D-vitamiinin puutos? Onko jollain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ÄITI"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ÄITI";22384019]Ja onko tutkittu mistä johtuu? Mul on alhainen et olen kunnon d kuurilla nyt. Tiedän että raskauksista ainaki voi johtua ku vauva "Kuluttaa" sitä.[/QUOTE]

En siis oo nyt raskaana mut useampi lapsi on.

[QUOTE="lisko";22384026]Minkälaisia oireita sulla oli?[/QUOTE]

Kävin yksityisellä otattaan muitaki arvoja et vaikee tietää aiheuttiko d puutos mun oireita. Mut kilpirauhanen suuri (ultrattu) sekä hengenahdistusta ja nyt jaloissa tuntemuksia kihelmöintiä ja jäykkyyttä. :/

Suurimmalla osalla suomalaisista on selvää vajausta.

Mullakin oli raskauksien jälkeen jo melko pahakin.

Tk:ssa voi otattaa varasto-D-vitamiinin.

OYS-Laboratorio - D-vitamiini-25-OH, seerumista

Tämä googlella löytynyt sattuu olemaan Oulun yliopistosairaalalabran tekemä tutkimus mutta tehdään näitä kaikissa yosairaalalabroissa.

Eli D-vitamiini-25-OH eli S-D-25. On nimittäin 2 muutakin D-vitamiinitutkimusta verestä ja niissä sekoilevat lääkäritkin mutta ainoastaan TÄMÄ kertoo varastoilanteen!

Eikä ole edes mikään kallis tutkimus eli tätä otattamaan nyt sankoin joukoin!

Mulla on semmone käsitys että tk:ssa ovat aika nihkeitä ottamaan tuota d-vitamiiniarvoa..?
Ainaki jos ei oo mitään vaivaa.
Mitäköhän tuo mahtais yksityisellä maksaa...

Mulla on semmone käsitys että tk:ssa ovat aika nihkeitä ottamaan tuota d-vitamiiniarvoa..?
Ainaki jos ei oo mitään vaivaa.
Mitäköhän tuo mahtais yksityisellä maksaa...

Itseasiassa, moni lääkäri ei edes tiedä että tuollainen verikoe on. Hoitajista nyt puhumattakaan. Juttelin yhden yliopistosairaalassa työskentelevän ravitsemusterapeutin kanssa taannoin tuosta verikokeesta ja hän ei tiennyt asiasta myöskään yhtään mitään, vaikka hänen jos kenen PITÄISI tietää. Varoitteli vain liian isoista D-vitamiiniannoksista, ihan kuin SE nyt olisi mikään ongelma!

Tulosta toi sivu ja mene sen kanssa lääkäriin! Itse kerran kysyin hintaa ja oli jotai 20 euroa tai vähän päälle. Voi nyt tietenkin olla kallistunut mutta ei sen hinta mikään tähtitieteellinen voi olla missään.

Huomioi, että arvon pitäisi olla 80-100 että se olisi hyvä. Nuo viitearvot ovat typerästi tuon OYS:n oman potilasaineiston HAVAITTUJA arvoja, ihan liian alhaisia että niitä tuijottaen olisi tilanne ok jos tuollaisia arvoja mitataan.

[QUOTE="äiti 44v";22384443]Ja jos D-vitamiinia syötte niin katsokaa että se on D3 eikä D2, kuten esim. lasten tipat usein ovat.[/QUOTE]

Joo meilä on aina d3 muut on ihan p:stä!!