Toimitus kysyy: Mitä teillä syödään?

hhhh
Itse valmistettua ruokaa alusta asti on noin kolmasosa, toinen reilu kolmasosa puolivalmisteista ja loput eineksiä. Pyrin välttämään eineksiä, koska ne eivät oikein pojalle maistu ja niissä on mielestäni liikaa suolaa 2-vuotiaalle.

Pyrin tekemään isomman erän kerrallaan, esimerkiksi makaronilaatikkoa kolmeksi päiväksi. Meillä tupataan suosimaan muutamia perusruokia ja ne ovat: makaronilaatikko, kalakeitto, pinaattilätyt, kanakastike/kanafile + riisi, perunamuusi + nakit/lihapullat/kalaleike/kalamurekepihvi, kasviswokkia + riisiä. Myös soijasuikaleita käytetään wok-ruuissa. Viikonloppuisin syödään jotain vähän erilaista. Ideat tulevat useimmiten aikakauslehdistä.

Ruokaostokset tehdään Prismasta tai lähikaupasta. Kokolihaa ja järvikalaa syödään suht harvoin hinnan vuoksi. Ruokaostokset tehdään silloin kun jääkaappi alkaa ammottaa tyhjyyttään. Noin kerran viikossa käydään isommilla ostoksilla autolla, muuten täydennellään kävelyreissulla.

Lapset ja aikuiset syövät samaa ruokaa, mutta 2-vuotiaan pojan annoksesta saatetaan jättää pois esim. homejuusto tai voimakas chilimauste. Käytän silti tulisiakin mausteita (kuten currytahna) ruuanlaitossa. Päiväkotipäivän jälkeen minä (äiti) syön pojan kanssa päivällisen, mies ei syö enää illalla lämmintä ruokaa. Istumme silti useimmiten koko perhe pöydän ääressä ja haluamme jatkossakin pitää kiinni siitä tavasta.

Ruokahuollossa sujuu se, että lapsi syö hyvin ja melkein mitä vain, samoin vanhemmat. Se mikä ei suju on se, että ruokaa menee harmittavan paljon biojätteeseen. Pitäisi aina muistaa laittaa ajoissa osa annoksesta pakastimeen. Myös vihanneksia ja hedelmiä ehtii pahentua. Haluaisin syödä monipuolisemmin marjoja ja hedelmiä.

Täällä ruokapuolta hoidan minä. :wave:

Meillä syödään pääasiassa keittoja, mutta viikonloppuisin on ihan perus kastikkeita ja perunoita, salaattia, yms. Kaupasta ostamme ainekset, emme osta lähes koskaan eineksiä, jos salaattikastikkeita ei oteta lukuun. Olemme tehneet näin viikonloppuruokien kanssa, vuorotellen on lihaviikonloppu, vuorotellen kanaviikonloppu ja vuorotellen kalaviikonloppu. Juhlapäivät ovat sitten tietenkin asia erikseen, mutta pysytään nyt tässä arjessa.

Salaatteihin tulee useimmiten tomaattia, kurkkua, sipulia ja salaatinlehtiä. Ainoa lapseni, 13 vuotias tyttäreni, on varsinainen velho tekemään salaatteja. Keitot valmistan minä, ja mies sitten kokkailee niitä kastikkeita. Jaettu aika hyvin osiin, vaikka suurimman osan teenkin minä :D

Tälläistä täälläpäin!

jadal
Meillä syödään arkena itsetehtyä, mutta viikonloppuisin tulee aika usein pidettyä lomaa ruoanlaitosta, ja haetaan jotain valmista kaupasta tai grilliltä.
Ruuanlaitosta vastaan minä, ja suosin haudettavia liharuokia. Yleensä syödään samaa ruokaa, mutta välillä innostun testaamaan uusia ruokia. Silloinkin teen näppituntumalla mitä mieleen juolahtaa, reseptillä on muka niin vaikea tehdä. Viime aikoina olen perehtynyt tarkemmin lisäaineisiin, joten meillä ostetaan nykyään maustamattomia lihoja, ja muissakin tuotteissa pyrin valitsemaan sen missä on vähiten lisäaineita käytetty. Leipää leivon paljon itse.
Salaatteja saisi olla enemmän ja erilaisia, aika usein tulee turvauduttua helppoon ja nopeaan kaaliraasteeseen. Välipaloina lapset kyllä mutustelevat paljon hedelmiä ja vihanneksia.

Isot ostokset tehdään yleensä kaksi kertaa kuussa, välissä sitten täydennetään maito ja kasvispuolta. Yleensä käydään koko porukalla, mutta joskus käyn yksinkin. Koskaan ei isoja ostoksia tehdä ilman minua, sillä ruokavastaavana haluan itse valita raaka-aineet.

halipupu harmaana
1. Missä suhteessa perheessänne syödään itse valmistettua ruokaa ja valmisruokaa? Arkisin, viikonloppuisin?
Pyrimme tekemään ruuan itse, valmisruokia käytetään lähinnä arkisin hätävarana ja ne ovat sellaisia joita ei itse kannata tehdä esim. maksalaatikkoa, hernekeittoa jne. Puolivalmisteita ja apuja (kastikkeita joihin lisäötään liha tms.) tulee käytettyä aika paljon.

2. Kuka teillä valmistaa ruoan? Teettekö suosiolla usein samoja perusruokalajeja? Jos, mitä ne ovat? Jos kokeilette mieluusti uutta, mistä ideat ja ohjeet tulevat?
Äiti tekee aika usein ruuan välillä myös isä. Samoja ruokia syödään aika paljon koska ne uppoavat lapsille. Uusia ruokia tulee kokeiltua silloin tällöin, jos jostain lehdestä löytyy hyvältä vaikuttava resepti. Nyt kun lapset on jo isompia eivätkä vie niin paljon aikaa touhuillessaan keskenään, jää aikaa ja jaksamista uusille ruokakokeiluillekin.

3. Miten teette perheen ruokaostokset? Missä ruokaan liittyvissä asioissa säästätte? Mihin panostatte? Miksi? Käymme kaupassa melkein joka päivä tai ainakin joka toinen päivä, koska käymme kaupassa kävellen tai pyörällä ja isojen ostosten tekeminen ei yhdellä kerralla onnistu. Teemme paljon perusruokaa jauhelihasta ja kanasta, joka on aika edullista ja ostamme tuotteita joissa eräpäivä on lähellä jolloin ne saa edullisemmin ja tarjouksesta ostamme mm. kalaa valmiiksi pakastimeen. Viikonloppuna teemme aika usein paljon ruokaa ja laitamme osan pakkaseen, josta on helppo ottaa viikolla valmista kotiruokaa. Panostamme tervelliseen ruokaan ja kasviksiin, koska se on fiksua ja antaa paremman olon kuin ns. roskaruoka.

4. Kokoontuuko perheenne päivittäin yhteiseen ruokapöytään? Syövätkö aikuiset ja lapset teillä samoja vai eri ruokia? Miksi? valitettavasti arkisin ruokailu on aika hajanaista, kun lapset haluavat katsella lastenohjelmia ja mies tulee usein vasta myöhemmin kotiin. En ole ottanut tästä asiasta nyt paineita, viikonloppuna syödään yhdessä ja se saa riittää. Yleensä meillä kaikki syö samaa ruokaa paitsi silloin kun on jämäruoka päivä ja syödään jääkaapista kaikki jämäruuat pois, jolloin jokaisella voi olla eri ruokaakin. Välillä lapsille voi myös olla jotain muuta ruokaa ja aikuisilla aikuisten ruokaa, mutta aika harvoin.

5. Mikä perheenne ruokahuollossa sujuu? Mikä ei suju? Mistä arvelet sen johtuvan?
Pääosin ruokahuolto sujuu ihan hyvin vaikka autoa ei olekaan ja harrastan itse pari kertaa viikossa iltaisin jolloin ruokakaupassa käyminen on vaikeaa. Sunnuntaisin tulee usein käytyä kaupassa ja tehtyä alkuviikon hankinnat, koska maanantaisin ei harrastuksen takia ehdi kauppaan.

mom 86
1. Arkena syödään ehkä n. joka toinen päivä puolivalmista tai yksi osa ateriasta on einestä. Viikonloppuisin lähes poikkeuksetta itsetehtyä.

2. Nyt kun olen palannut työelämään, molemmat teemme n. 50/50 ruoat. Syömme vuodenaikojen mukaisesti, tämä näkyy esim. nyt talvella juuresten runsaassa käytössä sekä keittojen ja pataruokien yleistymisenä. Ideat uusiin ruokiin tulevat lähinnä Yhteishyvä-lehdestä sekä vinkeistä kavereilta.

3. Panostamme täysirasvaisiin tuotteisiin ja aitoon tavaraan, luemme tuoteselostukset ym. tarkkaan! Pihistämme jokapäiväisistä käyttötarvikkeista (wc-paperi jne.) mielummin kuin ruoasta. Ostokset hoidetaan lähes joka päivä S-ryhmän kaupoissa, sen mukaan mitä on tarjouksessa jne.

4. Päivällinen syödään aina yhdessä (tai ainakin niin, että muut kotona olevat istuvat pöydän äärellä kun toiset syövät), se on ainakin itselleni mukava hengähdyshetki perheen kanssa. Syömme kaikki pääosin samaa ruokaa, tosin lisukkeissa saattaa olla allergian tms. vuoksi pientä poikkeavuutta. Ruoka on samaa kaikilla, koska on tärkeä oppia syömään kaikenlaista ja lisäksi yhdessä syöty, samanlainen ruoka tuo yhtenäisyyttä lisää ja onhan siitä ruoasta hyvä keskustellakin (valmistustavat, maku jne.). Pöytätapoja opetellaan tietty samalla.

5. Se sujuu, että olemme hyvin perillä siitä mitä syömme ja mitä siitä saa (proteiinit, rasvat, hiilihydraatit, vitamiinit...). Siinä kaipaisimme kuria, että muistaisimme ja jaksaisimme ostaa kerralla myös seuraavalle päivälle jotain tarvikkeita (aamulla ei aina ole mitään fiksua jääkaapissa).

Sagoal
Asun perheeni kanssa ulkomailla ja meillä on kotiapulainen töissä arkipäivisin, jolloin hän tekee meidän ruoat. Ruoka on joko paikallista tai suomalaista/länsimaalaista kotiruokaa. Viikonloppuisin käymme yleensä aina ulkona syömässä, koska se on yhtä edullista kuin itse tehty ruoka ja koska haluamme tukea paikallista palvelualaa. Yleensä viikonloppuisin mukana ulkona syömässä on myös ystäviä. Syömme päivällisen aina yhdessä perheen kanssa, jos se vain töiden puolesta on mahdollista. Itse teen ruokaa aina välillä. Silloin teen mielelläni suomalaisia perinneruokia.

Apulainen tekee paljon ruokaostoksia lähellä olevista pikkukaupoista ja torimyyjiltä. Me käymme pikkukauppojen lisäksi myös isossa marketissa, mutta koetamme tukea enemmän pieniä kauppoja ja torimyyjiä. Täällä on helppo panostaa ruokaan, kun se on niin paljon halvempaa kuin Suomessa. Ja tietysti arkea helpottaa huomattavasti kotiapulainen - se on luksus, joka ei Suomessa olisi meillä mahdollista.

Syömme pääasiassa itse tehtyä kotiruokaa ja jonkin verran puolivalmisteita ( ateriakastikkeet, patainekset, pakastevihannekset.. )
Selkeitä einesannoksia emme käytää juuri ollenkaan, paitsi itse syön maksalaatikkoa.
Viikonloppuisin ruoka tehdään aina itse, puolivalmisteita käytetään arkena.
Viikonloppuna käymme myös ravintolassa n. 2krt kuussa syömässä koko perhe.
Hampurilaisaterioita syömme ehkä 1krt / 3kk.

Molemmat vanhemmat laittavat ruokaa, molemmilla on "omat" ruokalajit mitä laitetaan esim. miehellä jauhelihakastike ja lihapadat, mulla keitot ja risotot.
Uusia ruokia sovelletan vanhoista tai otetaan ohjeista vinkkejä.

Ruokaostokset tehdään kerran viikkoon isosti ja viikolla täydennystä.
Panostamme siihen, että ostamme mitä haluamme hintalappuun katsomatta.
Haluan että raaka-aineet on hyviä ja ruoka maittavaa.
Ruuassa en kovasti säästä; joissain tuotteissa valitsen "halpismerkin."

Syömme samoja ruokia, mutta arkisin emme syö yhdessä.
Lapset syövät koulussa ja päiväkodissa, me aikuiset töissä. Illalla syövät vain lapset lämmintä ruokaa.'Viikonloppuna syömme yhdessä.

Ruokahuollossa ei ole ongelmia. Joskus tuntuu että arkena pyörii samat ruuat, mutta kun asiaan tarttuu niin tulee tehtyä muutakin.

Yhteistyössä