Miksi teette karjalanpaistia aatoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sirpaleina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="suvi";22719042]meillä taas ei ikinä ole ollut perunoita joulupöydässä...paisti syödään piirakoiden kanssa!!![/QUOTE]

Tämä oli mulle aivan uutta. Itse teen harvoin karjalanpaistia mutta kylässä se on aina tarjoiltu perunoiden kanssa.

[QUOTE="vieras";22716227]Eri puolilla Suomea on erilaisia jouluperinteitä. Kas niin yksinkertaista se on.[/QUOTE]

Juur näin. Meitä lapsena mummilassa suuresti ihmetytti paksu hernerokka aattopöydässä, mut se taas on heilläpäin osa jouluruokaa. Samallatavalla joku syä makaronilaatikkoa, joku maksalaatikkoa jne...

Itse asun helsingissä,olen aina asunutkin,äitinikin on täällä syntynyt,mummosta en muista missä on syntynyt,mutta isomummo on karjalasta ja sieltä vissiin se karjalanpaisti on meille tullut tavaksi joulua ja jouluruokaa.Itse pidän melkein yhtä tärkeänä karjalanpaistia kuin kinkkuakin ja aion "vaalia" tätä tapaa jospa se vaikka vielä eteenkinpäin jatkaisi lapsilla perinteenä.

Mutsin mies on savosta ja kyllä sielläkin on aina tehty karjalanpaisti,miehen äiti hyvinkäältä ja kyllä sielläkin sitä laitetaan joten enemmänkin minulle on uutta tuo että sitä ei olekkaan melkein jokaisessa joulupöydässä.

Meillä taaseen ei ole makaroonilaatikkoa ja maksalaatikkoa ja en tiennytkään niiden "kuuluvan" joulupöytään ennenkuin exän vanhemmilla se oli oma perinteensä.

Jokainen tyylillään,itse pidän joulussa melkeinpä tärkeimpänä jouluruokaa ja juuri näitä perinneruokia mitä meillä on joulupöydässä,vaikka en esim laatikoista niin välitä niin se on varma että meidän joulupöydässä aina sellaiset tulee olemaan ja tuleehan sitä savulohtakin syötyä muutoinkin,mutta silti se kuuluu meidän jouluun ja joulupöytään.

[QUOTE="Satunnainen vierailija";22718685]En ihan koko ketjua lukenut, mutta tekeekö joku muukin kinkun liemestä maustamalla ja suurustamalla kastikkeen?[/QUOTE]

Mein äiti tekkeepi :) Semmosen kirkasliemisenversion kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja en tiennyt tätäkään;22719000:
Myös Pohjois-Karjalasta kotoisin olevana törmäsin karjalanpaistiperinteeseen vasta Keski-Suomessa asuessani. Nyttemmin tapa on tuttu täältä Itä-Suomestakin, vaikka meidän joulupöytäämme karjalanpaisti ei mahdukaan.

Sen sijaan jäi kiinnostamaan tuo makaronilaatikko. Ensimmäistä kertaa sain kuulla tuollaisesta asiasta. Onko makaronivuoka ollut karjalanpaistin tai muun liharuoan lisukkeena esimerkiksi perunan sijasta vai onko se samalla tavalla kuin laatikot yksi joulupöydän herkuista?

Se on lisuke, makaronilaatikko on lihaton ja makea.

Meillä kanssa karjalanpaistia, liemi toimii kostukkeena muulle ruualle. Perunoita ei ole (paitsi laatikon muodossa), ellei satu joku tulla syömään, joka ei laatikoista välitä.
Makaroonilaatikko meillä ei kuulu ruokapöytään.

Ihmeellisin ruoka mihin olen joulupöydässä törmännyt on lihapullat. Ruotsalaisten keskuudessa kuulema kuuluu joulupöytään.

Meil ei oo koskaan ollu karjalanpaistia jouluna, kun suku tulee kainuusta :D Perusruokana kinkku, rosollit, laatikot ja vaihtelevasti eri vuosina hirveä tai jänistä, sekä mutsin välillä tuoma "terveellisempi vaihtoehto" kalkkuna... :D

Mun umpikaunuulainen mummo teki sekä maksalaatikkoa että karjalanpaistia joulupöytään. Itse en kumpaakaan laita koskaan, ne pidä niistä.

No meillä se on kuulunut joulun perinteisiin jo sukupolvia, minulla on karjalaiset juuret alunperin. Ja meillä sitä karjalanpaistia syödään suunnilleen kerran vuodessa, jouluna. Mikä on sen parempaa kuin kunnolla haudutettu karjalanpaisti mureine lihoineen, sen suolainen liemi ja perunaiset karjalanpiirakat (lapset ja mies kyllä tykkää enemmän riisisistä).

Minun puolestani makaronilaatikkoakin saa laittaa jouluna. Kai se makaroni on tullessaan ollut jokin hieno uutuus, mitä on juhlissa tarjottu. Kuuluuhan riisipuurokin joulunperinteisiin, vaikkei täällä mitään riisiä kasva.

[QUOTE="vieras";22718817]:O :laugh:

Voi herranen aika tätä päättelytaidon helmeä taas. Koska minä ja minun perheeni tekee niin koko Keski-Suomi tekee... Just...[/QUOTE]

No hän sentään mainitsee, että ainakin hänen perheensä/tuttavansa niin tekevät. Ap sen sijaan sanoi yhdessä viestissään asuvansa myös Keski-Suomessa, eikä siellä KUKAAN tee paistia. :D

Meillä on ollut hirvipaistia tai/ja karjalanpaistia jouluna. Tää on perinneruokaa itä-Suomesta. Makaroonilaatikko ei kuulu perinteisiin ruokiimme, eikä maksalaatikko mutta täällä etelämmässä vissiin kuuluu. KArjalanpaisti on herkullista ja se on perinteinan juhlaruoka sielläpäin, häissä ja hautajaisissa sitä tarjotaan. Keitettyjen perunoiden kanssa ja puolukkahillonkin kenties.mLisänä karjalanpiirakat suolatulla munavoilla. Mitäs pahaa sellaisessa perinteissä on?

Jaa-a, meidän huushollissa ei ole ketään varsinaisen jouluruoan ystäviä. Jos ollaan kotosalla, niin meiltä ei löydy kinkkua eikä mitään laatikoita vaan laitetaan ruokaa josta pidetään!

Joka joulu on pöydästä jonain päivänä löytynyt miehen savustamaan lohta ja yhtenä joulun aamuista olen tehnyt riisipuuroa, mutta siihen taitaa meidän ns. perinteiset loppua.
Viime vuonna tehtiin intialaisia ruokia jouluaatoksi ja hyvää oli!

Kyllä me kaikki voidaan perinteisiäkin jouluruokia syödä, kukin oman makunsa mukaan, mutta ei ne mitään herkkua ole.

[QUOTE="nauris";29144583]No hän sentään mainitsee, että ainakin hänen perheensä/tuttavansa niin tekevät. Ap sen sijaan sanoi yhdessä vievtissään asuvansa myös Keski-Suomessa, eikä siellä KUKAAN tee paistia. :D[/QUOTE]Huvinsa kullakin kun täytyy ikivanhoja ketjuja nostella!

Jos perunalaatikko imeltyy hyvin, se on niin löysää ettei edes tarvitse kastiketta, joka meillä kuitenkin aina tehdään kinkulle ja hirvipaistille ja nimenomaan siitä kinkun paistoliemestä.

Henkilökohtaisesti en ole koskaan voinut sietää karjalanpaistia sen lirun liemen vuoksi, oli sitä sitten tarjolla arkena tai pyhänä.

En ole ikinä karjalanpaistia tai makaroonilaatikkoa tehnyt joulupöytään. Pöytä notkuu muutenkin vaikka mitä niin miksi kinkuan ja kalkkunan tai monien leikkeleiden lisäksi pitäisi olla vielä ihan liharuoka??

Jokaisen oma asia tietenkin.

[QUOTE="vieras";22716227]Eri puolilla Suomea on erilaisia jouluperinteitä. Kas niin yksinkertaista se on.[/QUOTE]

Jep, karjalanpaistia, makaronilaatikkoa (ilman lihaa) ja karjalanpiirakoita teki evakkomummoni aikanaan...
(voi olla, että olen jo vastannut tähän ikivanhaan ketjuun)

Meillä on makaroonilaatikkoa, mutta se on juusto-makarooni-gratiinia. On myös kaikki laatikot; peruna, porkkana, lanttu, ja maksa.

on myös lihapullat. Ja kinkku. Ja karjalanpaisti 3:lla eri lihalla. Salaatteja paljon. Keitetyt perunat jne.

Vaikutteita monesta. Lapsena saatiin valita jokainen yksi lempiruoka joulupöytään, niitä oli lihapullat, toi makaroonilaatikko ja perunalaatikko :) on jääneet siitä.

Muutoinkin noi kuuluu meidän herkku-joulupöytään. Jokainen tavallaan ;)

Meillä karjalanpaisti ja keitetyt perunat kuuluvat ehdotomasti Jouluun. Ne kuuluvat myö ns. karjalaiseen pitopöytään, jota on usein tarjolla hautajaisissa, häissä, syntymäpäivillä jne. Etelä-Karjalassa asutaan. Sukujuuret molemmin puolin Karjalaa, niin Venäjän kun Suomenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29145431:
Tää on eka kerta ku kuulen et jollain on makaroonia joulupöydässä. Mistä moinen idea on tullut? Ei kuitenkaan taida olla mikään vanha perinne.

No siis meillä se on juusto-makaroonigratiinia. Ei ihan perusmakaroonilaatikkoa ja siihen ei lihaa tule.

Meillä se on lähinnä ollu lasten toive silloin ku itte oon ollu pieni. Ku ollaan saatu valita joku herkkuruoka joulupöytään.

[QUOTE="huoh";29145057]Huvinsa kullakin kun täytyy ikivanhoja ketjuja nostella![/QUOTE]

No kohtahan se rääkyminen taas alkaa, miten karjalanpaistia EI SAA tehdä jouluaatoksi. Vaikka siitä tykkäsis ja olisi omassa suvussa ollut perinne kuinka kauan tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29145431:
Tää on eka kerta ku kuulen et jollain on makaroonia joulupöydässä. Mistä moinen idea on tullut? Ei kuitenkaan taida olla mikään vanha perinne.

Ainakin 1900-luvun alussa joskus sitä on jo ollut paikoin Suomessa joulupöydissä. Sitä lihatonta versiota. Voi olla että aiemminkin, että ei ihan uusi keksintö. ;)

meillä ainakin on joulupöydässä aina ollut karjalanpaistia ja makaroonilootaa :D isän suvun mukana on kulkeutunu karjalasta,ainakin tuo paisti..makaronilaatikosta en oo niin varma,mut muistan et pienestä asti ois ollu joulupöydässä..ja keski-suomesta ollaan :)

Yhteistyössä