Voiko synnytyksen aikainen hapenpuute aiheuttaa ylivilkkautta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eeek
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eeek

Vieras
Synnytys päätyi kiireelliseen sektioon hapenpuute-epäilyn vuoksi.

Lapsi on nyt 3-vuotias. Todella vilkas ja vikkelä. Ollaan joskus miehen kanssa mietitty onko tuo enää normaalia.. Mistä sen tietää ehtikö vauva jo kärsiä synnytyksessä hapenpuutteesta? :(

Voi.

Lyhyt ja selkeä vastaus, eikö?:saint:

Mutta yleensä taustalla on geneettinen alttius, jonka hapenpuute saattaa laukaista. Eli otapa tuosta sitten selkoa... saattaa olla, että olisi muutenkin hyper.

Kyllä niiden pitäis sairaalalla selvittää oliko hapenpuutetta vai ei. Kysy onko papereissa merkintää. Mulla se kirjoitettiin ihan äitiysneuvolakorttiinkin. Napaverinäytteen pH:sta sen ainakin näkee. Vakavan hapenpuutteen näkee nyt muutenkin. Mun kohdalla se oli niin lievä että sitä vain hädintuskin pystyi kutsumaan lieväksi hapenpuutteeksi, mutta kyllä se tavallaan selittää.....

Otettiinko vauvan päästä missään vaiheessa hapetusarvoja? Meillä vauvan sydänäänet laski aina supistusten aikana ja vauvalta mitattiin 3krt sitä arvoa ja joka kerralla oli tosi hyvä. Välillä kuitenki mietin, että jos jotain vaurioita tulikin...

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22482909:
Kyllä niiden pitäis sairaalalla selvittää oliko hapenpuutetta vai ei. Kysy onko papereissa merkintää. Mulla se kirjoitettiin ihan äitiysneuvolakorttiinkin. Napaverinäytteen pH:sta sen ainakin näkee. Vakavan hapenpuutteen näkee nyt muutenkin. Mun kohdalla se oli niin lievä että sitä vain hädintuskin pystyi kutsumaan lieväksi hapenpuutteeksi, mutta kyllä se tavallaan selittää.....

Minä kuitenkin väittäisin, että geenit ovat taustatekijänä aika voimakas...

:O Oon joskus miettinyt onko tuo meidän taapero normaalin vilkas vai mitä...
Synnytyksessä katos sydänäänet pitkältä tuntuvaksi ajaksi, mutta selittivät sen johtuvan siitä, että napanuora oli niin pitkä :xmas: Mikä lie totuus.

Minulla yksi oli käärinyt napanuoran kaulan ja vatsan ympäti ja toinen tehnyt siitä "puhelijohdon"... toinen leikkuroitiin kiireellä mahan läpi, kun sydänäänet katosivat. Ensimmäinen näistä muistutti smurffia väriltään...

Ja esikoisella, jolla ei ollut happiongelmia, on melkein valmis add-dgn, toisella add/odd ja kolmannella adhd... neljännellä ei (vielä) mitään.

Mutta sekä minulla että lasten isällä on adhd, enollanikin on, äitinikin on klassinen tapaus. Että ota siitä sitten tolkkua, mikä johtuu mistäkin.