Perhepäivähoitajat!! ja miks ei muutkin..(lapsen tukistaminen)

• Viestiketjun aloittaja apuja kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
MUN MIELESTÄ tukistaminen ja rajojen laitto on hyvä. Millasia nyky teinit on? Mm. narkkareita, varkaita ym. Eikä tarvii tulla rähän väliin sanoon et "mä tunnen monta fiksuu teinii!" Joo onhan niitä fiksujakin mut ne jotka on tollaisa johtuu siitä että niillä ei oo ollu rajoja ja ne ajattelee että kukaan ei välitä eikä rakasta. Ja jos niille teini-iässä yrittää jotain sanoo nii eipä auta enää. Järjetöntä alkaa tekeen ls-ilmnotusta jos vanhemmat tukistaa tai vaikka nippee sormille. Se on rajojen asettelua ja kattokaas kun kaikkien lapset ei oo sellaasia että keskustelee jo 6kk iässä mikä on oikein ja mikä väärin. Mä asetan mun lapsille rajat ja pidän huolen että ne tottelee. Jos tarve vaatii niin sitten tukistan. On muakin tukistettu ja remmistä oon saanu lapsena ja musta tuli ihan normaali ILMAN TRAUMOJA joten turha alkaa traumoista ja väkivallasta puhumaan. Ja ihan vaan tiedoks että tiiän jo että saan täällä paskaa nikaan mutta en teille aijo vastata koska tämä on oma mielipiteeni ja kasvatustapani. Ja silti olen lapsilleni täydellinen äiti.
Vähän asian vierestä takerrun tähän. Ei se tukistaminen ja remmi mitään rajoja luo! Minua on lapsena tukistettu ja annettu remmiä vaikka millä mitalla, mutta kunnollisia rajoja minulla ei koskaan ollut. Ryyppäämään aloin 13-vuotiaana, huumeita aloin käyttää 16-vuotiaana, aloin seurustella 15-vuotiaana vankilakundin kanssa jne... Onneksi niistä pääsin eroon, mutta traumoja kyllä on, enkä ole "normaali".

Rajat ja väkivalta ovat kaksi täysin eri asiaa, eikä kumpikaan niistä edellytä toista.

"jaa-a"
Sun mielestä siis lapsen takkuinen tukka on suurempi ongelma kuin se, että sinä tietoisesti satutat häntä?

Haittasiko takku lasta? Pyysikö hän sinua jatkumaan kivusta huolimatta?
Hmmmm...tää on tietenkin vain mun mieleipide, mutta minun mielestä takun selvittäminen ja lapsen tietoinen satuttaminen ovat kyllä TÄYSIN eri asioita. Hohhoijjaa. Ja siis et vastannut, miten sä sen takun sitten olisit selvittänyt? Antanut tukan rastoittua ja ajellut lapsen pään siiliksi :D

"vieras"
Olipa kerran hoidossa hankala lapsi, jota hoitaja ei saanut kuriin. Lapsi meni jälleen kiusaamaan toista, varsin pientä hoitolasta. Lapsi puri kiusaajaa ja siihen loppui kiusanteko ja hoitaja oli tyytyväinen, että näin kävi.

Suomessa lapsia ei saa kurittaa fyysisesti, mutta samalla kurittomuus ja kaikenlainen väkivalta ja kurittomuus ovat lisääntyneet. Oi aikoja, oi tapoja.

kaikkia ei tar muuttaa
Tukistaminen ei ole fyysistä kurittamista sanokaa te paskan lässyttäjät mitä haluatte, minä ainakin olen kasvattanut lapseni kunnialla rehellisiksi ja vastuuntuntoisiksi rajoja asettamalla ja äärimmäisessä tapauksessa tukistanutkin että uskoo, traumoja ei ole jäänyt ja uskon että se on auttanut pitämään auktoriteettini korkeana lasten silmissä vielä tänä päivänäkin.

[QUOTE="jaa-a";22477360]Hmmmm...tää on tietenkin vain mun mieleipide, mutta minun mielestä takun selvittäminen ja lapsen tietoinen satuttaminen ovat kyllä TÄYSIN eri asioita. Hohhoijjaa. Ja siis et vastannut, miten sä sen takun sitten olisit selvittänyt? Antanut tukan rastoittua ja ajellut lapsen pään siiliksi :D[/QUOTE]

Jos lapsi ei halua, että takkua selvitetään niin sitten ei selvitetä. Ne ovat lapsen hiukset, eivät minun. Mä en rupea lastani satuttamaan takkuisten hiuksien takia.

Mun tytöllä on ollut rastat :) Nyttemmin leikattu pois kun ei enää halunnut niitä. Missä ongelma?

"jaa-a"
Jos lapsi ei halua, että takkua selvitetään niin sitten ei selvitetä. Ne ovat lapsen hiukset, eivät minun. Mä en rupea lastani satuttamaan takkuisten hiuksien takia.

Mun tytöllä on ollut rastat :) Nyttemmin leikattu pois kun ei enää halunnut niitä. Missä ongelma?
Ei mulla ole ongelmaa :D Te ette kampaa takkuisia hiuksia,ok, me kammataan, jatkossakin. Musta rastat ovat rumat, enkä niitä kyllä antaisi tehdä kolmivuotiaani päähän, vaikka se keksis halutakkin :) Isompana ottakoot, jos mielii. Mutta siis lähinnä ihmettelin, että rinnastat takun selvittämisen tukkapöllyyn?!

[QUOTE="jaa-a";22477497]Ei mulla ole ongelmaa :D Te ette kampaa takkuisia hiuksia,ok, me kammataan, jatkossakin. Musta rastat ovat rumat, enkä niitä kyllä antaisi tehdä kolmivuotiaani päähän, vaikka se keksis halutakkin :) Isompana ottakoot, jos mielii. Mutta siis lähinnä ihmettelin, että rinnastat takun selvittämisen tukkapöllyyn?![/QUOTE]

Sun mielestä on ok satuttaa lasta jotta se näyttäis nätiltä...? Niin, mulla on tällanen tosi hassu asenne, että mun mielestä EI ole ok satuttaa lasta ulkonäköasioiden takia. Mieluummin olen satuttamatta ja "kärsin" siitä, että jonkun mielestä mun olisi pitänyt tahallisesti ja tietoisesti tuottaa lapselle kipua, vastoin tämän tahtoa.

Mielestäni kaikki lapseen kohdistuva väkivalta on väärin. Vaikka tarkoituksesi olisi niinkin jalo, että et halua lapsesi hiustyylin olevan ruma.

"jaa-a"
Sun mielestä on ok satuttaa lasta jotta se näyttäis nätiltä...? Niin, mulla on tällanen tosi hassu asenne, että mun mielestä EI ole ok satuttaa lasta ulkonäköasioiden takia. Mieluummin olen satuttamatta ja "kärsin" siitä, että jonkun mielestä mun olisi pitänyt tahallisesti ja tietoisesti tuottaa lapselle kipua, vastoin tämän tahtoa.

Mielestäni kaikki lapseen kohdistuva väkivalta on väärin. Vaikka tarkoituksesi olisi niinkin jalo, että et halua lapsesi hiustyylin olevan ruma.
Sun mielestä siis oikeesti mä satutan lastani, jos mä selvitän sen päässä olevan takun?! Noh, ei kait siinä mitään.. Musta tukan kampaaminen ainakin kerran päivään on osa henkilökohtaisen hygienian hoitoa, jota aion myös lapselleni opettaa. Sun lapsen ei tarvii varmaan opetella sitäkään, jos se ei satu haluamaan.

"jaa-a"

Ja täytyy vielä lisätä, että mustakin kaikki lapseen kohdistuva VÄKIVALTA on väärin. Takin selvittämisen en koe väkivaltaa olevan :)

[QUOTE="jaa-a";22477589]Sun mielestä siis oikeesti mä satutan lastani, jos mä selvitän sen päässä olevan takun?! Noh, ei kait siinä mitään.. Musta tukan kampaaminen ainakin kerran päivään on osa henkilökohtaisen hygienian hoitoa, jota aion myös lapselleni opettaa. Sun lapsen ei tarvii varmaan opetella sitäkään, jos se ei satu haluamaan.[/QUOTE]

Joo, ei tarvii. Lapsen hiukset, ei mun. Jos lasta sattuu, niin EI, sä et saa jatkaa! Ne eivät ole sinun hiuksiasi. Sulla ei ole mitään oikeutta päättää, että lapsi joutuu kärsimään kivusta jotta olisi sulle mieleiset hiukset.

Se voi muuten oikeasti sattua, mulla on herkkä päänahka ja sattuu vieläkin usein kun harjaan hiukseni.

Opettaminen ei muuten ole sitä, että tekee jotakin väkisin toiselle. Luulisi jokaisen nykyvanhemman tietävän, ettei pelko, pakko tai kipu edistä oppimista millään tapaa.

"jaa-a"
Joo, ei tarvii. Lapsen hiukset, ei mun. Jos lasta sattuu, niin EI, sä et saa jatkaa! Ne eivät ole sinun hiuksiasi. Sulla ei ole mitään oikeutta päättää, että lapsi joutuu kärsimään kivusta jotta olisi sulle mieleiset hiukset.

Se voi muuten oikeasti sattua, mulla on herkkä päänahka ja sattuu vieläkin usein kun harjaan hiukseni.

Opettaminen ei muuten ole sitä, että tekee jotakin väkisin toiselle. Luulisi jokaisen nykyvanhemman tietävän, ettei pelko, pakko tai kipu edistä oppimista millään tapaa.
Mä uskon maalaisjärkeen. Jos takku ei ole järin suuri (en puhu nyt mistään purkkamällistä yms. hiuksissa) niin tottakai se selvitetään. Vaihtoehtoisesti, takku voidaan leikata pois, mutta siihenpä ei lapseni ole suostunut, vaan mieluummin antanut tukan selvittää. Ja ei, mä en opeta lastani pelolla, pakolla tai kivulla. Aina vaan sitä kipua, pelkoa tai pakkoa ei voi väistää, eikä ainakaan meillä pieni lapsi ole se, joka kaikista asioista päättää. Tallatkaa te tyylillänne, niin mekin teemme :)

Siis hyvänen aika. Se lapsi voi kieltäytyä siitä takun selvittämisestä AINA jolloin lapsella ei ole pian hiuksia päässä (kun ovat niin takussa, että pian pitää leikata kaljuksi). Lapsi voi haluta pitää hiuksensa mutta silti kieltäytyä takun selvittämisestä koska pieni lapsi ei vielä välttämättä ymmärrä seurauksia. Lapsi ei tajua, että se takku pitää selvittää jotta pian ne lapsenkin mielestä kauniit hiukset eivät ole roskiksessa. Tällaisissa tilanteissa tarvitaan vanhempia opastamaan lasta siihen, miten siitä henkilökohtaisesta hygieniasta yms pidetään huolta. Lisäksi aina ei tartte tehdä niinkuin lapset haluu, lapset nimenomaan tarttee sitä turvallista aikuista lähelle, joka kertoo miten on hyvä tehdä. Myös hiusten kampaaminen on sitä henkilökohtaista hygieniaa. johan hoitotädit alkais tehä ilmotuksia sossuille jos päivästä toiseen lapsi tulis hoitoon eikä hiuksia olisi koskaan selvitetty takuista. Kyllä se aika pahalta näyttäisi ja tulisi olo, ettei lapsen hyvinvoinnista huolehdita.

Se, että selvittää takkua ja samalla kertoo lapselle miksi se pitää tehdä vaikka vähän saattaa nipistää, ei todellakaan ole fyysistä väkivaltaa.

[QUOTE="jaa-a";22477783]Mä uskon maalaisjärkeen. Jos takku ei ole järin suuri (en puhu nyt mistään purkkamällistä yms. hiuksissa) niin tottakai se selvitetään. Vaihtoehtoisesti, takku voidaan leikata pois, mutta siihenpä ei lapseni ole suostunut, vaan mieluummin antanut tukan selvittää. Ja ei, mä en opeta lastani pelolla, pakolla tai kivulla. Aina vaan sitä kipua, pelkoa tai pakkoa ei voi väistää, eikä ainakaan meillä pieni lapsi ole se, joka kaikista asioista päättää. Tallatkaa te tyylillänne, niin mekin teemme :)[/QUOTE]

Voi kyllä pienenkin lapsen pitäisi saada päättää, että häntä ei saa satuttaa. Se ei ole mikään tyylikysymys vaan kyse lapsen ihmisoikeuksista. Ihan sama jos koet tyyliksesi satuttaa pieniä lapsia koska haluat, että heillä on nätit hiukset. Se on silti väärin lasta kohtaan. Voisit opetella pois siitä tyylistäsi. Opetella vähän kunnioitusta sen tilalle. Mutta ei, et sinä sitä tästäkään opi. Todennäköisesti naurahdat tai hymyilet tässä kohtaa ajatuksellekin, että kunnioittaisit omaa lastasi.

Toki eri asia jos lapsi erikseen pyytää sinua kampaamaan hiuksensa vaikka se vähän sattuisi. Mutta jos uhkailet leikkaavasi hiukset pois vastoin hänen tahtoaan niin ollaan vielä metsässä. Ei lapsi siitä kärsi, että hänellä on tukka hieman takussa.

Siis hyvänen aika. Se lapsi voi kieltäytyä siitä takun selvittämisestä AINA jolloin lapsella ei ole pian hiuksia päässä (kun ovat niin takussa, että pian pitää leikata kaljuksi). Lapsi voi haluta pitää hiuksensa mutta silti kieltäytyä takun selvittämisestä koska pieni lapsi ei vielä välttämättä ymmärrä seurauksia. Lapsi ei tajua, että se takku pitää selvittää jotta pian ne lapsenkin mielestä kauniit hiukset eivät ole roskiksessa. Tällaisissa tilanteissa tarvitaan vanhempia opastamaan lasta siihen, miten siitä henkilökohtaisesta hygieniasta yms pidetään huolta. Lisäksi aina ei tartte tehdä niinkuin lapset haluu, lapset nimenomaan tarttee sitä turvallista aikuista lähelle, joka kertoo miten on hyvä tehdä. Myös hiusten kampaaminen on sitä henkilökohtaista hygieniaa. johan hoitotädit alkais tehä ilmotuksia sossuille jos päivästä toiseen lapsi tulis hoitoon eikä hiuksia olisi koskaan selvitetty takuista. Kyllä se aika pahalta näyttäisi ja tulisi olo, ettei lapsen hyvinvoinnista huolehdita.

Se, että selvittää takkua ja samalla kertoo lapselle miksi se pitää tehdä vaikka vähän saattaa nipistää, ei todellakaan ole fyysistä väkivaltaa.
Joo siis tottakai turvallinen aikuinen on sellainen, joka satuttaa lasta vaikka lapsi panisi vastaan. Tää on niin älyttömän looginen päätelmä, että nostan hattua sulle.

Mistä sä muuten tiedät kuinka paljon lapseen sattuu? Eiköhän lapsi itse tiedä parhaiten.

Ja edelleen, opettaminen ei ole sitä, että pakotetaan lapsi sietämään kipua tai leikataan hiukset pois vastoin hänen tahtoaan.

Joo siis tottakai turvallinen aikuinen on sellainen, joka satuttaa lasta vaikka lapsi panisi vastaan. Tää on niin älyttömän looginen päätelmä, että nostan hattua sulle.

Mistä sä muuten tiedät kuinka paljon lapseen sattuu? Eiköhän lapsi itse tiedä parhaiten.

Ja edelleen, opettaminen ei ole sitä, että pakotetaan lapsi sietämään kipua tai leikataan hiukset pois vastoin hänen tahtoaan.
Joskus täytyy täytyy selvittää ne takut vaikka vähän sattuu, joskus täytyy laittaa rokote vaikka sekin sattuu, joskus pitää myös käydä hammaslääkärissä paikkaamassa hampaansa ja joskus pitää puhdistaa se juuri tullut erittäin kipeä haava.

Kyllä se lapsi varmasti noistakin toimenpiteistä yrittää kieltäytyä mutta joskus ne vaan on tehtävä.

"jaa-a"
Voi kyllä pienenkin lapsen pitäisi saada päättää, että häntä ei saa satuttaa. Se ei ole mikään tyylikysymys vaan kyse lapsen ihmisoikeuksista. Ihan sama jos koet tyyliksesi satuttaa pieniä lapsia koska haluat, että heillä on nätit hiukset. Se on silti väärin lasta kohtaan. Voisit opetella pois siitä tyylistäsi. Opetella vähän kunnioitusta sen tilalle. Mutta ei, et sinä sitä tästäkään opi. Todennäköisesti naurahdat tai hymyilet tässä kohtaa ajatuksellekin, että kunnioittaisit omaa lastasi.

Toki eri asia jos lapsi erikseen pyytää sinua kampaamaan hiuksensa vaikka se vähän sattuisi. Mutta jos uhkailet leikkaavasi hiukset pois vastoin hänen tahtoaan niin ollaan vielä metsässä. Ei lapsi siitä kärsi, että hänellä on tukka hieman takussa.
Pieni lapsi ei ymmärrä, että pienestä takusta tulee iso takku ja sitten luultavasti joutuukin leikkaamaan koko (hänenkin) mielestään kauniin tukan pois. Ja sekös sitten lasta harmittaa. Eli kyllä, meillä lapsi joutuu(hui kamala) kampaamaan tukan joka päivä, ellei halua ihan lyhyttä tukkaa, olit sä siitä mitä mieltä hyvänsä. Ja kyllä, tiesit tasan, missä kohtaa naurahdan- syy vain ei ollut sinnepäinkään.

"sylvi"
Nina tt, tee ihmeessä ls-ilmoitus kaikista, ketkö kampaa lastensa takkuja. Please, tee.
Että sä voit olla lapsellinen. En hyväksy väkivaltaa. Senpä takia lapseni olkapäätäkään ei saa laittaa paikalleen, vaikka loksahti kuopasta pois, koska se sattuisi lasta. Senpä takia hänen hampaitaan ei tulla tarvittaessa paikkaamaan, koska ne ovat hänen hampaansa, ja varmana hän sillä tavoin välttyy reikäisten ja mätänevien hampaiden aiheuttamalta kivulta. Omatpa ovat hampaansa, ja tietääpä sitten. Toki 5-vuotias osaa ajatella sinne 40-vuotiaaksi asti kaikki tapahtumat.
Tikkejä ei laiteta, vaikka mikä repsottais, koska lapsi sanoo sen sattuvan, ja pelkkää kosmetiikkaahan se vaan on. Jos nyt jotain häiritsee, että yli koko posken menee repsottava, isosti arpeutunut haava, niin mitä sitten. Kauneuden takia en lastani satuta....
AAARGH, joskus jotkut vaan on NIIIIN...

Siis hiusten takkuuntuminen on nyt verrattavissa henkeä uhkaaviin terveydellisiin ongelmiin? :D

Ja ihan varmasti lapsi suostuu siihen, että iso haava ommellaan, olkapää laitetaan takaisin sijoilleen tai reikä hampaassa korjataan. Jos ei suostu, niin vanhempi voi ihmetellä miksei lapsi luota häneen ollenkaan.

Jos vanhempi tykkää tuottaa kipua lapselle niin en ihmettele miksi lapsi kieltäytyisi kun on kyse tärkeistä asioista.

Hiukset voi muuten rastoittaa jos lapsi ei halua niitä harjattavan. Sit ei tarvii leikellä.

[QUOTE="sylvi";22477964]Nina tt, tee ihmeessä ls-ilmoitus kaikista, ketkö kampaa lastensa takkuja. Please, tee.
Että sä voit olla lapsellinen. En hyväksy väkivaltaa. Senpä takia lapseni olkapäätäkään ei saa laittaa paikalleen, vaikka loksahti kuopasta pois, koska se sattuisi lasta. Senpä takia hänen hampaitaan ei tulla tarvittaessa paikkaamaan, koska ne ovat hänen hampaansa, ja varmana hän sillä tavoin välttyy reikäisten ja mätänevien hampaiden aiheuttamalta kivulta. Omatpa ovat hampaansa, ja tietääpä sitten. Toki 5-vuotias osaa ajatella sinne 40-vuotiaaksi asti kaikki tapahtumat.
Tikkejä ei laiteta, vaikka mikä repsottais, koska lapsi sanoo sen sattuvan, ja pelkkää kosmetiikkaahan se vaan on. Jos nyt jotain häiritsee, että yli koko posken menee repsottava, isosti arpeutunut haava, niin mitä sitten. Kauneuden takia en lastani satuta....
AAARGH, joskus jotkut vaan on NIIIIN...[/QUOTE]

Jännityksellä odotan sitä hetkeä, kun olen sosiaalitoimistossa töissä. Katsotaan montako ilmotusta tulee siitä, kun naapurin äiti selvittää lapsen tukkaa vaikka se sattuu.

"jaa-a"

Muakin kävi nyt kiinnostaman, että minkälainen on sun mielestä turvallinen aikuinen? Jos lapsi on niin kipeä, että tarvitsee sairaalahoitoa, vaikka kanyylin suoneen, niin miten sä hoidat tilanteen lapsen ehdoilla? Saako sun lapsi kieltäytyä kanyylista, jos haluaa? Eikö sitten ole turvallinen aikuinen, jos haluaa, että lapsi paranee ja että kanyyli laitetaan, vaikka se sattuisikin? Ei musta tuo sunkaan logiikkas niin älyttömän loogiselta kuulosta. Mut kiitos, kivasti tässä aika vierähti, harmi ettei ollut kaapissa mitään herkkuja :D

Siis hiusten takkuuntuminen on nyt verrattavissa henkeä uhkaaviin terveydellisiin ongelmiin? :D

Ja ihan varmasti lapsi suostuu siihen, että iso haava ommellaan, olkapää laitetaan takaisin sijoilleen tai reikä hampaassa korjataan. Jos ei suostu, niin vanhempi voi ihmetellä miksei lapsi luota häneen ollenkaan.

Jos vanhempi tykkää tuottaa kipua lapselle niin en ihmettele miksi lapsi kieltäytyisi kun on kyse tärkeistä asioista.

Hiukset voi muuten rastoittaa jos lapsi ei halua niitä harjattavan. Sit ei tarvii leikellä.
Jos lapsi ei suostu hiusten takkujen selvittämiseen voi miettiä miksei lapsi luota aikuiseen ollenkaa.

samaa mieltä
Ja juuri tolla tavalla kun lapsi saa itse päättää kaikesta kasvaa niitä huligaaneja. Ja sen takia olen samaa mieltä siitä että rajat on oltava ja jos rajoja ja sääntöjä ei kunnioiteta/muisteta, palautetaan lapsi maan pinnalle tukistamisella tms eikä kasva tuollaisia jotka saavat päättää itse. Aika helposti esim. teini-ikäinen poika hakkaa oman äitinsä "koska lapsi on itse saanut päättää." Meillä lapset tottelee aikuisia eikä aikuiset lapsia.

Tämä menee nyt ihan ohi aiheen, eikä ehkä olisi kovin aiheellinenkaan kommenti. Mutta jos lapsi, jolla on sellainen hiuslaatu, joka helposti takkuuntuu- sattuu saamaan täitartunnan ja sitä tukkaa on sitten pakko kammata- on sitä mahdotonta tehdä ilman, että lapseen sattuisi. Hiusten poisajeleminen olisi kuitenkin vielä raaempi vaihtoehto.
Siinä tilanteessa ei voi valita- lapsen hiukset, lapsen takut, lapsen tahto- tietä.

[QUOTE="jaa-a";22478012]Muakin kävi nyt kiinnostaman, että minkälainen on sun mielestä turvallinen aikuinen? Jos lapsi on niin kipeä, että tarvitsee sairaalahoitoa, vaikka kanyylin suoneen, niin miten sä hoidat tilanteen lapsen ehdoilla? Saako sun lapsi kieltäytyä kanyylista, jos haluaa? Eikö sitten ole turvallinen aikuinen, jos haluaa, että lapsi paranee ja että kanyyli laitetaan, vaikka se sattuisikin? Ei musta tuo sunkaan logiikkas niin älyttömän loogiselta kuulosta. Mut kiitos, kivasti tässä aika vierähti, harmi ettei ollut kaapissa mitään herkkuja :D[/QUOTE]

:popcorn: otatko säkin?

Yhteistyössä