Lapsen "sopiva" vaatekoko taitaa olla tosi suhteellinen käsite.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jep"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jep"

Vieras
Osan mielestä esim. housut on sopivat kun lahje ylettää juuri säären alaosaan eikä yhtään jalkaterän päälle. Ihan aikuisillakin näkee tälläisiä housuja, jotka paljastaa tennissukat ja ne on osan mielestä ohan sopivat. Tai pusero, jos se ulottuu ranteeseen. Osan mielestä taas paidan hihat voi roikkua sormien ylikin tai lahkeet lattiassa. Tiedän yhden äidin, jolta ei ikinä kannata kysyä mitä kokoa lapset käyttää, koska jos ostaa esn kokoisen vaatteen, se mahtuu juuri ja juuri päälle ja se on tämän äidin mielestä sopiva vielä silloinkin kuin useimpien mielestä on selkeästi liian pieni. Osa tuijottaa vaatteiden ikäkokoja kuin piru raamattua eivätkä yhtään katso miltä vaate oikeasti näyttää. Toisille riittää, että vaate mahtuu päälle, vaikka varpaat sitten tulisivat läpi potkareista tai bodyn napit hajoaisivat. Itse olen sitä kastia, että sopivasti löysä on hyvä, vaatteessa pitää pystyä liikkumaan ja se täytyy olla helposti puettava. 3kk ikäiseni käyttää 68cm vaatteita, osa vaatteista on jopa 70/74cm. 1,5v ikäisellä taas 92/98.

Jos on hoikka ja pitkät raajat, on todella hankalaa löytää sopivia vaatteita. Silloin sitä ottaa liian lyhyen, koska pitkä olisi liian leveä. Monia haittaa se leveys.

Mä en esim. löydä mistään housuja joiden lahje menisi jalkaterän päälle. Jos löytyisi, olisivat takuulla liian leveät.

Minun 2,5v käyttää 80-86-92 Koska esim. 92 ei yleensä pysy päällä. Jotain vaatteita on 80 esim. housuja, tarpeeksi pieni vyötärön ympärys.

Lapseni riisuu liian isot vaatteet ja piilottaa/heittää roskiin/antaa koirille.

Pienemmistä vaatteista ei tarvitse tapella ja pitää mielellään.

[QUOTE="elysee";22620407]Jos on hoikka ja pitkät raajat, on todella hankalaa löytää sopivia vaatteita. Silloin sitä ottaa liian lyhyen, koska pitkä olisi liian leveä. Monia haittaa se leveys.

Mä en esim. löydä mistään housuja joiden lahje menisi jalkaterän päälle. Jos löytyisi, olisivat takuulla liian leveät.[/QUOTE]

Jos teillä on poika, niin ongelmaan auttaa se, että siirryt tyttöjen puolelle etsimään vaatteita. Saman koon ja valmistajan tyttöjen ja poikien paidoissa on huomattava leveysero.

Minun 2,5v käyttää 80-86-92 Koska esim. 92 ei yleensä pysy päällä. Jotain vaatteita on 80 esim. housuja, tarpeeksi pieni vyötärön ympärys.
---höh--- ei onnistunut lainaus, mutta ymmärtänette ;)

Meillä sama ikä ja koko, enenevästi tuo 92 ja osa paidoista erityisesti isompaa. Kun on lyhyet jalat ja kapea vyötärö, niin tosiaan 86 menee ja joku farkuista on 80kin. Ja vaatemerkeillä on ihan järjettömästi kokoeroa samassa senttikoossa.
Mutta ei minua juuri hetkauta muiden tapa pukea lapsiaan, eikä jaksa ärsyttää asiat, josita ei ole varsinaista vaaraa tai harmia lapsille. Ehkä tosiaan liian kireistä vaatteista voikin olla -> vaikeuksia liikkua, mutta samaa pätee liian isoihinkin -> kompastumiset, hihat roikkuu tiellä jne.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="jep";22620302]Osan mielestä esim. housut on sopivat kun lahje ylettää juuri säären alaosaan eikä yhtään jalkaterän päälle. Ihan aikuisillakin näkee tälläisiä housuja, jotka paljastaa tennissukat ja ne on osan mielestä ohan sopivat. Tai pusero, jos se ulottuu ranteeseen. Osan mielestä taas paidan hihat voi roikkua sormien ylikin tai lahkeet lattiassa. Tiedän yhden äidin, jolta ei ikinä kannata kysyä mitä kokoa lapset käyttää, koska jos ostaa esn kokoisen vaatteen, se mahtuu juuri ja juuri päälle ja se on tämän äidin mielestä sopiva vielä silloinkin kuin useimpien mielestä on selkeästi liian pieni. Osa tuijottaa vaatteiden ikäkokoja kuin piru raamattua eivätkä yhtään katso miltä vaate oikeasti näyttää. Toisille riittää, että vaate mahtuu päälle, vaikka varpaat sitten tulisivat läpi potkareista tai bodyn napit hajoaisivat. Itse olen sitä kastia, että sopivasti löysä on hyvä, vaatteessa pitää pystyä liikkumaan ja se täytyy olla helposti puettava. 3kk ikäiseni käyttää 68cm vaatteita, osa vaatteista on jopa 70/74cm. 1,5v ikäisellä taas 92/98.[/QUOTE]

Ja ikä ei kerro mitään sopivasta koosta. Meillä 3v. käyttää kokoa 92cm ja 1v. kokoa 70cm.

meillä myös ongelmana vaatteiden leveys.. pituus olis monessa koossa hyvä, mutta miksi niiden paitojen pitää olla sellasia telttoja ja jokaisissa housuissa pitäis olla kiristysnarut ainakin.. meillä 2,5v käyttää 98 tai 104 senttisiä ja poika 1v 80-86cm ja taitaa joku 90cm olla joukossa. Ja se on selvä että jos ostaa vaatteita käytettynä, pitää olla numeroa isompaa kuin uudet, kun ne on pesuissa monesti kutistuneet ja varsinkin hihat tuntuu nipistyvän.. ja vastaavasti käytön jäljiltä leveys lisääntyvän.

Lapseni riisuu liian isot vaatteet ja piilottaa/heittää roskiin/antaa koirille.

Pienemmistä vaatteista ei tarvitse tapella ja pitää mielellään.

Mun mielipide pätee tähänkin, eli sopivankokoiset vaatteet lapselle, sellaiset mitkä on mukavat ja helppo pukea. Jos lapsi tykkää eikä sun silmiin näytä pieneltä tai kiristä mistään, niin silloinhan vaatteet on sopivia, vai?

Jos housunlahje tulee jalkaterän päälle, se menee helposti myös kantapään alle -> rispaantuu rikki. Siksi pidänkin enemmän housuista, joissa on kuminauha tai resori lahkeensuussa. Suoralla lahkeella varustetuilla housuilla on niin lyhyt aika, kun ne ovat sopivat.

[QUOTE="a p";22620479]Mun mielipide pätee tähänkin, eli sopivankokoiset vaatteet lapselle, sellaiset mitkä on mukavat ja helppo pukea. Jos lapsi tykkää eikä sun silmiin näytä pieneltä tai kiristä mistään, niin silloinhan vaatteet on sopivia, vai?[/QUOTE]

Ei oikeastaan, selitin huonosti. Lapsen mielestä ne kittanat on sopivia ja minun mielestäni hyvät, hänestä liian isoja.
Eli kulkee liian pienissä koska muuten rakas uhmikseni juoksee nakuna. Ja koska on tähdellisempiä asioita joista kalistella peistä jästipään kanssa. Katson sormien välistä jotta koko päivä ei ole tappelua.