Kostaako Jumala minulle: heti sen jälkeen, kun erosin kirkosta, meillä todettiin homevaurio

• Viestiketjun aloittaja pakana
  • Ensimmäinen viesti
uskis
Tuota noin. Riippuu teoriasta. Minähän lainasin viestiäsi, jossa yleisellä tasolla valittelit että tiedemaailmassa on vallitsevia teorioita. Konkretiaa ensin itseltäsi, kiitos. Tuleeko mieleen joku teoria joka on vedetty hatusta? Kukaties kuuluisa "puhuva käärme puutarhassa" -teoria? Ei, se oli jotkut muut.

Ja ei, se ei ole sinun vikasi että minä en ymmärrä. Mutta se on minunlaisteni ihmisten vika, että sinä et ymmärrä. Liian kauan on pidetty kuono ummessa ja uskonnonvapauden nimissä annettu ihmisten pitää kiinni omituisista taikauskoistaan. Valistuksen ja opetuksen sijaan. Viimeisen 10 vuoden sisään tuuli on viimeinkin ruvennut kääntymään, päivä päivältä.

Sitä paitsi uskoa ei ole muunlaista kuin sokeaa, koska usko ei pohjaudu tietoon vaan tiedon puutteeseen. Ihan määritelmällisesti.
Tähän vielä ihan lyhyt kommentti, että tuokin tie on käyty ja nähty. Olen ajattellut sun laillas suurimman osan elämääni, joten siihen on turha vedota, etten ymmärtäisi sua. Mutta olen löytänyt parempaa, enemmän, tiedonhalua tyydyttävän ja sitä lisäävän jutun. Niin se vain on :heart:

Noup. Kreationisminä tulevia tutkimuksia on pilvin pimein, kun vain viitsisit tutkia ja lukea. "Ihmiset ajatelleet parhaan kykynsä mukaan". No se ei ole kyllä mitään meriittiä :D. Ihmisen ymmärrys on hyvin rajallinen. Mutta ok, pitäisköhän mun mennä tänä yötä ihmisten aikoihin petiin. Ja kuinka vain. raamattua en ymmärtänyt ennen uskoon tuloa, nyt siinä on elämä. Ja en seuraa mitään uskonnollisa johtajia vaan yksin Jeesusta. Mutta tuonhan taisin jo todetakin :). Äitillä taitaa olla enemmän sun kans kärsivällisyyttä jutskata. Sellaisia ne äiteet on :heart:
Ilmeisesti niissä kreationistisissa tutkimuksissa ei kuitenkaan ole hurraamista, koska vallitseva teoria jota käytetään luontodokumentteja myöten on evoluutioteoria. Paska juttu, voi voi. Sitä paitsi, ihmisten ajattelu parhaan kykynsä mukaan on meriitti. Ihmiset jotka vapaaehtoisesti hylkäävät ajattelun ja korvaavat sen uskolla, se on se huono ja täysin vastenmielinen asia.

Ja sinä seuraat uskonnollisten johtajien sanomaa sillä sekunnilla kun uskot sanankin siitä mitä raamatussa sanotaan. Se kun on nimenomaan leikelty antamaan tiettyä sanomaa. Siitä ei pääse mihinkään. Varmaan ikävä juttu jos olet kuvitellut että jeesuksen tekemiset on raamatussa jotenkin puolueettomina. Sieltähän jätettiin tahallaan mm. ainakin yksi evankeliumi kokonaan pois :D

uskis
Ilmeisesti niissä kreationistisissa tutkimuksissa ei kuitenkaan ole hurraamista, koska vallitseva teoria jota käytetään luontodokumentteja myöten on evoluutioteoria. Paska juttu, voi voi. Sitä paitsi, ihmisten ajattelu parhaan kykynsä mukaan on meriitti. Ihmiset jotka vapaaehtoisesti hylkäävät ajattelun ja korvaavat sen uskolla, se on se huono ja täysin vastenmielinen asia.

Ja sinä seuraat uskonnollisten johtajien sanomaa sillä sekunnilla kun uskot sanankin siitä mitä raamatussa sanotaan. Se kun on nimenomaan leikelty antamaan tiettyä sanomaa. Siitä ei pääse mihinkään. Varmaan ikävä juttu jos olet kuvitellut että jeesuksen tekemiset on raamatussa jotenkin puolueettomina. Sieltähän jätettiin tahallaan mm. ainakin yksi evankeliumi kokonaan pois :D
Ei taida johtua muusta kuin siitä, että evoluutio ajaa ateistien asiaa ja sellaista maailmankuvaa, jossa Jumalaa ei ole. Koska ihminen on niin ylpeä, että voisi myöntää olevansa viime kädessä vastuussa jollekin korkeammalle, kuin hän itse. Ja oikeesti tieteellisenä ja ennakkoluulottomana, avarakatseisena ihmisenähän luonnolisesti voit tutustua myös kreationistiseen tutkimukseen. Eihän se sulta ole pois? Ja tuo voi voi on ihan niitä ihmisiä kohtaan, jotaka ovat sokeita näkemään mitään muuta mahdollisuutta, kuin evoluutio. Mun jumalasuhteeni ei kärsi ihmisen kapeakatseisuudesta tai mistään muustajaan, mitä tämä maailma tai kukaan ihminen voi tarjota :).

"äiti 44v"
...

Itse asiassa muistan jo pyhäkerhossa ilmoittaneeni etten usko jumalaa olevan :D Varhaiskypsä lapsi, ei toiminut aivopesusieni.
Mutta muut muistavat että olen ekaluokkalaisena ilmoittanut etten usko, kun joku oli lukenut luomiskertomuksen. Itsellä ei ole muistikuvia aiheesta muuta kuin jostain 12v eteenpäin.

Minunkin mummo puhui siitä kuinka Jumala pudottaa kiven päähän jos tekee väärin. Joku tuolla aiemmin kertoi samaa. Ilmeisesti ollut seitkytlulla yleinenkin keino hillitä lapsia? Omilleni olen pitänyt huolen ettei ne tuollaisia kuule.

uskis
[QUOTE="äiti 44v";22398374]Mutta muut muistavat että olen ekaluokkalaisena ilmoittanut etten usko, kun joku oli lukenut luomiskertomuksen. Itsellä ei ole muistikuvia aiheesta muuta kuin jostain 12v eteenpäin.

Minunkin mummo puhui siitä kuinka Jumala pudottaa kiven päähän jos tekee väärin. Joku tuolla aiemmin kertoi samaa. Ilmeisesti ollut seitkytlulla yleinenkin keino hillitä lapsia? Omilleni olen pitänyt huolen ettei ne tuollaisia kuule.[/QUOTE]

Mä olen kans kuullut tuollaista. Ja musta tuntuu, että mun äiti ajattelee edelleen noin, koska välttelee Jumalaa ja Hänestä puhumista :(

Ei taida johtua muusta kuin siitä, että evoluutio ajaa ateistien asiaa ja sellaista maailmankuvaa, jossa Jumalaa ei ole. Koska ihminen on niin ylpeä, että voisi myöntää olevansa viime kädessä vastuussa jollekin korkeammalle, kuin hän itse. Ja oikeesti tieteellisenä ja ennakkoluulottomana, avarakatseisena ihmisenähän luonnolisesti voit tutustua myös kreationistiseen tutkimukseen. Eihän se sulta ole pois? Ja tuo voi voi on ihan niitä ihmisiä kohtaan, jotaka ovat sokeita näkemään mitään muuta mahdollisuutta, kuin evoluutio. Mun jumalasuhteeni ei kärsi ihmisen kapeakatseisuudesta tai mistään muustajaan, mitä tämä maailma tai kukaan ihminen voi tarjota :).
Joo, olenhan minä selaillut niitä älykkään suunnittelun sun muun perusteluja. Haisevat kauas siltä että siinä on pyritty kaunistelemaan samaa mihinkään-perustumatonta oletusta joka tukisi jumaluusoppia.

Ja evoluutioteoria vallitsevana teoriana ei johdu suinkaan siitä, että se ajaisi ateistien asiaa ja maailmassa olisi joku ateistien salaliitto :D Evoluutioteoria vallitsevana teoriana johtuu siitä, että se yksinkertaisesti on isommalle todistepohjalle tukeutuvampi (mikä ei ole vaikeaa, koska siitä että täällä olisi ollut joku jumala luomassa elukoita ei ole mitään todisteita) eikä tarvitse turhia oletuksia itsensä selittämiseen. Occamin partaveitsi. Evoluutioteoria pysyy validina teoriana ilman että tarvitsee lisätä yhtälöön myyttinen ja ristiriitainen hahmo, jota kukaan ei ole ikinä nähnyt.

Silti, sekin on vain teoria. Jos joku päivä löydettäisiin painavampia todisteita luomiskertomuksen puolesta, kyllähän se vallitseva teoria vaihtuisi. Taas palataan siihen kuinka vaikeaa uskovaisten on hahmottaa tieteen ja uskon eroa. Ei tieteessä vallitse mitään salaliittoja, joilla pyritään murentamaan uskonnon asemaa. Miksi vallitsisi? Yliluonnolliseen, aistimattomaan olentoon uskominen vain sattuu olemaan epätieteellistä, joten on melko loogista että uskontoon pohjautuva kreationistinen teoria ei ole se suosituin.

Ja jos jumalasuhteesi on luotu mm. raamattua lukemalla, toivotan edelleen onnea sen johdosta että olet imenyt itseesi paavien agendaa :)

uskis
Joo, olenhan minä selaillut niitä älykkään suunnittelun sun muun perusteluja. Haisevat kauas siltä että siinä on pyritty kaunistelemaan samaa mihinkään-perustumatonta oletusta joka tukisi jumaluusoppia.

Ja evoluutioteoria vallitsevana teoriana ei johdu suinkaan siitä, että se ajaisi ateistien asiaa ja maailmassa olisi joku ateistien salaliitto :D Evoluutioteoria vallitsevana teoriana johtuu siitä, että se yksinkertaisesti on isommalle todistepohjalle tukeutuvampi (mikä ei ole vaikeaa, koska siitä että täällä olisi ollut joku jumala luomassa elukoita ei ole mitään todisteita) eikä tarvitse turhia oletuksia itsensä selittämiseen. Occamin partaveitsi. Evoluutioteoria pysyy validina teoriana ilman että tarvitsee lisätä yhtälöön myyttinen ja ristiriitainen hahmo, jota kukaan ei ole ikinä nähnyt.

Silti, sekin on vain teoria. Jos joku päivä löydettäisiin painavampia todisteita luomiskertomuksen puolesta, kyllähän se vallitseva teoria vaihtuisi. Taas palataan siihen kuinka vaikeaa uskovaisten on hahmottaa tieteen ja uskon eroa. Ei tieteessä vallitse mitään salaliittoja, joilla pyritään murentamaan uskonnon asemaa. Miksi vallitsisi? Yliluonnolliseen, aistimattomaan olentoon uskominen vain sattuu olemaan epätieteellistä, joten on melko loogista että uskontoon pohjautuva kreationistinen teoria ei ole se suosituin.

Ja jos jumalasuhteesi on luotu mm. raamattua lukemalla, toivotan edelleen onnea sen johdosta että olet imenyt itseesi paavien agendaa :)
En ole imenyt paavien legendaa, koska katolisuutta en allekirjoita moniltakaan osin. Mut tästä on oikeastaan enää turha jauhaa. Menee taas jankkaamisen puolelle. Sä pidät oman uskomuksesi ja mä omani. Eihän tää ole se pelastuskysymys, vaan se uskotko, että Jeesus on kuollut sun puolestasi ja kantanut sun kaikki syntisi.

"äiti 44v"
[QUOTE="zxz";22398169]Vastapainoksi tuolle , mita jotkut sanovat sun naamasta, sulla on avoin hymy ja valkoiset hampaat.[/QUOTE]

Ei tuo hahmo oikeastaan ruma ole, on sillä tosiaan iloinen hymy. Kun tarkemmin katsoo. Oikeastaan tuo hahmo on vähän säälittävä. Vähän niinkuin elokuvassa Elefanttimies.

Mistäs tuo kuva takkiin on tarttunut? Kaiketi se ei kuitenkaan ole omakuva piirrätetty jossain katutaiteilijalla?

"äiti 44v"
Niin ja siis toki iloitsen uuden oppimisesta, mutta tyhmien teorioiden ja niiden päähän pänttämisestä en nauti. Jumalan kanssa kaikella on tarkoitus ja merkitys ja esim luonnon tutkiminen siitä perspektiivistä on TODELLA motivoivaa ja mielenkiintoista :).
Kaoottinen maailmanpolitiikka muuttuu kaikella tapaa järjelliseksi ja järjestäytyneeksi, kun tarkastelee sitä Pekka Sartolan näkemyksiä vasten.

uskis
[QUOTE="äiti 44v";22398414]Kaoottinen maailmanpolitiikka muuttuu kaikella tapaa järjelliseksi ja järjestäytyneeksi, kun tarkastelee sitä Pekka Sartolan näkemyksiä vasten.[/QUOTE]

Juu. Nyt mä painut tuonne unten maille. Siunausta sulle ja kaikille :heart:

"äiti 44v"
...

Alan muuten käsittää. Valitsit uskon, koska sinulla oli ongelmia käsitellä maailmaa tiedon ja tieteellisten teorioiden kautta. Jälleen palaamme siihen että usko vaatii heikkoutta :)
Voihan sinulla silti olla putkinäkö (ja aivot), sellaista ihmistä ei maailman miljoonat vastaamattomiksi jäävät kysymykset häiritse. Hän näkee putkinäöllä just senverran kysymyksiä ja vastauksia että hän ei stressaannu, tunne ahdistusta ja heikkoutta, ja näin pysyy tyytyväisenä siinä en tiedä-tilassaan. Ei koe tarvetta uskoakaan, koska putkesta näkyy riittävän vähän. Ei herää kysymyksiä ylenmäärin.

Minulla ainakin on sellainen kaaos tämä päänsisus, ollut aina. Siellä risteileen aina enemmän kysymyksiä kuin vastauksia ja jos tulee vastauksia niin niistä kuoriutuu aina vain lisää kysymyksiä. Joku ADHD vissiin? :D

Tytär on ihan samanlainen. Näännyn siihen puhe- ja kysymystulvaan :)

"mä"
[QUOTE="äiti 44v";22398412]Ei tuo hahmo oikeastaan ruma ole, on sillä tosiaan iloinen hymy. Kun tarkemmin katsoo. Oikeastaan tuo hahmo on vähän säälittävä. Vähän niinkuin elokuvassa Elefanttimies.

Mistäs tuo kuva takkiin on tarttunut? Kaiketi se ei kuitenkaan ole omakuva piirrätetty jossain katutaiteilijalla?[/QUOTE]

Sulla on niin kaunis sielu, että taivaspaikka on jo silläkin warma.

En ole imenyt paavien legendaa, koska katolisuutta en allekirjoita moniltakaan osin. Mut tästä on oikeastaan enää turha jauhaa. Menee taas jankkaamisen puolelle. Sä pidät oman uskomuksesi ja mä omani. Eihän tää ole se pelastuskysymys, vaan se uskotko, että Jeesus on kuollut sun puolestasi ja kantanut sun kaikki syntisi.
Olet imenyt paavien legendaa, jos olet imenyt jeesus-tarinoita raamatusta. Ei siinä ole mitään jankkaamista, se jos mikä on fakta.

[QUOTE="äiti 44v";22398432]Voihan sinulla silti olla putkinäkö (ja aivot), sellaista ihmistä ei maailman miljoonat vastaamattomiksi jäävät kysymykset häiritse. Hän näkee putkinäöllä just senverran kysymyksiä ja vastauksia että hän ei stressaannu, tunne ahdistusta ja heikkoutta, ja näin pysyy tyytyväisenä siinä en tiedä-tilassaan. Ei koe tarvetta uskoakaan, koska putkesta näkyy riittävän vähän. Ei herää kysymyksiä ylenmäärin.

Minulla ainakin on sellainen kaaos tämä päänsisus, ollut aina. Siellä risteileen aina enemmän kysymyksiä kuin vastauksia ja jos tulee vastauksia niin niistä kuoriutuu aina vain lisää kysymyksiä. Joku ADHD vissiin? :D

Tytär on ihan samanlainen. Näännyn siihen puhe- ja kysymystulvaan :)[/QUOTE]
Totta kai minä tiedän ne kysymykset. Tiedänpä vain senkin, ettei niihin ole vastauksia. Ja uskonnot valheellisesti tarjoavat vastauksia kysymyksiin, joihin vastausten tietäminen on mahdotonta.

"äiti 44v"
Hienosti kierretty. Totuus siis oli se, että tieteelliset teoriat tuntuivat sinusta vaikeilta, ja päädyit uskoon koska se antoi valmiita vastauksia pakottamatta ajattelemaan?
... mutta joku astronautti tuli uskoon kun näki maapallon avaruudesta.

Se sama äijä vaimoineen kiersi myöhemmin maailmaa evankelioimassa, kävivät mm. Neuvostoliitossa. Luin kerran jutun siitä. Jenkkisiis ja sai kuulemma evankelioimishommistaan huolimatta Neukuissa erityiskohtelua kun oli "avaruusmies". Muutoin oli matkan aihe sellainen että ateistisen NL:n ovet olis ehkä pysyneet kiinni. Mutta kun oikein ASTRONAUTTI!

uskis
[QUOTE="äiti 44v";22398432]Voihan sinulla silti olla putkinäkö (ja aivot), sellaista ihmistä ei maailman miljoonat vastaamattomiksi jäävät kysymykset häiritse. Hän näkee putkinäöllä just senverran kysymyksiä ja vastauksia että hän ei stressaannu, tunne ahdistusta ja heikkoutta, ja näin pysyy tyytyväisenä siinä en tiedä-tilassaan. Ei koe tarvetta uskoakaan, koska putkesta näkyy riittävän vähän. Ei herää kysymyksiä ylenmäärin.

Tytär on ihan samanlainen. Näännyn siihen puhe- ja kysymystulvaan :)[/QUOTE]

Mulla samanlainen lapsi :). Ihmetyttää, miten voikin keksiä niin ihmeellisiä ja syvällisiä kysymyksiä. Ei voi kuin ihailla sitä esteettömyyttä ja avarakatseisuutta :). Mitkään teoriat eivät ole vanginneet ajattelua.

[QUOTE="äiti 44v";22398444]... mutta joku astronautti tuli uskoon kun näki maapallon avaruudesta.

Se sama äijä vaimoineen kiersi myöhemmin maailmaa evankelioimassa, kävivät mm. Neuvostoliitossa. Luin kerran jutun siitä. Jenkkisiis ja sai kuulemma evankelioimishommistaan huolimatta Neukuissa erityiskohtelua kun oli "avaruusmies". Muutoin oli matkan aihe sellainen että ateistisen NL:n ovet olis ehkä pysyneet kiinni. Mutta kun oikein ASTRONAUTTI![/QUOTE]
Saisiko kyseisen astronautin nimen?

Mulla samanlainen lapsi :). Ihmetyttää, miten voikin keksiä niin ihmeellisiä ja syvällisiä kysymyksiä. Ei voi kuin ihailla sitä esteettömyyttä ja avarakatseisuutta :). Mitkään teoriat eivät ole vanginneet ajattelua.
Älä nyt vaan sano että sä olet mennyt puhumaan pienelle lapselle jumalasta kun se on yrittänyt ymmärtää maailmaa? Se jos mikä on ajatusten vangitsemista.

uskis
Älä nyt vaan sano että sä olet mennyt puhumaan pienelle lapselle jumalasta kun se on yrittänyt ymmärtää maailmaa? Se jos mikä on ajatusten vangitsemista.
Voi rakas. Nuo kysymykset ei liity millään tavalla Jumalaan :heart:. Vaan ylipäänsä luontoon, niiden ilmiöihin ja aivan ihmeellisiin asioihin. Miten lapsi voikin nähädä asiat niin eri valossa, kun aikuinen. Ja kyllä toki olen puhunut Jumalasta, se jos mikä tuo turvallisuuden tunteen, kun lapsi herää yöllä ja pelkää mörköjä.

Yhteistyössä