Toimitus kysyy: Mitä teillä syödään?

Hei!

Teemme Kaksplussaan juttua siitä, mitä ja miten lapsiperheissä syödään. Kaipaisimme kokemuksianne seuraavista aiheista:

1. Missä suhteessa perheessänne syödään itse valmistettua ruokaa ja valmisruokaa? Arkisin, viikonloppuisin?
2. Kuka teillä valmistaa ruoan? Teettekö suosiolla usein samoja perusruokalajeja? Jos, mitä ne ovat? Jos kokeilette mieluusti uutta, mistä ideat ja ohjeet tulevat?
3. Miten teette perheen ruokaostokset? Missä ruokaan liittyvissä asioissa säästätte? Mihin panostatte? Miksi?
4. Kokoontuuko perheenne päivittäin yhteiseen ruokapöytään? Syövätkö aikuiset ja lapset teillä samoja vai eri ruokia? Miksi?
5. Mikä perheenne ruokahuollossa sujuu? Mikä ei suju? Mistä arvelet sen johtuvan?

Kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse vastata, vain ajatuksia herättäviin. Kommentoi tähän ketjuun. Kiitokset!

Nina Erho
Toimittaja, Kaksplus

Meillä rakastetaan ruoanlaittoa. Tyttäremme on jo vähän yli vuoden ikäisenä syönyt niin mustekalaa kuin makaronilaatikkoa. Teemme melkein aina ruoan itse. Silloin tällöin turvaudutaan kaupan valmis pinaattilettuihin, jotka valitettavasti ovat lasten suosikkeja.

Ruoassa panostamme luomuun ja lähituotteisiin aina kun rahatilanne sallii.
Meillä tekee ruoan se kumpi ehtii. Viime aikoina se olen ollut minä, kun olen ollut kotona.

Olemme testanneet reseptejä jos jonkinlaisia ja yleensä vain sävellämme aineksista mitä kaapista löytyy.

Viimeksi muokattu:
1. Meillä syödään oikeastaan aina itse valmistettua ruokaa.Ehkä kerran kuussa jotain valmisruokaa.
2.Minä,äiti,valmistan useimmiten ruoan koska olen päivät kotona.Meillä on (ainakin tuntuu siltä) aina samoja ruokia.
3.Käyn melkein joka toinen päivä kaupassa koska meillä ei ole autoa niin on vaikea raahata hirveetä määrää maitoja yms. kotiin.Ruoan suhteen meillä ei pihistellä mistään.Varsinkin mies on tarkka siitä että ruoat ovat kotimaisia ja itse tykkään että ne on tuotettu mahd. lähellä.
4.Kaikki perheessä syövät samoja ruokia ja yleensä päivällinen syödään yhdessä.
5.Ruoanlaitto sujuu minulta näppärästi mutta oon maailman surkein suunnittelemaan ruokalistaa tai kauppalistaa ja sitten pyörin aina sata vuotta isossa marketissa kun en tiedä mitä ostan.

1. Meillä syödään n. 1-2kertaa viikossa valmisruokaa tai haemme kotiin pitsaa, grilliruokaa, tms pikaruokaa.
2. Minä, eli äiti teen yleensä ruoan, mies ehkä kerran kuukaudessa. Tulee syötyä samankaltaisia ruokia viikosta toiseen. Noin kerran viikossa jokin uudempi kokeilu, jonka löydän lehdistä, palstalta tai ravintolasta.
3. Minä käyn yleensä yksin kaupassa kaksi kertaa viikossa ostamassa paljon ruokaa kerralla, jo se vähentää heräteostoksia, ostan mahdollisimman paljon lähiruokaa, mutta katson myös hinnat. Ostan myös joskus luomua, mutta aika harvoin.
4. Syömme yhdessä ruokapöydän ääressä samoja ruokia, vauva vielä soseita.
5. Salaatteja voisin tehdä erilaisia ja monipuolisempia. Kotoa opittua varmasti että kaikki tehdään nopeasti eikä uusia asioita oikein kokeilla, siihen olen yrittänyt tehdä muutosta, vielä vaihtelevin tuloksin, jääkaapissa näkyy turhan usein samat tuotteet.

1. Pääosin itse tehtyä ruokaa, viikonloppuisin joskus jotakin puolivalmista tai pizzaa. Lapsi 1v 4kk saa välillä kalaa kaupan purkista, jos sitä ei ole ruokalistalla muuten tarpeeksi tiheään.

2. Minä teen ruoan, mies ei osaa. Parikymmentä vakkariruokalajia on käytössä, välillä sitten vaihtelua. Makaroni, pari erilaista jauhelihakastikesorttia, perunat ja makkarakastike, keitot, possu-kasvisrisotto, kalapihvit, lasagne, makaronilaatikko ja pari eri sorttista tonnikalakastiketta ovat aika tyypilliset. Jos kotiin tulee jokin kiva lehden ruokaliite, saatan kokeilla jotakin uutta. Samoin täältä plussalta saa kivoja vinkkejä. Mieskin alkaa oppia syömään kasviksia, kun niitä on "pakko" laittaa ruokaan lapsen takia ;) Hän ei kehtaa marista vaan oppii itsekin uusiin makuihin.

3. Teen yleensä ainakin viiden päivän ruokalistan valmiiksi, sen mukaan ostetaan kerralla raaka-aineet. Sitten tarpeen mukaan täydennetään kaappia pitkin viikkoa tuoreella maidolla ja hedelmillä. Mies käy yleensä kaupassa, isot satsit tosin noudetaan porukalla (noin kerta viikkoon) Säästämme valmistuotteissa, niitä ei osteta, kun yleensä kotiruoka on niihin verraten halpaa. Kalliit liha- ja kalajalosteet jäävät kauppaan. Yritän pitää huolen, että kotona on aina hedelmiä ja kasviksia, sekä maitotuotteita lapselle. Ostan mieluusti kuitupitoisia tuotteita ja jos rahatilanne suinkin sallii, jauhot, sokerit, maidot jne ovat kotimaisia.

4. Isä ehtii harvoin samaan ruokapäytään, kun 1v 4kk:n ruokarytmi ei osu oikein yksiin. Itse syön lapsen kanssa. Kun mahdollista, syödään yhdessä. Samaa ruokaa syödään, ellei ole kovin mausteista ruokaa. Silloin lapsi saa joko eilistä tai purkkiruokaa, mutta hiukan saa maistaa aikuistenkin annoksesta halutessaan. Välillä aikuisten tekee kuitenkin mieli muutakin kuin perunamuusia.

5. Toivoisin kovasti, että miehelle voisi sanoa, että "mene kauppaan, kaikkea puuttuu", mutta ei... Pitää joka ikinen kerta laittaa listaan, että leipää-maitoa-lihaa-hedelmiä-sitä-sun-tätä vaikka noita pitäisi kotoa löytyä aina. Ilman lappua kauppaan lähetetty mies kotiutuu luultavasti lenkkimakkaran ja mehupurkin kera tai jotakin muuta yhtä älytöntä.

1. Meillä syödään melkeinpä aina itse valmistettua ruokaa. Ehkä kaksi kertaa vuodessa haemme jotain noutoruokaa, mutta kaupan eineksiä tms emme käytä.
2. Minä kotiäitinä valmistanruoat, mies tekee joskus viikonloppuisin kotimaansa keittiön herkkuja. Teen paljon erilaisia ruokia. Ideat tulevat päästä, keittokirjoista, lehdistä, netistä....mistä milloinkin.
3. Minä teen ruokaostokset. Pyrin ostamaan kotimaista, mutta myös hinta ratkaisee.
4. Viikonloppuisin kokoonnumme kaikki samaan aikaan pöydän ääreen, arkisin se ei aina ole mahdollsta miehen työaikojen takia. Syömme kaikki samaa ruokaa.
5. Minusta kaikki sujuu erittäin hyvin. Teen aina viikon ruokalistan valmiiksi+kauppalapun, helpottaa kaupassa asioimista huomattavasti.

Vissisti mutsi
1. Perheessämme pyritään tekemään ruuat itse. Ehkä pari kolme kertaa kuussa valmisruokia, jolloin ne kerrat painottuu viikonloppuihin.
2. Ruokien valmistuksesta vastaa pääsääntöisesti äiti. Perheen isällä on kyllä useita bravuuriruokia, mitä hän saa vuorostaan tehdä muutaman kerran viikossa. Ruokalistamme koostuu nykyään vain kotimaisesta perusruuasta mahdollisimman paljon kotimaisia kasviksia suosien. Lasten lempiruokia ovat kanasalaatti, täytetyt tortillat sekä kalaruuat. Uusia ruokia kokeilemme harvakseltaan, koska lapsille maistuu vain perusruuat. Yleensä ruokaohjeet tulevat "mitä kaapista löytyy"-härvellyksistä.
3. Perheen ruokaostokset tehdään kerran viikossa supermarketista. Lähikaupasta haemme täydennyksiä, mikä on yleisimmin maitoa, mitä on aina löydyttävä jääkaapista. Pyrimme ostamaan kotimaista, luomua ja joskus reilun kaupan tuotteita. Jäätelö ja sinihomejuusto ovat vanhempien heikkous, joten niistä ei säästetä.
4. Perheemme kokoontuu samaan ruokapöytään joka päivä. Ruokalajit ovat niin perusruoka, että se maistuu myös lapsille. Vanhemmat voivat ottaa omat mausteseoksensa ja lisukkeensa erikseen. Niitä voivat lapsetkin sitten maistella.
5. Perheessämme kasvisten osuutta ruuissa voisi reilusti vielä lisätä. Lisäksi kauppalistaa voisi vielä tarkentaa, ettei lähikauppaan tarvitsisi muutaman puuttuvan tuotteen takia piipahtaa.

1. Usein valmistan ruoan itse tai sitten oma äitini tuo meille valmiina. Valmisruokia käytän melko harvoin, mutta esimerkiksi pakastekala-annokset ovat hyviä ja kohtuunopeita. Enkä osaa myöskään esimerkiksi verilettuja, maksalaatikkoa tai pinaattilettuja valmistaa, joten niitä tulee ostettua valmiina. Ei ole väliä onko arki vai viikonloppu, kun käytetään valmisruokaa. Ehkä noin kerran kahdessa viikossa. Tortillat voi varmaan myös laskea valmisruokiin (ainekset ostetaan kyllä erikseen), niitä meillä syödään melko usein. Ne ovat helppoja, herkullisia ja useita variaatioita ja niihin saa helpolla paljon kasviksia.
2. Minä valmistan (äiti) tai sitten tosiaan mummo tuo jotain laatikkoa tai keittoa, mitä on tehnyt ison satsin. Teen aika pitkälti samoja ruokia, mutta niitä onkin monia kymmeniä (kalakeitto, kanakeitto, kanalaatikko, makaronilaatikko, nuudeliwokki, kanakastike, jauhelihakastike, possusuikalekastike, kasvissosekeitto, uunikala, lihapullat ja muussi, lasagne, kaalilaatikko, makkarakeitto, nakkikastike, kanaa ja riisiä uunissa yms. yms.) Lehdistä on hyvä bongailla koulujen ja tarhojen ruokalistoja, niin niistä voi sitten muistaa, mitä ei olekaan kokeillut. Kokeilen myös mielelläni asikaslehtien ja muiden lehtien ruokaohjeita.
3. Käyn noin 2 kertaa viikossa kaupassa. Yhdellä kauppareissulla ostan viikon ruoat ja sitten toisella täydennellään maitotuotteita, hedelmiä ja muita. En säästä oikeastaan missään kummemmassa, olen vain sitä mieltä että monet kaupan merkit (esim. Pirkka) ovat yleensä ainakin yhtä hyviä kuin "merkkituotteet". Ostan kasvikset yleensä luomuna ja maito on vaihtunut MaitoPlussaan. Tarkkailen aika paljon rasva- ja sokeripitoisuuksia sekä muita lisäaineita ja ostan mahdollisimman terveellisiä vaihtoehtoja.
4. Kyllä me tyttären (1,5 v.) kanssa kahdestaan syödään aina, kun vielä kotona olen. Samoja ruokia syödään. Joskus saatan itselleni laittaa tulisempia juttuja (chili, jalapeno), mutta muuten samat. Mielestäni on tärkeää opettaa, että syödään samoja ruokia. No tietty saatan tyttärelleni tehdä jotain sellaista ruokaa, jota en itse söisi kuten munakasta (koska en voi itse sietää keltuaista). Muuten yritän näyttää hyvää esimerkkiä, ettei ruoasta nirsoilla.
5. Kyllä meillä lähes kaikki sujuu. Aika usein salaattina toki on porkkanaraaste ananas-/appelsiinipaloilla, mutta yritän siihenkin keksiä vaihtelua. Ja jälkkäreinä toimii kaupan rahkat/jogurtit. Kesällä toki tein usein smoothieita.

"Miu"
1. Missä suhteessa perheessänne syödään itse valmistettua ruokaa ja valmisruokaa? Arkisin, viikonloppuisin?
- Noin 50/50, välillä syödään monta iltaa peräkkäin ulkona, välillä taas kotona pitkät pätkät.
Kotona kun tehdään, niin ei juurikaan valmisruokaa, vaan itse tehdään.
2. Kuka teillä valmistaa ruoan? Teettekö suosiolla usein samoja perusruokalajeja? Jos, mitä ne ovat? Jos kokeilette mieluusti uutta, mistä ideat ja ohjeet tulevat?
- Minä, äiti. Samat ruuat pyörivät kotona hyvin pitkälle, vaihtelu tulee nimenomaan ulkona syömisestä. Uusia ideoita haen lehdistä ja netistä ym.
3. Miten teette perheen ruokaostokset? Missä ruokaan liittyvissä asioissa säästätte? Mihin panostatte? Miksi?
- Kaupassa käydään melkein joka päivä, en tykkää suunnitella pitkälle eteenpäin, kun usein käy kuitenkin niin, että suunnitelmat muuttuu ja syödään ulkona tms. ja jos olisi valmiiksi ostettu, niin jäisi käyttämättä. Ruokaostoksissa ei kummemmin säästellä, ostetaan laadukkaita raaka-aineita sekä kotimaisia vihanneksia aina kun niitä tarjolla. Ei ole tarvetta säästää, töissäkäyvä perhe kun ollaan ja tykätään satsata ruokaan mieluumin kuin johonkin muuhun.
4. Kokoontuuko perheenne päivittäin yhteiseen ruokapöytään? Syövätkö aikuiset ja lapset teillä samoja vai eri ruokia? Miksi?
- Yleensä yhdessä syödään ja samaa ruokaa kaikki. Poikkeuksena ne kerrat kun on täyslihaa, jolloin 2 vuotiaalle sulatetaan pakastimesta jotain muuta. 2 vuotiaalle pihvi on hieman tuhtia tavaraa...
5. Mikä perheenne ruokahuollossa sujuu? Mikä ei suju? Mistä arvelet sen johtuvan?
- Tulee ostettua ihan liikaa heräteostoksia ja varsinkin koska usein kaupassa tulee käytyä nälkäisenä. Ruokaa menee paljon roskikseen, koska pakkauskoot ovat ihan liian suuria ja kyllästymme nopeasti samaan.

- Meillä syödään valmisruokaa enemmän arkisin kun olen lasten kanssa kotona, viikonloppuisin panostan ruokaan ja on mukavaa kokoontua pöydän ääreen koko perheen voimin. Varmaan 3/4 osaa ruoanlaitosta hoidan itse, ja loput on valmiseineksiä kuten kalapuikkoja.

- Minä kokkaan, osaan laajan kirjon kotiruokia sekä perinneruokia, osan oppinut äidiltäni ja osan talouskoulussa. Lasten lemppariksi on ylivoimaisesti noussut hernekeitto ja lihapullat. :) Teen melko paljon keittoja ja wokkeja. Käytän myös mielikuvitusta ruoanlaitossa, olen hyvä yhdistelemään makuja, harvemmin tulee reseptiä nuodatettua muuten kuin leivonnassa.

-kerran viikossa (perjantaisin tai lauantaisin) hoidetaan koko viikon ruokaostokset, ei tule osteltua tavaraa hetken mielijohteesta kun seuraa ostoslistaa. Me ostetaan myös paljon tarjousten perusteelle, että vaikka tuntuu että kaappi on tyhjä niin aina sieltä saa raavittua aterian kasaan. Meillä säästetään myös ostamalla halvempia merkkejä(pirkkaa, euroshopperia), mutta lihasta ei tingitä, yhtään. Syynä se että mies on aika nirso syömään mitään missä on jänteitä/läskiä.

- Meillä kokoonnutaan arkisin vain iltapala pöytään, viikonloppuisin syödään rauhassa kaikki saman pöydän ääressä. Kaikki syö samaa ruokaa, paitsi vauva joka syö soseita(mutta hänkin on yhtäaikaa pöydässä)
-meillä sujuu mielestäni kaikki.

1. Teemme itse ruoan. Viikonloppuisin ehkä katamme kauniimmin ja on jälkiruokaakin. Valmisruokia mitä syödään ovat maksalaatikko, kalapuikot, hernekeitto ja pinaattiletut/keitto. Kalapuikkoja on pakastimessa aina ns. hätävarana joita syödään, kun ei muuta ole tai ehdi valmistaa.

2. Mies teki ennen melkein aina ruoan, mutta nyt minä olen innostunut laittamaan ruokaa ja leipomaan. Olen lasten kanssa kotona joten on enemmän aikaakin.
Suositaan ihan perusruokaa. Uudet ideat löytyy mm. S-etulehdestä tai muista lehdistä (Anna).

3. Mies käy pari kertaa viikossa kaupassa samalla kun tulee töistä kotiin. Suosimme luomua. Mies katsoo tarjoukset tarkasti, minä, kun käyn harvoin niin ostan enemmän mitä tekee mieli.
Säästetään siinä ettei osteta eineksiä ja herkut jäävät viikonlopun herkkupäivään.

4. Nyt syömme kaikki samaa, kun kuopuskin täytti juuri 1v. Syömme koko perhe yhdessä aamupalan, päivällisen ja iltapalan.

5. Meillä ruokahuolto pelaa hyvin varmasti siksi, että olemme syömisistä samoilla linjoilla. Suosimme monipuolista kotiruokaa ja vauvasta asti ova lapset tottuneet omatekoiseen ruokaan. Kaikki kolme lastamme syövät kaikkia ruokia, inhokkeja ei ole.
Lapset saavat osallistua ruoanlaittoon kykyjen ja halujen mukaan joten ehkä siksikin ruoka maistuu.
Pizzat ja hampurilaiset tehdään mieluiten itse, koska niihin on mukava ottaa lapsetkin mukaan tekemään.

Meillä syödään itsevalmistettua ruokaa, puolivalmisteita (jos ne nyt niitä ovat) eli pakastekasviksia tms käytän kyllä. Luomua ja reilunkaupan tuotteita osaksi, vähän rahatilanteen mukaan.
Suurimmaksi osaksi myös leivon itse, ainoastaan leivän ostamme kaupasta.

Pyrin enenevässä määrin siihen että söisimme mahdollisimman terveellisesti, puhdasta ruokaa.
Esikoisen sairauden vuoksi olen nyt suosiolla jättämässä koko perheen käytöstä pois mm vehnän, sian- ja naudanlihan sekä valkoisen sokerin, lisäaineettomuus on suuri plussa kaupassa valintoja tehdessäni, koen itse tekemällä myös säästäväni- enkä pidä itseäni ollenkaan huonona ruuanlaittajana. Säästöä syntyy kuin huomaamattaan kun jättää kauppaan kaikki nannat ja vanukkaat, saarioisten äitien laittamat ja 'merkkituotteet' joille löytyy halvempikin vaihtoehto aina.

Perheemme käyttämä liha on pääsääntöisesti riistaa, kanaa ostan toisinaan vaihtelun vuoksi, myös kalaa.

Lapset saavat osallistua ruuanlaittoon halujensa ja kykyjensä mukaan. Ruuanlaitto ja leipominen on paljolti minun vastuullani, samoin ruokaostosten teko.

Samalle aterialle saatan tehdä useita erilaisia lisukkeita joista osa maistuu meille aikuisille ja osa lapsille. Kasvisten käytöstä jaksan vaahdota niin miehelle kuin esikoisellekin, nuorempi lapsista täyttää lautastaan mieluummin salaateilla kuin itse pääruualla.

Parin kuukauden välein saatamme käydä hampurilais aterialla tai pizzalla unohtaen kaikki ' terveellisyyssäännöt' kotiin.

Kohtuudella kaikkea, sanoo aamuäree.

Viimeksi muokattu:
Meillä syödään tosi vähän valmisruokia. Mikä valmisruuaksi lasketaan? Pakastepizzaa syödään kai kerran kuussa, iltapalaksi joskus einestä.

Pääasiassa ruoan valmistan minä. Joskus harvoin, jos ruokana käristystä, sen tekee mies. Pottumuussin tekee aina poikkeuksetta mies, tekee sen niin paljon paremmin :D Poroa on melkein päivittäin listalla, millon missäki muodossa. Harvoin tehdään mitään uutta. Jos joskus jotain uutta, niin idean saan kaksplussan "mitäs tänään syödään" tyyppisistä ketjuista.

Viikoksi ostetaan ruoat aina kerralla, päivittäinen ruokalista suunniteltu. Viikonloppuisin tulee yleensä joka päivä käytyä erikseen kaupassa. Ruoka ostetaan summassa, jos jotain k-plussa tarjouksia on niin niitä sitten ostetaan. Teemme aina kaikki ostoksemme K-marketissa.

Kyllä me aina kokoonnumme syömään. Oppivat lapsetkin sen tavan sitten. Kaikki syömme samaa ruokaa, jopa 11 kuukauden ikäinen vauva syö kanssamme samaa ruokaa. Lisään ruokaan suolan vasta kun olen hänelle ensin ottanut annoksen.

1. Missä suhteessa perheessänne syödään itse valmistettua ruokaa ja valmisruokaa? Arkisin, viikonloppuisin?Meillä syödään pääosin itsetehtyä ruokaa, mutta joskus kun aikataulut pettää että on ollut esim neuvolassa käynti ja tullaan kotiin niin "myöhään" että vanhempi lapsi (2v) alkaa olla väsynyt eikä ole esim edellisen illan ruokaa jäljellä niin hän saattaa saada jotain pikaruokaa = lihapullia/lihapiirakan/pizzaa/nakkeja tms. Nuorempi (1v) syö pääosin vielä valmiita soseita, mutta enenemässä määrin samaa kuin me muut.

Mies valmistaa lähes aina ruuan. Syödään aika samanlaisia ruokia niitä vähän muunnellen, lihapatoja, pihvejä, leikkeitä, risottoa, laatikoita.... Mies katsoo paljon kokkiohjelmia ja etsii netistä tietoa, hän saa usein villejä ideoita joita testailee. Hän leipoo usein myös leipää tai sämpylöitä ja kokeilee niissäkin eri juttuja.
Mies tekee ruuan niin mies yleensä myös hoitaa miettimisen, että mitä ostetaan. Perusjuttuja täytyy olla aina kaapissa (riisi/makaroni/ruokakerma/maito/tomaattisose,paprikaa, perunaa... sellaisia). Me ostetaan usein lihaa jossa on päivämäärä menossa ja on -30% hinnasta ja laitetaan pakkaseen. Jauhelihaa ja porsaan ulkofilettä, josta yhdestä 1,5kg palasta saadaan 3-4 ateriaa. Täytyy säästää kaikessa missä voi.
Lähes aina syödään samaan aikaan kaikki ja 2 kertaa päivässä. Lapset on niin pieniä vielä. Muuten syödään samoja paitsi nuorin (1v), joka syö vielä kaupan soseita, hän kyllä voisi syödä ihan samaa kuin mekin, olisi voinut aiemminkin, koska me ei voida käyttää suolaa ruokaan kuin minimimääriä.
Pitäisi oppia ostamaan useamman päivän ruoat yhdellä kertaa, vaikka perusjuttuja on aina niin silti melkein joka päivä joutuu hakemaan jotain kun "unohtui". Mies tietysti toivoisi että minäkin tekisin useammin ruokaa, mutta ajattelen olevani niin surkea kokki enkä jaksa samalla lailla kuin täysin terveet.

Itse valmistettua ruokaa syödään aina, arkena ja viikonloppuna. Mies ostaa välillä valmiin uunipizzan iltapalaksi, mutta lähinnä herkuttelumielessä. Salaatti ostetaan valmiina sekoituksena. Suomessa sellaisia ei ole, mutta täällä on erilaisia salaattipusseja, joista voi valita sopivan. Niissä on kaikki "kuivat" salaattiaineet mukana ja tomaatit, kurkut, paprikat yms. pilkotaan sitten erikseen sekaan. Täällä ei (luojan kiitos) ole valmiiksi marinoituja lihoja ollenkaan, vaan myös marinadit tehdään itse tai vaihtoehtoisesti heitetään mausteet muuten päälle.

Mies tekee yleensä ruoan ja tiskaa. Kyllä mä osaisin tehdä samat jutut, mutta en tykkää, niin hoidan ruokahuollon vaan kun on pakko. Nyt kun ollaan löydetty riittävän monta ruokaa, jotka kelpaa molemmille (mies nirso, minä en syö ylimääräisiä hiilareita esim. pastat, riisit, perunat..), niin syödään melkein aina samoja ruokia. Aiemmin tehtiin itse omat ruokamme ja tyttö söi tietenkin molemmilta, mutta näin kuluu yhteensä paljon vähemmän aikaa ruoanlaittoon. Syödään yleensä lihaa, salaattia ja valkosipulimajoneesia. Vaihtelu tulee sitten eri lihoista ja mausteista, sekä salaattia vaihtamalla. Voi kyllä olla, että kun ilmat viilenee, niin alan tehdä lämmintäkin lisuketta salaatin lisäksi, jotain uunirehuja tai jotain.

Käydään yleensä porukalla kaupassa. Ei mitenkään erikoisemmin säästellä. Täällä on liha halvempaa kuin Suomessa, eikä file ole yleensä sen kalliimpaa kuin normilihakaan. Hedelmiä ja vihanneksia haetaan hevi-kaupasta erikseen. Siellä on vielä halvempaa kuin kaupassa ja kaikki on luomua.

Syödään yleensä kaikki yhdessä, mutta joskus on ilman muuta poikkeuksiakin. Samaa huttua evästää kaikki, mutta lapselle saatetaan välillä keittää makaronia tai tehdä pehmeämpää lihaa, jos on sellaista, mikä hälle ei maistu. Minä en syö leipää, vaikka mies ja tyttö sitä pupttaakin aamulla. Ja vauva yö tietenkin pelkkää tissiä. Vauva on maitoallerginen, mikä on jonkun verran muokannut minun ruokavaliotani. En kuitenkaan normistikaan käytä paljoa maitotuotteita ja imetysdieetti on tuttu juttu edellisestä lapsesta, niin ei ollut iso juttu.

Sujuu sujuu :)

"Äitsy"
Pääsääntöisesti itsetehtyä, 1-4 krt kuussa haemme ruokaa. Arki ja viikonloput menee samalla tavalla.
Minä eli äiti valmistaa ruoan, mies joskus pyynnöstä, lapset harvemmin, mutta toisinaan hekin tekevät. Minulla on useampia keittokirjoja ja kansioita täynnä reseptejä, joita kierrätän vuorollaan. Kerään uusia reseptejä koko ajan.
Teemme yhden ison kauppareissuna ja yhden pienen täydennysreissun kerran viikossa kumpaakin. Teen suuria määriä suht yksinkertaisia ruokia. Pyrimme ostamaan luomua ja suomalaista ja mahdollisimman vähän käsiteltyjä ruoka-aineita. Haluan tarjota lapsille mahdollisimman terveellistä ja monipuolista ruokaa.
Kaikki syövät vähintään päivällisen yhtäaikaa ja kaikki syövät samaa ruokaa.
Ruokahuolto sujuu hyvin niin kauan kuin minä olen kunnossa. Jos olen kipeä tai väsynyt jostain syystä, niin lipsutaan helposti roskaruokiin.

kiva miettiä
Itsevalmistettua pääosin, mutta ehkä kerran/2vko käydään ulkona hakemassa pitsaa tai syömässä ravintolassa. Eineksistä ostan maksalaatikkoa ja joskus tosi harvoin kalapuikkoja tai nakkeja. Marinadilihoja en osta koskaan, mutta käytän paljon pakastevihanneksia tuoreiden sijaan.

molemmat valmistaa fifty-fifty. Tehdään paljon samanlaista ruokaa suosituimma on ehkä intialaiset riisiruuat erilaiset wokit ja risotot, uunissatehty kala perunamuussilla, kanakeitto, kanasalaatti, fetasalaatti, kalasalaatti. aika vähän syödään ns. suomalaista perinteistä kotiruokaa kalaruokia lukuunottamatta eikä lähes koskaan punaista lihaa. Arkena en kokeile mitään mutta viikonloppuna ei oikeastaan koskaan tehdä mitään "vanhaa" ruokaa, reseptejä en seuraa kuin tosi etnisissä jutuissa mutta eri maalaisia kirjoja on vino pino joista poimin ideoita.

äiti käy kaupassa kun on 5 kertaa nopeampi siinä hommassa. Panostan hyvään lihaan ja kalaan, ei marinadeja. Mausteiden ja mm. Pastan suhteen olen myös tarkka, inhoan halpoja löllöpastoja. Myös juustoista esim feta/mozzarella jne vain tietty aines käy. säästämme tekmällä paljon itse ja käyttämällä vähän punaista lihaa aj paljon kasviksia.

Joka päivä kello 17 syödään yhdessä. LApset on syöneet samaa ruokaa n. 8-kuisesta saakka. Mm. chiliin tottuneet jo ihan pienestä eikä kellään kolmesta ole ollut mahaongelmia senkään kanssa. myös lempiruuat löytyy perheen ruokalistalta vaikkei olekaan ehkä perinteisiä lasten ruokia.

Listan teko on liian laiskaa ja aina jotain puuttuu. viikonloppouna ruuan laitto aloitetaan liian myöhään.

- Pääasiassa syödään itse valmistettua ruokaa. Käytän kyllä valmiiksi marinoitua lihaa/kanaa, valmiita vihannessekoituksia pakasteesta, jotain maustettuja ruokakerma/creme cuisine juttuja jne.

Samassa suhteessa arkena ja viikonloppuna. Toisinaan saatan ostaa valmiin kinkkukiusauksen, makraoonilaatikon tai jonkun keiton jos en ehdi/jaksa laittaa ruokaa.

- Minä valmistan ruuan. Yleensä aina, toisinaan mies jos sattuu olemaan päivällä kotona. Yritän välttää samoihin ruokalajeihin jämähtämistä, edes niin että lisään eri aineksia tuttuihin ruokiin. Nyt olen enemmän myös alkanut tehdä ruokaa ihan spontaanisti raaka-aineista joita sattuu löytymään kaapista...

- omassa kylässä on tasan yksi kauppa josta voi tehdä ruokaostoksia. Mietin mitä tarvitaan ja lähden sitä ostamaan. Toisinaan sitä on kaupassa, toisinaan ei. Leipä- ja lihatuotteet on usein loppu tai vähissä. Jos on mahdollista, kauppareissut ajoitetaan niin että ruokakuljetus on juuri tullut tai seuraavana aamuna. Tällöin on todennäköistä että on hyvä valikoima saatavilla.

Koska ei voi tietää mitä kaupassa on, ei voi tehdä ehdottomia ostoslistoja ja yrittää pysyä niissä. Jos on kaksi vastaavaa tuotetta, saatan ottaa edullisemman, mikäli jokin asia ei puolla sen kalliimman ostamista. Yritän valita kotimaista ja luomua mahdollisuuksien mukaan. Meillä syödään pihtaamatta kasviksia ja hedelmiä ympäri vuoden.

- Pyrimme syömään kaikki yhtäaikaa edes jonkun kerran päivässä. Aina tämä ei ole mahdollista jos mies on paljon töissä. Itse syön aina lasten kanssa yhtäaikaa. Meillä kaikki syövät samaa ruokaa. Maistettava on ja jos ei kelpaa, saa olla syömätä ja seuraavalla aterialla sitten on uudelleen ruokaa tarjolla. En myöskään laita ruokaa erityisesti sitä silmälläpitäen että lapset tykkäävät. Toki aina välillä tehdään erityisesti lasten herkkuruokia mutta pääasiassa yritän tehdä monipuolista kotiruokaa, käytän runsaasti kasviksia ja lihaa/kalaa/kanaa vaihdellen. Sitä sitten syödään tai ollaan syömättä.

- Mielestäni meillä sujuu se että lapset saavat säännöllisesti syötävää, monipuolista ja kohtalaisen terveellistä ruokaa. Joskus työpäivän ja kauppareissun jälkeen tulee laitettua jotain "pikaruokaa" kuten kanawokkia, makaronimössöä tms. tai sitten saatan ostaa valmiin ruuan kaupasta.

Meillä ei suju pakastimessa olevien ruokien hyödyntäminen koska en aina jaksa merkitä mitä purkit sisältävät ja ne jäävät sitten lojumaan ja lihojen/kalan kohdalla käy aivan liian usein niin että en muista ottaa ajoissa sulamaan ja sitten on ostettava kaupasta jotain mistä saa äkkiä laitettua ruokaa.

1. Aina itsevalmistettua. Kiireisen päivän varalle ollaan pakastettu ylijäänyttä ruokaa, jonka voi nopeasti mikrossa sulattaa.
2. Koska olen kotiäitinä, teen minä aina arkisin ruuan. Mies tekee yleensä viikonloppuisin, joskus yhdessä. Ollaan innokkaita kokeilemaan uusia ruokalajeja, netistä poimimme hyviä reseptejä, joita sovellamme itse.
3. Käymme kerran viikossa isosti kaupassa, tarkan ostoslistan kanssa. Ostamme aina halvinta. Tarpeen vaatiessa lähikaupasta haetaan vain maitoa ja salaattitarpeita.
4. Päivällinen syödään yhdessä. Syömme muutoin kaikki samaa ruokaa, mutta lapsi syö vielä suolatonta ja maidotonta versiota.
5. Ei tule mieleen mikä ei sujuisi. Syömme terveellisesti ja säännöllisesti. Emme juuri koskaan poikkea ostoslistasta, säästämme pitkän pennin näin.

"herkuttelija"
Säilön kesäisin talvenvaralle marjoja, raparperiä, sieniä, omenoita ja luumuja. Osasta teen hilloja ja mehuja, osan taas pakastan sellaisenaan tai kuivaan. Haluan yksilöllisiä makuja sekä koen että itse säilötyt tuotteet ovat terveellisempiä. Toisaalta myös säilöminen säästää rahaa ja omasta pakastimesta on ihana kaivaa aarteita keskellä lumista talvea niin täytekakkujen koristeeksi kuin lämpimiin ruokiin kuten sienirisottoon. Halpaa ja taivaallisen hyvää.

"Mamma"
Meillä ei syödä eineksiä ollenkaan.Kaikki ruoka tehdään itse tuoreista raaka-aineista,harvemmin käytämme edes marinadeja niiden suolaisuuden vuoksi.
Pakastevihanneksia käytän paljonkin sekä olen myös jonkin verran itse pakastanut kasviksia kauden sadosta talvea varten.
Säilykkeistä käytetään tonnikalaa,mutta sitä vähäsuolaisinta (1 %) ja "ekologisinta"..

tuoreita kasviksia on joka aterialla usein salaatissa tai myös höyrytettynä.säästän näissä kuluissa käymällä torilla ostamassa vihanneksia pari kertaa viikossa.Näin saan esim.kotimaisia tomaatteja talvellakin edullisemmin.Lisäksi idätän aina talvisaikaan joitakin siemeniä.Näin saadaan halvalla paljon,vitamiinipitoista lisäkettä salaatin joukkoon tai leivän päälle.Mieluimmin esim.sinimailasen ituja leivälle kuin kalliita ruukkusalaatteja,joista riittää vain parille palalle..

Reseptejä sovelletaan paljon ja niitä etsitään netistä,katsotaan joskus tv:sta,luetaan lehdestä,ym. mistä milloinkin..Myös paljon hyviä ruokaideoita olen kuullut ihan "suusta suuhun" -tyyliin..

Ulkona syödään harvoin ja silloin ei meidänkään perheessä välitetä rasvoista tai suoloista,vaan jokainen syö mitä haluaa..Etnoravintoloita kuitenkin suositaan paljon..;)

Meillä ei myöskään suosita paljoa sokerin ja valk.vehnäjauhojen käyttöä..Joskus voin jonkin kastikkeen suurustaa vehnäjauhoilla..Mä teen aika usein itse ruoat,mut välistä mies pitää "keittiöpäivän"

Tuntuu vaan siltä et jotenkin nuo ruokalistat noudattelee aika paljon samaa kaavaa..samoja hyväksi havaittuja ateroita tehdään uudestaan ja uudestaan..Välillä täytyy pakottaa itsensä kokeilemaan uutta!

1. Arkena syömme kotona päivällisen, lounaan kaikki syövät päiväkodissa/koulussa/töissä. Päivällinen on 4 iltana viidestä itse laitettua, noin kerran viikossa arki-iltana syömme jotain valmista, lähinnä pakastimesta pinaattikeittoa, säilykehernekeittoa tai maksalaatikkoa. Muita eineksiä meillä ei oikeastaan syödä. Viikonloppuisin tehdään syödään itse tehtyä.
2. Ruoan valmistaa pääasiassa perheen äiti. Teemme aika paljon perheen suosiossa olevia perusruokalajeja, esim. jauhelihakastiketta eri variaatioin, lihapullia, uunilohta, karjalanpaistia, possunlihakastiketta, broilerikastiketta... Mausteilla varioidaan ruokaa, välillä kana maustetaan intialaisittain, välillä jauheliharuoka meksikolaisittain. Tykkäämme kokeilla uutta juuri noin, eli "sama vanha" eri tavalla maustaen. Lapsetkin maistaa mielellään esim. tutulta näyttäviä lihapullia, jotka onkin texmex-tyyliin maustettuja.
3. Ruokaostokset tehdään kerran viikossa isosti, viikon aikana täydennetään tarpeen mukaan kerran tai kaksi. Säästämme valitsemalla kaupan omia merkkejä silloin, kun ne on hyväksi havaittu. Panostamme hyvään, marinoimattomaan lihaan ja muutenkin mahdollisimman vähän prosessoituun ruokaan.
4. Syömme joka päivä yhdessä päivällisen, viikonloppuna kaikki ateriat yhdessä. Kaikki syövät samoja ruokia.
5. Hyvin suunnittelemalla homma toimii, jos joskus lipsuu suunnittelussa, niin sen huomaa kaaoksena hyvin nopeasti, jääkaapissa ei ole mitään ja kukaan ei keksi mitään ruokalajia.

"xxxx"
1. Pääosin itsetehtyä, mutta arjen kiireitä helpottaa välillä puolivalmiit tuotteet. Mitenkään erityisesti ei sen paremmin syödä viikonloppuna kuin arkenakaan, synttäreillä yms. synttärisankari saa toivoa lempiruokaa jne. Ja juhlapyhinä voi olla jälkiruokaa jota ei muuten ole jne.
2. Minä eli äiti valmistaa ruoan. Jauhleiha-linjalla varmaan suurimmaksi osaksi mennään :) eli tutuissa perinteissä pysytään. Samaa ruokaa syödään aina kaksi päivää kerrallaan. Tuttuja ruokalajeja vähän tuunaillaan. Kaikkiruokaista porukkaa on, eli menee kyllä monipuolista ruokaa, kalaa, lihaa jne.
3. Kerran viikossa ostetaan enemmän, kerran kaksi viikossa täydennetään. Teen ruokaa aina 2:ksi päiväksi kerrallaan, eli ison satsin. Säästää ainakin aikaa. Ostan usein halpismerkkejä, mutta joskus maku ratkaisee enemmän. Hedelmistä joskus tingitään, on aika kallista välillä....
4. Kokoontuuko perheenne päivittäin yhteiseen ruokapöytään? Syövätkö aikuiset ja lapset teillä samoja vai eri ruokia? Miksi? Kaikki syö samaa, ei todellakaan eri ruokia. Työajoista johtuen syödään usein eriaikoina. Toinen vanhempi kuitenkin aina lasten kanssa jos ei nyt ihan jotain ekstraa ole. Mutta vain sunnuntaisin koko perhe yhdessä. .

5. Mikä perheenne ruokahuollossa sujuu? Mikä ei suju? Mistä arvelet sen johtuvan? Pakastin liian pieni!!! Tarjoustuotteita ei mahdu + leipomuksiakaan ei tarpeeksi. Mutta muutoin mielestäni sujuu ihan ok, kaikkiruokainen perjhe tekee ruoanlaitosta helppoa. JOSKUS on kiire viikko ja ei ehdi aina miettiä mitä syödään, voi mennä pari kolme päivää "pikaruoalla", puolieineksillä.

Hei!

Teemme Kaksplussaan juttua siitä, mitä ja miten lapsiperheissä syödään. Kaipaisimme kokemuksianne seuraavista aiheista:

Hyvin paljon tehdään itse, ei oikeastaan valmista käytetä kuin maksalaatikon merkeissä

99% ajasta minä (äiti) teen ruuat. Arkena pyörii usein tutut ja nopeat jauhelihakastikkeet ja makarooni. Kokeilen uutta mielelläni ja ideat ja ohjeet tulee joko lehdistä, television kokkiohjelmista mitä rakastan tai sitten käytetään luovaa hulluutta :D

Useimmiten minä ja pojat käymme ruokakaupassa, Prisma on suosikki koska kaiken saa helposti ja on autokärryt missä pojat viihtyy edes hetken. Säästetään ehkä siinä että naudan sisäfilettä ei ole koskaan ostettu, sisi kallista. Panostan hedelmiin ja vihanneksiin ja jugurtit on nyt hitti ja ainoa tapa saada maitoa lapsiin

Harvoin kokoontuu, minä ja lapset syödään yhdessä ja mies kun tulee kotiin. Kaikki syö samaa ruokaa ellei meillä vanhemmilla satu olemaan tuliinen chili ruoka mitä lapset ei pakosti kestä

Vaihtelevuus voi olla niukkaa, johtuen siitä että en aina jaksa tai kerkiä iltaisin tekemään gurmeeta :)
Kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse vastata, vain ajatuksia herättäviin. Kommentoi tähän ketjuun. Kiitokset!

Nina Erho
Toimittaja, Kaksplus
TCM

Hei!

Meillä syödään ehkä saman verran molempia,tyttö vaikkakin yli 2v ei vieläkään syö kökköjä tai ns. kuivaa ruokaa(makaronilaatikoo ym) tämä asettaa aika paljon rajoituksia. Purkkiruokia syödään harvoin mutta,valmis laatikoita (bataattivuoka,lihaperunasose ym) jonkun verran

2.
Minä teen ruoan kun olen yksin lapsen kanssa ja olen tosi kehno ruoan laittaja. Joskus vierailelessaan äiti tekee ruoan.Olen tosi huono kokeilemaan uutta.

3.
S-kaupoissa. En oikein panosta tai säästä,ostan sen mitä tarvitaan.

4.
Samaa ruokaa syödään ja viikonloppuisin samaan aikaan. Viikolla olen jo syönyt kun tyttö syö päivällisen. Tyttö ei syö kotona itse (tarhassa kyllä) joten olen siinä vieressä kokoajan.

5.
hyvin,yksin kun teet ja oot

Yhteistyössä