uusperheet ja joululahjojen eriarvoisuus, kun on etälapsia ja lähilapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miretityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miretityttää

Vieras
ostatteko samanarvoisi alahjoja, jos on etälapsia tai vakiasukkaita, saako 2 vkon välein käyävt vähempiarvoiset lahjat, kun ne, jotka asuu luonanne iana?

No, meillä on kyllä just päinvastoin. Tulee hyviteltyä miehen lapsille pitkää etäisyyttä ostamalla kalliit lahjat ja omalle jotain kiinalaista krääsää...

Me ostetaan miehen kanssa yhdessä meidän lapsille lahjat (parasta mitä kaupasta saa) ja miehen kontolle jää ostaa ex-lapsille sitten jotain. Yleensä ostaa jotain mitä ensin käteen sattui, on tarjouksessa ja halvalla sai :-p

Ihan oikein niille rasittaville kakaroille, mutta jos ei mitään osta, niin ex-ämmä on uhkailemalla kaikella mahdollisella. Jotain pitää antaa, onneksi mies osaa noi hoitaa just hyvin!

Nope: ex-lapsille, mitähän ne mahtaa olla. Ei ne lapsen entisiksi muutu jos liitto hajoaa. Totisesti olet ilkeät "lapsipuolet ansainnut", koska itse olet todella ilkeä ihminen... Ei sinun tarvitse ex-puoplisosta pitää mutta lapset on aikaslailla viattomia näissä aikuisten asioissa.

Uusperheissä lapset joutuvat useimmiten väkistenkin eriarvoiseen asemaan sukulaisten taholta. Toisella saattaa olla kourallinen lahjan ostajia, toisella taas kaksi. Surullista lasten vuoksi. Mutta varmaan kannattaisi itse panostaa siihen, että ostaa samanarvoiset lahjat kaikille. Tai ainakin toteuttaa yhtä suuret toiveet.

mutta isännällä on "exlapsia " jotka on meillä 2 viikkoa kuukaudessa ja heille ostetiin pelikonsoliin lisäosa ja peli + pehmeäpaketit kummallekin omat..Ensi jouluna on yhteinen vauva mutta minä olen itse sitä mieltä että muksuille ei osteta kuin sitä mitä he tarttee ja ei mitään ylimäärästä...3 lahjaa on maksimi mutta näköjään noi "exlapset" saavat sukulaisiltaan niiin paljon leluja ettei meidän tarvitse ostella enempiä... Ja En usko että yhteiselle ostetais yhtään enempää kuin muillekkaan lahjoja... Ei joulun tarkotus ole kuitenkaan vaan lahjat vaan yhdessä olo... pelaten vaikka lautapeliä (pelikonsoli on meillä kotona ja me olemme joulun mummolassa) ja leikkien ulkona ja syöden hyvyyksiä :D

Meillä on lahjoihin laskettu tietty budjetti. Ensin ostetaan yhteisten lasten lahjat ja jos rahaa on jäänyt yli niin sitten jotain miehen exlapsille, jotka ei ole yhteisiä. Ne muksut saa kuitenkin mm miehen vanhemmilta jotkut paketit (kuten meidänkin lapset toki) ja sitten ex-muija ostaa elarista lahjat niille.

Paremmat lahjat on tähän mennessä saanut isännän etätyttö, kun yhteinen on vielä niin pieni ettei ymmärrä lahjojen päälle (toinen joulu).

Etälapsissa nyt pitää tietenkin aina ottaa huomioon se, että he saavat molemmilta vanhemmilta ja molempien sukulaisilta lahjoja, joten lahjojen yhteismäärä molemmilta on oltava tasapainossa. Sehän menis ihan höpöksi, jos äidiltä sais 500 eurolla ja isältä 500 eurolla ja ydinperheen lapsi saisi yhteensä 500 eurolla. Meillä tosin tällä hetkellä tämä suhde tosiaan on mennyt ihan höpöksi, eli eroperheen lapsi saa lahjoja varmaan reippaasti yli 1000 eurolla ja ydinperheen lapsi muutamalla satasella.

Mulla ei ole ollut "etälapsia", ainoastaan "lähilapsia". Exällä sen sijaan on ollut ja on edelleenkin "etälapsia". Kun vielä oltiin exän kanssa yhdessä, ostimme lapsille erikseen joululahjat emmekä yhdessä. En jaksa enää muistaa, millaisia lahjoja exä tyttärelleen osti. Ikäeroa exän lapsilla on kuitenkin yli 10 vuotta, joten luultavasti oli lahjoilla hintaeroakin ... teinit kun toivovat hieman eri hintaluokassa olevia lahjoja kuin taaperot.

Meillä on lahjoihin laskettu tietty budjetti. Ensin ostetaan yhteisten lasten lahjat ja jos rahaa on jäänyt yli niin sitten jotain miehen exlapsille, jotka ei ole yhteisiä. Ne muksut saa kuitenkin mm miehen vanhemmilta jotkut paketit (kuten meidänkin lapset toki) ja sitten ex-muija ostaa elarista lahjat niille.

Reilu meininki. Jos rahaa jää niin isä ostaa lapsilleen jotain.

Elarista? Elarit on tarkoitettu kattamaan lapsen asuminen ja eläminen.

Elarista? Elarit on tarkoitettu kattamaan lapsen asuminen ja eläminen.
Tästä tuli mieleeni, että kun aikoinaan exän kanssa erottiin, en vaatinut mitään elareita pojasta. Esikoistyttärestään taas exä oli aina maksanut elarit. Kyllä tämä ero taisi näkyä sitten myöhemmin pojan saamissa lahjoissa eli kun isän ei tarvinnut antaa mulle joka kuukausi rahaa pojan elättämiseen, niin synttäri- ja joululahjat olivat joskus varsin hinnakkaita.

[QUOTE="nope";22674313]Me ostetaan miehen kanssa yhdessä meidän lapsille lahjat (parasta mitä kaupasta saa) ja miehen kontolle jää ostaa ex-lapsille sitten jotain. Yleensä ostaa jotain mitä ensin käteen sattui, on tarjouksessa ja halvalla sai :-p

Ihan oikein niille rasittaville kakaroille, mutta jos ei mitään osta, niin ex-ämmä on uhkailemalla kaikella mahdollisella. Jotain pitää antaa, onneksi mies osaa noi hoitaa just hyvin![/QUOTE]

oot tosi karmee ihminen, miten sä voit puhua lapsista noin. toivoisinpa ettet olisi koskaan omia saanut

[QUOTE="nope";22674313]Me ostetaan miehen kanssa yhdessä meidän lapsille lahjat (parasta mitä kaupasta saa) ja miehen kontolle jää ostaa ex-lapsille sitten jotain. Yleensä ostaa jotain mitä ensin käteen sattui, on tarjouksessa ja halvalla sai :-p

Ihan oikein niille rasittaville kakaroille, mutta jos ei mitään osta, niin ex-ämmä on uhkailemalla kaikella mahdollisella. Jotain pitää antaa, onneksi mies osaa noi hoitaa just hyvin![/QUOTE]

Toivon todella että tämä on provo!

Riippumatta siitä, missä lapset asuu, omien lahjoihin panostan. Niille, jotka eivät ole biologisesti minun, saavat omat vanhempansa ostaa. Itse hommaan jotain helposti hankittavaa krääsää lähinnä velvollisuudentunnosta kuten muillekin etäisemmille sukulaisille, joille vaan on pakko hankkia jotain.

[QUOTE="Kääk";22674479]Nope: ex-lapsille, mitähän ne mahtaa olla. Ei ne lapsen entisiksi muutu jos liitto hajoaa. Totisesti olet ilkeät "lapsipuolet ansainnut", koska itse olet todella ilkeä ihminen... Ei sinun tarvitse ex-puoplisosta pitää mutta lapset on aikaslailla viattomia näissä aikuisten asioissa.[/QUOTE]

Ikävä kyllä aika monessa tapauksessa näin tapahtuu. Eritoten jos mies on jättänyt perheensä ja lähtenyt uuden naisen matkaan niin siinä sitä jää ne "entiset lapset" helposti. Sitten ne taas muistetaan jos/kun suhde menee perseelleen.

Yhteistyössä