Miten teillä pieni- ja keskituloisilla on varaa matkustaa?

  • Viestiketjun aloittaja Kuuden hengen perhe
  • Ensimmäinen viesti
juu..
Ihan hyvä idea, mutta bensa on kallista ja yöpyminen suomalaisessa hotellissa sikahintaista, varsinkin kun vertaa siihen mitä sillä hinnalla saa täältä ja mitä muualta. Minusta olisi ihana ajaa jäämeren rannalle, mutta taidan jättää sen reissun myöhemmäksi.
Totta, Suomessa on kallista. Ja kun ajat jäämerelle, menee bensaa melkoisesti :( Mut sitten, kun reissuun lähdet, niin siinä matkan varrella Inarin keskustassa on tosi kiva hotelli, ja yöpyminen vähän alle 100e vuorokausi. Ja huone oli ihan uusi ( viime kesänä ) ja tosi hieno, ni ei ollu kallis musta. Tuurilla löytää kaikkia helmiä aina :) Suosittelen.
 
"vieras"
Lapsiperheille suosittelen huoneistohotellia, saapi itse kokkailla ja lasten kanssa jotenkin mieluisempaa olla semmosessa.
Me matkusteltiin alkukesästä 2 aik ja 4 lasta, 1400e matkat. 2 alle 2-vuotiasta ja 3v ja 5v n. puoleen hintaan.
 
[QUOTE="xyz";22510072]Kotimaanmatkailu kunniaan! Jos vaan auto löytyy niin ajelkaa johonkin kylpylähotelliin vaikka viikonloppulomalle. Tai sitten kesällä jotain laajempaa road trippiä. On Suomessakin nähtävää. :)[/QUOTE]

Nää kotimaiset on jo nähty =) Tosin ei kylpylöitä kun ne ei niinkään kiinnosta. Mutta muuten Suomi on koluttu ristiin rastiin jo pelkästään senkin takia kun tuli nuorempana urheiltua aktiivisesti.
 
Rollolainen
meillä ei ole var matkustella, mutta me kulumme vähävaraisten joukkoon virallisesti. hyvä ku samme ruuat ja laskut maksettua. eipä juuri ylimääräiseen rahaa jää. 2-3 kertaa käydään porukalla ulkona syömässä . kun meidän perheeseen kuuluu 6 hlö nin sitä rahaakin kuluu melkosiesti jo ruokaan
 
[QUOTE="Rose";22509007]Eli mikä teidän mielestä on paljon viikon matkasta? Laitoin tuonne äsken esimerkin, jossa matkan hinnaksi 2 aikuista ja 2 lasta puolihoidollaa 4 tähden hotellissa on kokoanista 1600€. Ei kauhean paljon?[/QUOTE]

sun vaihtoehtosi on halpa. minusta kallista (suhteessa) on lentoliput: mun ja 6 v:n menopaluut joulukis milano-hki yli 600 euroa!!! liikaa 3 h:n lentomatkasta, mielestàni nàin.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Rose";22510235]Kotimaan matkailu kylpylälomineen on mun mielestä suhteettoman kallista :/[/QUOTE]
Edestakainen matka Helsingistä ensi sunnuntaina yhdeltä aikuiselta laivalla Tallinnaan 19 e ja junalla Tampereelle pikkasta vaille 60 e.
 
sun vaihtoehtosi on halpa. minusta kallista (suhteessa) on lentoliput: mun ja 6 v:n menopaluut joulukis milano-hki yli 600 euroa!!! liikaa 3 h:n lentomatkasta, mielestàni nàin.
viimekesàinen loma adrianmerellà: minà plus 6 v, tàysihoito (ruokaviinit sisàltàen), 9 yòtà 2 **:n hotelli, hyvà uima-allas ja ranta làhellà: alle 600 euroa. halpaa!!!!!!
 
viimekesàinen loma adrianmerellà: minà plus 6 v, tàysihoito (ruokaviinit sisàltàen), 9 yòtà 2 **:n hotelli, hyvà uima-allas ja ranta làhellà: alle 600 euroa. halpaa!!!!!!
No kuka mitäkin nyt halpana pitää.
600 euroa on paljon rahaa. Meille ainakin, vaikka siihen sisältyikin nuo kaikki.
Tietty jos sitkeästi säästäis aina euroa kerrallaan, kuten mä tein että pääsin visiitille englantiin viikoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22510400:
No kuka mitäkin nyt halpana pitää.
600 euroa on paljon rahaa. Meille ainakin.
suhteessa halpaa tarkoitan, vertailukohtana oli 3 h:n edestakaiset (pelkàt) lennot euroopassa
ja 9 pv:N tàysihoito (ota huomioon italian monipuolinen ja runsas ruoka sekà viinit etc. ). kumman valitsisit?
 
"Suurperhe"
Mielenkiintoinen ketju. Rakastan matkailua, ennen lapsia sitä tuli reissattua enemmän kun asuin Lontoossa vuosia. Sieltä oli hyvä ja halpa lähteä Eurolinesin busseissa esim. Amsterdamiin ja Prahaan. Halpalentoyhtiöitä ei oikeastaan silloin vielä ollut ja edestakaisin lennot Lontoosta Helsinkiinkin kustansi jotain 500€, hurjan hintaisia.

Meillä on neljä lasta, kahden vanhimman kanssa ollaan tehty muutama "etelänloma" ja sitten reissattu Tallinnat ja Tukholmat, ystävä asui siellä niin usein yövyttiin heidän taloyhtiönsä vuokrayksiössä halvalla. Viime kesänä tehtiin asuntoautoloma Suomessa ja Ruotsissa, viikon vuokra oli 950€ korkeasesonkina, mielestäni ihan kohtuu hinta kuudelta hengeltä. Osan öistä olimme leirintäalueilla, osan jossain "puskassa" ilmaiseksi.

Nyt olen katsellut lentoja ja vuokrataloja ensi keväälle. Jonkun jo mainitsema Norwegian Air lennättäisi meidän kuusi henkeä toukokuussa mm. Barcelonaan noin 500€:lla, siis kaksi aikuista, kaksi lasta ja kaksi alle 2-vuotiasta. Löysin ihanan talonkin, siis periespanjalaisen huvilan Interhomen kautta, minkä hinta toukokuussa oli 522€ viikko. Eli siis noin tonnilla päästäisiin aivan ihanaan huvilaan viettämään lomaa, mielestäni erittäin halpaa :) No miehen töiden takia emme luultavasti pääse reissuun, että se siitä.

Pakettimatkalle jos lähtee, kannattaa katsella äkkilähtöjä, mm. Aurinkomatkoilla on majoitus aina selvillä etukäteen. Toukokuussa sekä elokuussa koulujen alettua, sekä joulukuun pari ensimmäistä viikkoa ovat äkkilähtöjen halvinta aikaa. Viime vuodelta muistuu mm. Brasilian kaksiviikkoinen hintaan 595€ per nuppi, Kreikkaa oli pitkin kevättä hintaan 250€ per nuppi jne.

Nyt Suomessa aloittaa myös Apollo, taitaa Suomessa käyttää nimeä Apollomatkat. Heillä on edulliset lapsialennukset, välistä matkoja alle satasen lasten osalta. Ainakin Ruotsista heillä on tosi halpoja äkkilähtöjä ollut viime vuosina.

Eli summa summarum, halvallakin voi matkustaa. Vaatii hieman viitseliäisyyttä tutkia halpoja vaihtoehtoja, mutta säästö voi olla huimaa. Joku jo nuo halpalentoyhtiöt listasi mitä Suomessa on. Sitten kannattaa katsella esim. Supersaver.fi sivustoa ym. varauskoneita.

Minä matkustaisin vaikka kuin, maitse meritse ja ilmojenkin halki. Mies vaan on vähemmän innostunut, minä säästäisin tiukastikin jotta saisin matkailla enemmän.
 
"Mamma italiana"
[QUOTE="Suurperhe";22510680]Oletko katsonut Ryanilla? Okei jouluhan on sesonkia ja noin, mutta jospa joku tarjous natsaisi. Kova hinta tuo 600€ tosiaankin.[/QUOTE]

tànà vuonna on jostain syystà paljon kalliimpaa kuin vuosi sitten samaan aikaan. ryan lentàà kai tampereelle joten loppujenlopuksi kokonaiskustannukset tulevat samoihin lukemiin.

helsinkiin pààsee myòs bluonilla mutta tànà vuonna nekin liput ovat kalliita, usien myòs huonot aikataulut ja koneen vaihto.
 
"vieras"
No, meillä ei ole kuutta henkeä vaan kolme. Luultavasti osa syytä on siinä. Sinänsä toi 2500 e ei kuulosta vielä edes kauhan pahalta. Noin isolle porukalle edullinen hinta. Toisaalta riippuu siitäkin mitä hinta sisältää. Ruuat reissussa maksaa. Yleensähän matkaa varten säästetään jo vuoden varrella. Tän talven matkatkin on jo suurimmaksi osaksi myyty. Nyt myydään jo ensi kesää. Jos teillä menee kaikki raha elämiseen, niin silloin te tavallaan olette pienituloisia. Pitää suhteuttaa perheen kokoon.
 
hät
Meillä mennään niin, että minä otan aina yhden lapsen mukaan eli mennään kahdestaan. Eikä maksa paljon. Kukin lapsi pääsee vuorotellen. Mies ei ole kiinnostunut matkustelusta, mutta minä olen, joten näin kaikki on tyytyväisiä. Lapsia ei ole harmittanut kun tietävät, että joakinen pääsee vuorotellen :)
 
A-p
Voi kiitos näistä monista vastauksista, aivan ihana ylläri kun tulin takaisin palstalle.
Saamme kyllä monta hyvää vinkkiä täältä, ihan mahtavaa :)

Kiitos teille kaikille ja ihanaa loppu vuotta!
 
gradumamma
No me ollaan opiskelijaperhe (siis me molemmat vanhemmat opiskellaan) ja meillä on kaksi lasta, tällä hetkellä 2,5v ja 5v. Oltiin Espanjassa kuukausi ku lapset oli 6kk ja 3v. Tosin itse tein opiskeluun liittyvää harjoittelua tuolla. Lennot maksoivat n. 800e, otettiin halvimmat mitä siinä lähellä harjoitteluni ajankohtaa molemmissa päissä oli. Asunnosta maksoimme 950e (halusimme asunnon lähellä keskustaa sekä pyykinpesumahdollisuuden, toisaalta ei ollut hirveästi tietoa mistä edes etsisi) ja paikanpäällä taisi mennä n. 1000e rahaa. Ja myönnämme että elimme aika tuhlaavaisesti, kierrettiin autolla Etelä-Espanjaa ja asuttiin muutama yö motelleissa, syötiin paljon ravintoloissa jne. Mutta en koe, että 3000e kuukauden matkasta olisi ihan hirveästi neljältä hengeltä.

Viime keväänä kiersimme 3 viikkoa Euroopassa asuntoautolla. Sen kustannuksia emme ole uskaltaneet laskea. Viikon päästä lähdemme lasten kanssa Lanzarotelle. Matka maksoi hiukan yli 2000e.

Ai miten meillä on rahaa? No, mies käy töissä niin paljon kuin pystyy, n. viikon kuukaudesta keskimäärin. Itse teen sijaisuuksia silloin tällöin, harvoin kuitenkin. Mutta se, mistä tingimme on yksinkertaista. Meillä ei ole kodinkoneita viimeisen päälle, emme harratsa sisustusta, meillä on esimerkiksi anopin vanhat sohvat ja muutenkin kalustus käytettyä. Auto on vanha mutta yleensä toimiva. Lasten ulkovaatteet ovat priimaa, muista vaatteista tingimme emmekä ostele vaatteita, kuin todelliseen tarpeeseen. Lapset saavat tosi paljon kivoja vaatteita sukulaisilta.

Ihmisillä on erilaiset arvomaailmat, meille tärkeää on yhdessä matkustelu.
 
jaahas
No me ollaan opiskelijaperhe (siis me molemmat vanhemmat opiskellaan) ja meillä on kaksi lasta, tällä hetkellä 2,5v ja 5v. Oltiin Espanjassa kuukausi ku lapset oli 6kk ja 3v. Tosin itse tein opiskeluun liittyvää harjoittelua tuolla. Lennot maksoivat n. 800e, otettiin halvimmat mitä siinä lähellä harjoitteluni ajankohtaa molemmissa päissä oli. Asunnosta maksoimme 950e (halusimme asunnon lähellä keskustaa sekä pyykinpesumahdollisuuden, toisaalta ei ollut hirveästi tietoa mistä edes etsisi) ja paikanpäällä taisi mennä n. 1000e rahaa. Ja myönnämme että elimme aika tuhlaavaisesti, kierrettiin autolla Etelä-Espanjaa ja asuttiin muutama yö motelleissa, syötiin paljon ravintoloissa jne. Mutta en koe, että 3000e kuukauden matkasta olisi ihan hirveästi neljältä hengeltä.

Viime keväänä kiersimme 3 viikkoa Euroopassa asuntoautolla. Sen kustannuksia emme ole uskaltaneet laskea. Viikon päästä lähdemme lasten kanssa Lanzarotelle. Matka maksoi hiukan yli 2000e.

Ai miten meillä on rahaa? No, mies käy töissä niin paljon kuin pystyy, n. viikon kuukaudesta keskimäärin. Itse teen sijaisuuksia silloin tällöin, harvoin kuitenkin. Mutta se, mistä tingimme on yksinkertaista. Meillä ei ole kodinkoneita viimeisen päälle, emme harratsa sisustusta, meillä on esimerkiksi anopin vanhat sohvat ja muutenkin kalustus käytettyä. Auto on vanha mutta yleensä toimiva. Lasten ulkovaatteet ovat priimaa, muista vaatteista tingimme emmekä ostele vaatteita, kuin todelliseen tarpeeseen. Lapset saavat tosi paljon kivoja vaatteita sukulaisilta.

Ihmisillä on erilaiset arvomaailmat, meille tärkeää on yhdessä matkustelu.
jepjep. unohdat mainita ennakkoperinnöt jne. Monet käyvät ihan koko päivätöissä, eikä silti ole rahaa matkustela, ja aika harva lapsiperhe sijoittaa kalliiseen sisustukseen. lapsiperheissä raha menee päivhoitomaksuihin, asuntolainaan ja ruokaan.

ei meillä vaan opiskelijana ollut varaa edes autoa pitää, vaikka ei ollut edes lapsia, puhumattakaan matkustelusta.
 
töissäkäyvä
Olen itse opiskellut pitkään, kolmekymppiseksi asti. Nyt, kun olen töissä ja on kaksi pientä lasta sekä asuntolainaa, niin rahaa ei ole yhtään ylimääräistä. Opiskelijana eläminen on halpaa, saa asumistukea, bussikortit puoleen hintaan, lasten päivähoito on ilmaista yms. Itsekin kävin opiskelun ohessa töissä pari päivää viikossa ja rahaa oli enemmän käyttää kuin nyt. Eli en ihmettele yhtään, että opiskelijaperhe pystyy matkustelemaan.
 
pienet tulot
Meillä on nettotulot 3000e/kk ja kaksi lasta. Nyt on haaveena lähteä ekaa kertaa Thaimaahan ensi kesänä, kuukaudeksi. Siellä on kesällä paljon halvempaa kuin talvella (majoitus esim. 250-300e/kk), lennot on myös kesäkuussa melko edullisia. Eli kyttäillään lentotarjouksia Bangkokiin parhaillaan. Matkatoimistot ottavat sikahintoja Thaimaan matkoista! Tavoitteena on saada lennot ja majoitus kuukaudeksi neljälle noin 2500e.
 
Ensinnäkin mulla on vain yksi lapsi ja toiseks ei mulla kyllä olis varaa lähteä hotelliin asumaan jonnekin kaukokohteeseen :D Matkustellaan lähinnä Euroopassa, asutaan useimmiten ystävien tai sukulaisten luona :whistle: Että musta ei tässä ketjussa ole kauheasti hyötyä!

Olen ymmärtänyt, että esim Bulgariassa ja Ukrainassa on rantakohteita suhteellisen edullisesti, mutta en sit tiedä mitä se suhteellinen siinä tarkoittaa.

Lisäys: Kroatiassakin vissiin ihan ok hintataso?

Ja itse olen siis opiskelija/kotiäiti ja yh, että tollaseen halpismatkailuun kyllä riittää rahat helposti, muttei sen fiinimpään.
 
Viimeksi muokattu:
JONSERED Karhunkantaja
6 henkeä (7-vuotiaasta ylös päin) lentää Thaimaahan n. 3800 €:lla ja omakotitalon vuokra kuukaudeksi ei yli 1000 € ole. Condo tms on huomattavasti halvempi. Yksiön vuokra parhaaseen sesonkiin n. 200-250 €/kk, omakotitalon n. 450€/kk ... Pakettimatkassa ei ole mieltä.
Home - Hans Lankari Co., Ltd ja vuokraukset sun muut voi hoitaa vaikka suomeksi.

Ja nämä hinnat siis joulukuussa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä