Tuli eka sähkölasku uuteen asuntoon, kuukaudesta 360 euroa! Asunto on 90 neliöö ja meillä on takka.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllä vituttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei voi millään pitää paikkaansa tuollanen lasku!
Meillä lämmitettävää tilaa vajaa 250 neliöä, suoralla sähköllä. Sauna lämpiää puilla ja varaava takka on. Tavikuukausina meillä sähkölasku 400-500, ja lasku on lukemalasku.
Tosin tosta on nelisenkymmentä neliöä autotallia, jota lämmitetään vain öisin.

Ei teillä nyt mitenkään voi olla tänään kädessä sähkölaskua mikä olis kulutuksen mukaan mitattu niin että laskutusjakso päättyy 6.12. Laskut postitetaan jo aiemmin. Joko se on arviolasku tai sitten jokin tasauslasku missä aikaisempien asukkaiden kulutuksesta tasaus.

Vaadi se lasku nähtäväksi tai kopio laskusta), mikä sähköyhtiöstä on tullut ennenkuin maksat.

Siis kyse ei varmaan oo omakotitalosta?
Kysy taloyhtiön muilta asukkailta millasia laskuja heillä on.. Onko siinä siis lämmityssähkökin mukana? Jos on, niin aika outoa, jos osakehuoneistossa vuokralla joutuu maksamaan lämmityksestä, yleensä vain käyttösähkö. Itse vaatisin nähdä mittarin ja laskun joka vuokranantajalle on tullut. Ettekö siis itse saanut mitään paperilla?

Ja sit muuten noista isoista sähkölaskuista. Meillä oli 50-luvun talo, osittain puulla lämpiävä ja suora sähkölämmitys. Noin 100m2 (ja pari pientä varastoa eri rakennuksessa)ja talvikuukausina 250-400e/kk oli ihan normaalia. Puolet tuosta kun on sähkönsiirtomaksuja. Vuosikulutus 24 000kWh.

Ja muuten

[QUOTE="vieras";22623397]Siis kyse ei varmaan oo omakotitalosta?
Kysy taloyhtiön muilta asukkailta millasia laskuja heillä on.. Onko siinä siis lämmityssähkökin mukana? Jos on, niin aika outoa, jos osakehuoneistossa vuokralla joutuu maksamaan lämmityksestä, yleensä vain käyttösähkö. Itse vaatisin nähdä mittarin ja laskun joka vuokranantajalle on tullut. Ettekö siis itse saanut mitään paperilla?

Ja sit muuten noista isoista sähkölaskuista. Meillä oli 50-luvun talo, osittain puulla lämpiävä ja suora sähkölämmitys. Noin 100m2 (ja pari pientä varastoa eri rakennuksessa)ja talvikuukausina 250-400e/kk oli ihan normaalia. Puolet tuosta kun on sähkönsiirtomaksuja. Vuosikulutus 24 000kWh.

Ja muuten[/QUOTE]

Lähti vähän liian äkkiä.. Niin ja muuten jatkossa kannattaa kaikki laskut pyytää itselle paperiversiona, älä maksa mitään mistä et dokumenttia saa.

Tässä on ilmeisesti ny tämmönen viritys, että vuokraisäntä lukee mittarin ja laskuttaa suoraan asukasta. Sähköyhtiö sitten laskuttaa vuokraisäntää. Mittari on olemassa mutta on semmosessa paikassa että vuokralainen ei pääse mittarin luo.

En suostuisi maksamaan ilman että vuokraisäntä tulee aika ajoin päästämään tarkastamaan mittaria. Ilman tarkastusmahdollisuuttahan vuokraisäntä voi laskuttaa sähköstä ihan mielivaltaisia summia (niinkuin ilmeisesti tekeekin).

Kuullostaa tosi hämäräpuuhilta kaikin puolin tuo vuokranantajan toiminta. Jos on yhteinen mittari niin miten hän voi tietää paljonko TE kulutatte sähköä. Ja jos ei, nin vaatikaa nähdä se mittari ja päästä mukaan mittarinlkuun, teillä on siihen oikeus.

No ei ne niitä arviolaskujakaan mistään tuulesta tempaise juntit!
Arviolaskut laaditaan joko asunnon entisen kulutuksen pohjalta tai jos uusi asunto, niin keskiarvojen pohjalta, joten enivei tuo summa on ihan posketon.

Meidän varastohallin arviolasku oli 3 kertaa suuremmalle kulutukselle kun edellisen vuoden toteutunut kulutus ja soitin sähkölaitokselle niin ne oli tehneet vuosiarvion 3 kk kulutuksen mukaan ja ne sattu olee pakkaskuukausia... korjasivat heti virheensä laittovat uuden laskun uudella vuosikulutusarviolla...

[QUOTE="tietäjä";22623450]Meidän varastohallin arviolasku oli 3 kertaa suuremmalle kulutukselle kun edellisen vuoden toteutunut kulutus ja soitin sähkölaitokselle niin ne oli tehneet vuosiarvion 3 kk kulutuksen mukaan ja ne sattu olee pakkaskuukausia... korjasivat heti virheensä laittovat uuden laskun uudella vuosikulutusarviolla...[/QUOTE]

Mä olen sähkölaitoksella töissä ja voin sanoa että me ei ollaan koskaan noin kädettömiä että rääkäistäis vuosiarvio pelkästään talvikuukausien perusteella.

Järjen käyttö on sallittua.

[QUOTE="vieras";22623370]Ei teillä nyt mitenkään voi olla tänään kädessä sähkölaskua mikä olis kulutuksen mukaan mitattu niin että laskutusjakso päättyy 6.12. Laskut postitetaan jo aiemmin. Joko se on arviolasku tai sitten jokin tasauslasku missä aikaisempien asukkaiden kulutuksesta tasaus.

Vaadi se lasku nähtäväksi tai kopio laskusta), mikä sähköyhtiöstä on tullut ennenkuin maksat.[/QUOTE]

En tiedä muuta kuin sen mitä olen kertonut. Eli siis meille tuli tänään postissa lasku vuokranantajalta. Hän omistaa sähköinsinöörialan yrityksen, jonka nimissä kaikkien tämän taloyhtiön asuntojen sähkösopimukset ovat. Tässä on paritalo ja erikseen omakotitalo, jossa 4 pienempää asuntoa. Vuokranantaja on sanonut, että hän itse käy lukemassa mittarit ja laskuttaa joka kuukausi mittarin mukaan ja samalla hinnalla kuin mitä sähköyhtiö. Lasku on käsinkirjoitettu, lukee meidän nimet, niiden perään 5.11.-6.12. ja kilowattitunnit sekä kerrottu sähkön hinnalla. Siinä se koko lasku. En tiedä onko sitten käynyt katsomassa mittarit, laskuttaako omasta päästään ja onko mittarit huoneistokohtaiset vai jakaako jollain omalla tyylillään koko taloyhtiön kulutuksen huoneistoja kohti vai miten. Täytyy kyllä ottaa selvää mutta tämä on se mitä minä tiedän.

Tässä on ilmeisesti ny tämmönen viritys, että vuokraisäntä lukee mittarin ja laskuttaa suoraan asukasta. Sähköyhtiö sitten laskuttaa vuokraisäntää. Mittari on olemassa mutta on semmosessa paikassa että vuokralainen ei pääse mittarin luo.

En suostuisi maksamaan ilman että vuokraisäntä tulee aika ajoin päästämään tarkastamaan mittaria. Ilman tarkastusmahdollisuuttahan vuokraisäntä voi laskuttaa sähköstä ihan mielivaltaisia summia (niinkuin ilmeisesti tekeekin).

Juuri näin on meillä. En maksa minäkään ennen kuin selvitetään onko lasku oikein ja jos on niin miksi hemmetissä on noin suuri. Vuokranantaja oli vaan sitä mieltä, että jos ei kelpaa niin saapi muuttaa pois!

Kysäises naapurilta, millainen lasku ja laskutus hänellä on. Mittarikin saatta löytyä, meillä oli joskus paritalosysteemi sellainen, että kummallakin kämpällä oli luonnollisesti oma mittari, mutta molemmat sijaitsivat toisen asunnon kuistilla.

vuokranantajan tosiaan on päästettävä teidät tarkastamaan lukemien perusteet ja teidän kannattaa kirjoittaa ne ylös. 70 luvun talossa voi olla valtava sähkönkulutus. Onhan ikkunat eristetty jne. Lisäksi lämimän veden kulutus näkyy sähkölaskussa.

Ja luonnollisesti vuokranantajan pitää osoittaa että hänellä on vähintään kaksi mittaria eli päämittari ja teille huoneistokohtainen mittari. Mittareita voi pienellä rahalla kyllä lisätä. Esim mulla on erillinen mittari lämmittykselle jotta itse tiedän miten siihen kuluu sähköä.

Meillä on 75m2 kolmio, rivitalon päätyasunto. Rakennettu 2007. Takka löytyy myös. Viime kuun lasku on 164e (juuri eilen ilmestyi hyväksyttäväksi nettipankkiin). Se oli kun oli kunnon pakkasia pari viikkoa. Viime talvena pahin lasku oli 180 euroa, mutta keskimäärin 110e kuussa talvisin, 80e syksy/kevät, 40e kesä. Ollaan asuttu tässä nyt 4 vuotta. Lämmitysmuoto on sähkö tietenkin ja lattialämmitys. 360e kuulostaa ihan järkyttävältä.

Toi taloyhtiö ei ole mikään kompastuskivi, ainakin tähän mennessä olen jokaiseen asuntoon saanut tehtyä sähkösopimuksen oli ne omia tai vuokra-asuntoja, kiinteistö tai yhtiömuotoisia.
Nyt jossain koitetaan pissittää

en usko että erityisesti kusetetaan. Vaan tyyppi on säästänyt tällä järjestelyllä tuhansia euroja. Se liittymän hankinta maksaa kamalasti. Meillä liittymätyypin vaihto maksoi tuhat euroa. Uusi liittymä olisi ollut kolme tuhatta. Mittari maksaa neljäkymppiä käytettynä.

vuokranantajan tosiaan on päästettävä teidät tarkastamaan lukemien perusteet ja teidän kannattaa kirjoittaa ne ylös. 70 luvun talossa voi olla valtava sähkönkulutus. Onhan ikkunat eristetty jne. Lisäksi lämimän veden kulutus näkyy sähkölaskussa.

Ja luonnollisesti vuokranantajan pitää osoittaa että hänellä on vähintään kaksi mittaria eli päämittari ja teille huoneistokohtainen mittari. Mittareita voi pienellä rahalla kyllä lisätä. Esim mulla on erillinen mittari lämmittykselle jotta itse tiedän miten siihen kuluu sähköä.

Mies sanoi, että talo on aika huonosti eristetty, lattian raosta ja ikkunoista vetää urakalla. Edelliset asukkaat sanoivat, kun kysyttiin sähkönkulutusta, että heillä on ollut pahimmallaan kovimmilla pakkasilla 400e/kk ja kun on ollut asuntoauto jatkuvassa lämmityksessä talviaikaan... joten en ymmärrä miten meillä voi olla 360e, kun ei ole asuntoautoa eikä paljon muitakaan sähköä vieviä laitteita. Varmaan siis on niin "reikäinen" talo, että lämpö ei kestä sisällä vaan sähköä kuluu. Mun vanhemmilla on isompi ok-talo, jossa vanhoja sähkölaitteita ja heillä sähkönkulutus vajaa 150e/kk.

Mutta luulisi, että jos syy on talossa ja vuotamisessa, niin vuokranantajakin tulisi sähkössä vastaan tai sähkö kuuluisi vuokraan.

en usko että erityisesti kusetetaan. Vaan tyyppi on säästänyt tällä järjestelyllä tuhansia euroja. Se liittymän hankinta maksaa kamalasti. Meillä liittymätyypin vaihto maksoi tuhat euroa. Uusi liittymä olisi ollut kolme tuhatta. Mittari maksaa neljäkymppiä käytettynä.

No juu, maksaahan se mut jos ei näytetä kulutuksia tai anneta nähdä mittaria niin kyllähän siinä on väärinkäytöksien haju pahasti

Oletteko lämmittäneet sitä takkaa? Me asuttiin joskus alle 60 neliön kaksiossa, jossa oli kaksi pönttöuunia. Ne lämmitettiin talvi-iltoina molemmat tulikuumiksi, hikoiltiin yö kuin saunassa, aamulla oli ok huonelämpötila ja illalla töistä tullessa kämpässä oli enää 14 astetta lämmintä. Napattiin sähkölämmityksen sulakkeetkin irti, ettei vahingossakaan mene patteri päälle, olis ollut karmea sähkölasku ilman niitä uuneja.

[QUOTE="jojo";22623668]Oletteko lämmittäneet sitä takkaa? Me asuttiin joskus alle 60 neliön kaksiossa, jossa oli kaksi pönttöuunia. Ne lämmitettiin talvi-iltoina molemmat tulikuumiksi, hikoiltiin yö kuin saunassa, aamulla oli ok huonelämpötila ja illalla töistä tullessa kämpässä oli enää 14 astetta lämmintä. Napattiin sähkölämmityksen sulakkeetkin irti, ettei vahingossakaan mene patteri päälle, olis ollut karmea sähkölasku ilman niitä uuneja.[/QUOTE]

Takkaa lämmitetään vähintään joka toinen päivä. Ilman takkaa täällä olisi vain korkeintaan 14 astetta lämmintä, kun takan lämmityksen kanssakin usein vain 17 astetta. Patterit "huutaa" siitä huolimatta, mutta ei tänne lämpöä saa, kun taitaa ne ulkoseinät vuotaa, ei muutakaan selitystä sähkönkulutukselle ole... huoh. Tai sitten se vuokranantaja valehtelee.

Yhteistyössä