Miksi joidenkin pitää joka joulu ilmoittaa, että tänä vuonna ei ole varaa mitään lahjoja ostella, lapsille vaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Kun muutenkaan ei ole koskaan mitään jouluisin ostellut, mutta joka vuosi pitää asiasta mainita. Olisivat sitten hiljaa. Exän äiti on juuri tällainen, odotinkin, että milloin se taas nuo sanat suustaan päästää ja tulihan ne sieltä.

Tosin viime vuonna ostin mulle suklaarasian, kun kysyi lahjatoivetta, niin sanoin, että jos jotain haluaa ostaa, niin suklaarasia on ihan riittävä. Mutta joka joulu se kertoo saman, että ei ole varaa.

Nuo ihmiset ilmoittavat asiasta etukäteen siksi, että he toivovat ettei heillekään osteltaisi lahjoja. Toisilla kysymys on rahanpuutteesta, toisilla on mielestään liikaa tavaraa, ja jotkut ovat tiukasti sitä mieltä että joulu on vain lasten juhla. Toiset osaavat pukea asian sanoiksi tahdikkaasti, toiset eivät.

Nykyisessä materialistisessa joulussa on "suorastaan häpeä" olla ostamatta räykkiötä lahjoja. Mä luulen, että moni ahdistuu ja tuntee kenties huonommuuttakin juuri jouluna, jos ei ole varaa joululahjoihin tai ne lahjat ovat median jouluhössötykseen nähden vaatimattomia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22594197:
Nykyisessä materialistisessa joulussa on "suorastaan häpeä" olla ostamatta räykkiötä lahjoja. Mä luulen, että moni ahdistuu ja tuntee kenties huonommuuttakin juuri jouluna, jos ei ole varaa joululahjoihin tai ne lahjat ovat median jouluhössötykseen nähden vaatimattomia.

Jep, juuri näin. Rahaa ei todellakaan olisi edes lähipiirin lapsille ostaa joululahjoja mutta kun tiedän että meidän lapset saavat näiltä perheiltä paketit niin ahistaahan se kun on tavallaan pakko edes niille lapsille jotain keksiä.. Nyt olen käsitöitä tehnyt paketteihin ja vähän karkkia mukaan, tiedä sitten kelpaavatko edes.

Mä ymmärrän kyllä, että niitä ylimääräisiä pennosia ei muiden lahjoihin hirveästi haluta laittaa jos sitä ylimääräistä ei kerran ole, mutta kun se joulu on joka vuosi nii ihan varmaan omilleen pystyis kuiten alkaa säästään rahaa vaikka tammikuussa, että edes jotain saa käärittyä sinne pakettiin :D Mie en osta aikuisille lahjoja ikinä enkä niitä itsellenikään odota.

Kyllä sitä vaan ihmeesti ahdistuu kun pukkaa mätkyä joka joulu ja ihme jos saa edes leipää ja soppa-aineet kaupasta ja joutuu kuuntelemaan jatkuvaa mainoskuulutusta ja mitä kaikkea.

En nyt tiedä miten on vraa, mut kumasti sitä on ollut varaa rempata ja hankkia vaikka mitä itselle. Mutta siis en minä mitään edes sieltä itselleni odota, mutta kun ensin valitetaan ettei ole varaa ja seuraavaksi kysytään, mitä lapset tarvii lahjaksi, niin enpä osannut mitään sanoa, keksikööt itse.

Alkuperäinen kirjoittaja mätkykuningatar;22594240:
Kyllä sitä vaan ihmeesti ahdistuu kun pukkaa mätkyä joka joulu ja ihme jos saa edes leipää ja soppa-aineet kaupasta ja joutuu kuuntelemaan jatkuvaa mainoskuulutusta ja mitä kaikkea.

omaa tyhmyyttä jos mätkyjä saa...

Minä myös yritän joka vuosi sitä ettei aikuisille ostettaisi lahjoja Ei vaan vielä ole onnistunut. Itse en näe mitään järkeä siinä, että tuhlataan vähän rahat johonkin ihan "turhaan". Useinhan ne aikuisten toisilleen ostamat lahjat sellaisia on.. Meillä ainakin kaikilla isovanhemmilla on jo ihan kaikkea. Mitään eivät tarvitse. Mielummin jokainen ostaa itselleen jotain millä oikeasti on käyttöä..

Lapsille tietenkin lahjat hankitaan.

[QUOTE="shihtzu";22594099]Kun muutenkaan ei ole koskaan mitään jouluisin ostellut, mutta joka vuosi pitää asiasta mainita. Olisivat sitten hiljaa. Exän äiti on juuri tällainen, odotinkin, että milloin se taas nuo sanat suustaan päästää ja tulihan ne sieltä.

Tosin viime vuonna ostin mulle suklaarasian, kun kysyi lahjatoivetta, niin sanoin, että jos jotain haluaa ostaa, niin suklaarasia on ihan riittävä. Mutta joka joulu se kertoo saman, että ei ole varaa.[/QUOTE]

Pitäisikö ex-anopin muistaa ex-miniää?

[QUOTE="shihtzu";22594264]En nyt tiedä miten on vraa, mut kumasti sitä on ollut varaa rempata ja hankkia vaikka mitä itselle. Mutta siis en minä mitään edes sieltä itselleni odota, mutta kun ensin valitetaan ettei ole varaa ja seuraavaksi kysytään, mitä lapset tarvii lahjaksi, niin enpä osannut mitään sanoa, keksikööt itse.[/QUOTE]

Mä olen opetellut. Kun on niitä lahjatoivomusten kysyjiä ollut vuosien varrella mitä erilaisimmista taloudellisista tilanteista, olen kertonut toivomuksia vähän laidasta laitaan. Esim tämän vuoden joululahjatoivomuslistallani - ja juu, mun läheiseni haluavat multa listan - on mm vispilä, muutama tietty keittokirja, lettupannu, sukkahousut, sellanen siirrettävä jäähdytyshärveli jotka viime kesän helteillä loppuivat kaupoista kesken jne. "Toiveeni" voi siis täyttää alle eurolla tai useammalla sadalla eurolla...ihan miten haluaa.

[QUOTE="vieras";22594298]Pitäisikö ex-anopin muistaa ex-miniää?[/QUOTE]

Minähän sanoin etten minä mitään kaipaa. Niin ja minä olen ex-anopin kanssa tekeisissä toisin kuin poikansa.

Mä ymmärrän, jos on tiukkaa ja muuta, mutta sitä mä EN ymmärrä, että esim anoppi sanoo 4vkoo ennen jouluu, samoin mun porukat tuon lauseen!
MÄ aloitan joululahkojen TEKEMISEN jo ajoissa, tänä vuonna jo tammikuussa!:xmas: :saint:

Et KIVA enää TÄSSÄ vaiheessa sanoo, minne mä noi lahjat tungen???!?!?:stick::rolleyes:

Yhteistyössä