G: Onko teillä kylmät kalat ja kinkku/laatikot samassa kattauksessa jouluna?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
v
Meillä ei syödä kalaa ollenkaan! En voi sietää kalaa ja lapsi on pahasti allerginen kalalle , pelkkä hajukin antaa oireita... Onneksi kala ei oikein maistu muillekkaan. Ei sitten harmita , kun ei saa meillä kalaa syödä.
 
"vieras"
Mun lapsuudessa ja lapsuuden kotona pohjanmaalla on kaikki ruuat katettu kaksfooninkisen tupahan pitkälle pirtin pöydälle ihan jälkiruuista lähtien. Kaikkia voi sotkia sekaasinsa. Tai no toki jälkiruoka syödään ihan viimeisenä ja omista astioosta. Tämä on ollut perinne meidän suvussa ja aika monessa talossa muutenkin.

Mun mies on taas satakunnasta. Ja heidän suvus on ollut tapana syödä kaksi eri kattaus ja jopa vielä niin, että niiden välissä menee parituntia aikaa. Sen lisäksi, että kattaus tavoissa on erot, löytyy suuret erot tarjottavien ruokien suhteen. Jouluhun kuuluu omat paikalliset perinneruuat.

Mun mielestä tällaaset erot on rikkaus, meidän omassa kodossa on sitten fuusio näistä kahdesta eri ruokakulttuurista. Perinteiden noudattaminen, ei ole loukkas ketään kohtaan. Vieraalle ne voi olla eksoottinen kokemus, mutta jos ei oo turhan tarkka niin ei pitääsi kyläpaikan perinteesis joulumenoos olla valittamista.
 
"vieras"
Mä en voi sietää rosollia, graavilohta, porkkana-,peruna- tai lanttulaatikoita. Niitä ei meillä myöskään tarjota, ei niitä muutkaan syö. Meillä ei ole kuin kinkkua, karjalanpaistia ja perunoita. Eipä tartte miettiä miten tarjoilisi.
 
"jojo"
Mun on vaikea ymmärtää, jos jonkun fiilis pahenee siitä, että näkee kinkun nenänsä edessä kalaa syödessään. Ainahan voi toimia kuten buffetpöydässä ja ottaa lautaselleen ensin kalaa ja syödä sen jälkeen muuta, vaikka kaikkea onkin tarjolla. Tai no, seisovan pöydän äärellä näkee kyllä niitäkin, jotka sekoavat siitä, että kaikki on yhtä aikaa tarjolla, ja kaikki alkuruoista jälkiruokaan pitää laittaa samalle lautaselle.

Meidän jouluruokailijoista iso osa ei pidä graavikalasta/mädistä jne, joten olisi hoopoa istuttaa heitä lautaset tyhjinä seuraamassa, kun muut syövät. Ei se ole minulta pois, jos joku pistelee pelkkää salaattia alkuun tai aloittaa suoraan laatikoista ja kinkusta.

Lautastenvaihtopakkoa ei ole, mutta sivupöydältä on otettavissa uusia lautasia, ruokaliuvälineitä ja servettejä jos joku niitä kaipaa. Harvoin niitä kovin montaa kuitenkaan siitä pinosta kuluu.

Hyvät tavat on hyvä olla hallussa, mutta meillä joulua vietetään mieluummin panostaen mukavuuteen eikä pilkuntarkkaan etiketin seuraamiseen. Mutta tapansa kullakin.

Etikettikiemuroita isompi ärsytys on se, jos aletaan arvostella toisten tekemisiä ja tapoja. Harva onneksi avautuu niistä muuten kuin näin palstalla, yleisessä keskustelussa. Mutta minunkin suvussani on pari ihmistä, joiden suurin huvi on ääneen arvostella, surkutella ja ylenkatsoa muita ja snobbailla minkä ehtivät. Toisaalta se ärsyttää, toisaalta sekin on kuin ilmainen teatteriesitys. Jouluna ko. väkeä ei meillä sentään nähdä, perinnejoulu Suomessa kun on liian junttia ja kaikkien tavistenkin toteutettavissa :D Joskus tekisi kyllä mieleni tokaista, ettei muiden tekemien etikettimokien mollaaminen ole kyllä yhtään hyvää käytöstä, ja siihen paljonpuhuttuun etikettiin taas kuuluu ehdottomasti kaunis käytös ;)
 
"mamm"
[QUOTE="vieras";22703562]Kaikki esillä. Ja samalla lautasella syödään. Itsekin laitan aina jouluruokalautaselleni samaan aikaan sekä graavilohta että kinkkua ja laatikoita. :)[/QUOTE]

peesi. ei mee liian muodolliseksi:)
 
a.p.
[QUOTE="jojo";22705493]Mun on vaikea ymmärtää, jos jonkun fiilis pahenee siitä, että näkee kinkun nenänsä edessä kalaa syödessään. Ainahan voi toimia kuten buffetpöydässä ja ottaa lautaselleen ensin kalaa ja syödä sen jälkeen muuta, vaikka kaikkea onkin tarjolla. Tai no, seisovan pöydän äärellä näkee kyllä niitäkin, jotka sekoavat siitä, että kaikki on yhtä aikaa tarjolla, ja kaikki alkuruoista jälkiruokaan pitää laittaa samalle lautaselle.[/QUOTE]

Mun fiilis ei yhdestä kattauksesta pahene, mutta kyllä se vähän ihmetyttää ja oikeatsaan ällöttääkin. Ja mitäköhän anoppi tuumais, jos nirppanokka-miniä olisi ainoa pöydässä istuva, joka ensin ottaisi vain kylmiä kaloja ja sen jälkeen vielä vaatisi puhdasta lautasta ennen pääryokaa? Kyllä mä mieluummin taivun enemmistön tapaan tässä tilanteessa ja syön kinkkuni silakkaliemellä höystettynä :x

Ja ai niin, pyyhin suuni vaivihkaa kämmenselkään ennen viinin hörpäämistä, koska pöytään ei ole katettu lautasliinoja...
 
"vieras"
Mikä logiikka tuossa muuten on, ettei kinkkua ja kalaa VOI syödä samalta lautaselta ja etteivät ne voi olla kattauksessa yhtä aikaa? Eikö samalla logiikalla pitäisi sitten eri aikaan tarjota myös salaatit, laatikot, perunat, kastikkeet, leivät ja juomat. Tottakai ymmärrän, että joskus ateria rakentuu alku-, pää- ja jälkiruoasta, mutta mikä siinä on niin kamalaa, että jossakin vain syödään kaikki sillä samalla kerralla.

Meillä ei olisi miehen suvun kesken kyllä mitään järkeä kattaa eri kattauksia. Ensinnäkin kaikki eivät syö saman pöydän ääressä pienessä tuvassa, joten ruokailuvälineiden kattaminen pöytään olisi hankalaa. Toiseksi esim lapset eivät syö mitään kalaa. Kolmanneksi kaikki syövät eri ruokia eri määrän, mikä järki olisi siinä, että minä vetäisin kalaa ison lautasellisen ja toiset odottaisivat vieressä koska päästään kinkun kimppuun. Ja sillä aikaa kun toiset santsaavat ruokaa useamman kerran, toiset saavat halutessaan jo ottaa jälkiruokaa. Meillä on ainakin niin paljon erilaisia ruokia ja erilaisia syöjiä ja tilat ja aika ovat kuitenkin rajalliset, joten eri kattaukset eri ruokiin vaatisivat kyllä niin hankalan säätämisen, että siinä ei olisi mitään järkeä.
 
Meillä ei kateta ruokia pöytään vaan sivupöydille. Kaikki laitetaan kerralla esille ja kukin ottaa miten tykkää. Kaikki taitavat kuitenkin ottaa ensin niitä alkuruokia. Pääruokalautaselle tosin itse ainakin otan vielä lisää salaatteja. Alkuruokalautaset katetaan erikseen pääruokalautasten päälle. Minä tykkään panostaa kattaukseen kotonakin, mutta mulle on sama miten muut tekevät.
 
a.p.
[QUOTE="vieras";22705628]Mikä logiikka tuossa muuten on, ettei kinkkua ja kalaa VOI syödä samalta lautaselta ja etteivät ne voi olla kattauksessa yhtä aikaa? Eikö samalla logiikalla pitäisi sitten eri aikaan tarjota myös salaatit, laatikot, perunat, kastikkeet, leivät ja juomat. Tottakai ymmärrän, että joskus ateria rakentuu alku-, pää- ja jälkiruoasta, mutta mikä siinä on niin kamalaa, että jossakin vain syödään kaikki sillä samalla kerralla. [/QUOTE]

Kyse on harkitusti laadituista ateriakokonaisuuksista ja makujen yhteensopivuudesta. Voimakkaat kalat kuten sillit ja silakat eivät yksinkertaisesti sovi yhteen pehmeiden laatikoiden tai kinkun kanssa. Ja näistä silleistä ja silakoista jää lautaselle lientä, joka peittää perunalaatikon herkän maun. Salaatti tarjotaan aina erilliseltä salaattilautaselta, ja sen syömisessä on useita tapoja. Itse syön salaatin kalojen jälkeen (saman kattauksen aikana), ennen lämmintä ruokaa. Joku toinen saattaa haluta aloittaa salaatilla. Juomat ja leipä ovat aina aterian ohessa nautittavia juttuja, joten en edes tajua miten voit verrata niitä vaikkapa lasimestarinsilliin?
 
Meillä on niin montaa sorttia evästä että alku- ja pääruuat ei sovi pöydälle yhtä aikaa. Lautasia katetaan kahdet päällekkäin ja ensimmäiset viedään pois siinä vaiheessa kun siirrytään pääruokiin.
 
"vieras"
Kyse on harkitusti laadituista ateriakokonaisuuksista ja makujen yhteensopivuudesta. Voimakkaat kalat kuten sillit ja silakat eivät yksinkertaisesti sovi yhteen pehmeiden laatikoiden tai kinkun kanssa. Ja näistä silleistä ja silakoista jää lautaselle lientä, joka peittää perunalaatikon herkän maun. Salaatti tarjotaan aina erilliseltä salaattilautaselta, ja sen syömisessä on useita tapoja. Itse syön salaatin kalojen jälkeen (saman kattauksen aikana), ennen lämmintä ruokaa. Joku toinen saattaa haluta aloittaa salaatilla. Juomat ja leipä ovat aina aterian ohessa nautittavia juttuja, joten en edes tajua miten voit verrata niitä vaikkapa lasimestarinsilliin?
No mutta peittähän esimerkiksi lanttulaatikonkin maku ihan varmasti sen perunalaatikon ja kinkun maun. Ja kyllä minä ainakin osaan asetella ruoat siihen lautaselle niin, että jos jotkut maut eivät mielestäni sovi yhteen, niin laitan ne eri puolille lautasta. Ja monet eivät kuitenkaan edes välitä vaikka ne maut sotkeentuisivatkin, niin miksi niitä ei siis kertakaikkiaan VOI laittaa samaan kattaukseen. Eihän tällaista voi perustella makuasialla.
 
"vieras"
Kyse on harkitusti laadituista ateriakokonaisuuksista ja makujen yhteensopivuudesta. Voimakkaat kalat kuten sillit ja silakat eivät yksinkertaisesti sovi yhteen pehmeiden laatikoiden tai kinkun kanssa. Ja näistä silleistä ja silakoista jää lautaselle lientä, joka peittää perunalaatikon herkän maun. Salaatti tarjotaan aina erilliseltä salaattilautaselta, ja sen syömisessä on useita tapoja. Itse syön salaatin kalojen jälkeen (saman kattauksen aikana), ennen lämmintä ruokaa. Joku toinen saattaa haluta aloittaa salaatilla. Juomat ja leipä ovat aina aterian ohessa nautittavia juttuja, joten en edes tajua miten voit verrata niitä vaikkapa lasimestarinsilliin?
Mun mielestä taas graavilohi, herrasväensilli ja muut sillit nimen omaan sopii makeiden laatikoiden kera :p Siitä syntyy suuhun ihana makuyhdistelmä.
 
a.p.
[QUOTE="vieras";22705746]No mutta peittähän esimerkiksi lanttulaatikonkin maku ihan varmasti sen perunalaatikon ja kinkun maun. Ja kyllä minä ainakin osaan asetella ruoat siihen lautaselle niin, että jos jotkut maut eivät mielestäni sovi yhteen, niin laitan ne eri puolille lautasta. Ja monet eivät kuitenkaan edes välitä vaikka ne maut sotkeentuisivatkin, niin miksi niitä ei siis kertakaikkiaan VOI laittaa samaan kattaukseen. Eihän tällaista voi perustella makuasialla.[/QUOTE]

Et nyt tainnut ymmärtää yhtään, mistä on kyse. Lanttulaatikko, perunalaatikko, bataattilaatikko, porkkanalaatikko ja maksalaatikko ovat kaikki vahvuudeltaan ja makuvivahteiltaan hyvin samankaltaisia. Näin ollen ne sopivat hyvin yhteen ja täydentävät toisiaan, eikä mikään maku hallitse liikaa. Kinkku suolaisena lihana sopii myös hyvin laatikoiden seuraksi. Terävä ja mausteinen silli ei sitä vastoin laatikoiden kanssa sovi sitten yhtään. Tämän nyt luulisi ymmärtävän kuka tahansa vähänkin ruoanlaittoon perehtynyt ihminen.

Sinä voit toki laittaa sillisi kello kolmeen ja lanttulaatikon kello yhdeksään ja toivoa, etteivät maut sekoitu, mutta yleinen tapa "maailmall" kuitenkin on kattaa eri makukokonaisuudet eri kattauksiin. Vai laittaisitko sinä sen jälkiruoankin siihen sillien viereen? Miksi et?
 
a.p.
[QUOTE="vieras";22705765]Mun mielestä taas graavilohi, herrasväensilli ja muut sillit nimen omaan sopii makeiden laatikoiden kera :p Siitä syntyy suuhun ihana makuyhdistelmä.[/QUOTE]

:x

OK, makunsa kullakin... Taidat kuitenkin olla vähemmistössä.
 
"vieras"
Et nyt tainnut ymmärtää yhtään, mistä on kyse. Lanttulaatikko, perunalaatikko, bataattilaatikko, porkkanalaatikko ja maksalaatikko ovat kaikki vahvuudeltaan ja makuvivahteiltaan hyvin samankaltaisia. Näin ollen ne sopivat hyvin yhteen ja täydentävät toisiaan, eikä mikään maku hallitse liikaa. Kinkku suolaisena lihana sopii myös hyvin laatikoiden seuraksi. Terävä ja mausteinen silli ei sitä vastoin laatikoiden kanssa sovi sitten yhtään. Tämän nyt luulisi ymmärtävän kuka tahansa vähänkin ruoanlaittoon perehtynyt ihminen.

Sinä voit toki laittaa sillisi kello kolmeen ja lanttulaatikon kello yhdeksään ja toivoa, etteivät maut sekoitu, mutta yleinen tapa "maailmall" kuitenkin on kattaa eri makukokonaisuudet eri kattauksiin. Vai laittaisitko sinä sen jälkiruoankin siihen sillien viereen? Miksi et?
Ai maailmallakin laitetaan lanttulaatikko eri kattaukseen kuin lasimestarinsilli? :D

Miten muuten kinkku suolaisena lihana sopii laatikoiden kanssa, mutta graavilohi suolaisena kalana ei? Ja kuka oikeasti päättää, mikä sopii minkäkin kanssa? Minusta se jaottelu on ihan selkeä, suolaiset ja makeat.

Kuka muuten on keksinyt laittaa homejuustoa piparin päälle? Varmaan joku idiootti, joka sotki kaikki jouluruoat keskenään.
 
Yngh
Et nyt tainnut ymmärtää yhtään, mistä on kyse. Lanttulaatikko, perunalaatikko, bataattilaatikko, porkkanalaatikko ja maksalaatikko ovat kaikki vahvuudeltaan ja makuvivahteiltaan hyvin samankaltaisia. Näin ollen ne sopivat hyvin yhteen ja täydentävät toisiaan, eikä mikään maku hallitse liikaa. Kinkku suolaisena lihana sopii myös hyvin laatikoiden seuraksi. Terävä ja mausteinen silli ei sitä vastoin laatikoiden kanssa sovi sitten yhtään. Tämän nyt luulisi ymmärtävän kuka tahansa vähänkin ruoanlaittoon perehtynyt ihminen.

Sinä voit toki laittaa sillisi kello kolmeen ja lanttulaatikon kello yhdeksään ja toivoa, etteivät maut sekoitu, mutta yleinen tapa "maailmall" kuitenkin on kattaa eri makukokonaisuudet eri kattauksiin. Vai laittaisitko sinä sen jälkiruoankin siihen sillien viereen? Miksi et?
Maailmalla ei varmaan syödä suomalaisia ihanuuksia: lanttu- ja porkkanalaatikkoa. Yök. En voi tajuta, että niitä vielä nykyaikana syö joku, kun ei ole pakko. Pakastimet ja jatkuvat ruuantuotanto takaavat kyllä sen, että näinä päivinä joulupöytää voivat koristaa aivan toisenlaiset herkut. Oikeat herkut eivätkä mitkään perinteiset mössöruuat.
 
valaiskaa tyhmää
Kyllähän tässä kattausasiassa varmasti vaikuttaa kotitausta. Mietin sitä tuossa miehen kanssa, kun hän tulee kodista, jossa luonnollisesti olivat kala- ja liharuuat sekä alku- ja pääruuat erikseen. Minä tulen maalta tavallisesta duunariperheestä eikä meillä koskaan ollut alku- ja pääruokaa erikseen. Hyvä, kun oli edes se pääruoka pahimpina aikoina, kun isää lomautettiin eikä äidin työpaikka pakkasi kimpsunsa ja kampsunsa ja muutti paikkakunnalta pois.

Eli kiinnostaisikin nyt tietää, ovatko nämä tavat todellakin herraskaisia tapoja ns. paremmissa piireissä ja jos ovat, niin mistä ne ovat tulleet - Ruotsin puoleltako? Ja syynäkö on aloittajan mainitsema makujen sekoittumisen välttäminen?
 
"vieras"
Jep... Ei ole siis mitään maalaisia vastaan tietenkään, mutta täällä Kaksplussallahan kirjoittelee porukkaa ympäri Suomen, joista varmaan pienempi osa Helsingistä ja osa siitäkin, joka on Helsingistä, on varmaan vähän vähemmän koulutettua jne...

Meilläkin ollaan AINA syöty kalaruoat ensin eri lautaselta, ja sitten vasta liharuoat omalta lautaseltaan. Olen minäkin joutunut istumaan vierailla (& siis maallahan se oli...) kerran sellaiseen joulupöytään, jossa kala ja liha oli tosiaankin samassa pöydässä, ja olin totaalisen järkyttynyt ja minua ihan oikeasti loukkasi tuollainen asetelma. Osasta varmasti kuulostaa oudolta tämä, mutta kun on tottunut koko elämänsä johonkin itselle niin tärkeään asiaan, ettei voi kuvitellakaan, että joku tekisi siinä toisin, niin kyllä siinä menee jauhot suuhun ja maku koko jutusta.
Täytyy ihmetellä jos itselle on niin tärkeää että kukaan muukaan ei saa syödä kinkkua ja kalaa samalta lautaselta. Voithan itse syödä ensin ne kalat ja sen jälkeen kinkut, vaikka muut moukat söisivät mitä haluaisivat samalla kertaa. En voi uskoa että tämä kenellekään olisi niin tärkeä asia ettei voisi tehdä siten kuin siinä paikassa tarjotaan, missä kulloinkin syö.
 
"vieras"
Ja sellainen kommentti kala-allergikkona tähän, että jos alkupalana olevat kalat tarjottaisiin omassa kattauksessaan niin mitä meinasitte että minä sillä aikaa syön? Peukalon kynsiä? Kyllä meillä on sekä kylmät kalat että kylmät lihat samaan aikaan.
 
.
Meillä on anopin luona ns. voileipäpöytä kaloineen ensin, uusilla lautasilla sitten laatikot ja kinkut.
Mun vanhempien luona on taas kaikki tarjolla kerralla ja minusta se tuntuu paremmalta kuin anopin "hienostelu", tosin olen siihenkin tottunut vuosien varrella.
Anopin luona on myös välisnapsit ja eri viinit kalalla ja lihalla, hiukan suomenruotsalaisempaa kuin kotona vaikka kummankaan puolella ei ole mitään siteitä ruotsiin.
 

Yhteistyössä