Miten teillä pieni- ja keskituloisilla on varaa matkustaa?

  • Viestiketjun aloittaja Kuuden hengen perhe
  • Ensimmäinen viesti
Kuuden hengen perhe
Kovasti tekisi mieli jonnekin reissuun tässä talven tai kevään aikana.
Olen katsellut nyt niin Aurinkomatkojen, Tjäreborgin kuin Finnmatkojenkin esitteitä ja nettisivuja, hinnat ovat ihan hurjia. Meillä siis neljä lasta, joista kaksi pääsee pelkillä toimistokuluilla kun ovat alle 2v. Mutta silti nuo matkat ovat vähintään 2500€ esim viikoksi Kreikkaan. Tuohon sitten varmaan tuhat euroa menee matkoihin kentälle (asumme Keski-Suomessa) ja viikon aikana käyttörahoihin. Hurjan kallista.

Eikä me olla edes ihan pienituloisia, tai mies tienaa käteen ehkä pari tonnia, itse saan äp-rahaa käteen noin 1200€, äitiyspäiväraha ja lapsilisät. Mutta silti tuollainen summa tuntuu ihan käsittämättömältä. Saati sitten jos tahtoisi vaikka Thaimaahan, matkat jotain 5000€ kaksi viikkoa.

Millaisilla matkoilla te käytte? Joudutteko tekemään paljon uhrauksia että saatte matkusteltua? Säästättekö pitkään?

Jotain tässä pitää keksiä, uskaltaisikohan sitä lähteä ihan omatoimisesti reissuun. Nuorempana olen kyllä reissannut niin interrailit kun muutenkin ilman matkaoppaita. Nyt vaan lasten kanssa tuntuisi turvallisemmalta mennä pakettimatkalle.
 
km
no meillä on nettotulot kuussa 3500-4000e vuorolisistä riippuen eikä me kyllä matkusteta oikein koskaan mihinkään. Kerran kesässä tehdään kotimaassa pieni reissu. Ulkomailla ei oo käyty. Jouduttais kyllä säästää muutama kk jos haluais jonkun 2500e reissun tehdä, mut ei oo ollu kiinnostusta pienten lasten kanssa lähteä suomen ulkopuolelle. Ehkä sit ku kaikki on koulussa.
 
pienituloinen yh
Ulkomailla ei ole vielä matkusteltu. Suunnitelmissa on mennä parin vuoden päästä kerran vuodessa. tämä tarkoittaa seuraavaa: huoneisto, jossa keittomahdollisuus tai retkeilymaja, lomat muina kuin ruuhka-aikoina, halvat ei niin suositut maat

Kotimaanmatkailua olemme suosineet sukulaismajoituksella tai telttaillen. Suunnitelmissa on myös hakea ns tuettua lomaa johonkin kaupunkikohteeseen, jos sellaisia sitten vielä on.

Koko vuosi pitää säästää jonkin verran, että voi matkustaa. Syödään terveellistä, mutta edullista välillä ja tietty summa kuukaudessa laitetaan matkakassaan. seurataan mainoksia ja ostetaan esim wc-paperit silloin jne.
 
No meillä ei ole miehen kanssa vielä lapsia, mikä tietenkin auttaa aika paljon kustannuksissa. Ollaan miehen kanssa keskituloisia ja silti ollaan matkusteltu 1-3 kertaa vuodessa (kohteet viikonloppua Riiassa ja maailmanympärimatkaa ja kaikkea mahdollista siltä väliltä). Me ollaan aika paljon hyödynnetty äkkimatkoja. Eli ollaan vaan päätetty että tuolla viikolla lähdetään jonnekin. Sitten viikko pari ennen matkaa on otettu matkat. Samoin ollaan omatoimimatkustettu paljon eli lennot (+mahdollinen auto) ja hotellit itse netin kautta ja ollaan aika edullisesti päästy. Rahaakin pystyy matkustamiseen laittamaan paljon tai sitten hyvin vähän riippuen mistä matkat ottaa, millaisen tason haluaa ja kuinka paljon jaksaa metsästää hyvää matkaa. Muu eläminen meillä on aika normia ja esim. autot meillä on todella halvat joissa ei ole paljon rahaa kiinni ja toisaalta ei sitä kautta hirveästi arvonmenetystäkään.
 
"Tintti"
No ei meillä ainakaan ole varaa matkustaa ulkomaille. Me saadaan käteen yhteensä 2000e, josta vuokra vesi- ja autopaikkamaksuineen vie (tajuton vuokrataso) vie 750e, eikä tämä ole kuin kolmio (meitä neljä henkeä) :/ Loput 1250e menee kyllä muihin laskuihin, ruokaan, bensaan, vaatteisiin. Välillä jää jotain säästöönkin, mutta ihan heti ei semmosta summaa säästöön saa, että ulkomaille pystyisi lähtemään.
 
km
No meillä ei ole miehen kanssa vielä lapsia, mikä tietenkin auttaa aika paljon kustannuksissa. Ollaan miehen kanssa keskituloisia ja silti ollaan matkusteltu 1-3 kertaa vuodessa (kohteet viikonloppua Riiassa ja maailmanympärimatkaa ja kaikkea mahdollista siltä väliltä). Me ollaan aika paljon hyödynnetty äkkimatkoja. Eli ollaan vaan päätetty että tuolla viikolla lähdetään jonnekin. Sitten viikko pari ennen matkaa on otettu matkat. Samoin ollaan omatoimimatkustettu paljon eli lennot (+mahdollinen auto) ja hotellit itse netin kautta ja ollaan aika edullisesti päästy. Rahaakin pystyy matkustamiseen laittamaan paljon tai sitten hyvin vähän riippuen mistä matkat ottaa, millaisen tason haluaa ja kuinka paljon jaksaa metsästää hyvää matkaa. Muu eläminen meillä on aika normia ja esim. autot meillä on todella halvat joissa ei ole paljon rahaa kiinni ja toisaalta ei sitä kautta hirveästi arvonmenetystäkään.
juu no lapsettomana on ihan eri juttu. mekin matkusteltiin vaikka missä ennen lapsia. nyt ku on 3 lasta niin ne rahat valuu hoitomaksuihin, ruokaan ja lastenvaatteisiin ja tarvikkeisiin.
 
"Neith"
[QUOTE="Neith";22507372]kannattaa valita matkakohde huolella, hintaeroja on 1000-1500€ riippuen kohdemaasta ja hotellista..

säästää vain vuoden tai 2 rahaa...[/QUOTE]

esim turkki alanya ensi toukokuussa maksaisi teiltä n. 1157€ halvimmassa huoneistohotellissa
ja kalleimassa hotellissa taas 1961,50€
 
Ei isolle perheelle enää saa äkkilähtöjä, olen itsekin katsonut, meitä on 2 aikuista ja 3 kouluikäistä lasta.

Katselin, että matkatoimistoilta saa rahoituksen, esim. Masterluoton tms eikä niissä nyt IHAN kauhea korko ole.. silloin matkaa voisi lyhentää muutamalla satasella kuussa. Fiksumpi tietysti säästää etukäteen.....

Ei mekään ikinä olla oltu etelässä, kesäisin tehdään vuokramökki- ja leirintäaluereissuja, talvella risteillään ja käydään kylpylöissä pariin otteeseen, ja siihen kuluvalla rahalla tekisi melkein jo rantalomankin.
 
[QUOTE="Neith";22507405]esim turkki alanya ensi toukokuussa maksaisi teiltä n. 1157€ halvimmassa huoneistohotellissa
ja kalleimassa hotellissa taas 1961,50€[/QUOTE]

Me käytiin pari vuotta sitten juuri Alanyassa äkkilähdollä (2 aikuista). Lennot + lentokenttäkuljetukset + hotelli viikoksi maksoi yhteensä 350€. Kohde ei ollu kyllä suosikki, mutta halpaa se ainakin oli. :)
 
Mä en oikeasti tiedä miten meillä on ollut varaa reissata aikoinaan. Lasten ollessa pieniä olin vielä teini, ensimmäisit vuodet meni kotona ja sitten opiskellessa. Mies ei saanut kovinkaan huimaa palkkaa.
Silti tehtiin joka kesä reissu, Bulgaria oli ainakin sellainen halpa kohde.
Nyt kun tulot ovat yli keskitason niin reissataan sitten useammin ja kauemmas.
 
"Neith"
Me käytiin pari vuotta sitten juuri Alanyassa äkkilähdollä (2 aikuista). Lennot + lentokenttäkuljetukset + hotelli viikoksi maksoi yhteensä 350€. Kohde ei ollu kyllä suosikki, mutta halpaa se ainakin oli. :)
toi hinta on siis laskettu ihan listahintojen mukaan 2 aikuista,2 lasta ja 2 sylilasta..
mutta se nyt vaan on niin että se määränpää vaikuttaa hintaan, se onko huoneistohotelli vaiko hotelli ja monenko tähden paikka se on.. myös matkatoimisto vaikuttaa ja lähtö ajankohta
äkkilähdöillä pääsee huomattavasti halvemmalla :)
 
Me ollaan keskituloisia ja reissataan pari kertaa vuodessa. Meille matkustamisen tekee edulliseksi se että meillä ei ole kun yksi lapsi, rantalomat ei kiinnosta (eikä pakettimatkat muutenkaan) ja se että mä etsin meille parhaimman mahdollisen diilin, eli toisin sanoen olen pihi... :p Meidän majoitusvaihtoehdoista saisi reissujen hintaa vielä pudotettua mutta mä tykkään että majoituksen on oltava ainakin parempaa keskitasoa.

Silloin kun mä olin hoitovapaalla niin me ei reissattu yhtään mihinkään. Oltiin niin pa ettei käynyt edes Tallinnan risteily mielessä :D
 
Kiitos vastauksista.
Olisi vielä kiva kuulla täsmennyksiä esim. Coffee Breakilta, missä te tykkäätte matkustaa? Kaupunkiloma kiinnostaisi täälläkin. Ja kun noita esim. Alanyan listahintaesimerkkejä antaa, olisi kiva mainita minkä matkatoimiston kautta se on? Kiitos kaikille vastanneille! :)

Ap
 
Khimaira
Me ei olla käyyt missään ulkomailla lasten aikaan, eli kymmeneen vuoteen. Nyt tuli raja vastaan, pakko päästä jonnekin|O
Eli suunnitelma on tämä: koko vuosi kun säästetään, niin voidaan ensi vuonna näihin aikoihin ihan oikeasti päästä ulkomaille :D
Katselin että meidän 5 hlö perheeltä johonkin helppoon paikkaan ( esmes Espanjaan ) pakettimatka viikoksi on jotain 2000e pintaan - johon siis sisältyy jotain syömisiäkin.
 
"Rose"
Finnmatkat lue Star – Dionysos FFFF 7.5. Puolihoidolla 2 aikuista ja 2 lasta 1600€.

Ei kauhean paha hinta, vai mitä olet mieltä?

Kyllähän äkkiä tuon 2500 saa menemään matkaan, mutta katsomalla hiukan ajankohtaa niin edullisestikin pääsee.
 
"Neith"
suosittelen
kannattaa sit miettiä sitä matkakohdetta tarkkaan! esim turkissa on tosi halpaa ruuat ym, eli paikanpällä ei mene paljon rahaa verrattuna italiaan/espanjaan. ja turkissa on tosi siistiä!
 

Yhteistyössä