Imetyksestä (ehkä tyhmä) kysymys...

Minulla on pariviikkoinen vauva, joka vielä toistaiseksi syö kerrallaan vain toisesta tissistä.. Nyt tuli tuossa mieleen, että sehän joskus rupeaa ottamaan samalla syöntikerralla molemmista tisseistä sapuskaa.. Ja tästä heräsi sitten kysymys, että mistä mä tiedän, milloin pitää vaihtaa tissiä? :O Siis onko tähän olemassa joku sääntö, että esim. syötetään eka tietty aika toisesta ja sit vaihdetaan tai jotain vastaavaa? Vai onko tässä taas sellainen asia, että sen sitten aikanaan oppii itse tietämään?
 
suihkutissi
Mä syötin aina vaan yhden tissin kerralla siihen asti kunnes alotettiin kiinteät 6kk iässä... Ja seuraavalla kerralla todellakin tiesi kumpi oli vuorossa! Multa tuli ihan hirveesti maitoa.
 
Ei mun kumpikaan lapsi ole jaksanut kahta tissillistä kerralla syödä. Sovellan jatkuvasti ns. suihkutissihoitoa ja syötän lapsen 2-4 kertaa samasta tissistä, ettei me hukuttaisi maitoon.

Kyllä mä uskon, että sä huomaat itse sitten jos tarvitsee molemmat tissit kerralla syöttää :)
 
"vieras"
Siitä tiedät kun painat vähän nänniä kun lapsi on päästänyt irti, ellei tule mitään tarjoa toista tissiä, joko lapsi ottaa tai sitten ei ota enää lisää. Eli koetat onko tissi tyhjä vai ei.
 
Mulla poika jossai vaiheessa alkaa tekemään sellaista että imee lopettaa imee lopettaa. Tissistä kyllä tulee vielä silloin maitoa puristettaessa, mutta ei ilmeisesti pojan mielestä riittävästi. Sitten vaihdan toisen rinnan ja ottaa siitä vielä jonkin verran palanpainikkeeksi.
 
nojoo
Ei todellakaan välttämättä tarvitse syöttää molemmista rinnoista yhdellä syötöllä. Itse syötin kuopukselle kolme syöttöä peräkkäin yhdestä rinnasta, ettei oltais ihan hukuttu siihen maitoon. Oli siinä toki vähän kirjanpitoa, että millon vaihdetaan.
 
Kiitos teille, jotka vastasitte..:)
Ilmeisesti tilanne on vähän eri kaikilla, joten mitään "pätevää ohjetta" tähän ei ole, pitää vain seurailla pojan tyytyväisyyttä ja katsoa tilanteen mukaan, miten toimitaan.. Multakin tulee maitoa aika paljon (meinaa vauva välillä hukkua), joten saattaa mennä loppuun asti siten, ettei edes toista tissiä tarvi samalle syötölle esiin vetää..
 
Mulle kättärissä neuvottiin että noin 20 min per tissi jotta maidon tulo erittyy molemissa rinnoissa samalla=)tavalla...mutta minä kyllä kyllä imetin enemmän tuosta oikeasta rinnasta :headwall: ja nyt olen rintatulehduksessa tämä oikea rinta tuelehtunu ihan yhtäkkiä vaan :'( jo 3 pv onneks kuumelaksennut tuosta 40 asteesta ja parempi olo antibioottien jälkeen nyt olen kuitenkin lopettamassa imetyksen tämän takia ja uutta latsa yritettäessä :D
 
Silloin kun poika oli ihan pieni (alle 1kk) saatoin imettää molemmista rinnoista peräkkäin, mutta muuten yhestä rinnasta ja niin teen vielä tänäänkin, kun vauva on 8kk. Enkä ole lypsänyt sitä rintaa, josta en sillä kerralla imettänyt.
 
hp
Samoin minulta tuli niin paljon maitoa, että vasta lapsen ollessa 10kk imetin molemmista rinnoista samalla syöttökerralla. Enkä minäkään lypsänyt sitä rintaa josta en syöttänyt, vaan tarjosin sitä seuraavalla kerralla, tosin ennen syöttöä joutui joskus lypsämään liikoja pois ettei maitoa olisi ihan suihkuamalla tullut.
 
v
Mulle sanottiin sairaalassa, että aluksi 20 minuuttia toisesta ja sitten toisesta, jotta rinnan päät tottuu rasitukseen, mutta kun homma alkaa sujua, niin vain toinen rinta syötetään ja sitten seuraavalla syötöllä toisesta, ellei vauva sitten itse vaati molempia samalla syötöllä. Rinnat muokkaantuu tähän rytmiin ja täyttyvät tavallaan vuorotellen, eli ei tarvi pumppailla.
 
"sssss"
Jep, en mäkään ikinä imettänyt kuin yhden tissin kerrallaan. Joskus harvoin jos oli meganälkä, vauva ilmaisi sen syönnin päälle itkemällä ja tiesin vaihtaa tissiä josta taas söi. Ei sitä toista tissiä tosiaan pumpata tarvi, itse asiassa jos pumppaa niin sehän vaan lisää maidontuloa...
 
"kohta neljän äiti"
Mulla meni ainakin kaikilla kolmella niinpäin, että aluksi meni molemmista (kun maitoa tuli vähän vähemmän) ja sitten alkoi riittää yksi tissi kerrallaan. Ja riitti sitten sinne +6kk ikään kun lopetin. En koskaan pumpannut toista tyhjäksi vaan syötin vuorolaan tissit tyhjäksi. Olihan se hassun tuntuista aina,, kun toinen oli täynnä ja toinen tyhjä mutta kaikkeen tottuu. Ärsyttävintä on lähinnä se, kun toisesta imettää niin toinen tihkuu.

Älä turhaan etukäteen murehdi ja mieti, kyllä sulla teidän lapsosen tavat tulevat tutuksi ja löydätte ihan oman rytminne syödä :)
 
"hei"
2 lasta oon imettäny aina nii, että 1 tissi kerralla. maitoa tulee myöhemmin enemmän, eli jos koko ajan imetät vain yhdestä kerralla, maidon määrä myös nousee samassa suhteessa, ainakin teoriassa.

aluksi toisesta suihkusi aina imettäessä, mutta sekin tasoittui...
 
"vieras"
Olen imettänyt lasta lähes kaksi vuotiaaksi ja harvoja poikkeuksia lukuunottamatta on aina syönyt vain toisesta tissistä kerrallaan. Silloin kun halusi molemmista osasi jo itse vaihtaa toiselle tissille tarvittaessa. (Tosin silloinkaan en ole varma, että oikeasti tarvitsi lisää maitoa, kun välillä puolelta toisella vaihteleminen tuntui tapahtuvan ihan muuten vaan.)
 
"piip"
Liian usein yhden imetyksen aikana ei ainakaan kannata vaihtaa koska silloin lapsi ei saa välttämättä ollenkaan hyvää takamaitoa. Itse olen usein imettänyt vain toisen rinnan kerrallaan ja yöllä usein montakin kertaa peräkkäin samasta rinnasta. Joskus taas olen antanut vauvan ensiksi imeä toista rintaa niin kauan kun on imenyt ja sitten vielä tarjonnut toista että ottaako siitä ja joskus on ottanut. Nyt imetän taaperoa ja hän osaa valitettavan hyvin jo itse vaihdella niin että välillä poukkoilee rinnalta toiselle. Tämä taitaa olla hänelle vähän sellaista huvittelua.

Tässä imetysjutussa on varmasti monia mielipiteitä mutta ainakin kirjassa Luonnollinen lapsuus, jota parhaillaan luen on suositeltu tuota yhdestä rinnasta imettämistä.
 
[QUOTE="piip";22702680]Liian usein yhden imetyksen aikana ei ainakaan kannata vaihtaa koska silloin lapsi ei saa välttämättä ollenkaan hyvää takamaitoa. Itse olen usein imettänyt vain toisen rinnan kerrallaan ja yöllä usein montakin kertaa peräkkäin samasta rinnasta. Joskus taas olen antanut vauvan ensiksi imeä toista rintaa niin kauan kun on imenyt ja sitten vielä tarjonnut toista että ottaako siitä ja joskus on ottanut. Nyt imetän taaperoa ja hän osaa valitettavan hyvin jo itse vaihdella niin että välillä poukkoilee rinnalta toiselle. Tämä taitaa olla hänelle vähän sellaista huvittelua.

Tässä imetysjutussa on varmasti monia mielipiteitä mutta ainakin kirjassa Luonnollinen lapsuus, jota parhaillaan luen on suositeltu tuota yhdestä rinnasta imettämistä.[/QUOTE]

Tuo takamaito-asia oli yksi minkä sekä neuvolan terkka että kätilöt sairaalassa ainakin viime keväänä taas vaihteeksi kumosivat, että tuoreempien tutkimusten mukaan maidon koostumus on hyvin samanlaista läpi koko imetyksen (siis yhden kerran), eikä se mahdollisesti paksumpi maito mitä hieman tyhjemmästä rinnasta tulee ole yhtään sen ravinteikkaampaa kuin laihempi. Jos jollain on jotain enempää tietoa tai lähteitä niin itsekin olen asiasta kiinnostunut pitääkö tämä paikkansa.
 
"Mä"
tehnyt niin että syötän ensin toisen, sen jälkeen nostan vauvan röyhtäisemään, jos röyhtäisyn jälkeen hamuilee ja itkee, saa toisestakin rinnasta maitoa. Yksi rinta kerrallaan on riittänyt, tyttö on aika pieniruokainen ja jos syö liikaa pulauttaa kaiken ulos.
 
Kiitos teille, jotka vastasitte..:)
Ilmeisesti tilanne on vähän eri kaikilla, joten mitään "pätevää ohjetta" tähän ei ole, pitää vain seurailla pojan tyytyväisyyttä ja katsoa tilanteen mukaan, miten toimitaan.. Multakin tulee maitoa aika paljon (meinaa vauva välillä hukkua), joten saattaa mennä loppuun asti siten, ettei edes toista tissiä tarvi samalle syötölle esiin vetää..
Joo, ei oo yhtä kaavaa ja tietoa. Kyllä se tosiaan oppii huomaamaan. Mulla aluski söi molemmat ja vaihtokohdan huomas siitä kun kävi kärsimättömäksi. Myöhemmin hylkäs kokonaan toisen ja söi vain yhtä jokakerta. Alko se puoli tuottaa toisenkin edestä.
 
"vieras"
Tuo takamaito-asia oli yksi minkä sekä neuvolan terkka että kätilöt sairaalassa ainakin viime keväänä taas vaihteeksi kumosivat, että tuoreempien tutkimusten mukaan maidon koostumus on hyvin samanlaista läpi koko imetyksen (siis yhden kerran), eikä se mahdollisesti paksumpi maito mitä hieman tyhjemmästä rinnasta tulee ole yhtään sen ravinteikkaampaa kuin laihempi. Jos jollain on jotain enempää tietoa tai lähteitä niin itsekin olen asiasta kiinnostunut pitääkö tämä paikkansa.
Minä muuten ihmettelin myös tuota takamaitojuttua silloin kun imetin. Jouduin pumppaamaan paljon ja pahimmillaan ei yhdella pumppauskerralla riitänyt yksi pullo, jolloin tuli siis tavallaan eroteltua etumaito ja takamaito. Ihan samanpaksuista oli maito molemmissa pulloissa eikä ainakaan mitään nopeasti havaittavaa makueroakaan ollut.
 
Mä kyllä huomaan eron jos lypsän ihan pinkeen tissin ja tyhjemmän tissin. Pinkeen tissin maito on sellasta haalua, melkein läpinäkyvää. Ja jos se unohtuu kaappiin, ei siihen pinnalle nouse samanlaista rasvakerrosta kuin rasvaisempaan takamaitoon.

Mutta se voi tietenkin olla, että tää pätee vaan sillon kun sitä maitoa tulee yhdestä tissistäkin litratolkulla..
 

Yhteistyössä