Alkuraskaus ja Opamox/Oxamin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh......................
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höh......................

Vieras
Onko kukaan joutunut käyttämään kyseistä valmistetta? Itse vuosia lääkettä oxamin15mg syönyt 1-3pvä, en ota läheskään joka päivä ja yleensä 2 tabl. Nyt menossa alkuraskaus, teratologisen mukaan voisi käyttää, mutta mietityttää kuitenkin...

Mulla tuo sama annostus ja sama lääke. Oli aikaisemmin toinen valmiste käytössä, mutta raskauden takia vaihdettiin. Mulla sitä on määrätty paniikkikohtauksiin enkä siis ota säännöllisesti. Lääkärini suositteli tätä lääkettä kun on kuulemma niin turvallinen. Oli vielä varmistanu TYKS:istä joltain professorilta joka näistä kuulemma kaiken tietää, että turvallisesti voi ottaa.

[QUOTE="vieras";22425571]Mulla tuo sama annostus ja sama lääke. Oli aikaisemmin toinen valmiste käytössä, mutta raskauden takia vaihdettiin. Mulla sitä on määrätty paniikkikohtauksiin enkä siis ota säännöllisesti. Lääkärini suositteli tätä lääkettä kun on kuulemma niin turvallinen. Oli vielä varmistanu TYKS:istä joltain professorilta joka näistä kuulemma kaiken tietää, että turvallisesti voi ottaa.[/QUOTE]

Hei! Ootko joutunut käyttämään myös alkuraskaudessa?

Mulle psykiatri sano, ettei kannata raskauden aikana Opamoxia käyttää, kun kuuluu bentsoihin ja voi aiheuttaa jotain, mitä en nyt enää muista.. Mut neuvolalääkäri taas pyörsi ton vastauksen ja sanoi, että Opamox on ihan turvallinen lääke. Sitä on myös muille tutuille määrätty esim. loppuraskauden vaikeeseen oloon ja siitä johtuvaan unettomuuteen, joten oon nyt vikalla kolmanneksella itekkin uskaltanut sitä käyttää.

Mulle psykiatri sano, ettei kannata raskauden aikana Opamoxia käyttää, kun kuuluu bentsoihin ja voi aiheuttaa jotain, mitä en nyt enää muista.. Mut neuvolalääkäri taas pyörsi ton vastauksen ja sanoi, että Opamox on ihan turvallinen lääke. Sitä on myös muille tutuille määrätty esim. loppuraskauden vaikeeseen oloon ja siitä johtuvaan unettomuuteen, joten oon nyt vikalla kolmanneksella itekkin uskaltanut sitä käyttää.

Kitalakihalkiota? Isoilla annoksilla on sanottu olevan tuo vaara, että aiheuttaa kitalakihalkiota mutta mulle Teratologisessa sanoivat että sekin vanha tieto eli nykytiedon mukaan jo niin paljon tutkittu ja turvallinen. Joku oli kyseisellä lääkkeellä yrittänyt itsemurhaa alkuraskaudessa, eikä sikiö saanut haittoja vaikka oli ollut todella suuri annostus.

Joo olisko ollu kitalakihalkioita. Mulla tosin toinen lääke lähti kokonaan vaihtoon, mikä myöskin aiheuttaa kitalakihalkioita yms, niin en keskittyny siihen mitä muuta se sano Opamoxista, kun että ei kannata käyttää (aiemminkin käyttö ollu tosi satunnaista, vaan paniikkikohtauksiin). Oon tosin yrittäny käyttää mahdollisimman vähän mitään ylimääräsiä lääkkeitä, koska joudun päivittäin tietyt lääkkeet ottamaan. Nyt tosiaan loppuvaiheessa taas Opamoxia jonkun verran käyttänyt, kun kuulin et se onkin turvallinen ja muutkin on syöneet sitä raskauden aikana. :) Kun ison mahan kanssa on muutenki tosi vaikee nukkua ja toisinaan päässä pyörii myös pelkoja synnytykseen liittyen, ei mee yöt ihan täysin valvomiseks.

[QUOTE="vieras";22427872]Palstan asiantuntijoiden mukaan on suorastaan suositeltavaa käyttää rauhoittavia raskaana ollessa =)[/QUOTE]

Jep, why not? Väittäisin, että moni äiti tekee asioita jotka on vauvalle huomattavasti vahingollisempia, kun satunnainen miedon rauhottavan ottaminen esim. univaikeuksiin. Tuntemani terveydenhuollot ammattilaisetkin sitä käyttäneet, joten.. :D

Kuopuksen kanssa jouduin käyttämään ko.lääkettä läpi raskauden pienellä annoksella. Ihan samanlaisia nuo ovat. Ja itseasiassa neuvolassa ja päiväkodissa on aina sanottu,että kuopuksen kehitystaso vastaa vuotta vanhemman kehitystasoa. :)

Kiitos, juuri tuollaisia kommentteja kaipasinkin. Itse jouduin pieniä määriä Opamoxia käyttämään raskauden alkupuoliskolla ja tunnen siitä nyt kauheaa syyllisyyttä. Nyt olen järjestänyt elämäni siten etten joudu lääkettä enää käyttämään eli aika rajoittunutta elämäni on, kotona lähinnä olen ja yritän pitääkin kaikin keinoin tilanteen sellaisena raskauden loppuun asti. Onko muilla vielä kokemuksia?

Otin opamoxia alkuraskauden ja lopetin kun sain tietää raskaudesta. No tytölläni on keskittymisvaikeuksia, muistamisen alueella hankaluuksia jne. On erityiskoulussa, rauhallinen kuitenkin. En keksi muuta syyttää kuin tuota myrkkyä!

Piti lisätä että koska alkuraskaudessa tapahtuu elintärkeimmät kehitykset, on sikiö myös suuremmassa vaarassa vaurioitua kuten tietysti missä vaiheessa raskautta vain. Uskon että tuo myrkky vahingoitti esikoistani. Toinen lapsi tuli perään ja on sen sijaan terävä päästään jne. Syytän itseäni ! Nyt ja aina. Jos ei suositella alkoholia ja tupakkaa raskauden aikana, niin ei kyllä noitakaan mömmöjä!

Yhteistyössä