Apua kemian laskuihin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pönttö-örvelö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pönttö-örvelö

Vieras
Osaisiko joku auttaa minua seuraavassa laskussa, kun en oikein itse osaa. (jos vielä laittais välivaiheet mukaan, niin olisin kovin kiitollinen)

Laske savukaasun komponenttien massat, kun poltetaan 2,8 kg polyetyleeni-säkkejä
(-CH2CH2-) täydellisesti ilmakertoimella 1,5. Palamisreaktio: CH2 CH2 + 3 O2 ? 2 CO2 + 2 H2O.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pönttö-örvelö;22512867:
Osaisiko joku auttaa minua seuraavassa laskussa, kun en oikein itse osaa. (jos vielä laittais välivaiheet mukaan, niin olisin kovin kiitollinen)

Laske savukaasun komponenttien massat, kun poltetaan 2,8 kg polyetyleeni-säkkejä
(-CH2CH2-) täydellisesti ilmakertoimella 1,5. Palamisreaktio: CH2 CH2 + 3 O2 ? 2 CO2 + 2 H2O.

Laske ensin paljonko tuo 2,8kg mooleina. hiilidioksidin määrän voit laskea sitten sitä kautta. Mikä kohta tuottaa vaikeuksia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja pönttö-örvelö;22513400:
Aha. Miten tuota ilmakerrointa käytetään ja mihin?

Mitä tarkoittaa savukaasun komponenttien massat? Tarkoittaako ne komponentit tuota 2CO2 massaa?

Nostelen vielä tätä ja kyselen vastausta näihin kysymyksiin. En saanut eilen laskettua tuota, vaikka kuinka yritin...
 
no olen piiiiiiikkkaasen huono matematiikassa, että en voi auttaa, olisin kyllä auttanut jo...
minkä tason tuo on - onko ihan koululaistasoa ja miksi ET OLE KOULUSSA jo, P-Ö ??????????
Soitan äidillesi pian :D
 
no olen piiiiiiikkkaasen huono matematiikassa, että en voi auttaa, olisin kyllä auttanut jo...
minkä tason tuo on - onko ihan koululaistasoa ja miksi ET OLE KOULUSSA jo, P-Ö ??????????
Soitan äidillesi pian :D

Ammattikorkeakoulu. Mutta soita vaan äidilleni. Opiskelen etänä ja mun lukion kemian opinnoista on 10 v aikaa ja kun etänä opiskellaan, niin en voi mitenkään opettajaltakaan kysyä apua.
 
no eikö täällä ole yhtään matemaattisesti lahjakkaita palstalla ...
jos etänä, niin sittenhän sulla taitaa olla aikaa odotella vastausta, luulisin.

Luulisi täältä nyt yhden tuon alan open pätevyyden verran löytyvän, itsekin oon opena ollunna mutta on hiiiiiiiiiiiiiiiiiieman eri ala, ja mulle on kaikki laskutehtävät ihan hepreaa.
Hauska tuo nikkisi :D
Mutta, et ole pönttö-ö. kun hoksasit täältä kysellä, odotellaan joku pelastaja saapuisi....
 
Ei täällä saa vastauksia tällaisiin kysymyksiin. Mäkin joskus pyysin matikassa apua, ja sain ihan samantyyppisiä vastauksia kuin sä. Joko ne ei itekään osaa, tai on just sitä mieltä, etteivät voi auttaa kun et sitten opi mitään.
 
Eli ilmakerroin on yksinkertaisesti se kerroin jolla tarvittava ilmamäärä (siis reaktioyhtälön ilmoittama määrä happea) kerrotaan jotta varmistetaan palaminen. Eli tarvitaan tietty määrä mutta palaminen varmistetaan suuremmalla määrällä. Ylimäärä menee siis savukaasuun. Huomioi että hapen mukana tulee myös typpeä joka menee sinällään savukaasuun. Voit käyttää ilman suhteissa 21 til-% happea ja 79 til-% typpeä.

Eli laske reaktioyhtölön mukaisesti paljonko tarvitset happea ja kerro se 1,5:llä. Laske sitten paljonko ilmaa (typpeä ja happea) on kaikkiaan. Laske paljonko hapesta kuluu reaktiossa ja paljonko menee suoraan savukaasuun. Ilman typpi menee suoraan savukaasuun kaikkinensa.
 
Reaktioyhtälö oli mun mielestä oikein, vain se nuoli puuttui. Tässä tapauksessa savukaasu koostuu typestä, ylimääräisestä hapesta, hiidioksidista ja vesihöyrystä.
 

Yhteistyössä