessä juuri karjalanpaistia? Siis kertokaa mulle se pointti". Mitä nyt oikein itse hiillyt, kun sinulle vastataan ja kerrotaan se pointti. Joka on siis se, että se on suomalainen perinneruoka.[/QUOTE]

Ei minullekaan tämän avauksen pointti avautunut toisellakaan lukemisella, jos se ei siis ollut taivastella WTF-toitotusten säestämänä joitakin jouluruokatapoja.

Kertokaa mulle se pointti.. Miksi just karjalanpaistia? Ihme kun ei muusia ja lihapullakastiketta...
Eikö se riitä että on jo sitä sikaa yhdenlaisessa muodossa pöydässä?

Kuulin myös että jotkut tekee makaronilaatikkoa aatoksi.. WTF? Eikö jouluaatto ole pyhitetty sellasille ruuille mitä ei normaalisti syödä kuin kerran vuodessa? Eihän tuota nyt missään suomenlaissa sanota, mutta jaksa ihmetellä... Ja jokanen taplaa tyylillään... :P

Meillä siitä syystä, että kun en syö possua....eli meitin pata tehdään joko riistasta tai sitten naudan ja lampaan lihasta.

Mä taas en ymmärrä miten monille ihmisille tuntuu olevan ihan uusi ja täysin käsittämätön juttu, että Suomi ei ole perinteisesti mikään täydellinen yhtenäiskulttuuri ja ruokaperinteet ovat vaihdelleet eri puolilla maata ja siten myös joulupöydät. Ja siksi nykyäänkin ihmisillä voi olla hyvin erilaisia joulupöytiä jo pelkkien perinteiden ja niiden sekoittumisen vuoksi.

[QUOTE="vieras";22716656]Mä taas en ymmärrä miten monille ihmisille tuntuu olevan ihan uusi ja täysin käsittämätön juttu, että Suomi ei ole perinteisesti mikään täydellinen yhtenäiskulttuuri ja ruokaperinteet ovat vaihdelleet eri puolilla maata ja siten myös joulupöydät. Ja siksi nykyäänkin ihmisillä voi olla hyvin erilaisia joulupöytiä jo pelkkien perinteiden ja niiden sekoittumisen vuoksi.[/QUOTE]Sama toistuu pääsiäisen aikaan, kun ollaan ihan kummissaan (vuosi toisensa perään) kuinka eri seuduilla käymään virpomassa ja trullitellaan eri aikaan.

[QUOTE="vieras";22716633]Miks teette riisipuuroa?
Niin. Jotain puuroa nyt jouluks keitellä![/QUOTE]

Joulupuuro (riisimoinen) kuului ennen meillä aaton aamiaiselle.
Muutenkin aamiainen oli miehen elämäntarinan tarkoin sääntelemä. Siloin myös sai ekan kerran maistaa joulukinkkua ja kotona leivottua joululimppua.Muut herkut säästettiin aaton päivälliselle.

Minun mielestäni se oli hauska perinne.
Meillä kotona ei oltu oltu noin ortodoksisia.

[QUOTE="vieras";22716656]Mä taas en ymmärrä miten monille ihmisille tuntuu olevan ihan uusi ja täysin käsittämätön juttu, että Suomi ei ole perinteisesti mikään täydellinen yhtenäiskulttuuri ja ruokaperinteet ovat vaihdelleet eri puolilla maata ja siten myös joulupöydät. Ja siksi nykyäänkin ihmisillä voi olla hyvin erilaisia joulupöytiä jo pelkkien perinteiden ja niiden sekoittumisen vuoksi.[/QUOTE]

Juu, tuntuu, että oma maailmankuva on kovinkin avara moneen muuhun verrattuna, kun on tullut asuttua kolmessa maakunnassa ympäri Suomen. Näistä olemme poimineet parhaat palat, eikä meidän joulupöytä ole identtinen lapsuuden mallin kanssa.

jep, mä tajusin kyllä että se on perinne :) Mutta ei mun kirjotuksia pidä ottaa niin tosissaan, että tarvii ihan anteeksi pyydellä omia jouluruoka tottumuksiaan...

Asiaa olen ihmetellyt ja halusin siihen vastauksen. Hiillyin siitä, kun jotkut eivät viitsi lukea ketjua läpi...

Joulupuuro (riisimoinen) kuului ennen meillä aaton aamiaiselle.
Muutenkin aamiainen oli miehen elämäntarinan tarkoin sääntelemä. Siloin myös sai ekan kerran maistaa joulukinkkua ja kotona leivottua joululimppua.Muut herkut säästettiin aaton päivälliselle.

Minun mielestäni se oli hauska perinne.
Meillä kotona ei oltu oltu noin ortodoksisia.

Minäkin keitän.

Tää kysymys oli vastalause aloittajalle. ;)

jep, mä tajusin kyllä että se on perinne :) Mutta ei mun kirjotuksia pidä ottaa niin tosissaan, että tarvii ihan anteeksi pyydellä omia jouluruoka tottumuksiaan...

Asiaa olen ihmetellyt ja halusin siihen vastauksen. Hiillyin siitä, kun jotkut eivät viitsi lukea ketjua läpi...

En lukenut minäkään, vastasin vain kysymykseen. En katsonut aiheelliseksi alkaa lukea muiden syitä.

Meidän alueella joulupöydän ruokaperinteisiin kuuluu makaronilaatikko ja maksalaatikko, joita aina mun kuopiolainen ystävä jaksaa ihmetellä :D Heillä taas joulupöytään kuuluu karjalanpaisti ja keitetyt perunat jotka mulle itelleni kuulosti korvaan vierailta.

[QUOTE="vieras";22716479]Jouluna saa syödä mitä huvittaa! :D MUTTA mä mietin tuota makaronilaatikkoa PERINNEruokana jossain päin suomea. Eikös makaroni ja pasta ole italiasta kotoisin, joten osaisko joku kertoa, miten se on ylipäänsä löytänyt tiensä suomalaiseen joulupöytään ja vieläpä perinneruuaksi?[/QUOTE]

Juu riisikin tulee ties mistä Kiinasta ja silti se on perinteinen jouluruoka. Jouluun kuului jo agraariyhteiskunnan aikana ylellisyys herkkuja joita saattoi syödä vain jouluna. Makaronkin on samoja reittejä tullut aikanaan länsirannikolle ja sitä kautta muodostunut juhlaruuaksi.

Meillä kuuluu karjalanpaisti, lihaton makaronilaatikko, riisipuuro ja kalatkin jouluruokiin. Ja perkele syödään ne vielä yhdellä samalla kattauksella. Tosin ajattelin tänä vuonna palstan innoittamana tarjota kahvikuppilautasta mukin alle.

Meillä kuuluu karjalanpaisti, lihaton makaronilaatikko, riisipuuro ja kalatkin jouluruokiin. Ja perkele syödään ne vielä yhdellä samalla kattauksella. Tosin ajattelin tänä vuonna palstan innoittamana tarjota kahvikuppilautasta mukin alle.

Ps. älä unohda quatro määrää lautasia, jokainen laji erikseen eri lautaselta, että et vain missään nimessä ole liian rahvas ja etiketinvastainen *kirjoittaa nenä ja pikkurilli pystyssä*

:D

Kaikki itäsuomalaiset muuten ei automatic pidä karjalanpaistia perinneruokanaan. Itse olen alle sadan kilsan päästä itärajasta ja meidän seudulle karjalanpaisti on tullut ruokavalioon aivan vast'ikään. Eikä kuulu perinteisiin jouluruokiin. Seutu tosin on aika köyhää että on pikemminkin totuttu syömään sitä mitä sattuu olemaan. Ennen sotia ei ole tainnut juuri jouluruokia olla.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä