Miksi teette karjalanpaistia aatoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sirpaleina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22716253]Onko tullut mieleen, että on olemassa erilaisia jouluperinteitä ympäri Suomea? Täällä Keski-Suomessa tehdään aina karjalanpaisti jouluksi, ainakin meidän lähipiirissä. Itse en tykkää syödä kinkkua, mutta karjalanpaistia syön kyllä.[/QUOTE]

ai miten niin keski-suomessa? ei minun lapsuuskodissani vaan, eikä lähipiirissä muillakaan koskaan ollut karjalanpaistia jouluna, ja siinä Jyväskylän kupusessa on kotipaikkani.

[QUOTE="vieras";22716867]Ps. älä unohda quatro määrää lautasia, jokainen laji erikseen eri lautaselta, että et vain missään nimessä ole liian rahvas ja etiketinvastainen *kirjoittaa nenä ja pikkurilli pystyssä*

:D[/QUOTE]

Vedän enkat tänä vuonna. Kahvikuppilautaset ajattelin laittaa pöytään tavallisten lisäks ettei se jouluhalkokakku maistu siltä silliliemeltä. Ei kuulemma ole hyvä yhdistellä pehmeitä ja kovia makuja samalla lautasella. Meille tulee nyt astetta fiinimpi joulu. Pitäämuistaa itsekin se pikkurilli.

Minä en tajua, miksi aikuistuneet lapseni VAATIVAT joulun laatikoiden oheen äidin tekemää maksalaatikkoa. Sitähän tehdään monenmonta kertaa vuoden varrella arkenakin...
:X

Meillä ei tehdä. :( Mä syön maksalaatikkoa, ja varsinkin äidin tekemää maksalaatikkoa, vain jouluisin. Viimeksi olen syönyt maksalaatikkoa 27.12.2009. :) Kyllä, pyysin äitiä tekemään maksalaatikkoa. :D Meidän perheessä ei äideiltä VAADITA mitään, mutta kun nätisti pyysin, niin kyllä tuo suostuu tekemään. :) Olen hänelle siitä hyvin kiitollinen, koska en syö muita laatikoita.

ai miten niin keski-suomessa? ei minun lapsuuskodissani vaan, eikä lähipiirissä muillakaan koskaan ollut karjalanpaistia jouluna, ja siinä Jyväskylän kupusessa on kotipaikkani.

Mun äitini sukujuuret on akselilla Keuruu-Ruovesi eikä meilläkään ole karjalanpaistia ollut joulupöydässä. Sen sijaan exän vanhemmat on Karjalan evakoita ja exällä karjalanpaisti kuuluu joulupöytään.

Eikös karjalanpaisti kuulu joka puolella Suomea joulupöytään =0 ? Meilläpäin pohjois-pohjanmaalla se on ainakin aina joulupöydässä kinkun, laatikoiden, rosollin ja kalojen lisäksi.

[QUOTE="vieras";22716992]Eikös karjalanpaisti kuulu joka puolella Suomea joulupöytään =0 ? Meilläpäin pohjois-pohjanmaalla se on ainakin aina joulupöydässä kinkun, laatikoiden, rosollin ja kalojen lisäksi.[/QUOTE]

No ei kuulu jokapuolella Suomea. Minä olen alunperin Haukiputaalta, eikä meidän suvussa koskaan karjalanpaistia syöty jouluna ( ei sen puoleen muulloinkaan). Eikä syödä täällä Etelä-Pohjanmaallakaan, näin kertoo pohojalainen mieheni.

Kyselin, että mitä perhe tahtoo syödä jouluna. Jouluruoista lapset saavat alas kinkkua. Kyselin, että mitä laatikoita haluavat, niin kuopus sanoi että makaronilaatikkoa. Meilläei ole koskaan ollut jouluna makaronilaatikkoa, mutta ilmeisesti lapsi ei sitä vielä muista. Joten makaronilaatikko on laatikko, niin hän ehdotti sitä. en tiedä jaksanko tehdä. Itse syön maksalaatikkoa. Muita ei kukaan pyytänyt.

No ei kuulu jokapuolella Suomea. Minä olen alunperin Haukiputaalta, eikä meidän suvussa koskaan karjalanpaistia syöty jouluna ( ei sen puoleen muulloinkaan). Eikä syödä täällä Etelä-Pohjanmaallakaan, näin kertoo pohojalainen mieheni.

Ite olen kans E-P:ltä eikä karjalanpaisti kuulu perinteisesti joulupöytään. Tääl päin on joulupöydäs just sitä makaronilaatikkoa, mut siinäkin on E-P:n sisälläkin eroja et tarjotaanko vai ei :)

Meillä kotopuolessa tehtiin monena vuotena karjalanpaistia kinkun tilalle. En muista varsinaista syytä, miks vanhemmat päätti vaihtaa siihen. Vanhemmat kuitenkin palas takasin kinkkuun, kun pikkuveli meinas tukehtua lihanpalaseen... Eivät oo tohtineet enään sitä tehdä tuon episodin jälkeen :D

Mulle on ainakin ihan sama mitä muut syövät jouluna. Me tykätään ihan kamalasti laatikoista ja kinkusta jne. perinteisestä. Ja kun noita laatikoita syödään vain joulun aikaan, nin oikein vesi kielellä odotetaan niitä taas pian saavamme. Ja kaikki tehdään itse, kaupan lanttu- tai muitakaan laatikoita ei osteta yhtäkään, kun ne on niin pahoja.

Meillä myös karjalanpaisti kuuluu sekä mieheni että minun vanhempien joulupöytään. Toiset itäsuomalaista sukua, toiset karjalaista. Itse en voi sitä syödä, koska se on mielestäni todella oksettavan näköistä ja makuista, mutta muut sitä kyllä vetää riemumielin :) Minusta on vaan ihanaa, että meillä sukujen perinteisiin kuuluu todella monipuolinen valikoima ruokia laatikoineen, kaloineen, lihoineen yms. lisukkeineen. Siitäpä löytyy sitten jokaiselle jotakin! Omat suosikkini ovat kalat (graavilohi, erilaiset sillit ja silakat, mäti) sekä imelletty perunalaatikko ja myös rosolli.

Mummoni teki sitä makaronilaatikkoa joulupöytään, mutta me nuoremmat sukupolvet olemme sen jättäneet pois. Yhtenä jouluna tein sitä mummon muistoksi, mutta menekki oli aika huonoa totuttujen jouluruokien rinnalla, joten nyt toistaiseksi en sitä tee.

Itse pidän jouluruoista tosi paljon, enkä aina jaksa odottaa jouluun saakka, vaan otan varaslähdön esim. mädin ja imelletyn perunalaatikon kanssa. Joululeivonnaiset taas ei ole minun juttu, mutta kyllä minä silti niitä muille teen.

[QUOTE="vieras";22716992]Eikös karjalanpaisti kuulu joka puolella Suomea joulupöytään =0 ? Meilläpäin pohjois-pohjanmaalla se on ainakin aina joulupöydässä kinkun, laatikoiden, rosollin ja kalojen lisäksi.[/QUOTE]

Sikäli kyllä, että sehän on suureksi osaksi karjalan evakkojen perinnettä ja heidän jälkeläisiään on joka puolella. Evakkoon lähtö ja oman kotinsa menettäminen oli ymmärrettävästi raskasta ja tästä syystä karjalaiset pitivät vahvasti yllä omia perinteitään. Karjalan paisti ei siis ole mikään Pohjanmaan tai Satakunnan perinne, vaan karjalainen perinne.

Pari päivää ennen joulua meillä istutaan keittiön pöydän ääreen ja kirjotetaan kauppalista jouluks. Jokainen saa toivoa siihen mitä haluaa. Niistä koostuu meiijän jouluruoka ja jouluperinteet.
On kinkkua ja karjalanpaistia, laatikoita, kalaa ja salaatteja, lihapullia, nakkeja, perunamuusia, kermaperunoita... Mitä nyt kukin tahtoo joulupöydästä löytyvän.
Onko muka olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa jouluperinnettä jouluruokineen? Eipä taida olla.

Meil ei oo koskaan ollu karjalanpaistia jouluna, kun suku tulee kainuusta :D Perusruokana kinkku, rosollit, laatikot ja vaihtelevasti eri vuosina hirveä tai jänistä, sekä mutsin välillä tuoma "terveellisempi vaihtoehto" kalkkuna... :D

Olen Pohjois-Karjalasta kotosin ja karjalanpaisti on arkiruoan lisäksi myös juhlaruoka, oli kinkerit mitkä tahansa. Muistan ensimmäisen joulun mieheni kotona Hämeessä ja sen pettymyksen kun tajusin että paistia ei ole, eikä piirakoita, hih ;) Istuin ja odotin, että millos siihen pääruokaan -paistiin- siirrytään, kun oltiin niitä mun mielestä lisukkeita eli kalaa, juustoja, kinkkua ja rosollia mussutettu jo hyvä tovi. Ei ollu koskaan tullu mieleenkään ettei ne kuulu joka puolella Suomea jouluperinteisiin.

Olen Pohjois-Karjalasta kotosin ja karjalanpaisti on arkiruoan lisäksi myös juhlaruoka, oli kinkerit mitkä tahansa. Muistan ensimmäisen joulun mieheni kotona Hämeessä ja sen pettymyksen kun tajusin että paistia ei ole, eikä piirakoita, hih ;) Istuin ja odotin, että millos siihen pääruokaan -paistiin- siirrytään, kun oltiin niitä mun mielestä lisukkeita eli kalaa, juustoja, kinkkua ja rosollia mussutettu jo hyvä tovi. Ei ollu koskaan tullu mieleenkään ettei ne kuulu joka puolella Suomea jouluperinteisiin.

Me muutimme hämeeseen ja muutamat ystävämme oli aivan ihmeissään kun meillä karjalanpaistia joulupöydässä :D
Samoin näille oli ihmetyksen aihe että meillä oli ihan kirjaimellisesti jauheliha- makaroonilootaa ja löyty niin lipeäkalaa kuin graavattuakin kalaa ja 2 eri makua silliä, kuulemma yksi kala lajike riittää puhumattakaan valkokastikkeesta joka erikseen tehty lipeälle.
Jotenkin tuli hassu tunne että eikö hämäläiset hanki pöytäänsä kuin kinkun, maksalaatikon, perunalaatikon,porkkana ja lanttulaatikon sekä yhden kalan kun itse todellakin haluan että sitä on kaikkia mahdollista maan ja taivaan välistä joihin meillä on perinteisestikin totuttu jouluna.
Sama oli juomien kanssa, näillä ei ole kuin yksi tai max kaksi vaihtoehtoa jouluna, meillä kun löytyy niin maitoa,piimää,omatekoista kotikaljaa ja viiniä sekä mehua.
Kuten meillä myös kuuluu joulupöytään myös joululeipä niin tumma kuin vaalea ja näillä ei nähtävästi kuulu leipä ollenkaan pöytään :O

Ihme kun ei muusia ja lihapullakastiketta...
Eikö se riitä että on jo sitä sikaa yhdenlaisessa muodossa pöydässä?

:p Isäntä just eilen pyyti et tekisin lihapullia joulupöytään kaiken muun lisäksi...
Miks ei, jos toinen haluaa herkutella oikein urakalla niin se ei multa paljon vaadi et tekasen ne lihapullat, puhuttiin me siitäkin äidin kanssa et pitäiskö tehä hirvipaistikin vielä lisäks..

[QUOTE="vieras";22716253]Täällä Keski-Suomessa tehdään aina karjalanpaisti jouluksi, ainakin meidän lähipiirissä. [/QUOTE]

:O :laugh:

Voi herranen aika tätä päättelytaidon helmeä taas. Koska minä ja minun perheeni tekee niin koko Keski-Suomi tekee... Just...

Meillä ei tehdä. :( Mä syön maksalaatikkoa, ja varsinkin äidin tekemää maksalaatikkoa, vain jouluisin. Viimeksi olen syönyt maksalaatikkoa 27.12.2009. :) Kyllä, pyysin äitiä tekemään maksalaatikkoa. :D Meidän perheessä ei äideiltä VAADITA mitään, mutta kun nätisti pyysin, niin kyllä tuo suostuu tekemään. :) Olen hänelle siitä hyvin kiitollinen, koska en syö muita laatikoita.

Hyvä huomio tuo "vaatiminen"-sanaan puuttuminen.
Ehkä meilläkin on enemmän "innokkaasti ja sinnikkäästi toivovat" tms.

:D

Myös Pohjois-Karjalasta kotoisin olevana törmäsin karjalanpaistiperinteeseen vasta Keski-Suomessa asuessani. Nyttemmin tapa on tuttu täältä Itä-Suomestakin, vaikka meidän joulupöytäämme karjalanpaisti ei mahdukaan.

Sen sijaan jäi kiinnostamaan tuo makaronilaatikko. Ensimmäistä kertaa sain kuulla tuollaisesta asiasta. Onko makaronivuoka ollut karjalanpaistin tai muun liharuoan lisukkeena esimerkiksi perunan sijasta vai onko se samalla tavalla kuin laatikot yksi joulupöydän herkuista?

Yhteistyössä