Pelastaisitko palavasta talosta vieraan lapsen vai oman lemmikkisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja min vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no katsos, kuka se tätä kysyikään, sen koiran tms niskojen vääntämisestä saisin sakot, mutta jos vääntäisin niskat sinulta, joka jättäisit MINUN PERHEENI LAPSEN sinne palamaan ja tulisit onnenkyynelissä turvaan, sanoen että pelastit tietysti! perheenjäsenesi( koiran, kossan, rotan), lapsi jäi nyt ikävä kyllä sinne...niin mä en haluaisi sellaisen ihmisen takia istua linnassa 10 vuotta. Katsos mulle oma perhe on tärkein. Ja naapurinkin lapset ja yleensäkin ihmiset, jos se olis Jammu-setä ja tietäsin asian niin se ehkä jäisi sinne-se olisi sen arvoista jos jonkun tuomion sinne jättämisestä saisin...mutta onneksi tämä yhäkin on vain kysely ja kyllä, tuollainen heitteillejättö (jo siis jättäsit lapseni palamaan) saisi minut jo kuvitteellisenakin leijonemon raivoon. Musta se on aika luonnollista. Perhe on mulle kaikki kaikessa ja lapseni etenkin.

..tässä tulikin mieleen yhden nuoreni pahoinpitely, häntä potkittiin yms ja ohitse oli mennyt aikuinen ihminenkin. Ei edes apua hälyyttänyt???????? Ihmiset?

Joo mullekin oma perhe on tärkeempi kuin jonkun muun perhe. Senpä takia pelastaisinkin ennemmin oman perheeni jäsenen. Missä sun logiikka on, sinulla on oikeus suojella perhettäs leijonaemon tavoin, mutta muilla ei?

:D... äly hoi älä jätä.

Et tainnut vastata siihen kysymykseen jonka täällä jo aika moni on kysynyt, minä mukaan lukien.. Eli mitä sanoisit jos joku tulisi kertomaan että pelastin koirani/kissani/hämähäkkini mutta valitettavasti se tarkoitti sitä että lapsesi jäi liekkeihin?

Olisin helvetin kiukkunen ja katkera. Mitä sitten? Kun on oman perheenjäsenten hengestä kysymys niin olen kertakaikkisen itsekäs. Toki haluaisin että joku pelastaisi minun lapseni jos voisi valita, toisaalta itse pelastaisin sen oman koirani enkä tuiki tuntematonta lasta.

Vai onko tässä keskustelussa nyt kysymys siitä että sovitaan että jos sää pelastat mun lapseni ni mää pelastan sun lapses... ja sun lasta mää nyt en ainakaan pelasta kun sää pelastaisit sen rottas.. ja vähintäänkin talloisin sen rotan kuoliaaks kun jättäisit lapseni sinne!!11

:D jotkut ottaa niin henkilökohtaisesti kaksplussan kyselyt (missä vielä kysytään ihan utopistisesta tilanteesta. )

[QUOTE="vieras";22425483]Yrittäisin pelastaa eka oman koirani ja siinä sivussa lapsen, mutta ensisijaisesti kuitenkin koiran, jos lapsi siis on ihan ventovieras (tyyliin tiedän että talossa on jossain lapsi ja mun oma koira, en kyllä lähde sitä lasta etsimään vaan pelastan koiran jos se pelastettavissa on). Kellään muulla tuskin on intressejä pelastaa mun koiraani, joten se kuolisi varmasti jos en itse pelastaisi sitä. Lasta yrittäisi kuitenkin pelastaa ensisijaisesti niin palokunta kuin muutkin ihmiset, se saattaisi selvitä vaikken itse pelastaisikaan sitä.

Tietysti yrittäisin pelastaa lapsenkin, jos se vaan olisi mahdollista. Mutta jos se on mahdotonta, niin ei minua voi kukaan heitteillejätöstä syyttää sillä perusteella, että pelastin koiran ensin. Ei eläimiäkään saa jättää heitteille.

Mulle ihminen ja eläin ovat yhtä arvokkaita ja noudatan sitä muussakin elämässäni. En ymmärrä, mikä ihmisestä tekisi eläintä arvokkaamman, ne kärsivät molemmat yhtälailla ja molemmilla on samanlainen vietti pysyä hengissä. Se on arvojärjestys siinä missä sekin, että ihminen on eläintä arvokkaampi. Ei kukaan voi toiselle sanoa, että hänen arvonsa olisivat vääriä.[/QUOTE]

Peesi.

Olen minä siihen jo vastannut. Senkun menee ja lukee vaan hän.

Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen Näytä viesti
Ei, vaan siihen minun kysymykseen. mut kysyn vaan miltä teistä tuntuis jos se joku äiti-ihminen ois valinnu oman lemmikkinsä sinun lapsen sijasta, jättäny sinun lapsen sinne palavaan taloon?
Samalta tuntuis kuin että joku ois jättänyt meiän koiran sinne ja pelastanut otso petterinsä.

Eli siis MILTÄ susta tuntuisi? Sun mielestäsikö lapset on täysin verrattavissa lemmikeihin (tässä koiraan)? Mä ymmärtäisin täysin sen, jos joku pelastaisi lapsensa ja jättäisi koirani palavaan taloon jos ei sitä ehtisi pelastamaan.

[QUOTE="vieras";22426105]kaverillesi vaan sanoisit: sori tää mun sesse vaan on niin rakas mulle et jouduin jättään sun mukulas liekkeihin.
niin, vieras se on kaverin lapsi kuitenkin...[/QUOTE]

Vittuako sitä selittelemään miksi oma perheenjäsen menee kaverin nico-felixin edelle. Niin se vaan on, oma perhe on ykkönen, ei kaverin perhe.
Jos sulle kaverin perhe on rakkaampi kuin oma, niin koittakaa keksiä joku järjestely sen kaveris kanssa..

[QUOTE="vieras";22426112]Olisin helvetin kiukkunen ja katkera. Mitä sitten? Kun on oman perheenjäsenten hengestä kysymys niin olen kertakaikkisen itsekäs. Toki haluaisin että joku pelastaisi minun lapseni jos voisi valita, toisaalta itse pelastaisin sen oman koirani enkä tuiki tuntematonta lasta.

Vai onko tässä keskustelussa nyt kysymys siitä että sovitaan että jos sää pelastat mun lapseni ni mää pelastan sun lapses... ja sun lasta mää nyt en ainakaan pelasta kun sää pelastaisit sen rottas.. ja vähintäänkin talloisin sen rotan kuoliaaks kun jättäisit lapseni sinne!!11

:D jotkut ottaa niin henkilökohtaisesti kaksplussan kyselyt (missä vielä kysytään ihan utopistisesta tilanteesta. )[/QUOTE]

Kamoon, kuka tässä mitään on henkilökohtaisesti ottanut?

Ja vastaukseesi: "Mitä sitten? Kun on oman perheenjäsenten hengestä kysymys niin olen kertakaikkisen itsekäs. Toki haluaisin että joku pelastaisi minun lapseni jos voisi valita, toisaalta itse pelastaisin sen oman koirani enkä tuiki tuntematonta lasta." Mua ärsyttää ja ihmetyttää ihmisten asenteessa se, että ollaan toki valmiita ottamaan kaikki mahdollinen apu vastaan, sitä VAADITAAN, mutta itse ei olla valmiita tekemään mitään toisten edestä vaan kaikki pyörii oman navan ympärillä. Siis jopa ajatusleikeissä, kun on aikaa miettiä ja funtsia ja perustella itselleen mitä tekisi.

Siis niin typerä kysymys... Vaikka olis maailman ihanin lemmikki ja toinen maailman ärsyttävin ja vittumaisin kakara niin kyllä minä sen lapsen sieltä TIETENKIN pelastaisin!!!!

D.

Mun koira on mulle lasten ja miehen (ja sisko menee myös ohi) jälkeen tärkein maailmassa. Mä todellakin haluaisin pelastaa mun rakkaan koirani, mutta enhän mä millään voisi jättää liekkeihin ihmistä ja pelastaa tuota koiraa, vaikka se mulle niin rakas onkin.

Mä kun kuvittelin tilannetta, tuli ekana mieleen että olisin itse siinä talossa jossa syttyy tulipalo, vaikka kotonani ja lapsellani olisi joku kaveri käymässä (jota en kumminkaan muka tuntisi koska pitää olla vieras lapsi). Oma lapsi kerkeäis pelastua ja mun pitäis valita kumman pelastan, se vieras lapsi vai kissani. Todella pahaa tekis jättää ylirakas kissa sisälle, mutta kyllä mä lapsen silti pelastaisin.

Mä kun kuvittelin tilannetta, tuli ekana mieleen että olisin itse siinä talossa jossa syttyy tulipalo, vaikka kotonani ja lapsellani olisi joku kaveri käymässä (jota en kumminkaan muka tuntisi koska pitää olla vieras lapsi). Oma lapsi kerkeäis pelastua ja mun pitäis valita kumman pelastan, se vieras lapsi vai kissani. Todella pahaa tekis jättää ylirakas kissa sisälle, mutta kyllä mä lapsen silti pelastaisin.
Jos palava talo olisi mun kotini, niin tietenkin mä huolehtisin täältä ulos kaikki vastuullani olevat ja poistuisin itse viimeisenä.

Julmaa ehkä joidenkin mielestä, mutta ihmishenki menee aina edelle ( olkoon sitten tuttu tai vieras ), vaikka oma lemmikki olisi joku "miljoonan" arvoinen muotovalio...

No jos olisin kiipeämästä ikkunasta ulos ja reppuun mahtuu joko ihan pieni lapsi tai lemmikkini ja ne molemmat istuisivat ikkunan alla, niin sen lapsen laitan reppuun ja kiipeän alas.

Musta on kyllä ihan sairasta laittaa eläin ihmisen edelle kun on hengestä kyse. Tai ainakin tuntuu tosi kylmältä ihmiseltä jos näin pystyy tekemään. Jos ei ole omia lapsia, niin ehkä sitten voi olla jäänyt jotekin kylmäksi ihmisten suhteen. Mutta en kyllä ymmärrä.

Samaa mieltä. Itselläni ei ole lapsia (vasta kohdussa kasvamassa) mutta silti olen sitä mieltä että ihminen tulee pelastaa ekana. Oli kyse sitten vauvasta tai vaarista. Olen myös eläinrakas ja kissani on minulle mielettömän tärkeä. Silti osaan vetää rajan ihmisen ja eläimen välille.

Kamoon, kuka tässä mitään on henkilökohtaisesti ottanut?

Ja vastaukseesi: "Mitä sitten? Kun on oman perheenjäsenten hengestä kysymys niin olen kertakaikkisen itsekäs. Toki haluaisin että joku pelastaisi minun lapseni jos voisi valita, toisaalta itse pelastaisin sen oman koirani enkä tuiki tuntematonta lasta." Mua ärsyttää ja ihmetyttää ihmisten asenteessa se, että ollaan toki valmiita ottamaan kaikki mahdollinen apu vastaan, sitä VAADITAAN, mutta itse ei olla valmiita tekemään mitään toisten edestä vaan kaikki pyörii oman navan ympärillä. Siis jopa ajatusleikeissä, kun on aikaa miettiä ja funtsia ja perustella itselleen mitä tekisi.

No kyllä nähtävästi aika moni.

En ole sanonut että KAIKKI pyörii oman navan ympärillä, mutta TÄSSÄ asiassa kyllä pyörii ihan oman navan ympärillä. Inhimillistä sekin katsos.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22426284:
Jos palava talo olisi mun kotini, niin tietenkin mä huolehtisin täältä ulos kaikki vastuullani olevat ja poistuisin itse viimeisenä.

Niin mutta kun tässä oli katsos oletuksena se että voisit pelastaa itsesi lisäksi joko lemmikkisi tai vieraan lapsen. Ei niin että kummatkin. Se on joko tai.

[QUOTE="vieras";22426105]kaverillesi vaan sanoisit: sori tää mun sesse vaan on niin rakas mulle et jouduin jättään sun mukulas liekkeihin.
niin, vieras se on kaverin lapsi kuitenkin...[/QUOTE]

Kysyisin että missä hitossa se kaveri oli, eikai muitten muksut ole mun holhouksen alaisena??! Olen vastuussa vain koirastani, jokainen huolehtikoon omistaan kun ne on hankkinutkin (oli ne sitten pusertanu tähän maailmaan tai ostanut lemmikkikaupasta)

Niin mutta kun tässä oli katsos oletuksena se että voisit pelastaa itsesi lisäksi joko lemmikkisi tai vieraan lapsen. Ei niin että kummatkin. Se on joko tai.
Joo, mutta mulle on aika selkeä ero siinä, olenko poistumassa palavasta rakennuksesta vai menossa sinne sisään. Ja kenen vuoksi olisi valmis niin tekemään. Jos palava talo on mun kotini, niin se on ihan sama, vaikka täällä olisi vieraan lapsen sijasta pääministerin anoppi ja sen kirahvi....mun tehtäväni olisi huolehtia siitä, että oikeat pelastusreitit löytyy.... noi ikkunat kun ei ole turvalasien takia ihan niin vaan rikottavissa.

[QUOTE="mantelisuklaa";22426343]Julmaa ehkä joidenkin mielestä, mutta ihmishenki menee aina edelle ( olkoon sitten tuttu tai vieras ), vaikka oma lemmikki olisi joku "miljoonan" arvoinen muotovalio...[/QUOTE]

Sulla ei taida olla lemmikkiä?

Ei kyse ole siitä, mikä on eläimen rahallinen arvo tai sijoitus liittyen jonkinlaiseen kilpailu-/näyttely- tms. toimintaan.

Mä epäilen, että ne jotka pelastaisivat lemmikin, pelastaisivat sen silti vaikka se olisi maatiaiskissa.
Ja siitä huolimatta, vaikka se ns. puntarin toisessa päässä oleva lapsi olisi potentiaalinen tuleva Miss Universum, Jorma Ollila tai Einstein.

[QUOTE="vieras";22426381]No kyllä nähtävästi aika moni.

En ole sanonut että KAIKKI pyörii oman navan ympärillä, mutta TÄSSÄ asiassa kyllä pyörii ihan oman navan ympärillä. Inhimillistä sekin katsos.[/QUOTE]

No on inhimillistä, mutta musta on väärin odottaa saavansa itse parempaa kohtelua kuin mitä on valmis muille tarjoamaan. Varmaan kaikki kuitenkin toivoisivat, että joku pelastaisi heidän lapsensa. Siinäpä se pointti..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22426440:
Joo, mutta mulle on aika selkeä ero siinä, olenko poistumassa palavasta rakennuksesta vai menossa sinne sisään. Ja kenen vuoksi olisi valmis niin tekemään. Jos palava talo on mun kotini, niin se on ihan sama, vaikka täällä olisi vieraan lapsen sijasta pääministerin anoppi ja sen kirahvi....mun tehtäväni olisi huolehtia siitä, että oikeat pelastusreitit löytyy.... noi ikkunat kun ei ole turvalasien takia ihan niin vaan rikottavissa.

Edelleenkään ei ole kysymys siitä. Tässä on siis vaihtoehtona että jos sulla on mahdollisuus pelastaa VAIN vieras lapsi tai oma lemmikkisi. En tajua miksi sun on niin vaikeaa ymmärtää kysymys.

Tottakai mäkin oikeassa tilanteessa toimisin niin, että koittaisin sammuttaa palon, pelastaa pelastettavissa olevat ja soittaisin palokunnan. Olen saanut koulutusta miten toimia palotilanteessa ja hallitsen alkusammutuksen. Mutta kun tässä EI OLE kysymys siitä.

Yhteistyössä