G: Kasvatettiinko sinut lapsena uskomaan Jumalaan? Uskotko nyt aikuisena?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Pöllö"
Ei ole kasvatettu uskomaan. Faija on ateisti ja mutsi jonkin sortin agnostikko, joka kuului kirkkoonkin mutta erosi hiljan. Isoäiti on uskovainen ja jotain iltarukousta ym. opetti kun olin pieni. Itse olen "kääntynyt" buddhalaiseksi.

Luise Keskinen
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22644011:
Näinkin voi käydä :)
Joskus ihmetyyttää miten pystyy uskomaan useisiin. Itsestä kun oskus tuntuu etten kunnolla saa uskotuksi tähän yhteenkään. Kadehdi en niitäkään jotka luotuja on kaksoiselämään, vaikka joskus tuntuu etten kunnolla saa eletyksi tätä yhtäkään.

Keittiönoita
Ei sellaiseen voi kasvattaa, eikö se usko ole sydämen asia tms.?
Jumalaan uskominenko? Kyllä siihen pystyttiin kasvattamaan ihan samalla tavalla kuin että apina alkaa A:lla ja 1+1=2. 60-luvulla kansakoulussa uskonnon opetus ei kuulunut pelkästään uskonnontunneille vaan oli aika kokonaisvaltaista opetusta alkaen kristillisistä aamunavauksista, musiikkituntien hengellisistä lauluista, ruokarukouksiin jne. Samalla tavalla kokonaisvaltaista kuin isänmaallisuuskasvatus oli siihen aikaan.

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22644127:
Jumalaan uskominenko? Kyllä siihen pystyttiin kasvattamaan ihan samalla tavalla kuin että apina alkaa A:lla ja 1+1=2. 60-luvulla kansakoulussa uskonnon opetus ei kuulunut pelkästään uskonnontunneille vaan oli aika kokonaisvaltaista opetusta alkaen kristillisistä aamunavauksista, musiikkituntien hengellisistä lauluista, ruokarukouksiin jne. Samalla tavalla kokonaisvaltaista kuin isänmaallisuuskasvatus oli siihen aikaan.
Juu, toki. Olen itsekin käynyt pyhäkoulut ja muut. Mutta ei sitä uskoa voi keheenkään istuttaa väkivalloin. Ulkoa voi opetella asioita, voi elää elämänsä vallitsevan kaavan mukaan jne., mutta se usko ei vissiin ole mikään ulkoinen asia tai suoritus. Joko se on tai ei ole.

etjeatj
Juu, toki. Olen itsekin käynyt pyhäkoulut ja muut. Mutta ei sitä uskoa voi keheenkään istuttaa väkivalloin. Ulkoa voi opetella asioita, voi elää elämänsä vallitsevan kaavan mukaan jne., mutta se usko ei vissiin ole mikään ulkoinen asia tai suoritus. Joko se on tai ei ole.
No mutta eikö lapsen aivopesu voi olla kuitenkin aika tehokasta? Eli mikäli kasvatuksen puolelta ei tällaista "tuputusta" tapahtuisi, niin voisi olla, ettei henkilö uskossa olisi.

Keittiönoita
Lapsena ei juurikaan kyseenalaista. Ei ainakaan aikakautena, jolloin kyseenalaistamisesta saisi karttakepillä sormilleen. Koti, kirkko ja isänmaa...siihen perustui koko kansakouluopetus. Lapsi uskoi, mitä aikuiset sanoivat, koska aikuiset olivat aina oikeassa.

Mulla oli kyllä sikäli ikäluokkaani nähden ehkä hieman erilainen uskonnollinen kasvatus, että isoäitini sekä isoisotätini olivat vielä näennäisestä evankelisluterilaisuudestaan huolimatta vanhoja suomalaisia pakanauskovaisia. Kuulin siis maahisista, haltijoista, sauna- ja riihitontuuista sekä Tapiosta, Ahtista ja kumppaneista jo heiltä.

Best Regards
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22644179:
Lapsena ei juurikaan kyseenalaista. Ei ainakaan aikakautena, jolloin kyseenalaistamisesta saisi karttakepillä sormilleen. Koti, kirkko ja isänmaa...siihen perustui koko kansakouluopetus. Lapsi uskoi, mitä aikuiset sanoivat, koska aikuiset olivat aina oikeassa.

Mulla oli kyllä sikäli ikäluokkaani nähden ehkä hieman erilainen uskonnollinen kasvatus, että isoäitini sekä isoisotätini olivat vielä näennäisestä evankelisluterilaisuudestaan huolimatta vanhoja suomalaisia pakanauskovaisia. Kuulin siis maahisista, haltijoista, sauna- ja riihitontuuista sekä Tapiosta, Ahtista ja kumppaneista jo heiltä.
Jotenkin ihanaa, että tuo vanha muinaisusko elää kaikesta käännyttämisestä huolimatta. Kristinusko on kuitenkin kaikin tavoin pyrkinyt tukahduttamaan sen jo satoja vuosia.

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22644179:

Juu, voi olla. Minulla oli oma kilpaileva maailmankatsomus pienenä, vaikka ev. lut. uskontoa tuli monesta tuutista. Olin kohtalaisen vakuuttunut siitä, että olemme hahmoja kertomuksessa, jota jättiläinen lukee ja loppu tulee, kun hän päättää lukemisen ja lämäyttää kirjan kiinni.

Yhteistyössä