[QUOTE="mä";22411896]Mikä sinua siinä kalvaa, että minä todella uskon Jumalaan ja Pyhään Henkeen? Eihän se sinun maailmaasi heilauta mihinkään. Sinulla on oma elämä.[/QUOTE]
Lainaanpa itse itseäni toisesta ketjusta. Se usko kun nimenomaan heiluttaa maailmaa niin helvetisti ja on todella vahingollista ihmiskunnalle.
Edelleenkin olen sitä mieltä että ateisti ja uskovainen ovat saman kolikon kaksi eri puolta. Uskovainen luulee tietävänsä, että jumala on. Ateisti luulee tietävänsä, että jumalaa ei ole. Kumpikaan ei tiedä, se joka väittää tietävänsä että jumalaa ei ole on yhtä kujalla kuin se joka väittää tietävänsä että jumala on.
Mitä evoluutioteoriaan tulee, tieteellinen teoria on juuri sitä: Teoria. Se on saatujen todisteiden perusteella paras malli siitä, miten maailma toimii. Jos ilmenee että teoria oli väärässä uusien todisteiden valossa, sitä muutetaan. Usko on todisteiden puuttuessa teorian korvaamista ajattelemattomuudella josta pidetään kiinni kynsin hampain.
Se, että tietämättömyyden kokiessaan korvaa sen uskomalla johonkin on vahingollista. Se ei ole älyllistä toimintaa, se tekee hyveen älyllisen ajattelun puutteesta ja sen pelkäämisestä. Usko ei ole mitään mistä tulisi olla ylpeä. Tietämättömyyden myöntämisen sijaan he tukeutuvat perusteettomaan uskoon. Älyllinen ajattelu on se, minkä takia ihmiskunta on kehittynyt. Älyllisen ajattelun puute on se, mikä jarruttaa kehitystä.
Uskonnot, myös luterilaisuus, tarjoavat perusteettomia vastauksia kysymyksiin joiden vastauksia ei voi tietää. Se on vaarallista, koska ihmiset joilla ei ole kaikkia vastauksia päätyvät kuvittelemaan että heillä on. Kun joku on valmis hyväksymään jumalolennon käskyt, se että käskyjä ei koskaan saada johtaa siihen että se aukko täyttyy ihmisten, uskonnollisten päämiesten omilla pyrkimyksillä.
(edit: Kuten juuri uskis on näyttänyt toteen, siteeratessaan innoissaan paavien leikkelemää raamattua jumalan sanana.)
Isojen kysymysten pohdiskeluun oikea asenne ei ole ylimielinen varmuus, joka on uskontojen tunnusmerkki. Oikea asenne on epävarmuus, koska me olemme epävarmoja. Ihmiskunnan historia on täynnä asioita, jotka käsitettiin aivan päin helvettiä, jos ilmaus sallitaan. Kukaan ei varmaan ole eri mieltä siitä.
Te jotka pidätte itseänne vain tapakristittyinä tai keskivertouskovaisina, teidän on aika katsoa peiliin ja tajuta että se usko jolla tuette itseänne tapahtuu hirvittävällä hinnalla.