nelihenkinen-perhe-kayttaa-ruokaan-kolmisensataa-euroa-viikossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22479192]viimeksi eilen oli tästä aiheesta kirjoittelua ja joilllakin tuntui menevän 300-400 € kuukaudessa!!![/QUOTE]

No hyvä jos joku saa kuukauden ruuat tuolla summalla, mutta ei onnistu meillä.

Meillä menee vajaa 2000 euroa kuussa.
Syöjiä 6-20, eri aterioilla vaihdellen.

Tiedän, että tiukemminkin voisi elää, mutta kun aikoinaan jouduin vuosia pihistelemällä pihistelemään talousmenoissa, lupasin itselleni että sitten kun ei enää ole pakko, niin en todellakaan tee.
:)

siinä oli mukana ulkona syömiset.

meillä menee kauppaan noin 60-80e kerralla ja pari kolme kertaa käydään kaupassa.
Toki myös 300-400e pystyisi elämään kk mutta silloin pitäisi katsoa mitä ostaa

Emme ole mitään ylettömän pihejä, mutta ei taida olla kyllä ruokalasku meillä lähelläkään tuota. Tosin meitä on vain kolme, mutta yhdellä erikoisruokavalio. Jos lainan, vastikkeen, sähkön ja netin jälkeen käteen jää noin 1550, ei siitä millään jää 1350 euroa ruokaan. Tai vaikka otettaisiin huomio pienempi henkilömäärä siltikään ei voi mitenkään mennä yli tonnia. Kun pitää maksaa vielä autokulut, vakuutukset, vaatteet, harrastukset, lehdet, uudet kodinkoneet jne.

kolmesataa viikossa?!Siis 1200e/kk...!!Huhhuh...Meillä menee nelihenkisellä porukalla ruokaan,vaippoihin ja pesuaineisiin 300e/kk. Mutta miehen tupakit tekee siihen päälle sit sievoisen summan valitettavasti.

Kaikki sijoittaa rahat siihen, mikä on heidän mielestä järkevintä. Toiset sijoittaa vaatteisiin, toiset ruokaan, toiset omaan kotiin, toiset elämyksiin, toiset rahastoihin. Ei ole yhtä ainoata yleispätevää tapaa kuten ei myöskään yhtä ainoata oikeanlaista ihmistä, joten kaikki tuollaiset tutkimukset ovat mielestäni turhia.

Mulla menee kolmen lapsen kanssa noin 1000e kuukaudessa. En usko että 400e/kk riittäisi terveelliseen, tasapainoiseen ruokavalioon. Ehkä jos söisi makkaraa ja makaronia tai valmislihapullia..

a010.gif

Toi on tosi paljon. Mitä ne oikein ostaa??

Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:
Ei ole yhtä ainoata yleispätevää tapaa kuten ei myöskään yhtä ainoata oikeanlaista ihmistä, joten kaikki tuollaiset tutkimukset ovat mielestäni turhia.

Ei ole turhia. Tätä palstaa kun lukee, niin lulee, että keskimääräiset ihmiset oikeasti käyttää vain 60 euroa viikossa. Tuolla saa tavis synninpäästön.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;22479292:
Kaikki sijoittaa rahat siihen, mikä on heidän mielestä järkevintä. Toiset sijoittaa vaatteisiin, toiset ruokaan, toiset omaan kotiin, toiset elämyksiin, toiset rahastoihin. Ei ole yhtä ainoata yleispätevää tapaa kuten ei myöskään yhtä ainoata oikeanlaista ihmistä, joten kaikki tuollaiset tutkimukset ovat mielestäni turhia.

Minäkään en usko, että tuollaiset tutkimukset ovat kovin kattavia kertomaan minkään perheen tilanteesta. Mutta ehkä jollekin, joka pähkäilee omassa mielessään oman perheensä talousmenoja, niistä voi saada osviittaa siihen meneekö paljon/vähän/keskiverrosti?

Viimeksi muokattu:
Ei ole turhia. Tätä palstaa kun lukee, niin lulee, että keskimääräiset ihmiset oikeasti käyttää vain 60 euroa viikossa. Tuolla saa tavis synninpäästön.

Osa joutuu elämään tosi tiukalla budjetilla ja se hyvinvointivaltion häpeä, ei ko. yksilön tai perheen. 60 eurolla viikossa ei todellakaan osteta tuoreita vihanneksia ja hedelmiä tms.

Kuusihenkinen perhe ja elukka käyttävät rahaa ruokaan 150 euroa viikossa eli kuussa noin 600 euroa ja tuohon summaan kuuluu myös vaatetus,jalkineet sekä kaikki muut taloustarvikkeet ym.
näin meillä :( ja tiukkaa on

Osa joutuu elämään tosi tiukalla budjetilla ja se hyvinvointivaltion häpeä, ei ko. yksilön tai perheen. 60 eurolla viikossa ei todellakaan osteta tuoreita vihanneksia ja hedelmiä tms.

Heh, kyllä me vaan syödään tuoretta salaattia ja kasviksia vähintäänkin se puoli kiloa päivässä. Samoin hedelmiä on välipaloina. Ja marjojakin löytyy :o

Meidän ei myöskään ole pakko enää elää näin tiukalla, mutta minkäs teet, kun ei saa enempää kulumaan :D

Mä luulen, että ulkona syöminen selittää osan. Jos molemmat vanhemmat syövät päivittäin töissä 8,50 euron lounaan, hakee kahdesti kuussa kotiin jotain vaikka pizzeriasta koko perheelle 30 euroa, pari kertaa kuussa käyvät lisäksi ulkona syömässä edullisesti 40 (tai kerran kalliimmin 80 euroa), sekä kahvilla kerran viikossa jokainen 4 euroa. Noista tulee jo 357 + 60 + 80 + 72 euroa = 569 euroa, eikä ruokakaupassa ole käyty vielä kertaakaan.

Meillä menee ruokakauppaan 800 - 900 kuussa. Sisältää siis ruokatarvikkeet, pesuaineet, hygieniatarvikkeet, lemmikin sapuskat, vaipat ym. normijutut. Jos tiukasti eletään niin siltikin menee päälle 700. Meillä perheessä 2+4+lemmikki.

Ihmettelen kyllä, jos joku pääsee 60 eurolla viikossa, sillä kun ei kummoista kassia kaupasta saa.

[QUOTE="vieras";22479416]Mä luulen, että ulkona syöminen selittää osan. [/QUOTE]

Varmasti. Mies syö aina töissä ruuan. Siihen menee jo monta kymppiä viikossa (vähennetään suoraan palkasta, en muista tarkkaa summaa).

[QUOTE="vieras";22479416]Mä luulen, että ulkona syöminen selittää osan. Jos molemmat vanhemmat syövät päivittäin töissä 8,50 euron lounaan, hakee kahdesti kuussa kotiin jotain vaikka pizzeriasta koko perheelle 30 euroa, pari kertaa kuussa käyvät lisäksi ulkona syömässä edullisesti 40 (tai kerran kalliimmin 80 euroa), sekä kahvilla kerran viikossa jokainen 4 euroa. Noista tulee jo 357 + 60 + 80 + 72 euroa = 569 euroa, eikä ruokakaupassa ole käyty vielä kertaakaan.[/QUOTE]

Siis aivan järkkyä tuhlausta tuollainen!
N.600 sadalla eurolla meidän lapset kulkis kyllä viimesen muodin mukaisissa vaatteissa ja hepeneissä ja sit toisilla on varaa laittaa pröystäiulyyn tuo summa.
Olis meilläkin tuolla summalla jo ostettu kuravaattet ym. eikä tarvis kärsiä ja palella ulkona märissään kun sinne menevät jne.

[QUOTE="vieras";22479300]Mulla menee kolmen lapsen kanssa noin 1000e kuukaudessa. En usko että 400e/kk riittäisi terveelliseen, tasapainoiseen ruokavalioon. Ehkä jos söisi makkaraa ja makaronia tai valmislihapullia..[/QUOTE]

Minä en laita ruuaksi makkaraa, en makaronia juurikaan enkä valmislihapullia. Pyrin ostamaan lisäaineetonta ruokaa, tosin joskus jos on erittäin alennettuun hintaan jotain pihviä esimerkiksi niin en ole ihan niin tarkka. Kasviksia/hedelmiä syön itse sen puoli kiloa päivässä tai enemmän. Ja tosiaan se 60-80€ menee kauppaan viikossa, kolme syöjää ja mies ottaa evääksi töihin.

[QUOTE="vieras";22479416]Mä luulen, että ulkona syöminen selittää osan. Jos molemmat vanhemmat syövät päivittäin töissä 8,50 euron lounaan, hakee kahdesti kuussa kotiin jotain vaikka pizzeriasta koko perheelle 30 euroa, pari kertaa kuussa käyvät lisäksi ulkona syömässä edullisesti 40 (tai kerran kalliimmin 80 euroa), sekä kahvilla kerran viikossa jokainen 4 euroa. Noista tulee jo 357 + 60 + 80 + 72 euroa = 569 euroa, eikä ruokakaupassa ole käyty vielä kertaakaan.[/QUOTE]

Niin ja tuohon 300 euroa viikossa kuuluivat alkoholitkin. Viinipullo kuussa ja ehkä jotain muuta lisäksi ja yksi baarikäynti edes toiselta vanhemmalta per kuukausi, niin ei 300 euroa kuussa enää kuulostakaan ihan mahdottomalta summalta.

Ei meillä siis tuohon olisi varaa, mutta asiaa tarkemmin ajateltuani, en oikeastaan ihmettele, jos joillakin kuluu tuon verran ruokaan ja enemmänkin. Varsinkin jos on teini-ikäisiä lapsia, he syövät jo kotonakin enemmän ja käyvät varmaan kavereidenkin kanssa joskus hampurilaisella tai kahvilla.

No ihan rehellisesti, jos lasketaan kaikki ulkonasyönnit yms. hömpät, niin ei tonni kuussa riitä meillä..Meillä on pelkästään s-bonus laskelmassa ostoja joka kuukaus n.800 euron edestä ja ei aina käydä edes s-ryhmän kaupoissa, eikä meitä ole kun 2+vauva ja koira...

Yhteistyössä