Te, joilla on nyt vauva! Välitättekö pakkasrajasta yhtään?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
minä täysimetin 6kk :) En mä sitäkään ymmärrä miksi sitä korviketta pitää työntää vauvalle, jos vauva herää pari kertaa yössä. Eri asia on jos maito ei riitä. Ihan sama tämän pakkasen kanssa, en ymmärrä miksi pitää vauva ulos työntää nukkumaan -20 asteen pakkasessa, mutta jos on pakko mennä kauppaan/viedä lapsia kerhoon, ei sille mitään voi. Suositukset on suosituksia ja kyllä minä niitä pyrin noudattamaan, niin pitkälle kun järkevästi voi noudattaa. EIkä tämä tarkoita sitä että koko perhe hyppää täysin vauvan ehdoilla. USkon että suositusten takana on kuitenkin tutkimuksia aiheesta, tuskinpa niitä ihan hatusta vedetään. Ainakin miinä huomaan kuinka paljon hankalampaa on hengittää -15 pakkasilmaa, kuin -5.

Keinoja on
Elämästä ei tarvitse todellakaan tehdä ollenkaan vaikeaa, jos käyttää sitä kuuluisaa omaa järkeään, ei hössötä turhaan ja elää elämää suht normaalisti siitä vauvasta riippumatta.

Kaverit apuun koiran ulkoiluttamisessa kun pakkasta on 10 astetta, kolme kertaa päivässä? Tai maksettua apua. Yeah right.
Jos sinulta ei puutu järkeä, niin lukutaitoa ainakin. Minä en ole missään vaiheessa sanonut, että apua pitää hankkia 10 asteen pakkasella ja kolmesti päivässä. Olen vain sanonut, että aika monen asian saa järjestettyä halutessaan toisinkin. Mitään hyötyä vauvan viemisestä kovaan pakkaseen ei tiettävästi ole.

Vai pitääkö mun vain hyväksyä, että joka ainoa palstalainen on yksinhuoltaja, jolla on lauma lapsia ja koiria, mutta ei ole autoa, ei ystäviä, ei rahaa, ei sukulaisia, ei lapsen isää huolehtimassa mistään. No joo, ymmärrän jos pinna vähän kiristyy ja kohtuuttomat suositukset alkavat suututtaa.

Sitä en ymmärrä, että pitää ihan uhmallaan rikkoa suosituksia vain osoittaakseen, että lapsi ei muuta mitään ja terkkarit on ihan tymiä.

Huom harmaana
Jos sinulta ei puutu järkeä, niin lukutaitoa ainakin. Minä en ole missään vaiheessa sanonut, että apua pitää hankkia 10 asteen pakkasella ja kolmesti päivässä. Olen vain sanonut, että aika monen asian saa järjestettyä halutessaan toisinkin. Mitään hyötyä vauvan viemisestä kovaan pakkaseen ei tiettävästi ole.

Vai pitääkö mun vain hyväksyä, että joka ainoa palstalainen on yksinhuoltaja, jolla on lauma lapsia ja koiria, mutta ei ole autoa, ei ystäviä, ei rahaa, ei sukulaisia, ei lapsen isää huolehtimassa mistään. No joo, ymmärrän jos pinna vähän kiristyy ja kohtuuttomat suositukset alkavat suututtaa.

Sitä en ymmärrä, että pitää ihan uhmallaan rikkoa suosituksia vain osoittaakseen, että lapsi ei muuta mitään ja terkkarit on ihan tymiä.
Eikös tässä ollutkaan kyse siitä että vauvaa ei pitäisi viedä ulos kymmenen asteen pakkasessa...?
Itse en ole yksinhuoltaja, ei ole enää vauvaakaan, koira kyllä löytyy. Mutta en muista että kertaakaan olisi tarvinnut stressata arjen sujumisesta tai asioiden hoitamisesta sen takia, että olisi ollut liikaa pakkasta. Fiksu ihminen ymmärtää, että vauva ei kuole eikä vahingoitu lämpimästi puettuna vaunuissa, vaikka pakkasta olisi enemmänkin.

"pakkasakka"
Lukematta ketjua läpi, eikös se kuitenkin ole oleellista, paljonko siellä vaunujen sisällä on pakkasta? Useimmiten tuulettomassa paikassa, vaikka pakkasta enemmän kuin se 10, on vaunujen sisätilassa mittari vielä plussan puolella. Minusta tätä suositusta tulisi tarkentaa, eihän tätä nyt pitäisi ratkaista sen perusteella, mitä se mittari siinä keittiönikkunassa näyttää!

"merenneitonen"
[QUOTE="vieras";22563728]Pakkasraja on -10. Se tarkoittaa, että alle 1 vuotiasta ei suositella pidettävän pakkasessa kuin ehkä muutamia minuutteja. Pakkanen käy keuhkoille ja voi palelluttaa piloille kasvot. Ja jos on kova tuuli, niin pakkasraja on jopa vähemmän kuin -10. Tämä on yleinen lääkärien suositus, ei laki.

Jotkut mammat sit kehittelee omia pakkasrajojaan vauvan kustannuksella. Ottavat riskin.[/QUOTE]

Ihan vastasyntynytt en laittaisi vaunuihin nukkumaan, mutta kyllä mulla jo kuukauden ikäinen nukkui 15-20 asteen pakkassa vaunuissa...ja mulla oli vaunuissa lämpömittari...milloinkaan ei lämpötila makuupussissa laskenut alle 14C, ja vauvalla siis oli vielä toppavaatteet siellä makuupussissa.

Lämpöinen, mutta ei hikinen vauva nukkui tyytyväisenä kahdet parin tunnin päikät siis ulkosalla.
Nyt poika on tyytyväinen kolmevuotias, joka vielä viime kesänä nukkui päikkärit vaunuissa ulkona.

Maalaisjärkeä... ;)

En välitä
Pakkasta 30. Vauvamme kahden viikon ikäinen. Teemme joka päivä kaksi pitkää tunnin lenkkiä ja vauva nukkuu joka päivä ulkona sellaiset neljä tuntia. Mies ja auto on. Kävellen kauppaan mennään, matkaa noin puoli tuntia.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja En välitä;22565043:
Pakkasta 30. Vauvamme kahden viikon ikäinen. Teemme joka päivä kaksi pitkää tunnin lenkkiä ja vauva nukkuu joka päivä ulkona sellaiset neljä tuntia. Mies ja auto on. Kävellen kauppaan mennään, matkaa noin puoli tuntia.
Oletko tosissasi?

"Äittä"
[QUOTE="jebu";22563890]Näin meilläkin. Pikku-jätkä veti eilenkin semmoset 4h päikkärit vaunuissa eikä ollut edes posket viileät kun sisälle otin! Vaunuissa taljoja ja villapeitteitä, myös vaunujen kuomuaukon peitin paksulla villaviltillä joten hengitysilma on lämmintä eikä naamakaan palellu. Meillä kolmas vauva nyt 9vkoa.[/QUOTE]

Tää on taas sellanen mitä ei voi käsittää... siis lapsi pakataan vaunuihin kaiken maailman peittojen ja vilttien kanssa ettei ole kylmä (hyvä asia) mutta eikö pääsisi helpommalla nukuttaa se vauva sisällä. Eiks se ole ihan sama nukuttaa sisällä kuin miljoonan peiton mutkassa ulkona kun ei se vauva erota onko ulkona vai sisällä? Järki haloo...

"Pöh"
Eikös tässä ollutkaan kyse siitä että vauvaa ei pitäisi viedä ulos kymmenen asteen pakkasessa...?
Itse en ole yksinhuoltaja, ei ole enää vauvaakaan, koira kyllä löytyy. Mutta en muista että kertaakaan olisi tarvinnut stressata arjen sujumisesta tai asioiden hoitamisesta sen takia, että olisi ollut liikaa pakkasta. Fiksu ihminen ymmärtää, että vauva ei kuole eikä vahingoitu lämpimästi puettuna vaunuissa, vaikka pakkasta olisi enemmänkin.
Fiksu ihminen luopuu koirastaan vauvan syntyessä jos ei kykene hoitamaan kumpaakin yhtä aikaa niin, etteikö siitä vauva kärsi.

...
Meillä on vauva 6kk ja isompi lapsi myös. Isompi tarvii joka päivä ulkoilua ja mies on reppuhommissa eli ulkoiltua tulee päivittäin. Asumme meren rannalla ja nyt on ollut kovia tuulia ja pakkasta liki -20 astetta mittarin mukaan eli tuulen kanssa noin -30 astetta että nyt ei olla muutamaan päivään ulkoiltu.
Mutta siis mä en pääsisi ikinä kotoa mihinkään jos en voisi yli -10 asteen pakkasella kotoa poistua. Autoa kun ei ole. Ja tulisi esikoinenkin jo todella äkäiseksi jos sisällä joutuisi nököttämään.

Eikä?
Alkuperäinen kirjoittaja En välitä;22565043:
Voi kamala :eek:

...
Niin ja siis vaikka mittari näyttää olevan ukona pakkasta -10 astetta niin se ei ole sama mitä vaunuissa on. vaunut ovat suojaisia ja on myynnissä erilaisia suojia vaunujen eteen jolloin vaunuissa ei ole yhtä kylmä kuin ulkona.

"merenneitonen"
[QUOTE="Äittä";22565065]Tää on taas sellanen mitä ei voi käsittää... siis lapsi pakataan vaunuihin kaiken maailman peittojen ja vilttien kanssa ettei ole kylmä (hyvä asia) mutta eikö pääsisi helpommalla nukuttaa se vauva sisällä. Eiks se ole ihan sama nukuttaa sisällä kuin miljoonan peiton mutkassa ulkona kun ei se vauva erota onko ulkona vai sisällä? Järki haloo...[/QUOTE]

Se raitis ulkoilma on terveellistä MYÖS vauvoille.
Ja siellä vaunuissa ei ole pakkasta -20, vaan esim +14, kuten meidän vaunuissa näillä keleillä..

Huom harmaana
[QUOTE="Pöh";22565081]Fiksu ihminen luopuu koirastaan vauvan syntyessä jos ei kykene hoitamaan kumpaakin yhtä aikaa niin, etteikö siitä vauva kärsi.[/QUOTE]

Ihana :LOL:

Kerropa sinä miten meillä mahtoi vauva kärsiä siitä, että ulkoiltiin? On ollut aina superterve ja reipas lapsi. Mitä minä en ole ymmärtänyt, kun en keksi missä se kärsimys mahtoi olla ; )

........
[QUOTE="merenneitonen";22565110]Se raitis ulkoilma on terveellistä MYÖS vauvoille.
Ja siellä vaunuissa ei ole pakkasta -20, vaan esim +14, kuten meidän vaunuissa näillä keleillä..[/QUOTE]

menet itsekin ulos nukkumaan? ai kun kiva :)

voi kai sen vauvan kanssa ulkoilla muutenkin eikä laittaa vain ulos nukkumaan kuten elukkaa (paitsi nää mammat ei raaski koiriaan ulos laittaa kun raukat paleltuvat)

Mulla nyt ei enää vauvaa ole mutta 2v1kk nukkuu parhaillaan pihalla. Tosin Tampereella ei ole nyt kuin -8,6. Vaunuissa harson takana, siis siellä missä lapsi hengittää näyttäisi itkuhälyttimen mukaan olevan nyt 11c lämmintä. Että eiköhän tuo pärjää.. ;)

Huom harmaana
menet itsekin ulos nukkumaan? ai kun kiva :)

voi kai sen vauvan kanssa ulkoilla muutenkin eikä laittaa vain ulos nukkumaan kuten elukkaa (paitsi nää mammat ei raaski koiriaan ulos laittaa kun raukat paleltuvat)
Nukutko sinä päiväunet useamman kerran päivässä, kuten vauvat tekevät? Ihan hyvin ja mieluusti voisin ainakin itse nukkua päiväunet ulkona, jos olisi riittävän isot vaunut ja lämpimästi päällä.

Ja mitä tekemistä koiran laittamisella pihalle ja vauvan nukuttamisella lämpöisessä on keskenään...?

Keinoja on
[QUOTE="merenneitonen";22565110]Se raitis ulkoilma on terveellistä MYÖS vauvoille.
Ja siellä vaunuissa ei ole pakkasta -20, vaan esim +14, kuten meidän vaunuissa näillä keleillä..[/QUOTE]

Eikös se +14 ollut makuupussin sisällä, ainakin edellisen viestisi perusteella. Kuulostaa aika epäterveelliseltä sulkea vauva makuupussiin ilman ilmareikää.

Raitis ilma on terveellistä, mutta harva meistä aikuisistakaan karaistuneine keuhkoinemme kuitenkaan pakkasessa nukkuu.

"tinttamari"
[QUOTE="Äittä";22565065]Tää on taas sellanen mitä ei voi käsittää... siis lapsi pakataan vaunuihin kaiken maailman peittojen ja vilttien kanssa ettei ole kylmä (hyvä asia) mutta eikö pääsisi helpommalla nukuttaa se vauva sisällä. Eiks se ole ihan sama nukuttaa sisällä kuin miljoonan peiton mutkassa ulkona kun ei se vauva erota onko ulkona vai sisällä? Järki haloo...[/QUOTE]

Lapsi tuntee muuten olonsa turvalliseksi siellä tiukassa paketissa. Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että yleensä vauvat nukkuu (ainakin omani) paremmin siellä raittiissa ilmassa.

kumma juttu
Jotkut älyllä siunatut ei näköjään tajua, että pakkasraja tarkoittaa sitä että vauvaa ei suositella vietäväksi ulkoilemaan esim. haalarissa pulkalla tms koska hengitysilma olisi niin kylmää ja toisaalta ihokaan ei vielä kestä kunnolla.

Vaunulla ja pakkasrajalla ei sinänsä taas ole mitään tekemistä toisiensa kanssa, ainakaan meillä ei vielä sellaista vaunua ole tullut vastaan jonka sisälämpötila eli vauvan hengittämä lämpötila olis laskenut ulkoiluissa alle -5 asteen. Viime talvikin ulkoiltiin joka ikinen päivä parhaimmillaan 27 astetta pakkasta ja vaunujen sisällä lämpötila pysyi tuossa -5 asteessa, tällasella 10-15 pakkasella vaunuissa on plussan puolella reilusti. Kyllä minulle oli tärkeää että isommat saa ulkoilla kun siitä tykkää, oli se välttämätöntä tai ei. Vauva oli jääkarhupussissa pelkässä villapuvussa -20 asteeseen saakka ja se kun ylittyi niin oli äp haalari vielä päällä tosin sitten oli jo hikinen herätessä.

Lisäksi jos vauva nukkuu kolmen tunnin päiväunia vaunuissa säässä kuin säässä ja toisaalta puolen tunnin torkkuja sisätiloissa niin miksiköhän nukutan vaunuissa? Ei ole tullut mitään syytä miksi olisi kiire opettaa sisälle nukkumaan, jokainen lapsi on kuitenkin siinä 1,5 vuoden iässä oppinut se ihan kertaheitolla.

"jepjep"

Erikoinen vauva on äitällä, terve se tuskin ainakaan on jos ei erota onko ulkona vai sisällä. Omat vauvat on kaikki onneksi eläneet ihan tässä maailmassa =) Ja jep, jokainen on nukahtanut nukuttamatta ulkona, sisällä taas puolen tunnin heijauksen myötä (ihan muutamaa ekaa kuukautta lukuunottamatta), että kumpikohan on helpompaa. Peittoja ja vilttejä ei tarvii kun ostaa kunnon makuupussin, taljan ja vaunut.

"vieras"
Jotkut älyllä siunatut ei näköjään tajua, että pakkasraja tarkoittaa sitä että vauvaa ei suositella vietäväksi ulkoilemaan esim. haalarissa pulkalla tms koska hengitysilma olisi niin kylmää ja toisaalta ihokaan ei vielä kestä kunnolla.

Vaunulla ja pakkasrajalla ei sinänsä taas ole mitään tekemistä toisiensa kanssa, ainakaan meillä ei vielä sellaista vaunua ole tullut vastaan jonka sisälämpötila eli vauvan hengittämä lämpötila olis laskenut ulkoiluissa alle -5 asteen. Viime talvikin ulkoiltiin joka ikinen päivä parhaimmillaan 27 astetta pakkasta ja vaunujen sisällä lämpötila pysyi tuossa -5 asteessa, tällasella 10-15 pakkasella vaunuissa on plussan puolella reilusti. Kyllä minulle oli tärkeää että isommat saa ulkoilla kun siitä tykkää, oli se välttämätöntä tai ei. Vauva oli jääkarhupussissa pelkässä villapuvussa -20 asteeseen saakka ja se kun ylittyi niin oli äp haalari vielä päällä tosin sitten oli jo hikinen herätessä.

Lisäksi jos vauva nukkuu kolmen tunnin päiväunia vaunuissa säässä kuin säässä ja toisaalta puolen tunnin torkkuja sisätiloissa niin miksiköhän nukutan vaunuissa? Ei ole tullut mitään syytä miksi olisi kiire opettaa sisälle nukkumaan, jokainen lapsi on kuitenkin siinä 1,5 vuoden iässä oppinut se ihan kertaheitolla.
Kyllä se pakkasraja koskee myös vauvan nukuttamista vaunuissa. Jos mittari näyttää, että ulkona on pakkasta -10, niin SUOSITELLAAN, että vauva nukkuu unensa sisällä.

"vieras"

Koskee myös vaunuissa nukkumista.

Pakkasraja & vauva - Artikkelit - Vauva.fi

merenenneitonen
Eikös se +14 ollut makuupussin sisällä, ainakin edellisen viestisi perusteella. Kuulostaa aika epäterveelliseltä sulkea vauva makuupussiin ilman ilmareikää.

Raitis ilma on terveellistä, mutta harva meistä aikuisistakaan karaistuneine keuhkoinemme kuitenkaan pakkasessa nukkuu.
No tottakai siellä on ilmareikä, äly hoi. En kai mä sitä makuupussin suuta kiinni sido...
:D

Yhteistyössä