Montako tupakoivaa odottajaa löytyy täältä nyt?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="halinalle";22344295]Sulla ei tunnu tuota vastuuntuntoa olevan muutenkaan niin mitähän siitä lapsenkasvatuksestakin tulee. Ei varmaan kovinkaan kaunista katsottavaa:)[/QUOTE]

Tuo nyt ei auta pätkääkään, saattaa jopa pahentaa tilannetta. Vaikka kuinka tekisi mieli haukkua ja puhua huonosta tulevasta äidistä, siitä ei ole kuin korkeintaan haittaa. Ajatuksia ei herätä ilkeät puheet.

hhhhh
Tuo nyt ei auta pätkääkään, saattaa jopa pahentaa tilannetta. Vaikka kuinka tekisi mieli haukkua ja puhua huonosta tulevasta äidistä, siitä ei ole kuin korkeintaan haittaa. Ajatuksia ei herätä ilkeät puheet.
Jep, haukkuminen ei todellakaan auta mitään, saati lopullisesti huonoksi äidiksi leimaaminen.. saattaa syödä uskoa vielä enemmän siltä että pystyy lopettamaan, ja tahdonvoima/usko itseen on siinä lopettamisessa tärkeää.

uskaltaakohan tunnustaa
Ihan ystävällisesti sanon, että kannattaa oikeasti miettiä, miltä tuntuu miettiä sitten jokaisen sairauden tms. ongelman kohdalla, onko se oma vika. Se on aika raskasta.
Tätä mä olen paljon miettinyt ja tuntuu hirveältä.

Helkatti, en kyllä osta enää uutta askia kun tuo entinen loppuu! Pakko se on kärsiä.. En kestä jos lapselle tulee mun takia sairauksia.

Tätä mä olen paljon miettinyt ja tuntuu hirveältä.

Helkatti, en kyllä osta enää uutta askia kun tuo entinen loppuu! Pakko se on kärsiä.. En kestä jos lapselle tulee mun takia sairauksia.
Tsemppiä tosi paljon, sä pystyt siihen!
Ja muista, että peliä ei ole vielä menetetty, eli ei kannata miettiä taakseppäin poltettuja tupakoita vaan tsemppaat vaan itseäsi ne ekat vaikeimmat hetket. tsemptsemp! Pysy vahvana ;)

Mä olen varmasti ruoskinut sanoilla raskaanaolevia tupakoitsijoita tässäkin ketjussa. Tarpeeksi kun asiaan ottaa välimatkaa (lopettaa polttamisen) huomaa itsekin kuinka älytöntä se polttaminen on - varsinkin raskausaikana. Ja jokainen puolustuksen sana on pelkkää selittelyä vailla perusteita. Niin se vaan on :/

Ottaen vielä huomioon mitä tupakka nykyään maksaa, kannattaa ne rahat tosiaan laittaa johonkin muuhun tarkoitukseen. Kyseessä on iso säästö joka tuntuu kukkarossa välittömästi vaikka tienaisi hyvinkin.

Kokeilkaa IHAN kaikkia keinoja - kyllä jollain siitä tupakasta eroon pääsee! Oma päätös on se mistä kaikki lähtee.

halinallelle
Millainenhan äiti (jos on ollenkaan) halinalle mahtaa olla kun toisia tuolla tavalla haukkuu? Et varmasti itse kovinkaan vastuuntuntoinen.. Vai kuvitteletko olevasi täydellinen? Musta on todella lapsellista puhua ja haukkua toista tuohon sävyyn vaikka netin keskustelupalstalla ollaankin. Saapa nähdä millasia sun lapsista kasvaa kun on tuollainen esikuva.

hhhh
Alkuperäinen kirjoittaja ei yhtään;22344340:
Ei kauheesti auta enää jos oot jo polttanu ekat 12 viikkoa kun suurin osa aivojen kehityksestä tapahtuu silloin...
Älä anna tällaisia "tietoja" kun et selvästikään tiedä mistään mitään. Aivojen nopeasti jakautuvat hermosolut ovat ERITYISEN alttiita tupakan vaikutuksille raskauden puolivälin jälkeen. Vauvan painoon vaikuttaa eniten loppuraskauden tupakointi. Joten älä jakele tuollaisia ohjeita. Missä tahansa raskauden vaiheessa lopettaminen on AINA hyväksi ja aina parantaa mahdollisuuksia saada terveempi vauva. Lisäksi lopettaminen parantaa vauvan vointia lähes välittömästi kun veren happimäärä normalisoituu.

Älä anna tällaisia "tietoja" kun et selvästikään tiedä mistään mitään. Aivojen nopeasti jakautuvat hermosolut ovat ERITYISEN alttiita tupakan vaikutuksille raskauden puolivälin jälkeen. Vauvan painoon vaikuttaa eniten loppuraskauden tupakointi. Joten älä jakele tuollaisia ohjeita. Missä tahansa raskauden vaiheessa lopettaminen on AINA hyväksi ja aina parantaa mahdollisuuksia saada terveempi vauva. Lisäksi lopettaminen parantaa vauvan vointia lähes välittömästi kun veren happimäärä normalisoituu.
Peesi!

hhhhhhhhhhhhhhh
Mä olen varmasti ruoskinut sanoilla raskaanaolevia tupakoitsijoita tässäkin ketjussa. Tarpeeksi kun asiaan ottaa välimatkaa (lopettaa polttamisen) huomaa itsekin kuinka älytöntä se polttaminen on - varsinkin raskausaikana. Ja jokainen puolustuksen sana on pelkkää selittelyä vailla perusteita. Niin se vaan on :/

Ottaen vielä huomioon mitä tupakka nykyään maksaa, kannattaa ne rahat tosiaan laittaa johonkin muuhun tarkoitukseen. Kyseessä on iso säästö joka tuntuu kukkarossa välittömästi vaikka tienaisi hyvinkin.

Kokeilkaa IHAN kaikkia keinoja - kyllä jollain siitä tupakasta eroon pääsee! Oma päätös on se mistä kaikki lähtee.
Jep. MAKSAA siitä, että saa itselleen ja ennen kaikkea tulevalle lapselleen tukun riskejä sairastua vakaviin sairauksiin ja lisäksi maksaa vielä siitä että lapsella on muita todennäköisemmin oppimisvaikeuksia, astmaa ym... Vaihtoehtona olisi tupakoinnin lopetus, kaikki riskit poissa sitä myöten. Tupakoinnin järjettömyyttä ei välttämättä kunnolla tajua ennen kuin siihen on saanut kunnolla välimatkaa.

"hei"
Mutta tärkein aika on ekat 12 viikkoa. Silloin tulee niitä epämuodostumia alkoholin käytön takiakin. Alussa vaikuttaa aivoihin ja hermostoon koska nikotiini voi hankaloittaa niitten kehittymistä. Tietty lopettaminen on aina hyväks, ja toi vauvan painoon liittyvä asia kuuluu loppuraskauteen.

uskaltaakohan tunnustaa
Alkuperäinen kirjoittaja ei yhtään;22344340:
Ei kauheesti auta enää jos oot jo polttanu ekat 12 viikkoa kun suurin osa aivojen kehityksestä tapahtuu silloin...
Näinkö on? Eli mitäänkö ei muka ole enää tehtävissä ja tupakoinnin lopetus ei kannata? Tuntuupa vaikealta uskoa..

"vieras"
Ihan alussa mäkin myönnän pariin otteeseen hiipineeni yöllä "salaa" tupakalle ja itkienhän se tupakka piti sytyttää... Syyllisyys painoi kovasti vaikka vähensinkin alusta asti sen tupakoinnin siihen yhteen savukkeeseen. (Päivällä vedin ne muutamat savut ihan avoimesti miehen nähden, koska halusin lopettaa ja koin että helpointa on mulle olla ihan avoin tupakointini suhteen.) Olo oli ihan surkea kun päällä oli niin fyysiset kuin henkisetkin vieroitusoireet tupakasta ja samaan aikaan näin aina mielessäni kuvan pienestä sikiöstä joka vääntelehtii tuskissaan kun ei saa kunnolla happea kun mä poltan... :( Mun vauva...

Jos tarviitte vielä lisää tsemppiä lopettamiseen vauvan terveyden ja rahan säästymisen lisäksi, niin pitää vielä mainita että mun iho ja hampaat muuttui kauniiksi lopettamisen jälkeen, samoin kynnet. En kovin monta vuotta ehtinyt polttaa, ja tiedän että mun epäpuhdas ja jotenkin tunkkaisen näköinen iho kasvoissa johtui tupakasta (mulla huonot elintavat näkyy heti mustapäinä ja tukkeutuneina ihohuokosina kasvoissa), ja kun pidin pitkiä kynsiä, ne vähän kellertivät päistä niissä sormissa joissa yleensä pitelin savuketta. Olin jo aiemmin surkutellut ihoni huonontunutta kuntoa, mutta se ei vaan riittänyt yksin motivaatioksi tupakoinnin lopettamiseen, ja mä kannustinkin lopettamisen alkuvaiheessa itseäni uusilla ihonhoitotuotteilla :)

"vieras"
Jos meidän naapuri pystyy lopettamaan tupakan polton kerralla poltettuaan 50v, niin eiköhän pysty samaan joku 17 vuotiaskin, joka ei ole polttanut korkeintaan kuin muutaman vuoden.

Itse lopetin aikoinani poltettuani 6v. Kerralla pistin poikki eikä ollut sen kummempia vieroitusoireita.

En jaksa millään ymmärtää naisia, jotka kantavat sisällään elämän arvokkainta lahjaa, että tieten tahtoen haluavat pilata toisen elämän alun.
Sikiöllä on väh. 20min happivaje joka tupakointikerrasta. Ei se ole jättämättä vaurioita. Ihan turha kenenkään vedota siihen, että minun lapsi syntyi terveenä ja täysipainoisena ja plaa plaa plaa.
Kun ne ongelmat ei näy välttämättä heti. Sitten kun tulee ongelmia myöhemmin, on niin helppo syyttä vaikkapa sikapiikkiä.

Kannattaa marssia peilin ääreen ja katsoa itseään silmiin ja sanoa : minä tieten tahtoen aiheutan vauvalleni pahan olon ja mahdollisesti myöhemmin pahojakin ongelmia.

Pystyttekö myöhemmin kirkkain silmin sanomaan lapsellenne, että rakastat häntä kaikesta sydämestäsi ja varjelemaan kaikelta pahalta? Et, kun et varjellut edes raskausaikana omalta äidiltään :(

"hhh"
Näinkö on? Eli mitäänkö ei muka ole enää tehtävissä ja tupakoinnin lopetus ei kannata? Tuntuupa vaikealta uskoa..
Ei todellakaan ole näin. Aivot kehittyvät kovaa vauhtia raskauden puolivälin jälkeen ja vikallakin kolmanneksella keuhkot ja keskushermosto kehittyy. Varmasti milloin tahansa lopettaminen pienentää riskejä, joita tupakasta aiheutuu. Älä missään tapauksessa ajattele että enää ei kannata lopettaa. Tupakoivan vauvalla on jatkuvasti krooninen hapenpuute ja tupakoinnin lopettaminen missä tahansa raskauden vaiheessa parantaa vauvan ravinnon ja hapen saantia ja näin parantaa ennustetta. Pienipainoisena syntyminen sisältää myös monia riskejä ja tupakoinnin lopettamalla vaikka myöhemminkin raskaudessa vähentää riskiä ennenaikaiseen synnytykseen ja alipainoiseen vauvaan. Jos ei lopeta ollenkaan, saattaa vauvalla olla vieroitusoireita ja tämänkin voi välttää lopettamalla vaikka sitten myöhemminkin raskausaikana.

Ego
Olin polttanut vuosia ja pystyin parin viikon sisään lopettaa tupakanpolton kun tajusin olevani raskaana. Koko raskauden ja imetyksen ajan olin polttamatta (Imetin 8 kk). Kun hönkäilin savui niin en vaan kestänyt ajatusta että muksu vetää samalla savui mahassa...Oli kyllä yllättävän helppoa lopettaa. Mutta paska juttu kun repesin uudestaan...:ashamed: Ja nyt kun on yrittänyt lopetella niin ei vaan onnistu...

uskaltaakohan tunnustaa
[QUOTE="vieras";22344411]
Sikiöllä on väh. 20min happivaje joka tupakointikerrasta. Ei se ole jättämättä vaurioita. Ihan turha kenenkään vedota siihen, että minun lapsi syntyi terveenä ja täysipainoisena ja plaa plaa plaa.
Kun ne ongelmat ei näy välttämättä heti. Sitten kun tulee ongelmia myöhemmin, on niin helppo syyttä vaikkapa sikapiikkiä.
([/QUOTE]

Muuten oon kanssasi samaa mieltä, mutta kun on myös oikeasti lapsia joille ei ole tullut äidin raskauden aikaisen tupakoinnin vuoksi sairauksia. Ei, en yritä nyt mitenkään puolustella. Kunhan ihmettelen että jos sanomasi mukaan tupakka ei voi olla jättämättä vauroita, niin mites nämä lapset joille ei mitään ole tullut? Mun äiti on polttanut kun on odottanut mua, olen jo aikuinen eikä mulle ole tullut siitä mitään. Olenhan nyt joskus flunssaa sairastanut mutten oikeastaan mitään muuta pahempaa ja flunssa nyt tulee varmaan jokaiselle joskus.
Ja oppimisvaikeuksia ja astmaa tulee myös niille lapsille kenen äiti ei polta. Että siinä mielessä musta on vähän turhaa syyttää tupakkaa ihan kaikista sairauksista joita lapselle myöhemmässä elämässä tulee.
Ja vielä, en puolustele polttamista ja musta se on todellakin väärin, mutta kunhan pohdiskelen.

hhhh: Kiitos tiedosta! :)

hhhhh
[QUOTE="vieras";22344411]
Pystyttekö myöhemmin kirkkain silmin sanomaan lapsellenne, että rakastat häntä kaikesta sydämestäsi ja varjelemaan kaikelta pahalta? Et, kun et varjellut edes raskausaikana omalta äidiltään :([/QUOTE]

No aika paksua kuitenkin väittää, että äiti ei voisi rakastaa lastaan lapsen synnyttyä. Moni kasvaa äitiyteen lapsen syntymän jälkeen ja rakkauskin voi syttyä vasta synnytyksen jälkeen. Minusta tuo polttaminen kertoo heikkoudesta/huonosta itsekurista ja epäkypsyydestä/vastuuttomuudesta tuossa asiassa (tai sitten siitä, ettei tajua asian vakavuutta), mutta ei kerro siitä, rakastaako äiti lastaan sitten lapsen synnyttyä. Äitiys kestää kuitenkin läpi elämän.

uskaltaakohan tunnustaa
Kiitos tsemppaajille ja taas sai uutta motivaatiota lopettaa! Kun joka tupakan kohdalla miettii että tarvinko tätä nyt oikeasti. Ite oon huomannut että mulle paras tapa lopettaa on se vähentäminen ja se kun keksii muuta tekemistä sen tupakoinnin tilalle.

Nyt painun nukkumaan ja huomenna poltan vähemmän kuin tänään. :)

klisee
[QUOTE="vieras";22344411]Jos meidän naapuri pystyy lopettamaan tupakan polton kerralla poltettuaan 50v, niin eiköhän pysty samaan joku 17 vuotiaskin, joka ei ole polttanut korkeintaan kuin muutaman vuoden.[/QUOTE]

Niinpä, tai mun sukulainen, joka poltti 12-vuotiaasta 61-vuotiaaksi ja lopetti pelkällä tahdonvoimalla. Tällaiseen verrattuna mua ottaa aivoon teinien ininä siitä, kuinka vaikeaa heillä on ja kuinka just heidän riippuvuutensa on ainakin ihan hirveän paha. Elämäkin on näillä usein yhtä kriisistä toiseen selviytymistä, joten koskaan ei ole niin tasaista että voisi edes harkita polttamisen lopettamista. Ihan kuin heidän vaikeutensakin olisivat jotenkin vaativampia kuin kaikilla muilla ihmisillä. Hei tiedoksi: te ette ole erikoistapauksia! (Paitsi ihan murto-osa)

hhhh
No minunpa isä ei lopettanut ollenkaan, vaan kuoli tupakoinnin aiheuttamaan sairauteen poltettuaan 40 vuotta pari askia päivässä. En silti väitä, ettei kukaan pystyisi lopettamaan tupakointia. Oikeasti, aika harva voimakkaasti nikotiiniriippuvainen onnistuu pelkän tahdonvoiman avulla lopettamaan, ainakaan lopullisesti (tästä oli joku tutkimustulos ja prosenttiosuus oli aika pieni). Ei ole häpeä hakea apua lääkäriltä/neuvolasta tai apteekista. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokainen pystyy lopettamaan, kunhan ei anna periksi ja yrittää vain tarpeeksi lujasti, eikä luovuta!

miuh
Tuo on vähän jännää tuo että mennään tupakille itku silmässä..?!?? Ymmärrän että tupakka koukuttaa,itsekin polttelen silloin tällöin,mutta että raskaana ollessa raahaudutaan ulos ,sytytetään tupakka ja poltellaan siinä itkun lomassa!!
Ei voi ymmärtää.Heittäkää tupakat roskiin,sillä se on selvä.

Yhteistyössä