nelihenkinen-perhe-kayttaa-ruokaan-kolmisensataa-euroa-viikossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä tunnustan että aina joskus käy mielessä että jos "ryhdistäytyisi" ja olisi talousmenoissa tarkempi , voisi käydä vaikka yhdellä lomamatkalla enemmän per vuosi. Olen kuitenkin päätynyt siihen että mieluummin laastaroin hedelmähyllyllä muinaisia budjettitraumojani. ;)
Valintojahan nuo aina ovat...

Näinhän se on. Lähinnä sellainen "säästetään säästämisen vuoksi" - mentaliteetti on mielestäni melkoisen outoa. Mutta ilmeisesti tästäkin jotkin kiksejä saavat ja se toki heille suotakoon.

Alkuperäinen kirjoittaja päivänselvää;22479575:
No en ole ikinä ymmärtänyt talousmenoissa pihistelijöitä, joilla se ei ole pakko.

Mä en puolestani ole koskaan ymmärtänyt ylensyömistä ja ylipainoa Sitä, että pitää ostaa joka päivä ylimääräistä mässytettävää. Siitä se iso ruokalasku suurella osaa suomalaisista koostuu kun päivässä menee 1,5l limua, pussi karkkia ja sipsit, vanukkaat, suklaa, jätski, pulla lisäksi. Tupakka ja siiderit ja märäkoira päälle, niin avot. kyllähän niistä sen 200euroa saa helposti lisää kuukauteen.

Lisätään vielä ruokavalioon joku metripizza ja valmislihapiirakat, sehän se on elämää. kyllä kannattaakin melkein 300euroa lisää kuukaudessa tuosta maksaa ja näyttää sitten siltä mitä syö.

[QUOTE="vieras";22480014]Mä en puolestani ole koskaan ymmärtänyt ylensyömistä ja ylipainoa Sitä, että pitää ostaa joka päivä ylimääräistä mässytettävää. Siitä se iso ruokalasku suurella osaa suomalaisista koostuu kun päivässä menee 1,5l limua, pussi karkkia ja sipsit, vanukkaat, suklaa, jätski, pulla lisäksi. Tupakka ja siiderit ja märäkoira päälle, niin avot. kyllähän niistä sen 200euroa saa helposti lisää kuukauteen.

Lisätään vielä ruokavalioon joku metripizza ja valmislihapiirakat, sehän se on elämää. kyllä kannattaakin melkein 300euroa lisää kuukaudessa tuosta maksaa ja näyttää sitten siltä mitä syö.[/QUOTE]

Osa noista aika pahanmakuisen kuuloisia.
Ymmärrrän että esimerkkiperheesi tarvitsee ne siiderit ja oluset - ilman moisia tuskin valmispizzoja kukaan saa alas?
:D

Alkuperäinen kirjoittaja päivänselvää;22479575:
No en ole ikinä ymmärtänyt talousmenoissa pihistelijöitä, joilla se ei ole pakko.
Oih, mä olen suorastaan hurahtanut nuukailuun. Kohta vuoden verran olen sitä harrastanut, vaikka ei mikään pakko olekaan. Noh, luomua ostan aika usein, mutta noin muutoin nautin joka ainoa kerta, kun jätän jotain ostamatta. Ja mitä enemmän jätän ostamatta, sen suurempi nautinto. Olen alkanut myös työkiireistä huolimatta tekemään leivät itse ja hyvin harvoin enää ostan kaupasta leipää. Välillä en edes ota kauppaan mukaani kuin kolikkopussin ja niillä hiluilla on sitten ruuat saatava, vaikka olisi mitä houkutuksia tarjolla.

Täällä yksi aikuinen ja kolme lasta, syödään pääosin kasvisruokaa ja suositaan luomua ja 400e saa helposti pihistelemättä ruoka-aineet kaupasta ja jää ylikin. Einekset ne kalliita ovat ja tuolla uutisella en ihmettele, että ihmiset lihovat jos syövät tuollaisen rahan edestä viikossa. Toki jos on toinen aikuinen ja molemmat syövät ulkona lounaan, se nostaa huomattavasti kuluja, me kaikki ruokailemme vielä kotona ja mieluiten tulevaisuudessa itse vien töihin omat eväät.

Meillä ei syödä paljonkaan eineksiä (no ehkä 1 ruokaeines viikossa lapselle ja 1 pullapakaste) ja kaikki ruoka on luomua/reilua jos on vain mahdollista. 400eurolla kuussa ei pärjää mitenkään, sillä luomu on sen verran kalliimpaa. Ei osteta mäyräkoiria, joskus ukko ostaa sipsipussin ja meillä on vierasvaraa. Karkkienkin määrä on yllättävä vähäistä.

Eineksethän tulisivat suorastaan halvaksi :saint: No meillä syödään lihaa ja leikkeleitä. Mutta sisäfilettä (60euroa kilo) ehkä kerran vuodessa :D

Viimeksi muokattu:
Meillä menee noin 300-350e/kk ruokaan, 2 aikuista ja yksi lapsi. Ja mielestäni syödään ihan terveellisesti.

Yleensä liha on joko naudan paistijauhelihaa tai sitten naudan sisä-, ulko- tai paahtopaistia (ostan aina paistin enkä valmiita viipaleita tms, paljon halvempaa) joita saa alle 10e/kg. Broilerin ostan joko kokonaisena pakkasesta (3e/kg) tai sitten marinoimattomia fileitä (näitä yleensä punaisella lapulla enemmän pakkaseen). Hedelmistä ostetaan niitä, jotka tarjouksessa, samoin vihanneksista. Marjoja käyn itse poimimassa syksyisin pakkaseen. Meillä syödään myös paljon papuja ja linssejä. Olen laskenut, että puoli kiloa ja enemmänkin tulee kasviksia, marjoja ja hedelmiä syötyä päivässä ihan helposti.

Meillä syödään yleensä ruisleipää ja vaaleaa leipää leivotaan itse, joskus harvemmin ostetaan. Jos halutaan viikonloppuna aamiasella herkutella niin teen itse croissantteja (ovat vaivalloisia tehdä mutta edellisenä iltana saa suurimmaksi osaksi tehtyä). Herkkuja syödään jonkin verran, mut kaiken leivon/teen aina itse. Juustoista arkisin käytössä perus edamit ja goudat yms. ja fetajuusto, muita tulee käytettyä harvemmin. Leikkeleitä ei paljon ostella, joskus kalkkunaa tai naudan sisäpaistisuolalihaa.

Puuroa yleensä aamiaisella tai juoma maustamattomasta jogurtista, mansikoista/vadelmista, banaanista ja kaurahiutaleista tehosekoittimella. Maustettuja jogurtteja ja vanukkaita ei osteta vaan aina maitorahkaa ja maustamatonta jogurttia. Pastaa meillä syödään suht vähän, yleensä täysjyvälasagnelevyjä tulee ostettua, joskus harvemmin farfallea ja tagliatellea. Perunaakaan ei syödä kovinkaan paljon. Lisäkkeenä on useammin riisiä, couscousta tai burgulia tms.

Ei tietenkään tuolla rahalla mitään luomua saa eikä vihanneksissa yms. aina sitä kotimaista mutta meidän budjetti ei vaan kaikkien muiden menojen kanssa veny ton enempää ruokaan ja kuitenkin (ainakin omasta mielestämme) syödään ihan hyvin. Musta tuntuu, että monet syö just hirveesti kaikkea "turhaa" ja älyttömiä määriä lihaa ja sit ihmetellään niitä isoja kauppalaskuja.

Meillä ei syödä paljonkaan eineksiä (no ehkä 1 ruokaeines viikossa lapselle ja 1 pullapakaste) ja kaikki ruoka on luomua/reilua jos on vain mahdollista. 400eurolla kuussa ei pärjää mitenkään, sillä luomu on sen verran kalliimpaa. Ei osteta mäyräkoiria, joskus ukko ostaa sipsipussin ja meillä on vierasvaraa. Karkkienkin määrä on yllättävä vähäistä.

Eineksethän tulisivat suorastaan halvaksi :saint: No meillä syödään lihaa ja leikkeleitä. Mutta sisäfilettä (60euroa kilo) ehkä kerran vuodessa :D

Itse en huomaa luomussa kovinkaan suurta eroa hinnoissa, joitain senttejä sinne tai tänne, ei paljoa paina kokonaisuudessa (kovin montaa kymppiä kuukaudessa). Luomumaidossa hintaero näkyy parhaiten. Mutta meille ei tosiaan tule eineksiä sun muita, jotka nostaisivat ruokakuluja todella paljon vaan ruoka valmistuu tuoreista raaka-aineista. Ei eineksillä nälkä lähde ja niitä joutuisi syömään paljon enemmän. Ihan hirveän kalliitahan ne ovat, jos meinaa koko perheen ruokkia vaikkapa jollain valmisaterioilla. Iso kattilallinen keittoa tai joku uunilaatikko ei ole hinnaltaan kallis, mutta niistä riittää syötävää todella pitkäksi aikaa, yleensä vielä pakastimeenkin loput menee jemmaan. Meillä toki lihan/broilerin osuus on melko vähäinen, kun syödään pääosin kasvisruokia.

Meillä menee nyt pihistellen äitiyslomalla ruokakauppaan 500-600€/kk. Tässä on 2+1 lähes kaikki ruoat ja vaipat, talouspaperit yms. Mies syö lounaita ulkona max 2 kertaa viikossa eli niihin joku 70€/kk. Viiniä pullo viikossa, noin 40€/kk. Pari kertaa kuussa saatetaan syödä pikaruokaa tai kahvitella ulkona vaikka shoppailureissun yhteydessä, niihin joku 30€/kk.

Kaupasta ostetaan nautaa (toisinaan tarjouksesta esim. brassihärän filettä), marinoimatonta kanaa, kinkkuleikkeleitä, harvoin jauhelihaa. Ei makkaraa, ei eineksiä. Maitoa, perusjugurttia, keskihintaisia tuotemehuja eli ei Tropicanaa, mutta ei Pirkkaakaan, edullisia juustoja sekä välillä homejuustoja herkutteluun. Tuoretta vaaleaa leipää, mutta hieman katson hintaa niissäkin. Kasviksia, hedelmiä, mutta enemmänkin pitäisi ostaa... Sanoisin, että laadukkaita raaka-aineita, mutta hintatietoisesti. Perustuotteet ostan Pirkkaa, Rainbowta eli tee, jauhot, sokerit yms.

Eli mitä tuosta tulee, noin 650€. Kun palaan töihin, niin kulut nousee työpaikkaruokailun sekä ajanpuutteen takia varmasti vähintään 200€. Enemmänkin meni joskus, kun rahaa oli leveämmin. Ennen lasta syötiin ulkona kunnolla pari kertaa kuussa.

En ollenkaan ihmettele, jos 4 henkisen perheen keskimääräiset kulut on 1200€/kk.

[QUOTE="vieras";22479192]Nelihenkinen perhe käyttää ruokaan kolmisensataa euroa viikossa | Kotimaa | Kaleva.fi

no ei ainakaan tämän palstan mukaan... viimeksi eilen oli tästä aiheesta kirjoittelua ja joilllakin tuntui menevän 300-400 € kuukaudessa!!![/QUOTE]

Meillä menee työpäivän lounaisiin 2x6-10euroa, eli minimissään 240 kuussa per naama... niin eihän tuosta jää kun 60 muihin ostoksiin, eikä kyllä ikinä riittaisi. Veikkaisin että menee viikosta riippuen tuo 60-100 viikossa. Ja siis meitä toistaiseksi vain kaksi, joten vaikea kuvitella, miten paljon sitä rahaa menee, kunhan esikoinen syntyy.

Meillä menee työpäivän lounaisiin 2x6-10euroa, eli minimissään 240 kuussa per naama ... niin eihän tuosta jää kun 60 muihin ostoksiin, eikä kyllä ikinä riittaisi. Veikkaisin että menee viikosta riippuen tuo 60-100 viikossa. Ja siis meitä toistaiseksi vain kaksi, joten vaikea kuvitella, miten paljon sitä rahaa menee, kunhan esikoinen syntyy.

KORJAUS: siis yhteensä

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22479982:
Mä ajattelin, että keskimäärin. Palstalle on luultavasti valikoitunut ihmisiä, joilla suurimmalla osalla on pienet lapset. Moni varmaan myös sellainen, joka on äitiyslomalla tai hoitovapaalla, jolloin noita työpaikkaruokailukuluja ei tule. Opiskelijoilla yms ei varmasti edes voi mennä tuota summaa viikossa, kun ei yksinkertaisesti tulot riitä moiseen. Eli jos rahatilanne on syystä tai toisesta tiukka, niin kulutuskin on vähäisempää. Myöskään ravintoloissa ei syödä tai ei ainakaan kovin usein.

Tutkimuksessa on kuitenkin luultavasti ollut myös niitä perheitä, joissa lapset on jo koululaisia - mahdollisesti jo suursyömäri teinejä - ja molemmat vanhemmat töissä. Monissa perheissä on nykyisin myös erikoisruokavalioita. Joku ketjussa kirjoitti saavansa viikon ruuat 60 eurolla. En epäilekään, mutta meillä kahden hengen taloudessa menee pelkästään maitoa litra päivässä ja laktoositon maito maksaa rapiat vaille 2 euroa. Eli 14 e viikossa pelkästään kahden hengen maitoihin. Jos meitä olisi 4, niin maitoon menisi 28 e viikossa. Kaurakermat, soijamaidot, gluteiinittomat jauhot yms nostaa merkittävästi ruokamenoja, jos perheessä on allergisia.

Lisäksi nykyisin yhä useampi äiti pyrkii tarjoamaan pienille lapsilleen luomuruokaa. Luomu maksaa enemmän kuin tavallinen. Kun kaikkien erilaiset ruokamenot lasketaan yhteen ja otetaan keskiarvo, niin en mä epäile, etteikö lopputulos olisi kutakuinkin tuo tutkimuksen tulos.

Myönnän että itsellänikin pienet lapset, joten ei ole käytännön arkipäivän kokemusta koululaisten tai teinien ruokkimisesta, mutta aika usein kuulee sanottavan että ruokamenoissa säästyy kun lapset syövät hoidossa tai koulussa. Toisaalta kuulee kyllä paljon sitäkin että yläasteikäiset käyvät mieluummin ruokatunnilla "ulkona syömässä" kuin koulussa, joten jos 4 henkeä syö päivässä ruokalassa/ravintolassa varmasti hyvinkin menee monin kertaisesti tuo 300 euroa.

Yhteistyössä