Miten teillä pieni- ja keskituloisilla on varaa matkustaa?

  • Viestiketjun aloittaja Kuuden hengen perhe
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
meillon 3 lasta. kaikki yli sen 2v joten ei pääse halvemmalla.
haluisin hirveesti kreikkaan kesällä ja lennot on todella kalliita. kyllä siinä pitäis sitten ihan säästää matkarahat. eli ei muutakun 200€ kuussa säästöön niin voi tehdä kerranvuodessa reissun. tosin me ei tehdä,ei olla käyty kun ruotsissa :)
 
"Neith"
[QUOTE="Neith";22508107]detur oli matkatoimisto.. itse ollaan sillä reissattu ja hyvä on :)[/QUOTE]

vielä täsmennystä, meillä matka turkkiin alanyaan huoneistohotelli laviniaan (ollaan siis oltu siellä ja kiva hotelli on :)) maksais 972 € yhden 3,5v kanssa..
noita hintoja kun on katsellut niin turkki lienee halvin maa, ja tietty kun tulot ei hirmu isot ole niin täytyy miettiä mikä on se matkan tarkoitus.. meillä se on päästä lämpimään, missä on meri ja hotellissa mieluiten uima-allas myös lapsille.. ehkä kun poika on vanhempi, on ajankohtaisempaa valita kohde myös sen muun tarjonnan mukaan :)
 
[QUOTE="vieras";22508135]meillon 3 lasta. kaikki yli sen 2v joten ei pääse halvemmalla.
haluisin hirveesti kreikkaan kesällä ja lennot on todella kalliita. kyllä siinä pitäis sitten ihan säästää matkarahat. eli ei muutakun 200€ kuussa säästöön niin voi tehdä kerranvuodessa reissun. tosin me ei tehdä,ei olla käyty kun ruotsissa :)[/QUOTE]

Noita lentoja kannattaa vähän kytätä koska saa halvalla. Meidän lennot Norvegianilla Kreetalle tais olla jotain 80-90€/hlö. Ei paha.
 
Olisi vielä kiva kuulla täsmennyksiä esim. Coffee Breakilta, missä te tykkäätte matkustaa?
Kaupunkilomilla me käydään. Tykätään historiasta tosi paljon joten nuo on meidän juttu. Seuraavaksi mennään Firenzeen, sinne kun saatiin edulliset lennot. Saahan ainakin tapitettua "to do" -listalta Pisan kaltevan tornin :D

Jos teitä kiinnostaa esim. Turkki ja Istanbul niin sinne saisi nyt tulevalle talvilomalla (vko8) teidän porukalle suorat lennot Turkish Airlinesillä 800 €:lla. Ensin kun ottaa lennot ja sen jälkeen hotellin niin ei yhdelle kerralle tule suurta menoerää.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Meidän perheessä kaksi aikuista ja nyt kaksi teiniä. Olemme matkustelleen aina. Kotimaa on koluttu ja ulkomailla vähintään kerta/vuosi. Olemme keskituloisia ja en minä tiedä mistä ne rahat riittävät. Velaksi emme ikinä matkusta.
Matkustamme sekä valmismatkoilla (rantakohteet, lasten toiveita..) että omatoimimatkoilla. Olen myös pihi ja etsin edulliset vaihtoehtot. Nyt lapsista menee jo lähes joka paikassa aikuisten hinnat.
Ehkä tässä on kyse valinnoista elämässä elikä valinta mihinkä ne rahansa käyttää. Me elämme muuten tavallista perhe-elämää säästeliäästi mutta kuitenkin kaiken tarvittavan omaavana.
 
KS
Minä olen kotihoidontuella ja mies saa noin kaks tonnia käteen, lapsia kaksi. Käydään kerran vuodessa Thaimaassa, mutta meillä on ns. oma lehmä ojassa, eli asumisesta ei tartte maksaa. Lennot tietysti maksaapi, mutta ruoka on siellä puoli-ilmaista.

Ollaan kovia säästämään juuri matkustelua varten, ja tingitään sitten muusta. Olisiko teillä muuten mahdollista lähteä vaikka joidenkin sukulaisten tai ystävien kanssa reissuun, ja vuokrata talo Interhomen kautta? Ei tulisi varmaan kovin kalliiksi kun jakaa sitten asumiskulut. Halpalentoyhtiöiden lennot saattaa saada välillä todella halvalla kun on tarkkana.
 
dfdf
no meillä on nettotulot kuussa 3500-4000e vuorolisistä riippuen eikä me kyllä matkusteta oikein koskaan mihinkään. Kerran kesässä tehdään kotimaassa pieni reissu. Ulkomailla ei oo käyty. Jouduttais kyllä säästää muutama kk jos haluais jonkun 2500e reissun tehdä, mut ei oo ollu kiinnostusta pienten lasten kanssa lähteä suomen ulkopuolelle. Ehkä sit ku kaikki on koulussa.
Sama juttu täällä. Nyt on vain äiti tai isi tehnyt omia reissuja omassa kaveriporukassa. Sitten kun lapset ovat vähän isompia lähdetään koko perheen voimin reissuun.
 
"neiti"
Euroopan kohteissa ja jopa Turkissa menee paljon enemmän rahaa elämiseen kuin Thaimaassa. Meillä meni kahdella hengellä noin 500 e viikko Thaimaassa kaikkiin ruokiin, tuliaisiin ja vaatteiden teettämisiin. Ja tuolla rahalla juhlittiin koko viikko ja syötiin 3 lajin illallisia. Eli halvemmallakin pääsisi.

Amsterdamin viikonlopun aikana meni saman verran rahaa kuin kahdessa viikossa Thaimaassa...
 
Meitä on 7 henk. ja viime talvena oltiin Egyptissä viikko. Se vaati kyllä tiukkaa säästämistä reilu puoli vuotta, mutta oli sen arvoista. Säästettiin ihan kaikesta. Aina olen kirppareita kierrellyt ja koko perheen tukat leikannut, mutta silloin säästettiin ruoasta ja kaikesta. Nyt ei ole todellakaan pitkään aikaan varaa taas samanmoista reissua tehdä, mutta epä ole lomaakaan mulla seuraaviin vuosiin, joten ei sitä sen puoleenkaan voi lähteä...
 
Olen köyhä, mutta matkustelen kohtuullisen usein (ainakin näin köyhäksi). Tosin minulla ei ole lapsia, että on hieman erilainen tilanne.

Mutta miten riittää rahaa matkusteluun? Siksi, koska olen hyvin säästäväinen. En omista autoa, en tupakoi, en juo olutta, käy baareissa. En vain matkustelun vuoksi vaan siksi, etten edes tykkäisi käydä. En osta vaatteita kovin usein, oikeastaan ostan lähinnä ulkomailta + satunnaisesti Suomesta jos löytää jotain hyviä ja edullisia. Hyödynnän halpistuotteet, ostan esimerkiksi halpoja Rainbow ym. merkkejä, joista niistäkin säästyy hyvät rahat.

Karkkiin menee liikaa rahaa, mutta toisaalta maksaa onneksi paljon vähemmän kuin esimerkiksi säännöllinen tupakointi.

Matkoissa yritän etsiä edullisia lomakohteita, tosin viimeksi olin Lontoossa ja se oli kyllä hintatasoltaan tosi kallis, että seuraavalla kerralla täytyy mennä jonnekin edullisempaan paikkaan. Kannattaa hyödyntää lentotarjouksia ja tutkia hotellien hintatasoja niissä maissa, jotka kiinnostaa. Euroopassa kannattaa suunnata Itä-Eurooppaan, jossa on todella paljon edullisempaa kuin Länsi-Euroopassa. Jos Aasia kiinnostaa niin Intia olisi edullinen kohde. Lennon saa usein noin 400 €:lla, mutta majoitus on jo sitten paljon edullisempaa + eläminen Intiassa. En ole itse siellä käynyt, mutta näitä juttuja kuullut tosi paljon. Itse haaveilen jos pääsisin ensi kesänä kiertelemään Intiaa tai muuta Aasiaa.
 
minmin
Pakettimatkat ovat useimmiten järkyttävän hintaisia. Yksin tai kaksin matkaavalle se voi joskus olla järkevä vaihtoehto, mutta useammalle hengelle tulee jo merkittävästi halvemmaksi järjestää matka itse. Halpalentoyhtiöt lentävät etelän rantakohteisiin, ensi keväänä aloittaa vielä Norwegian lennot etelään joten tulee vähän lisää vaihtoehtoja. Säästö on yleensä ollut vähintään 100-200e/hlö, ja ihan samoissa hotelleissa ollaan majoituttu pakettimatkalaisten kanssa.
Omatoimimatkalla on vaihtoehtojakin huomattavasti enemmän kun voi lähteä minne tahansa (tosin ongelmaksi tulee valinnan vaikeus).
 
Keittiönoita
Me ollaan perheenä pieni/keskituloisia, koska ei ole muita tuloja kuin mun palkkani ja kuopuksen kesätyörahat, jotka käyttää itse. Ei matkustella yhdessä, mutta erikseen kylläkin. Matkaa ei varata matkatoimiston kautta vaan erikseen lentoliput netistä ja sitten jokin sopiva hotelli niin ikään suoraan netistä. Matkan ajankohdan sanelee siis useimmiten lentojen hinnat.

Esikoinen matkustelee meitä useammin ja valitsee matkakohteensa niin, että ei ainakaan kovin montaa päivää reissustaan ole missään "turistirysässä", joissa hintataso niin hotellien, ravintolaruokien, shoppailun kuin nähtävyyksienkin kohdalla on korkeampi kuin paikoissa, joissa paikallisetkin lomailevat/ruokailevat/shoppailevat. Maissa, missä tulotaso on merkittävästi alhaisempi kuin Suomessa, löytyy edullisempiakin kohteita kuin ne, mitä matkatoimistot mainostavat.
 
"Rose"
Eli mikä teidän mielestä on paljon viikon matkasta? Laitoin tuonne äsken esimerkin, jossa matkan hinnaksi 2 aikuista ja 2 lasta puolihoidollaa 4 tähden hotellissa on kokoanista 1600€. Ei kauhean paljon?
 
Miten jollain on varaa polttaa tupakkaa? Siihen menee yhdeltä ihmiseltä 1500e/vuosi. Sitten jos kaksi aikuista polttaa niin aika iso summa. Eli siis monellakin olisi varmaan varaa laittaa tupakka-askin verran päivässä syrjään ja sillä summalla matkustaa.

Matkatoimistot on kalliita, katsele lentoja ja hotelleja netistä.
 
"vieras"
[QUOTE="Rose";22509007]Eli mikä teidän mielestä on paljon viikon matkasta? Laitoin tuonne äsken esimerkin, jossa matkan hinnaksi 2 aikuista ja 2 lasta puolihoidollaa 4 tähden hotellissa on kokoanista 1600€. Ei kauhean paljon?[/QUOTE]

EIhän sitä voi yleisesti sanoa mikä on paljon viikon matkasta. Sehän riippuu aivan matkakohteesta ja omista vaatimuksista.
Me emme ikinä halua puolihoito- tai kokohoito matkoja koska ne sitovat mielestämme liiaksi hotelliin. Tuo 1600 e olisi 400 e /hlö vko ei summana paha mutta riippuu aivan mihin maahan ja matkakohteeseen. Itse en enää halua lähteä "mihin vaan" edullisesti vaan kohdemaa ja kohdepaikkakunta merkitsee edullisuutta enemmän. Elikä menemme mieluummin sinne mihin haluamme omatoimimatkalla.
 
[QUOTE="Rose";22509007]Eli mikä teidän mielestä on paljon viikon matkasta? Laitoin tuonne äsken esimerkin, jossa matkan hinnaksi 2 aikuista ja 2 lasta puolihoidollaa 4 tähden hotellissa on kokoanista 1600€. Ei kauhean paljon?[/QUOTE]

Kai tuo ihan hyvä ja kohtuuhintainen reissu on. Hotelli ainakin näyttää olevan ihan hyvä.

Se paljonko on paljon viikon reissusta vähän riippuu. Meidän viime kesän 11 päivän kaupunkiloma kustansi noin tuon 1600 € (2+1) ja tuohon hintaan saa mahtumaan pari päivämatkaa.
 
"vieras"
Meitä 2 työssäkäyvää ja yksi lapsi, käteen jää n.2500/kk ja ei ole olluyt vara ulkomailla reissailla. Penemmältä kentältä elnnot on kalliimpia ulkomaille kuin mitä Helsingistä ja niistä ei pääse yleensä kovin moneen paikkaan. Matkaa Helsinkiin on 600km eli jo sinne meno aika kallista. Tehdään perheen kans viikonloppulomia kotimaan kaupunkeihin ja yövytään hotelleissa, mihin päästään henkilökuntahintaan. Ihana olis päästä ulkomaille mut se vaatis luopumista harrastuksista ja ainakin vuoden säästöt etukäteen.
 
"xyz"
Kotimaanmatkailu kunniaan! Jos vaan auto löytyy niin ajelkaa johonkin kylpylähotelliin vaikka viikonloppulomalle. Tai sitten kesällä jotain laajempaa road trippiä. On Suomessakin nähtävää. :)
 
[QUOTE="xyz";22510072]Kotimaanmatkailu kunniaan! Jos vaan auto löytyy niin ajelkaa johonkin kylpylähotelliin vaikka viikonloppulomalle. Tai sitten kesällä jotain laajempaa road trippiä. On Suomessakin nähtävää. :)[/QUOTE]

Ihan hyvä idea, mutta bensa on kallista ja yöpyminen suomalaisessa hotellissa sikahintaista, varsinkin kun vertaa siihen mitä sillä hinnalla saa täältä ja mitä muualta. Minusta olisi ihana ajaa jäämeren rannalle, mutta taidan jättää sen reissun myöhemmäksi.
 

Yhteistyössä