Onko tämä mielestänne vakavaa/lasta vahingoittavaa vai olenko turhaan huolissaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .piia.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä jos sä ottaisit asian ihan suoraan puheeksi? Kysyt rohkeasti miksi ette tuu koskaan mukaan, miksi ette ulkoile ettekä käy missään.

Mun mielestä on ihan normaalia että useimpina päivinä viikossa ollaan ulkona. Itselläkin alkaa pää särkeä ja on selvästi ärtynyt ja laiska olo ellei yhtään pääse ulos. Tai edes kavereille, kerhoon tms. En nyt muista kuka sanoi että lapsille on kaikkea kivaa ulkona, ja se on niin totta. Kukkien istuttaminen, haravointi ja muu pihan laitto talvikuntoon. Mennään katsomaan kaivureita raksatyömaan viereen, traktoreita pellolle, asvalttikoneitakin on bongattu. Potkulautaillaan, pyöräillään, pelataan jalkapalloa, puhallellaan saippuakuplia. Ihan tavalliset leikkikenttäjutut, vesilammikoissa läträäminen, meren ja laivojen katseleminen. Pikkujuttuja, jopa tylsiäkin aikuisille mutta ainakin meidän 3-v on haltioissaan.

Mitä jos sä ottaisit asian ihan suoraan puheeksi? Kysyt rohkeasti miksi ette tuu koskaan mukaan, miksi ette ulkoile ettekä käy missään.

Mun mielestä on ihan normaalia että useimpina päivinä viikossa ollaan ulkona. Itselläkin alkaa pää särkeä ja on selvästi ärtynyt ja laiska olo ellei yhtään pääse ulos. Tai edes kavereille, kerhoon tms. En nyt muista kuka sanoi että lapsille on kaikkea kivaa ulkona, ja se on niin totta. Kukkien istuttaminen, haravointi ja muu pihan laitto talvikuntoon. Mennään katsomaan kaivureita raksatyömaan viereen, traktoreita pellolle, asvalttikoneitakin on bongattu. Potkulautaillaan, pyöräillään, pelataan jalkapalloa, puhallellaan saippuakuplia. Ihan tavalliset leikkikenttäjutut, vesilammikoissa läträäminen, meren ja laivojen katseleminen. Pikkujuttuja, jopa tylsiäkin aikuisille mutta ainakin meidän 3-v on haltioissaan.

Niin totta, jokainen sana jonka kirjoitit.
Täytyy tosiaan alkaa rohkaistumaan, pelkään että kaveri suuttuu jos puutun hänen asioihin tuollain...

Pikaisesti vastaan; kyse ei siis ollut täsmälleen PÄIVITTÄISESTÄ ulkoilusta, vaan siitä kun sinne ulos ei pääse KOSKAAN/TODELLAKIN LIIAN HARVOIN. Eikä liioin muuallekaan (kauppa,kaverit). Kerhossa käy toinen mutta sekin kerran viikkoon, toisinaan ei sinnekään. Siis päivät sisällä. Kerran sain heidät meidän mukaan pyöräilemään ja se oli niin ihmeellinen asia että tää kaverini kuvasi koko ajan kamerallaan lapsensa pyöräilyä, sama homma kun kerran sain heidän ulos mukaan, kameran kanssa heilumista kun on niin ainutlaatuinen hetki. Ja meille ihan normaalia kuitenkin.. Ja hänen lapset on ihan onnesta soikeana jos pääsevät pihalle, taistelun kautta sisälle raahata sitten. Anteeksi alkoi jo sapettamaan kun ajattelee.

Pidetään mekin sisäpäiviä jos on pakko (jos lapsi sairas/huono ilma) mutta me keksitään sisällä mukavaa tekemistä, kuten askartelua, piirtämistä, jumppaa jne... Tai ulkoilun sijasta mennään kylään jossa saa leikkiä. Mutta kyllä lapsista huomaa ainakin meillä jos ei ole päässyt ulos tai mitään toimintaa ei ole ollut (näin jos olen itse sairaana ollut).
Että sillälailla.

Vai että kamera sen paljastaa. Reps...
Mulla on aina kamera mukana, lähes kaikkialla. Varmaan joku kyylä miettii että nyt on tapahtumassa jotain ihmeellistä kun tolla on kamera... ei helvetti miten aatamin aikaista ajattelua voi ollakaan. :D

Vai että kamera sen paljastaa. Reps...
Mulla on aina kamera mukana, lähes kaikkialla. Varmaan joku kyylä miettii että nyt on tapahtumassa jotain ihmeellistä kun tolla on kamera... ei helvetti miten aatamin aikaista ajattelua voi ollakaan. :D

Noh, en mä kyllä joka pyöräilyä ja ulkoilua kuvaa, vaikka se kamera onkin mukana monesti.
Se joka ei ymmärrä mun pointtia voi olla ymmärtämättä.

Noh, en mä kyllä joka pyöräilyä ja ulkoilua kuvaa, vaikka se kamera onkin mukana monesti.
Se joka ei ymmärrä mun pointtia voi olla ymmärtämättä.

No minkäs mä sille voin ettet joka pyöräilyä ja ulkoilua kuvaa. Mun pointti meni sulta myös ohi, eli mietin että onkohan muakin kyylätty tolla samalla tyylillä, ja ajateltu että kamera on vain specialtilanteita varten, kuten oli aikoinaan filmien kanssa, kuvattiin vain juhlissa ja juhannuksena.

Jos et edelleenkään ymmärrä, ei voi mitään. ;) Öitä.

Mun mielestä aika outoja vastauksia osa, sori vaan!
Meillä ei ulkoilla joka päivä, jos kamala keli, mutta sitten lapsilla tuleekin jo tylsää.
Ja eikö luulisi että kaikki jo tietävät, että pari tuntia liikuntaa per päivä pitää lapset kunnossa ja ehkäisee ylipainoa ja sitä kautta monia eri ongelmia ja sairauksia.

Mä en tajua, miten lapsilla saa ajan kulumaan ellei kolmeen viikkoon käy ulkona tai yleensä missään???

[QUOTE="mä";22377742]Juurihan siteerasit viestiä, jossa ihminen selkeästi huomasi, että sinun velvollisuutesi on informoida lastensuojeluvirastoa. Se todellakin on sinun velvollisuutesi.[/QUOTE]

Onko tosiaan ls-asia?? Tuntuisi aika hurjalta ilmoittaa tämmöisestä lastensuojeluun kun ei ole mitään tyyliin pahoinpitelyä..

no ei todellakaan ole mikään ls-asia... Tiedän montakin perhettä joissa sama tilanne eikä heistä kukaan huutele keskustelupalstoilla että kiusaavat lapsiaan pitämällä ne sisällä, kun muuten on perusasiat kunnossa.

Vai soitatteko eläinsuojeluun jokaisesta sisäkissastakin, kun kissan kuuluu saada olla ulkona vapaana?!

no ei todellakaan ole mikään ls-asia... Tiedän montakin perhettä joissa sama tilanne eikä heistä kukaan huutele keskustelupalstoilla että kiusaavat lapsiaan pitämällä ne sisällä, kun muuten on perusasiat kunnossa.

Vai soitatteko eläinsuojeluun jokaisesta sisäkissastakin, kun kissan kuuluu saada olla ulkona vapaana?!

Ei ehkä parhain vertaus lapsi/kissa.

Mutta minusta tuntuu ettei lastensuojeluun sentään...

Ahaa, pitävätkö nämä monet tuntemasi perheet lapsia sisätiloissa pahimmillaan 3vk putkeen, ei käytä heitä ulkona, ei kylässä, kavereilla, kaupassa, missään? Nytkin tiedän heidän olleen sisällä 1,5vk putkeen (lasten siis, äiti huolehtii kyllä omasta hyvinvoinnistaan lenkkeilemällä jne).
Eikö se ole mielestäsi lasten kiusaamista, eikö??

Ahaa, pitävätkö nämä monet tuntemasi perheet lapsia sisätiloissa pahimmillaan 3vk putkeen, ei käytä heitä ulkona, ei kylässä, kavereilla, kaupassa, missään? Nytkin tiedän heidän olleen sisällä 1,5vk putkeen (lasten siis, äiti huolehtii kyllä omasta hyvinvoinnistaan lenkkeilemällä jne).
Eikö se ole mielestäsi lasten kiusaamista, eikö??

ilmeisesti ei.

Mun mielestä aika outoja vastauksia osa, sori vaan!
Meillä ei ulkoilla joka päivä, jos kamala keli, mutta sitten lapsilla tuleekin jo tylsää.
Ja eikö luulisi että kaikki jo tietävät, että pari tuntia liikuntaa per päivä pitää lapset kunnossa ja ehkäisee ylipainoa ja sitä kautta monia eri ongelmia ja sairauksia.

Mä en tajua, miten lapsilla saa ajan kulumaan ellei kolmeen viikkoon käy ulkona tai yleensä missään???

aapeehan kertoi, että tietää yhden kolmen viikon jakson, jolloin eivät ole ulkoilleet :) Ja aapee ei tiedä kuitenkaan kaikkea perheen elämästä, joten haluaa vaan omaa sädekehäänsä kiillottaa!

ilmeisesti ei.

Niin, siis kovin hyvää vanhemmuutta ja lapsista huolehtimistahan tuo ei ole. Mutta tässä porukka nyt kritisoi tuota ls-ilmoituksen tekemistä. Vaikka lapset eivät ulkoile niin kyllähän nämä vanhemmat heistä huolen pitävät, eikä heidän hyvinvointinsa ole uhattuna, henkisesti tai fyysisesti.

Tosin kukaan ei kiistä sitä että lapsilta jää paljon kokematta ja heidän elämänsä ei ole kovin monipuolista. Ja siitä johtuvia ongelmia vanhemmat todennäköisesti joutuvat myöhemmin lasten kasvaessa ratkomaan.

Joten kaverina voit koittaa muuttaa asiaa, tietyissä rajoissa. Eri asia sitten attä haluavatko asioiden muuttuvan. Mutta ls-asia tämä ei ole, koska lapsista pidetään kuitenkin hyvää huolta.

Ei ole mielestäni ls-ilmoituksen paikka, niin kuin monet ovat jo todenneet. Itsekin aiemmin.

Puhut ystävästäsi. Mikset ota asiaa suoraan puheeksi ja kerro, että olet huolissasi? Tarjoudu viemään lapsia ulos itse.

Tunnetko oikeasti perheen tavat niin hyvin, että tiedät aina milloin he ovat missäkin?

[QUOTE="vieras";22378860]Heh, tässä aloituksessasi ei ollut kyllä mitään viisasta :) Kuinka voit sanoa häntä YSTÄVÄKSESI? Sitä sinä et hänelle ole![/QUOTE]

Kyllä mä koen olevani hänelle juurikin YSTÄVÄ joka haluaa auttaa.

Näkee että monikaan ei välitä ja ei paljoa sydäntä ole. En mä tätä aloitusta olisi tehnyt jos ei tosissaan huoleta, kyllä tiedän ja olen nähnyt lasten käyttäytymisen jonka takia olen huolestunut.

Mutta, antaa olla!

Ei ole mielestäni ls-ilmoituksen paikka, niin kuin monet ovat jo todenneet. Itsekin aiemmin.

Puhut ystävästäsi. Mikset ota asiaa suoraan puheeksi ja kerro, että olet huolissasi? Tarjoudu viemään lapsia ulos itse.

Tunnetko oikeasti perheen tavat niin hyvin, että tiedät aina milloin he ovat missäkin?

Kyllä tiedän. Kyllä hän tasan tarkkaan hehkuttaisi ja mainitsisi asiasta jos kävisi jossain lasten kanssa.
Olen tarjoutunut.
Ja ystävä hän on, edelleen. Ei kaikki voi olla hyväksyttävää vaikka hyvä ystävä onkin. Enkä haluaisi loukata. Jos ei olisi ystävä niin en näin ajattelisi.

Harvoin itse tänne mitään kirjoittelen, mutta luen kyllä paljon. Olen pistänyt merkille, että aloitukset jossa esim. äiti kertoo tehneensä väärin, aletaan paapoa. Mutta jos kirjoittaa toisesta ihmisestä, mitä tekee mielestään väärin/ollaan toisesta huolissaan, ja pyytää neuvoja ja mielipiteitä, niin hyökätään ja ollaan sädekehän kiillottajia. :(
No onneksi täällä oli joitain joilla myös sydäntä.

Mutta enää en aloituksia tänne tee.