Perhepäivähoitajat!! ja miks ei muutkin..(lapsen tukistaminen)

• Viestiketjun aloittaja apuja kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
juuh
Mut nyt sit varmaan kivitetään, mutta jos lapsi on iloinen ja tyytyväinen ja tukistaminen on satunnaista, en toimisi mitenkään. Minun mielestäni tukistaminen ei ole maailman suurin synti. Paljon suurempi ongelma on, kun aikuiset eivät kasvata lapsiaan mitenkään.

Jos ei ole syytä epäillä lapsen keksineen juttua, niin ensin ottaisin yhteyttä perhepäivähoidon ohjaajaan (mikäli olisin kaupungilla töissä) ja kysyisin mitä mieltä hän on asiasta. Todennäköisesti asia pitäisi joka tapauksessa ottaa esiin tämän lapsen äidin kanssa. (Pph en ole, mutta päivähoitoihminen muuten ;))

oi
Asia puheeksi äidin kanssa ja ohjaajan kanssa ja tarvittaessa lastensuojeluilmoitus. Meidän on se pakko tehdä, jos on epäilys lapseen kohdistuvasta väkivallasta, mitä tukistaminenkin lain mukaan on.

aloittaja
Mun ymmärtäääkseni olet ihan viran puolesta velvoitettu tekemään lastensuojeluilmoituksen. Eikö teillä ole perhepäivähoidonohjaajaa jolta voit kysyä?
On ohjaaja, mutta hän ei ollut enää paikalla kun koitin soittaa. Tätä minäkin mietin, että ammatin puolesta täytyy ilmoittaa. Soitan aamulla ohjaajalle ja kysyn häneltä miten toimia. Nyt vain vaivaa itseä tämä asia.:/

Enkä usko että lapsi on keksinyt tuota, tuli ilmi niin että yksi hoitolaisista sai itkuraivarin. Sitten tämä ko.lapsi tuli siihen ja sano hiljaa et:"minäkin aina itken nuin, kun äiti tukistaa ja vie omaan huoneeseen." :(

"Tiina"
Mut nyt sit varmaan kivitetään, mutta jos lapsi on iloinen ja tyytyväinen ja tukistaminen on satunnaista, en toimisi mitenkään. Minun mielestäni tukistaminen ei ole maailman suurin synti. Paljon suurempi ongelma on, kun aikuiset eivät kasvata lapsiaan mitenkään.
Minä olen hieman samoilla linjoilla...mainitsisin asiasta lapsen vanhemmille, tämä saattaa herättää asian suhteen niin,e ttä lopettavat tukistamisen. En ihan ekana alkaisi tehdä ls-ilmoa...

"vieras"
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluntarve/lastensuojeluilmoitus/

Sulla ei itseasiassa oo muuta mahdollisuutta kuin tehdä ilmoitus.

On ohjaaja, mutta hän ei ollut enää paikalla kun koitin soittaa. Tätä minäkin mietin, että ammatin puolesta täytyy ilmoittaa. Soitan aamulla ohjaajalle ja kysyn häneltä miten toimia. Nyt vain vaivaa itseä tämä asia.:/

Enkä usko että lapsi on keksinyt tuota, tuli ilmi niin että yksi hoitolaisista sai itkuraivarin. Sitten tämä ko.lapsi tuli siihen ja sano hiljaa et:"minäkin aina itken nuin, kun äiti tukistaa ja vie omaan huoneeseen." :(
No tukistaminen nyt sinällään ei ole vielä kovin vaarallista lapselle. Kaikki on suhteellista.. Yritäpä vaikka huomenna kysellä lapselta hienovaraisesti vähän lisää tukistamisesta (missä tilanteissa sitä tapahtuu ym.). Jos lapsen kotioloissa ei muuten mitään ole pielessä (eli lapsen turvallisuus ei ole vaarassa), niin ei haittaa mitään vaikka samana päivänä et ohjaajaasi saanutkaan kiinni.

nojuu
[QUOTE="Tiina";22475281]Minä olen hieman samoilla linjoilla...mainitsisin asiasta lapsen vanhemmille, tämä saattaa herättää asian suhteen niin,e ttä lopettavat tukistamisen. En ihan ekana alkaisi tehdä ls-ilmoa...[/QUOTE]

Kun on töissä päivähoidossa, niin ei ole valinnanvaraa. LS-ilmoitus on pakko tehdä ko. tapauksessa. Se ei ole päivähoidon työntekijän tehtävänä arvioida onko tukistaminen satunnaista tai vähäistä, vaan sosiaalityöntekijän.

"Tiina"
Kun on töissä päivähoidossa, niin ei ole valinnanvaraa. LS-ilmoitus on pakko tehdä ko. tapauksessa. Se ei ole päivähoidon työntekijän tehtävänä arvioida onko tukistaminen satunnaista tai vähäistä, vaan sosiaalityöntekijän.
Ok! Toki on hyvä, että ollaan tarkkoja! Lapsen parhaaksi tämäkin.

Miten tällaiset asiat yleensä etenee? Ottaako ls yhteyden vanhempiin, haastatteleeko lasta vai miten? Ettei lasta järkytetä turhaa asiasta, jos tukistamista tapahtunut esimerkiksi vain kerran.

aloittaja
No tukistaminen nyt sinällään ei ole vielä kovin vaarallista lapselle. Kaikki on suhteellista.. Yritäpä vaikka huomenna kysellä lapselta hienovaraisesti vähän lisää tukistamisesta (missä tilanteissa sitä tapahtuu ym.). Jos lapsen kotioloissa ei muuten mitään ole pielessä (eli lapsen turvallisuus ei ole vaarassa), niin ei haittaa mitään vaikka samana päivänä et ohjaajaasi saanutkaan kiinni.
Mä en usko että kotona on mitään, vaikka enpä ois uskonut siitä äidistä edes tukistamista. Muuten lapsi on iloinen,joskin melko tempperamenttinen ja välillä itkuinenkin. Täytyy aamulla kysästä ohjaajan mielipidettä asiaan ja puhua äidinkin kanssa. Inhottavia tilanteita.:(

Kannattaa tosiaan kysellä ihan ensin lapselta lisää, sitten äidiltä/isältä ja sitten ohjaajalta. Minulla hoitolapset (ja omatkin) joskus kertoilee satuja ja suuttuessaan huutavat et ei saa lyödä vaikka ei koskaan ole lyötykään.. kannattaa siis selvitellä ensin ennenkuin hutkii!

juuh
[QUOTE="vieras";22475296]http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluntarve/lastensuojeluilmoitus/

Sulla ei itseasiassa oo muuta mahdollisuutta kuin tehdä ilmoitus.[/QUOTE]

Kun lukee tuon linkin, mun mielestä siellä ei mistään kohtaa pysty vetämään sellaista johtopäätöstä, että ap:lla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin tehdä ilmoitus.

Mm. seuraava saattaa auttaa ap:tä miettimään miten toimia:

Ilmoitusvelvollisuus koskee sitä tietoa, jonka työntekijä on saanut omassa työssään. Kynnys tehdä lastensuojeluilmoitus ei saisi olla liian korkea. Jos työntekijällä on vaikeuksia arvioida, onko lapsesta herännyt huoli riittävää lastensuojeluilmoituksen tekemiseksi, asiasta voi tarvittaessa yleisellä tasolla kysyä lapsen asuinkunnan sosiaaliviranomaisilta. Lapsen henkilöllisyyttä ei tällöin paljasteta.

juuh
Mä en usko että kotona on mitään, vaikka enpä ois uskonut siitä äidistä edes tukistamista. Muuten lapsi on iloinen,joskin melko tempperamenttinen ja välillä itkuinenkin. Täytyy aamulla kysästä ohjaajan mielipidettä asiaan ja puhua äidinkin kanssa. Inhottavia tilanteita.:(
Juu, tsemppiä! Kannatta tosiaan puhua äidin kanssa asiasta. Kannattaa myös todeta jotain siitä, että tukistaminenhan on väkivaltaa ja toivottavasti siihen ei ole tapahtunut usein, kun se tuntuu lapseen niin kovin paljon vaikuttavan. Tuo on myös äidille tiukka paikka eikä liika "moralisoiminen" auta tilannetta yhtään.
Mutta mun mielestä oikea tapa on aina yrittää selvittää asiat ensin siellä missä ne tapahtuu, eikä ensimmäiseksi kutsua paikalle sosiaaliviranomaisia, poliisia ja asianajajaa :)

oikeesti
MUN MIELESTÄ tukistaminen ja rajojen laitto on hyvä. Millasia nyky teinit on? Mm. narkkareita, varkaita ym. Eikä tarvii tulla rähän väliin sanoon et "mä tunnen monta fiksuu teinii!" Joo onhan niitä fiksujakin mut ne jotka on tollaisa johtuu siitä että niillä ei oo ollu rajoja ja ne ajattelee että kukaan ei välitä eikä rakasta. Ja jos niille teini-iässä yrittää jotain sanoo nii eipä auta enää. Järjetöntä alkaa tekeen ls-ilmnotusta jos vanhemmat tukistaa tai vaikka nippee sormille. Se on rajojen asettelua ja kattokaas kun kaikkien lapset ei oo sellaasia että keskustelee jo 6kk iässä mikä on oikein ja mikä väärin. Mä asetan mun lapsille rajat ja pidän huolen että ne tottelee. Jos tarve vaatii niin sitten tukistan. On muakin tukistettu ja remmistä oon saanu lapsena ja musta tuli ihan normaali ILMAN TRAUMOJA joten turha alkaa traumoista ja väkivallasta puhumaan. Ja ihan vaan tiedoks että tiiän jo että saan täällä paskaa nikaan mutta en teille aijo vastata koska tämä on oma mielipiteeni ja kasvatustapani. Ja silti olen lapsilleni täydellinen äiti.

...
vasta oli tämän päivän lehdessä juttu, jossa isä oli välttynyt syytteiltä vaikka oli roiminut 10v poikansa jalat verille oksalla, kun oli kyse vain yhdestä kerrasta. Terkkari oli tehnyt ls-ilmoituksen.

kljöölöjö
MUN MIELESTÄ tukistaminen ja rajojen laitto on hyvä. Millasia nyky teinit on? Mm. narkkareita, varkaita ym. Eikä tarvii tulla rähän väliin sanoon et "mä tunnen monta fiksuu teinii!" Joo onhan niitä fiksujakin mut ne jotka on tollaisa johtuu siitä että niillä ei oo ollu rajoja ja ne ajattelee että kukaan ei välitä eikä rakasta. Ja jos niille teini-iässä yrittää jotain sanoo nii eipä auta enää. Järjetöntä alkaa tekeen ls-ilmnotusta jos vanhemmat tukistaa tai vaikka nippee sormille. Se on rajojen asettelua ja kattokaas kun kaikkien lapset ei oo sellaasia että keskustelee jo 6kk iässä mikä on oikein ja mikä väärin. Mä asetan mun lapsille rajat ja pidän huolen että ne tottelee. Jos tarve vaatii niin sitten tukistan. On muakin tukistettu ja remmistä oon saanu lapsena ja musta tuli ihan normaali ILMAN TRAUMOJA joten turha alkaa traumoista ja väkivallasta puhumaan. Ja ihan vaan tiedoks että tiiän jo että saan täällä paskaa nikaan mutta en teille aijo vastata koska tämä on oma mielipiteeni ja kasvatustapani. Ja silti olen lapsilleni täydellinen äiti.
Itseasiassa suuri osa ongelmateineistä on juurkin nimenomaan niitä, jotka ovat saaneet kotonaan kokea väkivaltaa ja turvattomuutta. Kun on kotona saanut tai joutunut siellä katsomaan, kun joku muu saa turpaansa, on aika matala kynnys käyttää itse kadulla nyrkkejään ja purkaa pahaa oloaan potkimalla muita.

On kasvattajan kyvyttömyyttä, jos hän ei osaa asettaa rajoja muutoin kuin väkivallalla. Väkivallattomuuden ainoa vaihtoehto ei todellakaan ole se, että lapset kasvavat sitten ilman kuria ja rajoja. Itsekin väkivaltaa lapsena kokeneet turvautuvat helposti siihen itsekin, koska he eivät ole oppineet kunnioittamaan toisen ihmisen koskemattomuutta (myös lapsen!) eivätkä he ole saaneet kokea miten ongelmalliset tilanteet ratkotaan ilman väkivaltaa.

seireeniii
hmm.. meijän lapsi oli sanonnu pk:ssa, että isi on kotona humalassa ja että joutuu olemaan ihan yksin siellä kotona.
Olipahan täti tehny ilmotuksen. Mies oli töissä, ja minä olin lapsien kanssa kotona silloin.
Niin, ja näin on joka toinen viikko. Mies illat töissä jne.
Humalassa ollaan joskus, mutta lapset on kyllä mummolassa.
Meidän lapsi on siis 2.5 vuotias..

kuria ola pitää
Kyllä lasta on parempi tukistaa kuin antaa kasvaa vapaasti ja elää omien ehtojensa mukaan, tyhmää kieltää tukistaminen ja kasvatus rajojen sisällä jos lapsi ei usko kun sille sanotaan, sama koskee kaikkia muitakin ihmisiä maasta rippuumatta jos ei tottele auktoriteettisempaa ihmistä niin fyysiset keinot auttaa

Yhteistyössä