2 v 3 kk ikäinen lapsi yksin ulos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2c
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
riippuu millainen piha, mitä kaikkea siellä pihalla on jne.
on mun ipana ulkoillut yksin kotipihalla (rivari) 1,5v lähtien, kun se on kokoajan näköetäisyydellä

Miksei? Mielestäni hyvin voisi olla yksin aidatulal alueella. En minä ainakaan pysty sisälläkään valvomaan koko aikaa lapsen tekemisiä, vaan touhuaa esimerkiksi omassa huoneessaan.

Jos lapsi on koko ajan nähtävissä ikkuinoista, niin voisin päästää yksin pihalle. Ja jos olisin satavarmasti poistanut kaikki vaaraa aiheuttavat asiat sieltä pois, niin ihan samahan se on, oletko sinä esim. siellä pihalla ottamassa aurinkoa vai oletko sisällä, jos jotain käy, yhtä lähellä olet auttamaan.

Jäin miettimään, että miksei voisi ulkoilla myös yksin? Mitä pihalla voisi tapahtua?

saakin auki portin ekaa kertaa esimerkiksi.
minusta on niin pikkunen vielä, että ihan turhaa antaa yksin ulkoilla.ehtii sitä tehdä vielä paljon aikanaan.
kyllähän siellä pihalla voi tapahtua vaikka mitä mitä me aikuiset ei tajuta ennakoida.ainakin meillä jos sisälläkin tuo 2v keksii jos jotakin ja sattuu ja tapahtuu,vaikka kuinka on koitettu tehdä "lapsiystävälliseksi" kotia.

meidän tyty on 2v4kk ja asutaan rivarissa. (takapiha on pieni, ja aidattu) pihalla ei ole mitään vaarallista. Nytkin kun tein ruokaa tyttö leikki pihassa ja minä näin hänet koko ajan ikkunasta. Tyttö yritti saada sulanutta lumiukkoa takaisin ehjäksi :) <3

No en antaisi, eikä kukaan muukaan täysjärkinen laittaisi noin pientä yksin ulos.

kyllä mä pidän itseäni täysjärkisenä.. ;)

jos pihalla ei ole vesitynnyreitä,lampia jne. sahoja, poria, vasaroita ym sellaista mihin lapsi voi itsensä satuttaa niin en näe mitään syytä miksi ei voisi ulkoilla aidatulla alueella..
en mä aitaamattomalle pihalle antais mennä vieläkään vaikka onkin jo 3,5v

Jäin miettimään, että miksei voisi ulkoilla myös yksin? Mitä pihalla voisi tapahtua?

En ja kanssa tajua, ilmeisesti täällä on taas vähän hysteeristä porukkaa. Meillä esim. mökillä 2 1/2 vuotias oli viime kesänä "yksin" ulkona moneen otteeseen, siis tottahan sekä minä että mieheni olimme jossain siellä pihalla, mutta jos esim. olimme puuliiterissä, niin samahan se olisi ollut, vaikka olisimme sisällä istuneet.

En ole varmaan sitten täysjärkinen, mutta hyvin voisin antaa lapsen ulkoilla yksin ulkona. Piha on turvallinen, aidattu ja ennenkaikkea tuttu (pääsee huutamaan äidin paikalle ja näkee äidin ikkunasta tarvittaessa). :)

[QUOTE="vieras";22339555]Entä jättäisittekö vilkkaan 3,5-vuotiaan kotiin noin 20-30 minuutiksi kun haette isompaa lasta kerhosta?[/QUOTE]

en jättäis ellei kotona olisi selvästi vanhempaa sisarusta hoitamassa

Suostuuko lapsi edes jäämään yksin ulos?
Ei kyllä sinne pitää jonku isommankin vääntäydyttävä. Ihan edes vastuutonta. Ymmärrän et jos hetkeksi minutiksi pariksi jää yksi siihen mut se että olis tunti tolkulla. Niin ei onnistu.

[QUOTE="vieras";22339555]Entä jättäisittekö vilkkaan 3,5-vuotiaan kotiin noin 20-30 minuutiksi kun haette isompaa lasta kerhosta?[/QUOTE]

No en jättäisi meidän suht rauhallista 4-vuotiasta edes 10 minuutiksi!

joo voisin jättää ja olen jättänytkin omaan pihaan aidatulle alueelle leikkimään kun itse laitoin ruokaa, kesällä ikkuna auki, että kuulen missä liikkuu ja muuten käyn kurkistelee ikkunoista.. jätin kesällä 8kk lapsen sinne ulos esikoisen kanssa konttimaan siks vartiksi kun perunat kävin kuorasemassa ja pistämässä keittymään.. näin ja kuulin ikkunasta koko ajan mitä touhusivat.. eli ei ollut vaaraa kellään.

Minä olen tämän kesän lasten metsiin yms. katoamisuutisten tiimoilta miettinyt noita asioita paljon ja päädyttiin siihen että laajennettiin tietoisesti lasten pihareviiriä. Esim. talon taakse metsään saivat marjaan mennä kaksinkin 3 ja 4 vuotiaat ja ylipäätään pikkumetsä on nykyään sallittua leikkialuetta silloin kun muksut ovat keskenään pihalla. (Ennen rajoitin pihalle leikit)

Pihalla leikkii useimmiten 5-, 4- ja kaksi kolmevuotiasta. (Joista toinen täytti kolme vasta viime viikolla.) Mikäli mukana on vajaa 2 vuotias niin sitten on joku aikuinen mukana myös. (Pienemmät nukkuvat kyllä vaunuissa verannalla vahtimattakin)
Muuten saavat leikkiä keskenäänkin. Kesällä kulkivatkin ihan vapaasti sisään ja ulos omaan tahtiinsa omien halujensa mukaan. Nyt kun pitää pukea ulkovaatteita enemmän niin se tietenkin erilaista, ulosmeno tietoisempaa.

Minä uskon että lasten kasvatus on tasapainoilua suojelun ja niiden siipien vahvistamisen kanssa. Liikaa kumpaa vain, niin menee väärin. Suojelen lapsiani/lapsenlapsiani/muita meillä olevia tai käyviä lapsia parhaani mukaan taudeilta (rokottein, terveellisellä ruokavaliolla, liikunnalla, hyvin hoidetula hygienialla jne.) liikenneonnettomuuksilta (pyöräilykypärin, turvaistuimin jne), turvattomuudelta (pitämällä oman psyykkeeni tasapainoisena, olemalla altistamatta lasta ikäkauteensa nähden liian pelottaville asioille jne) ja monelta muulta asialta.

Sen sijaan en halua "suojella" heitä oppimiselta, haasteilta, oivaltamiselta, itsetunnon ja vastuun kasvamiselta enkä muiltakaan vastaavilta asioilta. Seikkailureviirin laajentaminen sellaiseksi että se sallii seikkailunkin, on yksi tapa tavoitella tätä. Ratsastus, uiminen, kalastus, veneily jne ovat toinen tapa. Kaikkeen näihin sisältyy jonkinlainen kalkyloitu riski, joka luonnollisesti kauhistuttaa minuakin, mutta koen silti ettei minulla ole oikeutta oman pelkoni vuoksi hidastaa lasten luonnollista kehitystä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä;22339568:
En ja kanssa tajua, ilmeisesti täällä on taas vähän hysteeristä porukkaa. Meillä esim. mökillä 2 1/2 vuotias oli viime kesänä "yksin" ulkona moneen otteeseen, siis tottahan sekä minä että mieheni olimme jossain siellä pihalla, mutta jos esim. olimme puuliiterissä, niin samahan se olisi ollut, vaikka olisimme sisällä istuneet.

En ymmärrä tätä. Ei tuon ikäistä jätetä mihinkään yksin. Mökillä ne vasta vaarat on. Varsinkin jos on järvi vieressä. Alle 3 vuotias saattaa vielä laittaa suuhunkin jotain. Vaikka ei yleensä laitakkaan. Pihalla saattaa olla kiinnostavia sieniä. Kaikkea vaarallista.

vastuutonta

Yhteistyössä