Kostaako Jumala minulle: heti sen jälkeen, kun erosin kirkosta, meillä todettiin homevaurio

• Viestiketjun aloittaja pakana
  • Ensimmäinen viesti
uskis
Ovat.

Usko on nöyryyden vastakohta. Sen myöntäminen, että ei tiedä, se on nöyrää. Se, että uskoo vakaasti johonkin ilman todisteita, on pelkästään ylimielistä.

Ja kyllä, tiedemiehet jotka jättävät tutkimuksen kesken ovat laiskempia kuin ne jotka eivät jätä.
Millä perusteella, (ilmeisesti nyt sitten viittaat uskoviin?) uskovat sun mielestä jättävät tutkimuksen kesken? Ja millä perusteella ei-uskovat eivät? Onko sulla jotain tutkimustietoa tästä asiasta? Vai mihin väitteesi perustuvat?

"mä"
Taas paavin saksimasta raamatusta otteita. Hyvä hyvä, menneet paavit olisivat iloisia nähdessään miten julistat heidän sanomaansa.

Anyway. Mitä mieltä olet tv-shop -tuotteesta, jonka mainoksessa sanotaan "vain tämän tuotteen ostajat ymmärtävät tämän tuotteen erinomaisuuden, muut pitävät tätä hulluna"? Ostat samantien ja katsot säälien niitä jotka eivät ole sitä ostaneet? :D Miten kukaan voi nykyaikana olla huomaamatta noita äärimmäisen yksinkertaisia markkinointikikkoja mitä raamattu vilisee?
Miksi sä sit jauhat tässä ketjussa?

uskis
Taas paavin saksimasta raamatusta otteita. Hyvä hyvä, menneet paavit olisivat iloisia nähdessään miten julistat heidän sanomaansa.

Anyway. Mitä mieltä olet tv-shop -tuotteesta, jonka mainoksessa sanotaan "vain tämän tuotteen ostajat ymmärtävät tämän tuotteen erinomaisuuden, muut pitävät tätä hulluna"? Ostat samantien ja katsot säälien niitä jotka eivät ole sitä ostaneet? :D Miten kukaan voi nykyaikana olla huomaamatta noita äärimmäisen yksinkertaisia markkinointikikkoja mitä raamattu vilisee?
No ainakin myönnät tuossa asiassa, että Raamattu oli jo 2000 v sitten aikaansa edellä ;)

uskis
[QUOTE="mä";22411847]Miksi sä jankkaat ja jankutat. Riittää, että rakastat.[/QUOTE]

Mä nyt vaan satun olemaan jankutuspäällä :D. Saa kai uskiksetkit jankuttaa ;). Sen lisäksi, että rakastavat :heart:

"mä"
Raamattu oli 2000 vuotta sitten aikaansa edellä markkinoinnissa, vaan ei ole enää. Sehän tässä ihmetyttääkin että miten joku nykyaikana elävä ihminen ei voi huomata noin läpinäkyviä myyntikikkoja.
Raamattu on kirjastoissa eikä sen lukeminen maksa mitään. Raamatun kaksi viimeistä käännöstä ovat netissä Raamattu: uusi (1992) & vanha (1933,38) suomennos

Sinun ei tarvitse ostaa eikä omaksua mitään, mitä joku ihminen tuputtaa.

Millä perusteella, (ilmeisesti nyt sitten viittaat uskoviin?) uskovat sun mielestä jättävät tutkimuksen kesken? Ja millä perusteella ei-uskovat eivät? Onko sulla jotain tutkimustietoa tästä asiasta? Vai mihin väitteesi perustuvat?
Jos toteaa vailla todisteita, että tämä tietty asia johtuu jumalasta, on jättänyt tutkimuksen kesken ja valinnut älyn korvaamisen uskolla. Jos todisteiden puuttuessa jatkaa todisteiden etsintää, ei ole jättänyt tutkimusta kesken. Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole.

JONSERED Karhunkantaja
Tuo ei ole kolmas vaihtoehto, koska tuo ei tee muuta kuin siirtää samaa johtopäätöstä ketjussa pidemmälle. Jossakin vaiheessa miksi-ketjua normaali ihminen toteaa "okei, tätä ei enää voida havaita pidemmälle näillä välineillä". Ja uskovainen toteaa "okei, tämä siis johtuu jumalasta". Kuten juuri alkuräjähdysteorian kohdalla on käynyt. Koska sitä on hankala tutkia, moni päätyy vain uskomaan että jumalathan sen maailman loi.

Usko on pienimmän vaivan tie, älyllisestä toiminnasta luopumista oman mukavuuden vuoksi.

Ja sama vastaus pätee uskiksen viestiin.
Olen tässä pohtinut, että minkä lahkon kaltoinkohtelemaksi olet elämässäsi tullut, että olet noin aggressiiviseksi ja katkeraksi kasvanut...

Ja jos ei voida esimerkkitapauksessa havannoida pitemmälle käytettävissä olevilla välineillä, ei se tarkoita, että tutkijan mieli antaisi periksi tai että uskovainen jättäisi jutun sikseen ja vetoaisi Jumalaan.

Nähdäkseni usko ei todellakaan ole pienimmän vaivan tie, se vaati julmetusti älyllistä todistelua itselleen, että kykenee uskomaan.

"mä"
Jos toteaa vailla todisteita, että tämä tietty asia johtuu jumalasta, on jättänyt tutkimuksen kesken ja valinnut älyn korvaamisen uskolla. Jos todisteiden puuttuessa jatkaa todisteiden etsintää, ei ole jättänyt tutkimusta kesken. Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole.
Mikä sinua siinä kalvaa, että minä todella uskon Jumalaan ja Pyhään Henkeen? Eihän se sinun maailmaasi heilauta mihinkään. Sinulla on oma elämä.

uskis
[QUOTE="mä";22411873]Ei ole. Uskon vuoksi luovun omista eduistani. Uskon vuoksi elän kuolemna porteilla, jos on pakko ja minun on ollut pakko. Rakastan kaikkea vaivaa, mitä saan tehdä toisten ihmisten hyväksi.[/QUOTE]

Totta puhut :heart:. "Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi."

uskis
Tuo ei ole kolmas vaihtoehto, koska tuo ei tee muuta kuin siirtää samaa johtopäätöstä ketjussa pidemmälle. Jossakin vaiheessa miksi-ketjua normaali ihminen toteaa "okei, tätä ei enää voida havaita pidemmälle näillä välineillä". Ja uskovainen toteaa "okei, tämä siis johtuu jumalasta". Kuten juuri alkuräjähdysteorian kohdalla on käynyt. Koska sitä on hankala tutkia, moni päätyy vain uskomaan että jumalathan sen maailman loi.

Usko on pienimmän vaivan tie, älyllisestä toiminnasta luopumista oman mukavuuden vuoksi.

Ja sama vastaus pätee uskiksen viestiin.
Tiedätkö, että monissa maissa kristityt todella joutuvat henkensä kaupalla kantamaan kristityn nimeä? Väittäisin, että se ei todellakaan ole helpoin tie.

[QUOTE="mä";22411896]Mikä sinua siinä kalvaa, että minä todella uskon Jumalaan ja Pyhään Henkeen? Eihän se sinun maailmaasi heilauta mihinkään. Sinulla on oma elämä.[/QUOTE]
Lainaanpa itse itseäni toisesta ketjusta. Se usko kun nimenomaan heiluttaa maailmaa niin helvetisti ja on todella vahingollista ihmiskunnalle.

Edelleenkin olen sitä mieltä että ateisti ja uskovainen ovat saman kolikon kaksi eri puolta. Uskovainen luulee tietävänsä, että jumala on. Ateisti luulee tietävänsä, että jumalaa ei ole. Kumpikaan ei tiedä, se joka väittää tietävänsä että jumalaa ei ole on yhtä kujalla kuin se joka väittää tietävänsä että jumala on.

Mitä evoluutioteoriaan tulee, tieteellinen teoria on juuri sitä: Teoria. Se on saatujen todisteiden perusteella paras malli siitä, miten maailma toimii. Jos ilmenee että teoria oli väärässä uusien todisteiden valossa, sitä muutetaan. Usko on todisteiden puuttuessa teorian korvaamista ajattelemattomuudella josta pidetään kiinni kynsin hampain.

Se, että tietämättömyyden kokiessaan korvaa sen uskomalla johonkin on vahingollista. Se ei ole älyllistä toimintaa, se tekee hyveen älyllisen ajattelun puutteesta ja sen pelkäämisestä. Usko ei ole mitään mistä tulisi olla ylpeä. Tietämättömyyden myöntämisen sijaan he tukeutuvat perusteettomaan uskoon. Älyllinen ajattelu on se, minkä takia ihmiskunta on kehittynyt. Älyllisen ajattelun puute on se, mikä jarruttaa kehitystä.

Uskonnot, myös luterilaisuus, tarjoavat perusteettomia vastauksia kysymyksiin joiden vastauksia ei voi tietää. Se on vaarallista, koska ihmiset joilla ei ole kaikkia vastauksia päätyvät kuvittelemaan että heillä on. Kun joku on valmis hyväksymään jumalolennon käskyt, se että käskyjä ei koskaan saada johtaa siihen että se aukko täyttyy ihmisten, uskonnollisten päämiesten omilla pyrkimyksillä.

(edit: Kuten juuri uskis on näyttänyt toteen, siteeratessaan innoissaan paavien leikkelemää raamattua jumalan sanana.)

Isojen kysymysten pohdiskeluun oikea asenne ei ole ylimielinen varmuus, joka on uskontojen tunnusmerkki. Oikea asenne on epävarmuus, koska me olemme epävarmoja. Ihmiskunnan historia on täynnä asioita, jotka käsitettiin aivan päin helvettiä, jos ilmaus sallitaan. Kukaan ei varmaan ole eri mieltä siitä.

Te jotka pidätte itseänne vain tapakristittyinä tai keskivertouskovaisina, teidän on aika katsoa peiliin ja tajuta että se usko jolla tuette itseänne tapahtuu hirvittävällä hinnalla.

Viimeksi muokattu:
uskis
[QUOTE="mä";22411905]Ei saa. Jos Kristus tulisi kotiisi, et jankuttaisi hänelle.[/QUOTE]

Totta puhut. Anteeksi :shame: . Jokaisessa ihmisessä meidän tulisi nähdä Kristus, ja "tee toiselle niinkuin tahtoisit itsellesi tehtävän". Olet aivan oikeassa.

Yhteistyössä