Menisittekö kuinka herkästi lääkäriin tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuha

Vieras
Eli 1v lapsella ollut räkätautia 6 viikkoa. Periaatteessa tänä aikana ollut 3 eri tautia.
Eka flunssa kesti 3 viikkoa, 2 päivän tauko.
Toinen heti putkeen 2 viikkoa. Sitten kolmisen päivää taukoa.
Ja kolmas heti perään, joka on nyt kestänyt 5 päivää.

Tämä kolmas ollut nyt näistä pahin, lämpöä ollut jonkun verran parina päivänä, ei paljoa ja supot laskee senkin äkkiä pois.
Nenä vuotaa koko ajan ja yskä on kova. Päivisin ei niin yski paljoa, mutta kun nukkuminen alkaa, saa pitkiä yskänpuuskia ja välillä yökkää limaa.
Ei kaivele korviaan eikä arista niitä esim, jos varovasti painaa korvan sivulta.

4v yskii samalla tavalla, välillä tuntuu, ettei taukoa tulekaan. 4v:kin oksentanut limaa.
Yskänlääkettä on tuolle 4v:lle, mutta eipä paljon auta (ihan resptillä saatavaa tuo on, ettei pitäisi olla ihan huonoakaan).

Tuota 1v:tä lähinnä pohdin, että alkaako jo tuo sairastaminen olla liikaa vai antaako lääkärit mitään lääkitystä, jos ei näkyvää tulehdusta?
Jotenkin en itse usko, että olisi esim. korvatulehdusta.

Yleisvointi on ok, leikkii ja syökin melko hyvin.

Miten helposti te menette lääkäriin?

Itselläni on jotenkin aina sellanen olo, ettei voi mennä, jos oireet "vain" nuo...Kun terv.keskuksen seinälläkin on aina isolla flunssan kotihoito-ohjeet, että on ei toivottu olo, jos tuon takia sinne tupataan päivystysaikoja viemään..

No meillä on vakuutus joten mennään heti sinä päivänä kun on kipeä. Ei olla ikinä jääty vaan kotiin odottelemaan, aina ensin lääkärillä. Tyhmää tai ei mutta siitähän me maksetaan.

Nuo vaikuttaa ihan tavallisilta virusflunssilta, eipä se lääkärikään niille pysty mitään tekemään. Lämmintä juotavaa vaan kotona. Sitten tietty lääkäriin, jos tulee rajumpia oireita.

Meillä oli tuollainen samanlainen sairastelukausi kuukausi taaksepäin. Syötiin lääkekuuri virtsatieinfektioon, sekä korvatulehdukseen ja näiden kuurien jälkeenkin oli 3pvän tauon jälkeen tytöllä kuumetta. Käytettiin vielä kerran eikä mitään löytyny, ja lääkäri sanoi että voi olla jälkitautia noista edellisistä tulehduksista... Melkeen 2 kuukautta oltiin kipeitä.

Käytä kuitenkin lääkärissä, saat itseäs rauhoitettua, ja eihän ole niin sanottua etteikö esim. korvat vois vaivata. Ei se paljoa maksa ja jos lääkärillä on jotain antaa lapsen avuksi niin hyvä vain! :) Pidä huoneilma kosteana niin hengitys on helpompaa, lääkkeeksi jotain kuumetta alentavaa, sängyn päätyä ylöspäin ja tunti kuumassa suihkussa saa rään valumaan ja nukkumaanmeno helpottuu.

Tämä syksy/alkutalvi tuntuu monilla tutuillakin olevan yhtä sairastelua.
Taidan edelleenkin vaan seurata tilannetta, tuolla tuo 1v hymyillen taapertaa eikä vaikuta varsinaisesti kipeältä, mitä nenä nyt turajaa.

Tokihan voi olla korvatulehdustakin, joka ei niin kipeä, mutta ei vissiin niihinkään nykyään aina kuuria määrätä?

Mutta pitää lääkäriin mennä, jos vielä kovin kauan jatkuu.

En menisi lääkäriin, kolme tautia putkeen ollut ja pienet välit tautejen välissä. Lisäksi tämä viimeisin kestänyt vasta 5 päivää ja kun korviakaan ei epäillä niin mitäpä turhaa lääkäriin menisi. Sieltä vain saa neljännen taudin odotushuoneen pöpöistä ja huonossa lykyssä vielä turhan antibioottikuurin sotkemaan elimistön bakteeritasapainon.

Tekisin niin että pitäisin lapset kotona kunnes ovat olleet viikon terveenä. Kun puolikuntoisena vie hoitoon niin saa aina heti uuden taudin.

Ilmankosteus kämppään noin 50% hujakoille ja ilman lämpötila kannattaa laskea 20-21 asteeseen jos on enempi.

Oireenmukainen hoito muuten, sängyn päätyä koholle ja valkosipulisiivuja sukkaan sängynlaitaan lemuamaan ja syötäväksikin jos alas menee (meillä lapsillakin menee ja vieläpä ohuina siivuina leivän päällä RAAKANA!).

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22564495:
En menisi lääkäriin, kolme tautia putkeen ollut ja pienet välit tautejen välissä. Lisäksi tämä viimeisin kestänyt vasta 5 päivää ja kun korviakaan ei epäillä niin mitäpä turhaa lääkäriin menisi. Sieltä vain saa neljännen taudin odotushuoneen pöpöistä ja huonossa lykyssä vielä turhan antibioottikuurin sotkemaan elimistön bakteeritasapainon.

Tekisin niin että pitäisin lapset kotona kunnes ovat olleet viikon terveenä. Kun puolikuntoisena vie hoitoon niin saa aina heti uuden taudin.

Ilmankosteus kämppään noin 50% hujakoille ja ilman lämpötila kannattaa laskea 20-21 asteeseen jos on enempi.

Oireenmukainen hoito muuten, sängyn päätyä koholle ja valkosipulisiivuja sukkaan sängynlaitaan lemuamaan ja syötäväksikin jos alas menee (meillä lapsillakin menee ja vieläpä ohuina siivuina leivän päällä RAAKANA!).

Oon kotiäiti, että rauhassa voidaan sairastella.
Tuota huoneitten lämpötilaa on muuten miettinyt tässä jo ennemmin, että onkohan sillä vaikutusta. Nytkin on 22 sisällä ja välillä ollut jopa 24.
Aiemmin on ollut jotain 19-20 eikä tällästä sairastelua. Mies on vaan niin viluinen, että valittaa kylmää tuossa 22 asteessakin. Että siksi täällä näin lämmin.

[QUOTE="vieras";22564138]No meillä on vakuutus joten mennään heti sinä päivänä kun on kipeä. Ei olla ikinä jääty vaan kotiin odottelemaan, aina ensin lääkärillä. Tyhmää tai ei mutta siitähän me maksetaan.[/QUOTE]

Siis joka ikisellä kerralla ku lapsella vähän nuhaa kiikutatte lapsen lääkäriin? miksi?
Ap.n tapauksessa ehkä vielä seurailisin ja jos yleisvointi laskisi, kuume pomppaisi tuonne likemmäs 39 niin sitten lääkäriin.

No mä kyllä menisin tarkastuttamaan ne korvat kuitenkin, korvatulehdus voi vähän niinkuin kroonistua, jos tiedätte mitä tarkoitan ja se pitää tuota sairastelua päällä. Ei se nyt maksa vaivaakaan jos käy tk:ssa korvat tarkastamassa!! Mä en edes kysyisi täältä tuollasta asiaa vaan olisin soittanut sen ajan jo huomiselle!

Ja en siis halunnut loukata, musta vaan terveen järjen käyttäminen on sallittua!

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="aloittaja";22564527]Oon kotiäiti, että rauhassa voidaan sairastella.
Tuota huoneitten lämpötilaa on muuten miettinyt tässä jo ennemmin, että onkohan sillä vaikutusta. Nytkin on 22 sisällä ja välillä ollut jopa 24.
Aiemmin on ollut jotain 19-20 eikä tällästä sairastelua. Mies on vaan niin viluinen, että valittaa kylmää tuossa 22 asteessakin. Että siksi täällä näin lämmin.[/QUOTE]

Meilläkin on mies viluinen mutta olen jo monta talvea kantanut sille villatöppösiä ja villapaitoja että vedä nuo päälles niin et palele. Nimittäin päälleen voi pukea mutta nenän limakalvoja ei voi "suojavaatettaa"!

Kuiva kuuma huoneilma kuivattaa nenän limakalvot, nenästä alkaa tulla pahimmassa tapauksessa veristä karstaa niistäen (itselläni on näin joka talvi kun keskuslämmityskausi alkaa) ja kuivat limakalvot ovat puolustuskyvyltään heikentyneet ja näin niihin tarraa entistäkin helpommin kaikki virukset!!!

Että kyllä tuo lämpötila ja ilmankosteus on olennaista omankin kokemukseni mukaan! Niin ennaltaehkäisyssä kuin paranemisessakin.

En myöskään vie lapsia ulos pakkaseen ennenkuin ovat olleet nuhattomia.

Näin tehden ei ole korviin tulehdus mennyt koskaan, paitsi tänä syksynä esikoisella eka kerran meni korviin kun tein toisin kuin ennen ja vein eskariin nuhasena enkä pitänyt kotona. Tuli aika reipaskin korvatulehdus (kuulo aleni) mutta se meni seurannalla ja kotihoidolla ohi, antibioottia en huolinut. Ja lääkärikin sanoi ettei se nopeutakaan paranemista suurellakaan todennäköisyydellä, sitä vain ruukataan äideille tarjota :(

No mä kyllä menisin tarkastuttamaan ne korvat kuitenkin, korvatulehdus voi vähän niinkuin kroonistua, jos tiedätte mitä tarkoitan ja se pitää tuota sairastelua päällä. Ei se nyt maksa vaivaakaan jos käy tk:ssa korvat tarkastamassa!! Mä en edes kysyisi täältä tuollasta asiaa vaan olisin soittanut sen ajan jo huomiselle!

Ja en siis halunnut loukata, musta vaan terveen järjen käyttäminen on sallittua!

NUHA ylläpitää korvatulehdusta! Eikä päinvastoin!

Ja minun esikoisellani oli NIMENOMAAN kroonistunut tuo korvatulehdus, ilman antibioottia hoitui ja kun NUHA ensin saatiin pois niin korvatkin pääsi paranemaan.

Ei lääkäri paranna, luonto parantaa jos olosuhteet tehdään sellaisiksi että paraneminen voi tapahtua.

[QUOTE="vieras";22564138]No meillä on vakuutus joten mennään heti sinä päivänä kun on kipeä. Ei olla ikinä jääty vaan kotiin odottelemaan, aina ensin lääkärillä. Tyhmää tai ei mutta siitähän me maksetaan.[/QUOTE]

ööh...no on meilläkin vakuutus, mut eihän siks tartte lääkäriin mennä?! Kyllä mennään, jos lapsi selvästi lääkarin hoitoa vaatii, mut pelkkä nuhakuume ei ole mun mielestä syy mennä lääkäriin! Pitkittynyt yskä kyllä vois jo olla...

Mutta onko siitä nyt helkkari soikoon niin suuri vaiva ettei voi mennä näyttämään niitä korvia, ei ne kaikilla parane itsestään!! Ja jos on jo kolmas räkätauti tälle syksylle niin kyllähän se jo yleiskuntoakin syö lapsella! Mutta hoitakaa te lapset miten lystäätte, mä hoidan omani miten lystään!
Mut kiva nyt kiusata noin pientä turhanpäiten kun vois mennä lekuriin ja jos pitkittynyt tulehdus hengitystie-elimissä niin lääkkeet ja pieni paranisi.
Enkä mä tarkoittanut et korvatulehdus pitäisi nuhaa yllä, kirjoitin vähän hölmösti. Meidän pojalla korvakierre eli tiedän siitä kyllä jotain...

Mutta onko siitä nyt helkkari soikoon niin suuri vaiva ettei voi mennä näyttämään niitä korvia, ei ne kaikilla parane itsestään!! Ja jos on jo kolmas räkätauti tälle syksylle niin kyllähän se jo yleiskuntoakin syö lapsella! Mutta hoitakaa te lapset miten lystäätte, mä hoidan omani miten lystään!
Mut kiva nyt kiusata noin pientä turhanpäiten kun vois mennä lekuriin ja jos pitkittynyt tulehdus hengitystie-elimissä niin lääkkeet ja pieni paranisi.
Enkä mä tarkoittanut et korvatulehdus pitäisi nuhaa yllä, kirjoitin vähän hölmösti. Meidän pojalla korvakierre eli tiedän siitä kyllä jotain...

Aikas monta kertaa oon lääkärissä käynyt sairaan lapsen kanssa ja on vain käsiä levitelty, että voi voi, kyllä se siitä itsekseen paranee.
Sitten ei ole mitään löytynyt ja kuuri määrätty varmuuden vuoksi...

Lasta en kiusaa, jos selvästi kärsii, niin kyllä sitten tietty lääkäriin mennään. Kuten jo aiemmin kirjoitin, lapsi on iloinen, hymyillen tuolla nytkin leikkii ja touhuaa. Yöllä lähinnä tuo yskä vaivaa.
Korvatulehduksia lapsella on ollut tasan yksi rs-viruksen takia 3kk iässä.
3x räkätaudin yhteydessä käyty näyttämässä korvia, ei mitään ollut niissä. Yhden räkätaudin aikana määrättiin kuuri varmuuden vuoksi, vaikka korvat ok.

En toki ole niin naiivi, että kuvittelen, ettei lapselle voi tulla korvatulehdusta, jos ei ennenkään, mutta sen verran luotan omaan tuntemukseen, että oon liki varma, että korvat ok.

Täällä vaan tuo päivystystilanne aina niin kurja, omaan tk:hon ei pääse kuin joskus ja päivytykseen jos lähteä pitää, mun pitää saada auto jostain lainaan, että päästään menemään.
Siksi en haluaisi ihan vaan varmuuden vuoksi lähteä varmistelemaan ja jonottamaan moneksi tunniksi päivystykseen.

Ei teidän äitejen ole mikään pakko syöttää niitä "varmuuden vuoksi" kuurejanne lapsillenne. Jos lääkärikin jo toteaa että "varmuuden vuoksi" niin silloin sanotte lääkärille että siinä tapauksessa sitten mieluummin ei kuuria.

Ja vakuutus meilläkin on, ikinä en ole tk:ssa lapsen kanssa edes käynyt vaan aina yksityisellä ettei tarvi jonottaa. Mutta silti en turhia kuureja suostu syöttämään, vaikka vakuutuskin on. Juoksen mieluummin korvakontrolleissa.

Yhteistyössä