Ensimmäinen kuvajoulukortti nakattu roskiin

äiti 44 v
Näinpä näin. Lähettäjällä on hyvä mieli, kun lähetti omasta mielestään maailman ihanimman kortin ja ap:lla on hyvä mieli kun sai haukkua kortin ja viskata sen roskikseen. Kaikki voittavat. :)

Onneksi ei ole omassa ystävä/tuttavapiirissä tuollaisia, jotka noin ylenkatsoisivat joulutervehdyksiä.
Mistäs meistä kukaan voi tämän noin varmaksi tietää?

Jokuhan voi ylenkatsoa, vaikka ei roskiin heti heittäisikään.

plm
Ei kaikkien tosiaan tarvitse tykätä kaikista kuva-aiheista mutta olenko mä jotenkin friikki kun kaikki jouluterveydykset ilahduttaa mua? Oli kuvassa jonkun lapsi tai jotain muuta.
Joku on oikeesti halunnut ilahduttaa mua kortilla joten säästän ne kyllä joulun yli.

äiti 44 v
Ei kaikkien tosiaan tarvitse tykätä kaikista kuva-aiheista mutta olenko mä jotenkin friikki kun kaikki jouluterveydykset ilahduttaa mua? Oli kuvassa jonkun lapsi tai jotain muuta.
Joku on oikeesti halunnut ilahduttaa mua kortilla joten säästän ne kyllä joulun yli.
No mä olen sitten TOSI HYVÄ IHMINEN!

Mulla pyörii tuolla laatikoissa vielä viime vuosituhannella saatuja joulukortteja!!! :)

"hih"
Minä lähetän vastedeskin kuvallisia joulukortteja ihanista lapsistani. Sanoipa kuka mitä hyvänsä =) Jos menevät roskiin niin sitten menevät. Mutta minulla on ainakin ollut se ilo, että "hah hah, pääsinpäs lähettämään...." Toivottavasti siis varsinkin ap:n kaltaiset saavat postilaatikkoaan saastuttamaan kortin meidän pulleropalleroistamme =) Ovat niin syötävän suloisiakin, että Phoepsia varmasti ärsyttäisi!

[QUOTE="mINNI";22673033]niin jos joku on halunnut marsua jo kauan ja ei ole saanut.. :(
TAI JOS JOKU PELKÄÄ MARSUJA??!![/QUOTE]

Niinhän tuo on. Valkoisen, hohtavan talvimaiseman kuva perheelle joka asuu eteläsuomessa ja joulu on musta voi myös loukata. Joulupukin ja lahjavuorien kuva perheelle jossa ei joulupukki vieraile tai ei ole juuri varaa lahjoihin voi aiheuttaa murhetta jne.

Loppupelissä aika vaikea löytää kortteja missä ei takuuvarmasti löytyisi mitään loukkaavaa.

[QUOTE="vieras";22672987]Sun mielestäkö kaikki pukkikrääsä ja tontut on se tunnelma koko hommassa? Toiset viettää joulua edelleenkin siksi minkä vuoksi se alunperinkin on olemassa.

Seimeenkö heidän olisi muksu pitänyt kaataa vauvaksi vai se punainen tonttuhattu päähän, että tulisi varmasti saajalle mieleen kyseessä olevan joulutervehdys. Voi miten yksinkertaista :D

Lapsi kauniissa juhlavaatteissa muistuttaa talven lähestyvästä juhlasta, Joulusta. Ja ainakin minusta paremmin ja aidommin kuin yksikään teennäinen tonttuhattuotos, mikä todennäköisesti useimmille on lavastettu jo marraskuussa.[/QUOTE]

Ei, mutta jos aletaan tekemällä tekemään JOULUkorttia, niin kyllä siihen pitäisi panostaa. Kunnon rajaukset ja idea kehiin. Mä en jättäis mitään listoja näkyviin ja olisin panostanut myös siihen taustaan muutenkin. Ja kuvan laatuun.

"lapseton"
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;22672980:
Sä et kyllä kans tajuu.
Mä ymmärrän oikein hyvin jos tahattomasti lapseton kokee syvää surua ja kaipuuta (jopa katkeruutta) nähdessään tuttavien lapsista tehtyjä joulukortteja. Jouluhan on pitkälti lasten juhla.

Sulla on kuitenkin se elävä lapsi sylissäsi. Se on eri asia menettää toinen kaksosista kuin ei saada lasta lainkaan. Tiedän tän kokemuksesta.
Mutta miksi silti laittaa ihmiselle, johon ei ole mitään yhteyttä pitänyt vuosiin yks kaks sitten joulukortti, kun on saanut lapsen? Eikö olisi voinut olla laittamatta ja säästänyt nekin rahat johonkin Tutteliin tai vastaavaan? Pitääkö se kaikille mainostaa? Samantien voitte varmaan laittaa vaikka koko asuinalueen postilaatikoihinkin "ihanat jouluiset kuvat" lapsistanne. Tai samantien koko kaupungille, painattaa Hesarin pääsivulle tms.

Mitäs lapsen saanut voi tajuta siitä miten paljon lapset satuttavat, kun sellaista ei itse saa. Ja kyllä, käyn lapsettomuusklinikan psykologillakin puhumassa ja hänen mielestään nämä ovat aivan normaaleja reaktioita ja tuntemuksia. Mutta eihän lapsen saanut voi tajuta sitä surua ja tuskaa sydämessä, minkä lapsen kaipuu ja ainaiset pettymykset aiheuttavat muitten lisääntyessä tuosta noin vain.

"Mamma italiana"
no jos mà heitàn jotain roskiin, ei se ole se ole sen arvoinen asia ettà tekisin aloituksen. siis vaikken itse làhetàkààn joulukortteja eikà vàlià saanko itse niità tai minkàlaisia tulee postilaatikkoon, ei ne kortit minua hàiritsekààn. jos jolukortti ottaa pààhàn, maailma on varmaan kovinkin ankea paikka.

mutta palstan tarkoitushan on tietenkin sana vapaa, joten antakaa palaa

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja yöks;22673022:
Siltä ainakin kuvan perusteella näyttää

Olisi muuten hiukset voinut pestä ja harjata ennen kuvausta ja kunnon rajaus tekisi kuvasta paljon paremman. Onko tuo kamerakännykällä otettu, kun on niin epäskarppi?

Se marsu tonttulakki päässä oli paljon parempi, toi hymyn huulille aidosti. Tosin vähän valaistusta olisi voinut miettiä siinäkin, jäi yläosastaan melko tummaksi. Rajaus onnistunut paljon paremmin!
Joo parashan se olisi, että lapset istuu joulukorteissakin sliipattuna ja mahdollismman teennäisen näköisenä kuin että joku ottaa kuvan aidosta tilanteesta...

Mikään ole niin tyhmännäköistä kun lapset on viimesen päälle laitettu ja tällätty teennäisiksi, on kuin patsaasta kuvaa katsoisi.

Tunnelma syntyy myös joskus kameran epätarkkuudella ilman kauheita salamaa ja zoomausta, tarkennusta. Katsos kyseessähän on tunnelmakuva eikä mikään vuosikuva studiossa.

:D
Mä olen sitten samanlainen friikki! :D Ja vaikka olen tahattomasti lapseton, ja kortit, joissa jonkun toisen lapsen kuva, riipaisee kyllä, mutta ennemminkin niin, että MÄKIN haluaisin pystyä lähettämään tuollaisen kortin, enkä aina vaan niitä tylsiä kaupan kortteja, missä vuodesta toiseen vain kaksi toivottajaa... ja juu, yhyyyyyyy, jos joku katsoo aiheelliseks kommentoida :D Hyvää joulua!

"vieras"
Peesaan aloittajaa. En vaan käsitä, miksi sitä normijoulukorttia ei voi lähettää, jos on pakko joku laittaa? Ei ne saatanan ropelikorvat näytä välttis kivoilta muille kuin vanhemmille.

plm
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22673061:
No mä olen sitten TOSI HYVÄ IHMINEN!

Mulla pyörii tuolla laatikoissa vielä viime vuosituhannella saatuja joulukortteja!!! :)
Missä kohtaa mulla lukee että se kertoo mitään ihmisen hyvyydestä että ei heitä kortteja roskiin silloin kun ne tulee?
Mä olen varmaan käsittänyt joulukorttien tarkoituksenkin jotenkin väärin kun en heitä niitä saman tien menemään. Onpa mulla huono kotikasvatuskin kun lapsuudenkodissa kortit laitettiin sellaiseen pussukkaan ja katseltiin yhdessä mikä on tullut keneltäkin.

"villany"
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;22672906:
Ei millään pahalla, mut tuossa kortissa ei mun mielestä ole joulua kuin nuo pallot. Jos niiden muksujen kuvista tehdään joulukortteja, ni vois niissä olla jotain ideaa ja joulumieltä.
Sun muksu kyllä on söpö.
No ei pysyny tonttulakki päässä, ei edes kädessä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;22673071:
Ei, mutta jos aletaan tekemällä tekemään JOULUkorttia, niin kyllä siihen pitäisi panostaa. Kunnon rajaukset ja idea kehiin. Mä en jättäis mitään listoja näkyviin ja olisin panostanut myös siihen taustaan muutenkin. Ja kuvan laatuun.
No jokainen ajattelee niin eritavalla. Ei minusta joulukortin tarvitse olla mikään mestarisuoritus kenen kortti on taidokkaamman ja ammattilaisemman näköinen. Eiköhän jokainen lähesty sukuaan ihan sellaisella kortilla kuin tykkää ja tärkein idea siinä lienee useimmille se lapsi eikä se miten huoellla muksu on kuvaan tällätty ja aselteltu kaikkine tonttuhattuineen. Onnistunut kuva aidosti hyväntuulisesta kauniisti puetusta lapsesta kesken tilanteen on minun mielestäni edelleen jouluisampi kuin yksikään väkipakolla tonttuhattu päässä lapilla tekohymy kasvoilla otettu kuvaus.

Leukistinen aksolotli
No joo, roskiinhan ne kortit usein lopuksi menee menneen kaikilla. Mut se joka sen kortin lähetttää, on ajatellut just sua ja on sen takia nähnyt sen vaivan mitä joulukortin postitukseen ja hankkimiseen liittyy.:)

Mä ajattelin tehdä nyt kerrankin joulukortteja ja lähettää niitä. Meinasin käyttää sanomalehteä ja sprayta, eli roskaa oikeastaan.

Downien rakastaja
onko lapsella down?
psssst... ei saanut arvostella toisten lapsia eikä joulukortteja eikä varsinkaan ERITYISlasten kortteja, nehän on niin erityisen ihania banjonsoittajia, taakkoja veronmaksajille. Tottahan minua ilahduttaa erityisesti juuri nämä "suloiset" Down-palleroiset, kun tiedän heidän elatuksensa maksavani sekä heidän äidin kotona lorvailun lastaan hoitamassa aina hamaan hautaan asti. On ne niin ihania nämä erityispalleroiset!

"kata"
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22672880:
Ihmisiä onkin lähinnä tasan kahdenlaisia: Niitä jotka tajuavat mitä mä selitin ja niitä jotka jäävät pohtimaan että mitä vittua mä oikein selitin. Tämä oli oikeastaan koko kommenttini pääpointtikin että näin tämä asia just on.
Mä tajusin kyllä sun pointin, mutta mulla ja uskon että ehkä muutamalla muullakin tässä aloituksessa tökkii lähinnä tuo kirjoittajan asenne. Vaikka siinä kortissa olis p**seen kuva ja ne joulun toivotukset, niin kuitenkin se pääpointti on se, että joku on halunnut toivottaa hyvää joulua. Tollanen asenne että heittää sen toisen lähettämän tervehdyksen samantien roskiin osoittaa vain sen että ei arvosta muita ihmisiä.

Voihan tätä nyt sit kai johonkin sikiöiden abortointiin verrata, kai, mutta ei se nyt silti ihan sama juttu ole.

[QUOTE="lapseton";22673072]Mutta miksi silti laittaa ihmiselle, johon ei ole mitään yhteyttä pitänyt vuosiin yks kaks sitten joulukortti, kun on saanut lapsen? Eikö olisi voinut olla laittamatta ja säästänyt nekin rahat johonkin Tutteliin tai vastaavaan? Pitääkö se kaikille mainostaa? Samantien voitte varmaan laittaa vaikka koko asuinalueen postilaatikoihinkin "ihanat jouluiset kuvat" lapsistanne. Tai samantien koko kaupungille, painattaa Hesarin pääsivulle tms.

Mitäs lapsen saanut voi tajuta siitä miten paljon lapset satuttavat, kun sellaista ei itse saa. Ja kyllä, käyn lapsettomuusklinikan psykologillakin puhumassa ja hänen mielestään nämä ovat aivan normaaleja reaktioita ja tuntemuksia. Mutta eihän lapsen saanut voi tajuta sitä surua ja tuskaa sydämessä, minkä lapsen kaipuu ja ainaiset pettymykset aiheuttavat muitten lisääntyessä tuosta noin vain.[/QUOTE]

Mun teksti oli hiukan sekava, mutta mä kyllä ymmärrän sun tunteitas melko hyvin. Itse olen joskus samantapaisia tuntemuksia joutunut läpikäymään.

Mielelläni otan edelleen kuvakortteja marsuista, koirista ja hevososta, vaikka mulla astma onkin. ;)

"vieras"
[QUOTE="vieras";22673097]Peesaan aloittajaa. En vaan käsitä, miksi sitä normijoulukorttia ei voi lähettää, jos on pakko joku laittaa? Ei ne saatanan ropelikorvat näytä välttis kivoilta muille kuin vanhemmille.[/QUOTE]

No peesi! Mielummin kattosin vaikka sian persettä siitä joulukortista kuin sun räkä poskella rääkyviä "lapsias".

...
On kyllä taas niin törkeetä kommentointia, että ei voi kovin älykkäitä ihmisiä olla kirjoitusten takana. Joulukortti on hyvän joulun toivotus, ei voi nostaa noin paljon verenpainetta kortin kuvitus. Ja jos sitten kuitenkin nostaa, niin olkaa nyt ainakin haukkumatta pienten lasten ulkonäköä! Todella mautonta.

"vieras"
Oletkos muuten monta kertaa koettanut vauvan kanssa tehdä tuollaista kuvaa? Joo saahan ne "lavasteet" tehtyä vaikka minkälaiset, mutta kun ensimmäinen kuva on otettu, se rekvisiitta sinkoaa sinne tänne, vauva on ihan eri paikassa mistä kuva piti ottaa ja valotus ja rajaus on mitä sattuu. Ja jos muut puitteet ovat kunnossa, lapsen paita repsottaa miten sattuu, lapsi ei katso kameraan, hän kaivaa nenää, tai tunkee nyrkin suuhut ja kuumakin tulee siinä takan loisteessa tonttulakissa ja vauva tuskastuu.

Joo mieti sinä vaan taustat ja rajaukset, minä kamppailen äärirajoilla saadakseni yhden ainoan kuvan missä joku asia ei olisi totaalisen pielessä.

Meillä ei tänä vuonna(kaan) mitenkään erityisesti tehty joulukortteja, kunhan käytettiin joitain lucianpäivänä napsaistuja lasten kuvia. En ole mikään valokuvaaja ja kuva on vain osa itse arkarreltua korttia, eli se joulutunnelma tulee lähinnä siitä kortista kokonaisuutena, ei pelkästä lapsen kuvasta. Ideat oli kyllä tänä vuonna tosi köyhissä.

Tässä esim. kuopus:

Yhteistyössä