Mistä siis tietää onko älykäs.

  • Viestiketjun aloittaja no mitä sitten
  • Ensimmäinen viesti
no mitä sitten
Olisko mahdoton ajatus palata siihen alkuperäiseen aiheeseen, edellinen ku meni lähinnä chättäämiseksi. Chättääjät voi aloittaa oman ketjunsa. ;)

Mistä tietää onko älykäs? Moni siellä oli siinä uskossa, että on itse varsin älykäs, tai voi arvioida ruudun takaa jonkun toisen älykkyyttä, - siis miten? Verbaaliset taidot kun ei tarkoita äo:ään nähden yhtään mitään.

Mistä niin moni tuossa ketjussa siis Tiesi olevansa jossain määrin älykäs, vaikka ei ole testissä käynyt? Kai teillä joku näppifiilis on, mistä se tunne tulee?
 
äiti 44 v
Alkuperäinen kirjoittaja no mitä sitten;22714992:
Olisko mahdoton ajatus palata siihen alkuperäiseen aiheeseen, edellinen ku meni lähinnä chättäämiseksi. Chättääjät voi aloittaa oman ketjunsa. ;)

Mistä tietää onko älykäs? Moni siellä oli siinä uskossa, että on itse varsin älykäs, tai voi arvioida ruudun takaa jonkun toisen älykkyyttä, - siis miten? Verbaaliset taidot kun ei tarkoita äo:ään nähden yhtään mitään.

Mistä niin moni tuossa ketjussa siis Tiesi olevansa jossain määrin älykäs, vaikka ei ole testissä käynyt? Kai teillä joku näppifiilis on, mistä se tunne tulee?
No mulla ainakin oli just näppifiilis siitä siinä ketjussa että olen varsin älykäs :D

En minä missään testeissä ole käynyt.

Ja näinkö on, tällä keskustelupalstallako ei saa tsätätä? Jutella, keskustella, jaaritella ja inttää saa mutta tsättäys on kielletty?

No, pitääpä sitten jatkossa välttää tsättäilyä.
 
"sookie"
Itse sanoisin, että en ainakaan ole ihan tyhmä. Älykkyyttä on kaikenlaista, mutta kyllä muutamissa asioissa huomaa, ettei ole ainakaan ihan idiootti.
Päättelykyky: tajuaa asiat ja osaa yhdistää ne jo oppimaansa tietoon.
Objektiivisuus: ymmärtää, ettei ehdottomuus ole juuri missään asiassa järkevää, tai etteivät asiat ole mustavalkoisia.
Kyky samaistua muihin ihmisiin ja tilanteisiin: liittyy edelliseen, mutta myös niin, että ei jatkuvasti vain hauku ja naljaile muita, täysin ajattelematta.
Halu oppia ja kokea: lienee sanomattakin selvää.
Kyky oppia ja halu käyttää ja kehittää oppimiaan asioita.

Jne.
Verbaalinen lahjakkuus on asia erikseen (samoin kuin tietenkin matemaattiset ym. kyvyt) mutta kyllä edes jonkinlainen kohtuullinen kielenkäyttö kertoo siitä, että lukee, on kiinnostunut asioista ja oppii niitä.
Muutama ajatus mainitakseni.
 
djkashdjkahk
Aloin ajatella olevani melko fiksu, kun pärjäsin yliopistossa paremmin kuin oikeastaan kukaan toinen tietämäni opiskelija, sain tästä myös palautetta proffilta ja yliopistonlehtoreilta.
 
Beep
Mistä tietää että on mukava ihminen? Se olis tällä palstalla paljon tärkeämpi pohdinnan aihe. Lähes jokainen on älykäs jossain, tasavahvaa älykkyyttä tuskin on kellään, vaan on heikkoudet ja vahvuudet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22715491:
No mulla ainakin oli just näppifiilis siitä siinä ketjussa että olen varsin älykäs :D

En minä missään testeissä ole käynyt.

Ja näinkö on, tällä keskustelupalstallako ei saa tsätätä? Jutella, keskustella, jaaritella ja inttää saa mutta tsättäys on kielletty?

No, pitääpä sitten jatkossa välttää tsättäilyä.
Ala anna kaikkien Tsattareitten hyppia silimille. OK. OK?
 
Mä olen käynyt kolmen työpaikkahaastattelun yhteydessä palikkatesteissä ja niissä mun on todettu olevan keskivertoa akateemista tasoa yleisesti ottaen. Avaruudellinen hahmottaminen, matematiikka ja looginen ajattelu olivat heikoimmat osa-alueet muistaakseni. Vahvimmillani olen kielellisesti ja tunnepuolella.

Tiedostan olevani ihan tavallinen ja täytyy myöntää, että kapasiteetin puute harmittaa toisinaan. Toivoisin olevani välkympi. Elämä vain olisi helpompaa vähän viisaampana.
 
Viimeksi muokattu:
"Jaska Jokunen"
Ihmiset jotka sanoo olevansa älykkäitä niin johtuuko se siitä että ne pitävät toisia ihmisiä tyhmenpinä vai mistä se älykkyyden tieto sitten kumpuaa?Vai herääkö vain jonain aamuna ja tajuaa olevansa älykäs? :D
 
"Horuksen silmä"
Siinä vasta dilemma. Monihan pitää itseään älykkäänä, vaikka ei sitä olisikaan. Ja osa älykkäistä saattaa tuntea itsensä tyhmäksi. Mutta kuka sitten voisi vakuutta sinulle tai minulle että olemme tyhmiä tai viisaita? Onko ainoa keino mennä älykkyystestiin? Ja merkitseekö se äly kuitenkaan mitään elämässämme? Moni tyhmä voi olla hyvinkin onnellinen ja älykäs taas päätyy jojoon. Tai toisin päin.
 
"Jaska Jokunen"
[QUOTE="Horuksen silmä";22715882]Siinä vasta dilemma. Monihan pitää itseään älykkäänä, vaikka ei sitä olisikaan. Ja osa älykkäistä saattaa tuntea itsensä tyhmäksi. Mutta kuka sitten voisi vakuutta sinulle tai minulle että olemme tyhmiä tai viisaita? Onko ainoa keino mennä älykkyystestiin? Ja merkitseekö se äly kuitenkaan mitään elämässämme? Moni tyhmä voi olla hyvinkin onnellinen ja älykäs taas päätyy jojoon. Tai toisin päin.[/QUOTE]

Aika mahtava vastaus!! :)

Oikeastaan jäin vielä miettimään että ihmiset vertailee toisiaan joka asiassa ja siitä vetää johtopäätöksensä omasta älykkyydestään tai äitiydestään tai mistä vain, mutta voiko oikeasti ketään tuomita tyhmäksi ja nostaa itsensä jalustalle jos nyt sattuu sanomaan tai tekemään jotain tyhmää, mutta niin tuntuu ihmiset kuitenkin tekevän.Meillä ihmisillä on aivan liian paljon aikaa kun vertailemme toisiamme joka asiassa., elänkunta tuskin näin tekee ja tuskin ihmisetkään tekivät silloin kun elossa pysyminen oli ainut päämäärä.
 
[QUOTE="Jaska Jokunen";22715981]Aika mahtava vastaus!! :)

Oikeastaan jäin vielä miettimään että ihmiset vertailee toisiaan joka asiassa ja siitä vetää johtopäätöksensä omasta älykkyydestään tai äitiydestään tai mistä vain, mutta voiko oikeasti ketään tuomita tyhmäksi ja nostaa itsensä jalustalle jos nyt sattuu sanomaan tai tekemään jotain tyhmää, mutta niin tuntuu ihmiset kuitenkin tekevän.Meillä ihmisillä on aivan liian paljon aikaa kun vertailemme toisiamme joka asiassa., elänkunta tuskin näin tekee ja tuskin ihmisetkään tekivät silloin kun elossa pysyminen oli ainut päämäärä.[/QUOTE]

Tämä on tätä nykyaikaa, kirottua individualismia. Emme ole olemassa ilman muita ja määrittääksemme itsemme meidän pitää ensin määrittää muut.
 
Beep
[QUOTE="Horuksen silmä";22715882]Siinä vasta dilemma. Monihan pitää itseään älykkäänä, vaikka ei sitä olisikaan. Ja osa älykkäistä saattaa tuntea itsensä tyhmäksi. Mutta kuka sitten voisi vakuutta sinulle tai minulle että olemme tyhmiä tai viisaita? Onko ainoa keino mennä älykkyystestiin? Ja merkitseekö se äly kuitenkaan mitään elämässämme? Moni tyhmä voi olla hyvinkin onnellinen ja älykäs taas päätyy jojoon. Tai toisin päin.[/QUOTE]

Ja ketkä tarvii vakuutteluja, itseä varten? Muita varten?

Toki itsensä tutkiminen alkaa kaikilla murrosvaiheessa, se kuuluu aika tiiviisti siihen ikään.
 
Pitää vain tietää olevensa riittävän älykäs.
Kaikki muu asennetta ja asenteesta kii.

Moneti näkemäni fiksut ovat pikemminkin kokeneet olevansa riittämättömän älykkäitä. Ei kiva sekään. Hyvällä asenteella siitäkin ovat selvinneet.
 
"Horuksen silmä"
Ja ketkä tarvii vakuutteluja, itseä varten? Muita varten?

Toki itsensä tutkiminen alkaa kaikilla murrosvaiheessa, se kuuluu aika tiiviisti siihen ikään.
Murrosiässä sitä miettii miltä näyttää muiden silmissä. Mutta jostain syystä nykyihmisille jää päälle se vaihe ja niin he peilaavat itseään muiden kautta aina hautaan asti. Ellei dementia pelasta.
Ihmiset vertailee jatkuvasti itseään muihin, yleensä omaksi voitokseen. Toi on ruma, toi on tyhmä, toi on huono äiti, toi ei osaa sitä ja tätä. Pahimmillan se johtaa itsensä esilletuomiseen. Syntyy näitä minä-minä-minä-ihmisiä.
 
"Jaska Jokunen"
[QUOTE="Horuksen silmä";22716092]Murrosiässä sitä miettii miltä näyttää muiden silmissä. Mutta jostain syystä nykyihmisille jää päälle se vaihe ja niin he peilaavat itseään muiden kautta aina hautaan asti. Ellei dementia pelasta.
Ihmiset vertailee jatkuvasti itseään muihin, yleensä omaksi voitokseen. Toi on ruma, toi on tyhmä, toi on huono äiti, toi ei osaa sitä ja tätä. Pahimmillan se johtaa itsensä esilletuomiseen. Syntyy näitä minä-minä-minä-ihmisiä.[/QUOTE]

Seitsemän kuolemansyntiä. :)

Ylpeys (turhamaisuus)
Kateus
Viha
Laiskuus
Ahneus
Ylensyönti
Himo
 
Beep
[QUOTE="Jaska Jokunen";22716153]Seitsemän kuolemansyntiä. :)

Ylpeys (turhamaisuus)
Kateus
Viha
Laiskuus
Ahneus
Ylensyönti
Himo[/QUOTE]

Onks tosi hyvä ihminen jos ei tunne mitään näistä?

En ilmottaudu ainakaan siihen ryhmään. :vampire:
 
htdgd
Alkuperäinen kirjoittaja no mitä sitten;22714992:
Verbaaliset taidot kun ei tarkoita äo:ään nähden yhtään mitään.
Etkö lukenut ketjua kunnolla? No ymmärrän kyllä jos et lukenut, sellaista shittiä se oli :D Turhaa jupinaa monen monta sivua. Kuitenkin, kysehän oli siitä että eräs ihminen väitti olevansa nimenomaan kielellisesti älykäs, silti kirjoitti huonoa tekstiä eikä ymmärtänyt toisten pointteja. Eli kehui turhaan. Voi ko. ihminen olla muuten älykäs, mutta ei siinä, missä väitti. Paitsi jos äidinkieli on muu kuin suomi.
 

Yhteistyössä