Mitä mieltä prostituutiosta, prostituoiduista? Miten paljon tiedätte kyseisestä ammattikunnasta?

• Viestiketjun aloittaja Miettiävä ja pohtiva
  • Ensimmäinen viesti
Mielipide on että pidemmän päälle syö ihmistä, voi kovettaa, ja on aika riskialtis ammatti. Enkä tarkoita tauteja vaan että joku hullu voi olla naistenvihaaja jne.

En itse haluaisi, koska vaikka pystyn kyllä erottamaan tunteet ja seksin, pitää mun kuitenkin himoita sitä miestä. Ja asiakkaita tuskin himoitsisin.

Ehdotuksia kyllä tuli aikoinaan paljonkin, tavallisten baarien tiskillä että tienaa "helposti" lisää opiskelurahaa jne.

Ihmiskauppa, Aasian matkaiilu ym. ja narkkien epätoivoiset teot sitten vielä asia erikseen, tässä kirjoitin ns. vapaaehtoisista.

KUlli
Ihan jees jos työtön/kotiäiti tienaa itseään myymällä ylimääräistä.
Tuntuu siltä ettei kannattaisi mennä edes oikeisiin töihin, huora tienaa enemmän kuin kuka tahansa.

en nyt jaksanut koko ketjua lukea mutta tuossa alussa osui silmään nuo strippari jutut.
hmm. kukaan ei haluaisi stripparia itselleen,, mutta hunksit ja lamourettesit kyllä on oikein unelmia. ai niin nehän onkin vaan showtanssijoita koska öö. ne eivät näytä kaikkea. itseään kai nekin myyvät? vaikö.
ja ihan mietinnäksi laitoin tämän.
itsekin pidän strippareita aivan eri asiana mutta ssilti mietin että ero ei ehkä olekaan kovin iso. tosin strippareitakin on monenlaisia.

asdfa
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;22556889:
Ilmiesesti näin.

Jos tutkimukset ja media ei kelpaa lähteeksi, niin "femakot vauhdissa" on hyvä ja kertoo mistä se "oikea totuus" löytyy? Ja muuten, tässä tuskin on kukaan puhunut totuudesta. Vaan siitä mitä mieltä itse kukin on prostituutiosta. Minä olen sitä mieltä, että se sortaa (etenkin köyhiä) naisia. Ja mielipiteeni pohjaa erilaisiin tutkimuksiin, uutisiin ja muuhun "hömppään". Kerro ihmeessä miten voin muodostaa paremman mielipiteen?
Pro-tukipiste ry: Etusivu

Siellä on hyvä materiaalipankki! Kannattaa lukaista läpi artikkeleita jokaisen.

Salli.org ei ole toiminut vähään aikaan, mutta facesta löytyy kyllä ryhmä.

häntähessu
Tapasin 90 luvun lama vuosina nuoren reilustu alle 30 vuotiaan naisen. Hän oli prostitoitu ja niissä merkeissä hänet tapasinkin. Hänellä oli kuitenkin noina tiukan rahan aikoina työhuoneisto kulosaaressa oma asunto vielä paremmalla paikalla ja siihen mennessä yksi sijoitus asunto jo hankittuna.
Ei vaikuttanut uhrilta saati pakkotyöläiseltä. Lähinnä vakioasiakkaita neiti hoiteli itse osuin vain sopivaan saumaan. Ne joilla on millä maksaa eivät todellakaan sorru halpoihin ihmiskaupan uhreihin.
Sinänäsä erikoista että tätä maailman vanhinta ja varmasti monimuotoisinta ammattikuntaa yritetään niputtaa samaan nippuun. Jokainen katsoo ilmiötä lähinnä siitä näkökulmasta kuin tahtoo sillä näkökulmia on monta. Moni puolustelija hehkuttaa tuollaista alussa kertomani Kristinen tyyppistä omaa valintaa ja paheksujat näitä rahalla ja lupauksilla vanhmiltaan pikkukylistä ostettuja ja pakkotyhön bordelliin tuomittuja.

Vastausta ei vaan löydy, paha pitää kitkeä pois. Mikä olisi paras keino. En usko että kaiken kieltäminen mihin Ruotsissa on menty. Se on silmänpalvontaa ja aidot uhrit ovat entistä pahemmassa asemassa. Mitä enemmän aiheesta voidaan keskustella, niin uskon että sitä paremmiksi olosuhteet voidaan saada. Tuskin koskaan kuitenkaan tasolle joka tyydyttää kaikkia.

"Jahas"
Onko ala-arvoisempaa tapaa naiselle tienata elantonsa kuin kroppansa myyminen tuntemattomille miehille. En arvosta huoria, strippareita, mitään ammattia joka on tekemisessä seksin tai erotiikan myymisen/esittelemisen kanssa. Naisena toivoisin itsekunnioitusta näiltä ammattiryhmien edustajilta. Nyt eletään kuitenkin 2000-lukua ja ainakin Suomessa elannon voi tienata kunniallisilla tavoillakin.
Pikkuisen pisti silmään tämä teksti ja kirjoittajan avatar (vai miksi noita pikkukuvia sanotaan). Kyllä siinä on nainen melkoisen viettelevänä. Kovasti ollaan "kunniallisia", mutta silti itsensä esitteleminen tuolla tavoin on ok? Tai jos ei ole ko. kirjoittajan omakuva, niin silti ihannoidaan tuollaista julkista viettelevyyttä. Jotenkin ihmeellisen.. kaksinaismoraalista?

Kunniallinen ammatti on sellainen, joka on lain mukaan sallittu. Mutta arvosteleehan ihmiset siivojiakin, että viitsivät tehdä sellaista paska hommaa..

kettu vilkas
[QUOTE="Jahas";22561045]
Kunniallinen ammatti on sellainen, joka on lain mukaan sallittu. Mutta arvosteleehan ihmiset siivojiakin, että viitsivät tehdä sellaista paska hommaa..[/QUOTE]

Onhan turkistarhauskin lain mukaan sallittu ja jopa tuettu, mutta kunniallisesta se on kaukana

"Jahas"
Onhan turkistarhauskin lain mukaan sallittu ja jopa tuettu, mutta kunniallisesta se on kaukana
Tää on ehkä sitten mielipidekysymys. Koska minusta kaikki lain sallimat ammatit, joista maksetaan verot, ovat kunniallisia. Eri asia on, onko ammatti sinun moraalisi mukaan hyväksyttävä. Mutta vähemmän kunniallista ammatista ei tee se, ettet sinä siitä pidä.

"zenn"
Yksi hyvä ystäväni on entinen prostituoitu ja toimii nykyään tukihenkilönä muille siitä tilasta (hänen sanavalintansa, ei siis puhu ammatista vaan hyväksikäytettynä olon tilasta) pois pyrkiville.

Olen muiden tänne kirjoittaneiden kanssa samaa mieltä siitä että prostituutioon liittyy ihmiskauppaa ja muita "lieveilmiöitä" joista mikään ei ole millään lailla lievää.
Ystäväni ja hänen tuttaviensa kertomuksien perusteella olen oivaltanut myös, ettei sellaista kuin "vapaaehtoinen prostituutio" pohjimmiltaan ole olemassakaan. Ns. vapaaehtoiset ovat joko seksuaalisesti hyväksikäytettyjä ihmisiä, jotka uskovat etteivät itse ole terveen seksuaalisuuden arvoisia tai muuten psyykeltään rikottuja. Kummassakin tapauksessa asiakas syyllistyy sairaan ja syyntakeettoman ihmisen hyväksikäyttöön yhtä varmasti kuin jos raiskaisi lapsen tai kehitysvammaisen.

En missään tapauksessa kriminalisoisi prostituutiota. Ei mielestäni ole kohtuullista lyödä lyötyä. Sen sijaan parituksesta ja seksipalveluiden ostamisesta tulisi rangaista kunnolla.

Samaa mieltä kanssasi ja vaikkapa prostiuoidut olisivatkin vapaaehtoisia, en siltikään sitä sallisi. Kaikki miehet eivät ole riittävän älykkäitä ymmärtääkseen, että ostettu seksi on näyteltyä, vaan se avaisi portin naisten hyväksikäytön hyväksyntään.

seksityöläinen
Palstan pikkurouvat suhtautuvat seksityöläisiin kovin ahdasmielisesti. Tietty onhan se ikävää jos ette onnistu seksillä kiristämään miehiltänne kaikkea kivaa, koska puutteen hetkellä hän voi käydä seksityöläisen vastaanotolla ja teidän kiristykeinonne on hampaaton.

Alkuperäinen kirjoittaja seksityöläinen;22570703:
Palstan pikkurouvat suhtautuvat seksityöläisiin kovin ahdasmielisesti. Tietty onhan se ikävää jos ette onnistu seksillä kiristämään miehiltänne kaikkea kivaa, koska puutteen hetkellä hän voi käydä seksityöläisen vastaanotolla ja teidän kiristykeinonne on hampaaton.
Sulla on kyllä hyvin ahdas ja epämiellyttävä kuva parisuhteesta.

Pro Tukipiste ei antanut ainakaan puolikeskittyneellä selailulla minulle mitään uutta. kantani on kuten ekoilla sivuilla mainitsin: aiheeseen liittyy naisten alistamista, ihmiskauppaa ja muuta rikollisuutta, mitkä ovat tuomittavia. Mutta mikäli joku terve ihminen, mies tai nainen, omasta halustaan myy itseään, niin en tietenkään kenenkään valintoja tuomitse. Toivon vain, että häntä ei hyväksikäytetä missään vaiheessa prosessia.

++++++
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;22571171:
Sulla on kyllä hyvin ahdas ja epämiellyttävä kuva parisuhteesta.

Pro Tukipiste ei antanut ainakaan puolikeskittyneellä selailulla minulle mitään uutta. kantani on kuten ekoilla sivuilla mainitsin: aiheeseen liittyy naisten alistamista, ihmiskauppaa ja muuta rikollisuutta, mitkä ovat tuomittavia. Mutta mikäli joku terve ihminen, mies tai nainen, omasta halustaan myy itseään, niin en tietenkään kenenkään valintoja tuomitse. Toivon vain, että häntä ei hyväksikäytetä missään vaiheessa prosessia.
Sitä voi kysyä kuka ja ketä käyttää hyväkseen. Miksi se uhri pitää olla se seksin myyjä, eikö muka ostaja voi olla uhri?

Sitä voi kysyä kuka ja ketä käyttää hyväkseen. Miksi se uhri pitää olla se seksin myyjä, eikö muka ostaja voi olla uhri?
Hmm. Ehkä jossain tapauksessa voi, siitäkin olisi mielenkiintoista keskustella. Miten ostaja ylipäätään olisi uhri; ehkä silloin jos hän ei tee valintojaan täysin itse. Tai jos ostaja on esim. kehitysvammainen ja sitten hyväksikäytetty, prostituoitu jotenkin huijaa & ottaa liikaa rahaa tms?

"sama"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;22571254:
Hmm. Ehkä jossain tapauksessa voi, siitäkin olisi mielenkiintoista keskustella. Miten ostaja ylipäätään olisi uhri; ehkä silloin jos hän ei tee valintojaan täysin itse. Tai jos ostaja on esim. kehitysvammainen ja sitten hyväksikäytetty, prostituoitu jotenkin huijaa & ottaa liikaa rahaa tms?
Eikö sellainen henkilö ole uhri joka joutuu maksamaan seksistä jota yleensä saa ilmaiseksi?

Olisin tietysti voinut perustella mielipidettäni jotenkin, jos olisi nyt aikaa ja energiaa. Mutta kerro sinä "sama", miksi seksipalvelun ostaja olisi automaattisesti uhri? Miten niin sitä saa yleensä ilmaiseksi, kun tuskin huoralta haetaan ihan samaa kuin puolisolta. Entä ovatko kaikki sinkut uhreja, kun eivät saa tasaisin väliajoin ilmaista seksiä?

Ja kiitos että minullekin sallitaan mielipiteenvapaus.

Yhteistyössä