Onko tämä mielestänne vakavaa/lasta vahingoittavaa vai olenko turhaan huolissaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .piia.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

.piia.

Vieras
Mulla on ystävä jolla on 2 lasta. Lapset joutuvat olemaan pienessä kerrostaloasunnossa (kodissaan) päivästä toiseen SISÄLLÄ. Äiti pitää huolen kyllä että itse pääsee yksin kauppaan, ulos, kaverille, mutta lapset joutuvat olemaan 24/7 sisällä. Pahimmillaan 3 viikkoa putkeen pääsemättä ulos tai siis minnekään kämpästä...
Olen pyytänyt ja pyydän heitä monta kertaa viikossa meidän kanssa puistoon, mutta aina löytyy jos minkälaista syytä miksei voi lähteä. Olemme päivittäin yhteyksissä ja tästä tiedän.
Olenko siis turhaan huolissaan vai onko tämä tosiaan normaalia hommaa? En itseäni halua kehua tms. mutta mun mielestä lapsilla kuuluu ainakin kerran päivässä päästä ulos jos sää sallii ja kun itsellänikään ei pää kestä olla yhtä kokonaistakaan päivää sisällä niin tuskinpa leikki-ikäisellä lapsellakaan!
Vai mitä mieltä olette?

Ota yhteyttä neuvolaan tai kysy neuvoa lastensuojelusta, jos ei muu auta. Kyllähän tuollaiset olot ovat vankilaan verrattavat. Jos ei nyt ihan joka päivä ulkoilla ei maailma kaadu, mutta tuollainen lasten eristäminen on vahingollista heidän kehitykselleen.

Siis onko hän sanonut että lapset ovat olleet sen 3 viikkoa putkeen sisällä? Ilmeisesti lapsilla on isä tai joku muu hoitaja joka sitten mahdollsitaa tuon äidin ulkonaliikkumisen. ja tämä hoitajakaan ei koskaan vie nlapsia ulos?

No olen mä yrittänyt kovasti saada heitä mukaan ja vihjaillut, mutta ei näistä ole helppoa suoraan sanoa kun ystävästä kyse :/ vai kuka viitsisi suoraan paukutella ystävälle??
On hällä mies joka ei myöskään huolehdi lasten ulkoilusta.. Ja tietty katsoo lasten perässä sisällä kun äiti menee. Täytyy jatkaa yrittämistä, jospa joskus tärppäis...

Mulla on täällä kotona 6kk vauva, eikä me käydä läheskään päivittäin pihalla. Joskus tajuan, et hups, tää lapsihan ei oo melkein viikkoon ollu missään. Ja välillä taas käydään päivittäin esim. kaupassa mummilla tai jossain. Mut kävelyllä ei käydä oikeestaan koskaan, niin että lapsi vois nukkua vaunuissa.
Syy tähän on, että lapsi ei millään nukahda vaunuihin eikä siellä suostu nukkumaan. Oonko siis todella huono äiti? Enkä kyllä itekkään välttämättä mihinkään mene, en oikeastaan koskaan ilman lasta. Mutta mä viihdynkin enemmän kotona..

hm. kai siellä kiinassakin on normaaljea lapsia ja muualla euroopassa, vaikka niitä ei viedä ulos saasteeseen. ei kai muualla maailmassa tunneta ollenkaan suomalaisten tapaa nukuttaa lapset ulos. tai ulkoilla hiekkalaatikolla/puistossa. olen kuvitellut että esim. ranskassa jne. euroopassa lapset ovat sisällä päivän leikkikoulussa. ja ovat ihan normaaleja. heistä kasvaa ihan keskittymiskykyisiä ja kohteliaita, toisin kuin suomen "pojat ovat poikia" ja pitää päästä purkamaan ja enhän minä voi vaatia mitään, paikalaaanoloa kun se on poika ja sen kuuluu koko ajan liikkua.

No olen mä yrittänyt kovasti saada heitä mukaan ja vihjaillut, mutta ei näistä ole helppoa suoraan sanoa kun ystävästä kyse :/ vai kuka viitsisi suoraan paukutella ystävälle??
On hällä mies joka ei myöskään huolehdi lasten ulkoilusta.. Ja tietty katsoo lasten perässä sisällä kun äiti menee. Täytyy jatkaa yrittämistä, jospa joskus tärppäis...

Mutta siis hän on itse sanonut ettei käy ulkona lasten kanssa lain, että lapset ovat sisällä sen 3 viikkoa putkeen jne? meinaan ettei kyse ole vain siitä ettei hän sinun kanssasi ole lähtenyt ulos etkä itse ole häneen ulkona törmännyt?

hm. kai siellä kiinassakin on normaaljea lapsia ja muualla euroopassa, vaikka niitä ei viedä ulos saasteeseen. ei kai muualla maailmassa tunneta ollenkaan suomalaisten tapaa nukuttaa lapset ulos. tai ulkoilla hiekkalaatikolla/puistossa. olen kuvitellut että esim. ranskassa jne. euroopassa lapset ovat sisällä päivän leikkikoulussa. ja ovat ihan normaaleja. heistä kasvaa ihan keskittymiskykyisiä ja kohteliaita, toisin kuin suomen "pojat ovat poikia" ja pitää päästä purkamaan ja enhän minä voi vaatia mitään, paikalaaanoloa kun se on poika ja sen kuuluu koko ajan liikkua.

Näin. Itse olen canadasta kotoisin eikä siellä ulkoilla läheskään niinkuin täällä. Ei likimainkaan. Ja melkeen normaali kai minäkin olen :)

Alkuperäinen kirjoittaja huono äiti??;22369892:
Mulla on täällä kotona 6kk vauva, eikä me käydä läheskään päivittäin pihalla. Joskus tajuan, et hups, tää lapsihan ei oo melkein viikkoon ollu missään. Ja välillä taas käydään päivittäin esim. kaupassa mummilla tai jossain. Mut kävelyllä ei käydä oikeestaan koskaan, niin että lapsi vois nukkua vaunuissa.
Syy tähän on, että lapsi ei millään nukahda vaunuihin eikä siellä suostu nukkumaan. Oonko siis todella huono äiti? Enkä kyllä itekkään välttämättä mihinkään mene, en oikeastaan koskaan ilman lasta. Mutta mä viihdynkin enemmän kotona..

6kk on aika pieni mut tässä oli kyse leikki-ikäisistä, jotka tarvii kavereita ja pihaleikkejä..
Tämä mun ystäväni toitottaa kuinka lapsille olisi parhainta kasvaa kotona, mutta epäilen tässä tapauksessa...Päiväkodissa sentään saavat lapset säännöllistä ulkoilua, kavereita jne. Itsekin olen kotikasvatuksen puolella, mutta silloin tulee huolehtia lasten tarpeista kuten nyt tässä tapauksessa ulkoilusta ja kavereiden tapaamisesta... Ei hän myöskään käy kylässä lasten kanssa missään, mekin olemme yli vuoden asuneet tässä asunnossa ja pari kertaa on käynyt että lapset olleet mukana. Ja tiedän ettei muuallakaan käy, kuin mummolassa harvoin.. Minä sitten käyn heillä useammin kun meidän lapset tykkää leikkiä keskenään...

No tulipa nyt plärinää... täytyy jatkaa tosissaan yrittämistä tai seuraavaksi ehdottaa että laittaa lapsilleen vaatteet ja minä vien heidän ulos, mitähän siihen mahtaisi sanoa?

Mutta siis hän on itse sanonut ettei käy ulkona lasten kanssa lain, että lapset ovat sisällä sen 3 viikkoa putkeen jne? meinaan ettei kyse ole vain siitä ettei hän sinun kanssasi ole lähtenyt ulos etkä itse ole häneen ulkona törmännyt?

Kyllä mä olen pistänyt merkille kun ollaan päivittäin yhteyksissä. Ei meidän kanssa eikä muutenkaan, olen tuntenut useita vuosia mutta nykyään alkanut vasta ajattelemaan asiaa tarkemmin. Kyllä hän ihan taatusti sanoisi jos olisi ulkoillut, on se niin ihmeellinen asia heillä... kauheeta kirjoittaa tämmöistä ystävästä.

Tuo 3 viikkoa on max minkä tiedän heidän olleen sisällä.
Viikko/puoltoista on semmoinen normi juttu... ja ei tää äiti lähde lasten kanssa asiasta tehden ulos, on sanonut ettei häntä kiinnosta (joo ja silti viitsin kysyä...).. Kyllä he käyvät joskus siellä mummolassa,ja vanhempi kerhossa... Siinäpä se lasten liikkuminen onkin.
En tiedä mun mielestä on väärin pitää lasta sisätiloissa ja vain pakosta lähteä viemään, niinkuin sinne kerhoon, siellä sitten riehaantuu ja ei meinaa pysyä housuissaan,onko tuo sitten ihme. Mies täällä kehottaa olemaan puuttumatta toisten asioihin,kai se on sitten tehtävä....

Jos lapsilla on kaikki muuten hyvin, ei tuo nyt suuri ongelma ole. Puolivuotias ja taaperoikäinen pärjäävät kyllä ilman kaveriseuraa tai jatkuvaa säännöllistä ulkoilua. Kyseessä ei mun mielestäni ole siis lasten laiminlyönti. Toki voi kuulostaa oudolta, mutta eivät kaikki vanhemmat ole samasta puusta veistettyjä.

Jos lapsilla on kaikki muuten hyvin, ei tuo nyt suuri ongelma ole. Puolivuotias ja taaperoikäinen pärjäävät kyllä ilman kaveriseuraa tai jatkuvaa säännöllistä ulkoilua. Kyseessä ei mun mielestäni ole siis lasten laiminlyönti. Toki voi kuulostaa oudolta, mutta eivät kaikki vanhemmat ole samasta puusta veistettyjä.

NIIN samaa mieltä sun kans. Ei tuo nyt mitään laiminlyöntiä ole, harmi juttu, mutta jos heillä eletään näin, ei se kyllä mun mielestä muille kuulu... En mäkään joka päivä lapsen (1,5v) kanssa ulkoile, ja ihan normaalilta tuo vielä vaikuttaa :)

Noinhan niitä lapsia käsitellään lastenkodeissakin, joten otapa kiiruusti lastensuojeluun yhteyttä että pääsevät äkkiä eroon kelvottomasta äidistään "parempiin" oloihin kasvamaan.

[QUOTE="vieras";22370080]NIIN samaa mieltä sun kans. Ei tuo nyt mitään laiminlyöntiä ole, harmi juttu, mutta jos heillä eletään näin, ei se kyllä mun mielestä muille kuulu... En mäkään joka päivä lapsen (1,5v) kanssa ulkoile, ja ihan normaalilta tuo vielä vaikuttaa :)[/QUOTE]

Ei meilläkään lapset ulos mene jos on kauhea ilma, sitten keksitään muuta aktiviteettia kuten lähdetään kylään tms. Mutta joka päivä jotain se on se pointti!
En tarkoittanut että kyse on yksistään siitä ulkona olemisesta. Noh meneehän se aika leikki-ikäisellä kun pelaa nintendoa/tietokonetta tai katsoo lastenleffoja aamusta iltaan... kunhan pysyy hiljaisena eikä ole jaloissa kiukuttelemassa.

No en ihan noin radikaaleihin juttuihin lähtis. :)
Ilmeisesti ei ole aihetta siis huoleen teidän äitien mielestä?

no kyllä mun mielestä on. ei tuo ole normaalia, että lapset ovat aina vain kotona, lasten kanssa kuuluisi elää normaalia elämää, ulkoilla, käydä ruokakaupassa jne.

raitis ilmakin on ihan oikeasti tärkeää ja ulkona liikkuminen jokaiselle. sano sille kaverillesi suoraan. eiköhän tuossa ole kyse äidin laiskuudesta ja siitä että ei jaksa tehdä mitään mikä vaatii hiemankin ponnistelu esim lasten ulkovaatteisiin pukeminen saattaa olla tälle kaverillesi sellainen.

ja vitsi mä olen allerginen tolle "älä puutu toisten asioihin" minkä miehesi sanoi. jos ihmiset välittäisivät hieman enemmän toisistaan poistuisi tästä maailmasta jo paljon pahuutta.

no kyllä mun mielestä on. ei tuo ole normaalia, että lapset ovat aina vain kotona, lasten kanssa kuuluisi elää normaalia elämää, ulkoilla, käydä ruokakaupassa jne.

raitis ilmakin on ihan oikeasti tärkeää ja ulkona liikkuminen jokaiselle. sano sille kaverillesi suoraan. eiköhän tuossa ole kyse äidin laiskuudesta ja siitä että ei jaksa tehdä mitään mikä vaatii hiemankin ponnistelu esim lasten ulkovaatteisiin pukeminen saattaa olla tälle kaverillesi sellainen.

ja vitsi mä olen allerginen tolle "älä puutu toisten asioihin" minkä miehesi sanoi. jos ihmiset välittäisivät hieman enemmän toisistaan poistuisi tästä maailmasta jo paljon pahuutta.

Sanoit hyvin tuon "lasten kanssa kuuluisi elää normaalia elämää".

Toki ymmärrettävää että joskus haluaa lähteä yksin shoppailemaan jne, mutta kyllä meilläkin lapset kulkee mukana kaupassa, tällä mun ystävällä ei KOSKAAN ellei ole ihan ihan ihan pakko. Siinähän ne oppii kulkemaan ja ihan normaalia että lapset kiukuttelee joskus myös siellä kaupassa. Myös melkein kaikki suvun juhlat on nämä ko. lapset joutuneet missaamaan kun eivät he voi ottaa lapsia juhliin... Lenkille pakko aina päästä yksin onhan se ihan kamalan raskasta pukea lapselle vaatteet ja laittaa rattaisiin istumaan. Tähän tyyliin. Mitä mä voisin tehdä/sanoa ilman että loukkaisin?

mun mielestä on paljon kehittävämpää piirrellä ja leikkiä sisällä kuin kulkea äidin kanssa shoppailemassa tai kavereilla.
ja ei ennenvanhaan lapsia kuljeteltu minnekään, ennen kuin itse kulkivat eli koululaisena.

ei silloin kunsuomi oli maatalousyhteisö, lapset käyneet missään. ulos pihalle menivät ja metsiin kun itse sinne pääsivät. aivan uutta touhua tämä että lapset otetaan kauppoihin mukaan.

ja sosiaalisuutta opitaan siitä miten itseä kohdellaan. ei samanikäisiltä lapsilta, jotka suomessa ovat taaperoiässä kaikki piruja ja ottavat käsistä ja muutenkin jästipäitä.

öö no ulkoilu tekee varmaan hyvää välillä.mutta en vain tajua tuota raitis ilma tekee hyvää juttua,samaa ilmaa sitä saa sisälle kun avaa ikkunan tai vaikka parvekkeen oven, ei se siitä miksikään muutu se ilma sillä että kuljetaan pari metriä ovesta pihalle :D hah

Mä pienenä nautin siitä kun päästiin revittelemään ulos ja leikkikentälle. Sisällä kyllästyy ja menee helposti siihen et pelataan pelejä ja tuijotetaan telkkua, onko se sit viisasta? Entä sitten liikunnan saanti?