nelihenkinen-perhe-kayttaa-ruokaan-kolmisensataa-euroa-viikossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä menee vajaa 2000 euroa kuussa.
Syöjiä 6-20, eri aterioilla vaihdellen.

Tiedän, että tiukemminkin voisi elää, mutta kun aikoinaan jouduin vuosia pihistelemällä pihistelemään talousmenoissa, lupasin itselleni että sitten kun ei enää ole pakko, niin en todellakaan tee.
:)

No en ole ikinä ymmärtänyt talousmenoissa pihistelijöitä, joilla se ei ole pakko.

Meillä menee ruokakauppaan 800 - 900 kuussa. Sisältää siis ruokatarvikkeet, pesuaineet, hygieniatarvikkeet, lemmikin sapuskat, vaipat ym. normijutut. Jos tiukasti eletään niin siltikin menee päälle 700. Meillä perheessä 2+4+lemmikki.

Ihmettelen kyllä, jos joku pääsee 60 eurolla viikossa, sillä kun ei kummoista kassia kaupasta saa.

Yleensä kaupasta se 3kassillista ruokaa tulee kotiin kannettua.

[QUOTE="vieras";22479300]Mulla menee kolmen lapsen kanssa noin 1000e kuukaudessa. En usko että 400e/kk riittäisi terveelliseen, tasapainoiseen ruokavalioon. Ehkä jos söisi makkaraa ja makaronia tai valmislihapullia..[/QUOTE]

kyllä se riittää, mikäli itse tekee paljon ruokia, eineksethän ne eniten maksaa.
meillä leivotaan leivät itse, lihatkin marinoimattomana ostan,samoin kalat yms. silti meidän nelihenkisen perheen kauppamenot kuukaudessa on 400€ siihen sisältyy hygieniatarvikkeet ja koiran muonat.
pastaa ja riisiä ostettaessa otan aina täysjyvää ja tummaa, perunat ostan aina syksyllä perunatilalta, ne riittää pitkälle kevääseen.

Meillä menee n. 100-150e viikossa, joskus vähemmän, joskus enemmän, kahdestaan. Ei syödä mitään valmista, ei eineksiä tms, lihaa, vihanneksia, marjoja, ei edes hedelmiä juurikaan. Juustoja ja pähkinöitä, hyviä kahveja jne. Pesuaineet ja perushygieniajutut sisältyy tuohon. Viini vielä erikseen, satunnaiset energiajuomat miehelle myös.
60e/vko pärjättäis, mutta ruoan laatu kärsisi eikä meillä ole tarvetta säästellä.

[QUOTE="deli";22479599]Meillä menee n. 100-150e viikossa, joskus vähemmän, joskus enemmän, kahdestaan. Ei syödä mitään valmista, ei eineksiä tms, lihaa, vihanneksia, marjoja, ei edes hedelmiä juurikaan. Juustoja ja pähkinöitä, hyviä kahveja jne. Pesuaineet ja perushygieniajutut sisältyy tuohon. Viini vielä erikseen, satunnaiset energiajuomat miehelle myös.
60e/vko pärjättäis, mutta ruoan laatu kärsisi eikä meillä ole tarvetta säästellä.[/QUOTE]

Siiiis: ei syödä mitään eineksiä, MUTTA syödään lihaa jne. :)

tilillä tällä hetkellä jotain 250€,just sain tilin.Vielä on saamaatta minimi elarit ja lapsilisä ennen seuraavaa palkkaa joka on 15pvä.
Meitä on 1 aikuinen ja 1 kouluikäinen lapsi. Ja meillä tekee varmasti tiukkaa selvitä taas ens tiliin.

Meillä menee noin 200e ruokakauppaan, mutta sitten kun lasketaan myös työpaikkaruokailu niin nouseehan se 300euroon, lähes. Kun lasketaan ihan kaikki ruokailut.

Päätellen siitä miten täysi työpaikkaruokala on, niin kaikilla ei ole edellispäivän eväitä mukana. Ja jos itse ruuan tekisi, niin ruokakassin hinta tietty hieman nousisi.

Saisin kyllä helposti menemään jonkun 300e viikossa ruokaan ostamalla valmisruokia vaikka palvelutiskiltä tai viemällä koko perheen useamman kerran viikossa lounasravintolaan syömään, mutta taloudellinen tilanne eikä kyllä moraalikaan anna periksi.

Me ostetaan 8 kassia ruokaa viikossa , siihen menee aina keskimäärin sata euroa.
Viikkoja on neljä, nelisensataa menee ruokakauppaan ainakin meillä kuukaudessa :D

Niin ja kysehän oli ruokakaupassa asioinnista, ei sisällä ulkonasyömisiä ja muuta shoppailua tuo. Ne erikseen.

Mun mielestä on tosi turhaa tuhlata kurkusta alas. me saadaan tuolla 400e:lla kuukaudessa, lihat, kasvikset, vihannekset, hedelmät, maitotuotteet, herkut (suklaat, hyvät juustot, .. x) ja leipä, makkarat, vaipat, puurot.. siis ihan kaikkea.

[QUOTE="vieras";22479650]Me ostetaan 8 kassia ruokaa viikossa , siihen menee aina keskimäärin sata euroa.
Viikkoja on neljä, nelisensataa menee ruokakauppaan ainakin meillä kuukaudessa :D

Niin ja kysehän oli ruokakaupassa asioinnista, ei sisällä ulkonasyömisiä ja muuta shoppailua tuo. Ne erikseen.

Mun mielestä on tosi turhaa tuhlata kurkusta alas. me saadaan tuolla 400e:lla kuukaudessa, lihat, kasvikset, vihannekset, hedelmät, maitotuotteet, herkut (suklaat, hyvät juustot, .. x) ja leipä, makkarat, vaipat, puurot.. siis ihan kaikkea.[/QUOTE]

Hiustenpesuaineita, vaatteita en osta koskaan marketista lisättäköön sen verran. Että ne shoppailen erikseen ja ostan vähän parempaa. Viiniä ostetaan joka kuukausi pari pulloa, ulkona ei käydä syömässä mutta kerran kuukaudessa käy jompi kumpi baarissa.

Että selittäisikö tämä, että meidän ruokakauppalasku ei koostu shampoista, vaatteista, kosmetiikasta, alkoholista, tupakasta, ..Siksi se on niin pieni.

Ja kaikilla ei ole ruuansäilytys/lämmitys mahdollisuutta työpaikalla. Työ voi myös olla liikkuvaa, "pakko" käydä jossain välissä haukkaamassa jossain jotain.
Ja jos on lounassetelit, niin ei niillä muuta ostetakaan kuin ruokaa. Meillä lounari on 8,70 ja lounas paikasta riippuen 8,80-9,50 e eli jos 2 aikuista perheessä arkipäivisin syö työpaikalla lounaan, niin noin satanen viikossa tulee pelkästään työpaikkaruokailusta.

kylläpä te syötte kovasti viikossa. meillä 3 henkinen perhe ja syödään viikossa alle satasella viikossa.
tiiän 4 h henkisen perheen joka syö kyllä helvatisti mutta ovatkin kauheita läskei. menee varmaan kaikki rahat ruokaan.ilmankos ei rahat riitä muihin laskuihi

[QUOTE="vieras";22479300]Mulla menee kolmen lapsen kanssa noin 1000e kuukaudessa. En usko että 400e/kk riittäisi terveelliseen, tasapainoiseen ruokavalioon. Ehkä jos söisi makkaraa ja makaronia tai valmislihapullia..[/QUOTE]

Hah hah, me ollaan muuten karppi-perhe eikä syödä lainkaan makaronia, riisiä eikä juuri perunaakaan, ei edes niitä ranskalaisia. Valmisruokaa ei käytetä muutakuin lasten purkkeja.

Ja TODELLAKIN 400e riittää terveelliseen ruokaan. (kanaa, naudanlihaa, kalaa, kukkakaalia, parsakaalia, porkkanaa, tomaattia, kurkkua, salaattia, mandariinit, banaanit, viinirypäleet, omenat, kananmunat, rahkat, jogurtit, juustot, leikkeleet, maito, kerma, tummasuklaa) on meidän lähes jokakertainen ostos ;) kannattaisiko kokeilla?

Meillä menee 300-400 kuussa. Teen itse kaikki ruoat.
Syödään kasviksia ja vihanneksia myös. Einekset ne maksaa paljon.
Niihin kyllä sais uppoamaan vaikka kuinka paljon rahaa..
Ja siis meitä on neljä !

HUOM TUOSSA ON MUKANA MYÖS RAVITSEMUSPALVELUT eikä vain ruokakaupat!!!

- työpaikkaruoka
- ulkona syömiset
- take away yms...

Eli meillä kolmella ihmisellä menee todellakin paljon rahaa. Työpaikkaruoka on molemmilta viikossa yhteensä 90€ jo, siihen ruokakauppa noin 150 €viikossa, sunnuntain mässypäivä 50€ (ulkona syömistä tai muuta sellaista... vaihteelee) eli se 300€ menee muitta mutkitta

Tuo n. 300 euroa viikossa kuulostaa kyllä isolta summalta keskimääräiseksi kulutukseksi. Jutussa ei minusta aivan selvinnyt puhutaanko keskiverto nelihenkisen perheen ruokaostoksista vai siitä kuinka paljon nelihenkinen perhe keskimäärin kuluttaa rahaa ruokaan. Ajattelisin että ne voivat olla vähän eriasioita.

Laskelmia ei ole mutta arvoisin meillä nelihenkisellä perheellä menevän noin 600-700 euroa ruokaan+ruokakauppaan.

Viimeksi muokattu:

400 euroa kuussa voi riittää terveelliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon, eikä sitä romuta yksittäiset einekset tai makkarat tai edes makaroni.

Jos katsot kaupassa hintoja, ihan tavallinen perusruoka ei tule kalliiksi.Tavalliseen perusruokaan sisältyy esim. perunat ja porkkanat. Hedelmistä ja kasviksista valitaan aina edullisinta. Esim. viikon sisällä on ollut banaanit ja mandariinit alle euron kilo, omenoita saa aina alle kahden euron. Ja todellakin hyödynnetään tarjouslihat ja kalat, sekä laputetut tuotteet.

Mutta se, että käyttää samoja raaka-aineita ympäri vuoden, esim. nyt kurkkua ja tomaattia, joiden kilohinta on noussut kovasti, nostaa kyllä ostoksien hintaa melkoisesti.

Täällä yksi aikuinen ja kolme lasta, syödään pääosin kasvisruokaa ja suositaan luomua ja 400e saa helposti pihistelemättä ruoka-aineet kaupasta ja jää ylikin. Einekset ne kalliita ovat ja tuolla uutisella en ihmettele, että ihmiset lihovat jos syövät tuollaisen rahan edestä viikossa. Toki jos on toinen aikuinen ja molemmat syövät ulkona lounaan, se nostaa huomattavasti kuluja, me kaikki ruokailemme vielä kotona ja mieluiten tulevaisuudessa itse vien töihin omat eväät.

Tuo n. 300 euroa viikossa kuulostaa kyllä isolta summalta keskimääräiseksi kulutukseksi. Jutussa ei minusta aivan selvinnyt puhutaanko keskiverto nelihenkisen perheen ruokaostoksista vai siitä kuinka paljon nelihenkinen perhe keskimäärin kuluttaa rahaa ruokaan. Ajattelisin että ne voivat olla vähän eriasioita.

Laskelmia ei ole mutta arvoisin meillä nelihenkisellä perheellä menevän noin 600-700 euroa ruokaan+ruokakauppaan.
Mä ajattelin, että keskimäärin. Palstalle on luultavasti valikoitunut ihmisiä, joilla suurimmalla osalla on pienet lapset. Moni varmaan myös sellainen, joka on äitiyslomalla tai hoitovapaalla, jolloin noita työpaikkaruokailukuluja ei tule. Opiskelijoilla yms ei varmasti edes voi mennä tuota summaa viikossa, kun ei yksinkertaisesti tulot riitä moiseen. Eli jos rahatilanne on syystä tai toisesta tiukka, niin kulutuskin on vähäisempää. Myöskään ravintoloissa ei syödä tai ei ainakaan kovin usein.

Tutkimuksessa on kuitenkin luultavasti ollut myös niitä perheitä, joissa lapset on jo koululaisia - mahdollisesti jo suursyömäri teinejä - ja molemmat vanhemmat töissä. Monissa perheissä on nykyisin myös erikoisruokavalioita. Joku ketjussa kirjoitti saavansa viikon ruuat 60 eurolla. En epäilekään, mutta meillä kahden hengen taloudessa menee pelkästään maitoa litra päivässä ja laktoositon maito maksaa rapiat vaille 2 euroa. Eli 14 e viikossa pelkästään kahden hengen maitoihin. Jos meitä olisi 4, niin maitoon menisi 28 e viikossa. Kaurakermat, soijamaidot, gluteiinittomat jauhot yms nostaa merkittävästi ruokamenoja, jos perheessä on allergisia.

Lisäksi nykyisin yhä useampi äiti pyrkii tarjoamaan pienille lapsilleen luomuruokaa. Luomu maksaa enemmän kuin tavallinen. Kun kaikkien erilaiset ruokamenot lasketaan yhteen ja otetaan keskiarvo, niin en mä epäile, etteikö lopputulos olisi kutakuinkin tuo tutkimuksen tulos.

Alkuperäinen kirjoittaja päivänselvää;22479575:
No en ole ikinä ymmärtänyt talousmenoissa pihistelijöitä, joilla se ei ole pakko.

Minä tunnustan että aina joskus käy mielessä että jos "ryhdistäytyisi" ja olisi talousmenoissa tarkempi , voisi käydä vaikka yhdellä lomamatkalla enemmän per vuosi. Olen kuitenkin päätynyt siihen että mieluummin laastaroin hedelmähyllyllä muinaisia budjettitraumojani. ;)
Valintojahan nuo aina ovat...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä