Hermot menee pk-hoitajaan..

  • Viestiketjun aloittaja mutsivaan
  • Ensimmäinen viesti
No ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten tämä lapsi tarkenee ulkoilla -15C lämpötilassa?
Toppapuku, villapuku, alla t-paita+pusero, pitkikset+collegehousut, paksu kypärähattu, villasukat ja -lapaset, toppakinttaat ja Kuomat. Noilla. Viime talvena kun oli tosi kylmiä päiviä, mutta ulos piti päästä, niin joinakin päivinä oli kaksi villapukua siellä alla. Joko pyörryit? Toinen lapsi taas pärjää paljon vähemmällä.
 
"niin"
Kertokaa mulle viisaat miten sen toppahaalarin kyky lämmittää katoaa maagisesti jos sen laittaa nolla kelillä jo päälle? Oikeasti, kertokaa, kun mä en tajua? Tää lause: Mitäs sitten talvella laitetaan päälle jos nyt jo toppapuku? Meinaatteko että se ei enää kykene lämmittämään silloin?

ohi hieman aiheen...mut kuhan kysyn
 
[QUOTE="niin";22338331]Kertokaa mulle viisaat miten sen toppahaalarin kyky lämmittää katoaa maagisesti jos sen laittaa nolla kelillä jo päälle? Oikeasti, kertokaa, kun mä en tajua? Tää lause: Mitäs sitten talvella laitetaan päälle jos nyt jo toppapuku? Meinaatteko että se ei enää kykene lämmittämään silloin?

ohi hieman aiheen...mut kuhan kysyn[/QUOTE]

Sitä minäkin olen miettinyt :D Mutta ilmeisesti sen kysymyksen takana on se, että ajatellaan lapsen "tottuvan" liian lämpimällä liian lämpimiin vaatteisiin ja sitten kun tulee tosi kylmä niin ne toppavaatteet eivät tunnu enää tarpeeksi lämpimiltä. Mulla itellä ei kyllä toimi noin. +5 pidän jo tosiaan toppatakkia ja samaa takkia pidän myös -20 ja lämpimältä tuntuu. Enemmän vaan vaatetta alle.
 
pöppero
[QUOTE="niin";22338331]Kertokaa mulle viisaat miten sen toppahaalarin kyky lämmittää katoaa maagisesti jos sen laittaa nolla kelillä jo päälle? Oikeasti, kertokaa, kun mä en tajua? Tää lause: Mitäs sitten talvella laitetaan päälle jos nyt jo toppapuku? Meinaatteko että se ei enää kykene lämmittämään silloin?

ohi hieman aiheen...mut kuhan kysyn[/QUOTE]

Elimistö tottuu siihen lämpöön, ja sittenkun taas kylmenee, niin pitäis vaan lisätä ja lisätä vaatetta.
 
nitti
Jos se koetaan pk:ssa helpommaks. Kerrospukeminen tietää aika paljon enemmän hommaa...Toki pukeminen osa heidän työtään, mut onhan se lapsillekin eduksi kun siitä suoriutuu nopeammin.

Ja muistakaa, syksyn kosteus tekee ilmasta kylmemmän, päälle kun yhdistetään vielä tuuli (mikä aikas yleistä syksyllä). Talvella ilma on selvästi kuivempaa ja "kylmyys" erillaista.
 
"niin"
Alkuperäinen kirjoittaja pöppero;22338362:
Elimistö tottuu siihen lämpöön, ja sittenkun taas kylmenee, niin pitäis vaan lisätä ja lisätä vaatetta.
Anteeks mitä? kuinkas monta tuntia se haalari lapsella onkan päivässä päällä? Että pääsee tottumaan. Kokeileppa itse, laitat toppatakin nyt päälle, ja ylläri ylläri tulet tarkenemaan sillä talvellakin.

Itse paljon luonnossa liikkuvana tuo on ihan tuttua. Ei siihen lämpöön kroppa maagisesti totu, jollet koko päivää vaatteessa ole, päivät päästään. Metsällä käytän surutta toppavaatteita, koska vilu on pahinta mitä voi olla. Kun vilu iskee, se ei lopu. Sama takki palvelee talvellakin, kovimmilla pakkasilla kuitenkin alle toki laitetaan kerrosta.
 
voihan vide
Sitä minäkin olen miettinyt :D Mutta ilmeisesti sen kysymyksen takana on se, että ajatellaan lapsen "tottuvan" liian lämpimällä liian lämpimiin vaatteisiin ja sitten kun tulee tosi kylmä niin ne toppavaatteet eivät tunnu enää tarpeeksi lämpimiltä. Mulla itellä ei kyllä toimi noin. +5 pidän jo tosiaan toppatakkia ja samaa takkia pidän myös -20 ja lämpimältä tuntuu. Enemmän vaan vaatetta alle.
Näin juuri. Ei se lapsi siihen lämpöön totu koska ei ole topissa ulkona tyyliin 24/7. Muutenkin vahvempi haalari tasaa paremmin lämpötilaeroa haalarin sisällä ja ulkona, varsinkin kun suojaa vk-haalareita paremmin viimalta. Viima meinaan jäähdyttää yllättävän paljon... Järjenkäyttö toki sallittua. Jos lapsen selkä valuu hikeä toppavaatteissa, se ei ole hyvä. Mutta mieluummin hieman lämmin kuin pienikin vilu. Vilua meinaan ei saa pois, ja se jää luihin ja ytimiin sisälle tulon jälkeenkin. Kuumuus vaan tasoittuu, jos nyt ei tietty hikimärät sisävaatteet ole.
 
yksi ukko vaan
Se on kun tuijotetaan vaan pelkää lämpömittaria eikä huomioida lainkaan kosteutta. Syksy ja talvi on edelleen kaksi eri asiaa.

Mietittekö koskaan miksi nollan liki olevat kelit tuntuvat kylmemmiltä kuin talven kelit samoissa astelukemissa. Selvitys tapaa olla että talvella on totuttu kylmempään ja siksi nolla kelit tuntuu lämpöisiltä. Todellisuus on se että syksyllä ilma todellakin tuntuu kylmemmältä koska ilman kosteus on suuri ja tuuli vielä tekee siitä kylmemmän. Talvella ilma on monasti hyvin kuivaa, vielä nolla keleilläkin (ennen kuin kevät aurinko alkaa sulattaa lumia ja höyrystää ilmaan). Siksi se myös tuntuu lämpöisemmältä.
 
ninpä
meidän lapsilla on jo toppikset päällä, mut siel alla on vaan houst ja pitkähihainen paita. viimevuotiset talvikengät on jo käytössä mistkä ei enää oo lämpimät ja niis on vaan tavis sukat.. pikku hiljaa lisätään alle vaatetusta sään mukaan.

meillä ei ainakaan liikuta enää ulkona -20 asteen pakkasessa
 
Pusero, housut ja sukat.

Mutta tämä meni nyt meidän pukeutumisesta jauhamiseksi toisen pinossa. Ap:lle sanoisin, että sinä tiedät parhaiten mitkä ovat sopivat vaatteet lapsellesi. Ei siihen pitäis pk:n tädillä olla mitään sanomista.
tääkään ei ihan aina pidä paikkaansa. Kaksi äitiä tullu töissä vastaan joilla ei oikeasti hajua lapsen pukemisesta. Toisella sisällä monta vaatekerrosta ja ulkonakin aivan liikaa, toisella myös liikaa puettua lapset. Tän ekan mielestä oli pakko pukea lapsi topaten vaikka oli hikimärkä eikä jaksanu edes juosta sisällä. Ulkona samaten hikos kauheasti. Riisuttiin sitte salaa lasta päivän aikana(esim. kahdet puuvillasukat, villasukat, säärystimet, kahdet housut, kolme paitaa...tämä sisällä).
 
mutsivaan
Jos se koetaan pk:ssa helpommaks. Kerrospukeminen tietää aika paljon enemmän hommaa...Toki pukeminen osa heidän työtään, mut onhan se lapsillekin eduksi kun siitä suoriutuu nopeammin.

Ja muistakaa, syksyn kosteus tekee ilmasta kylmemmän, päälle kun yhdistetään vielä tuuli (mikä aikas yleistä syksyllä). Talvella ilma on selvästi kuivempaa ja "kylmyys" erillaista.
JA EDELLEENKIN ! lapsella on sisällä pk:ssa sukkikset ja kollari hopusut. Ohut pitkähihanen. Ulos mentäessä haalarin alle tulee se huppari.
Ja tosiaan lapsi on lämpöinen käsistä, jaloista, niskasta kun tullaan ulkoolta sisään.
En vaan tajua miks mun pitäis laittaa sille toppahaalari?
Ja tec vk-haalari suojaa itseasissa hyvin kostealta, ja viimalta..
 
öööööööööööö
Millos niitä välikausihaalareita sitten käytetään?
sittenkun on +15 ?
ja hetikun on + 10 niin siirrytään toppahaalariin ja alle tungetaan villlapuku?
 
no joo
JA EDELLEENKIN ! lapsella on sisällä pk:ssa sukkikset ja kollari hopusut. Ohut pitkähihanen. Ulos mentäessä haalarin alle tulee se huppari.
Ja tosiaan lapsi on lämpöinen käsistä, jaloista, niskasta kun tullaan ulkoolta sisään.
En vaan tajua miks mun pitäis laittaa sille toppahaalari?
Ja tec vk-haalari suojaa itseasissa hyvin kostealta, ja viimalta..
Edelleen. tec tai ei, vk haalari on ohut ja viima nyt vaan luonteeltaa jäähdyttää haalarin pintaa, vaikka ei meniskään kankaasta ihoon läpi...Äh mitä mä tälläisiä selittään kun ei se jakoon mene. Mut kokeile itse samanmoista takkia ja ymmärrät vilpoisuuden. Varsinkin jos kokeilet perään toppatakkia...

Onko tämä pukupakko yhden tädin tyrannivaltaa? Tuskin. Eiköhän se ole koko päiväkodin tai ainakin jonkun osan yleinen päätös. Johtuen varmaan siitä että heillä on vuosien kokemus lasten pukemisesta näillä keleillä. Nyt ammutaan vaan kovilla sitä viestin tuojaa, vaan miksi tajuta kokonaisuutta kun vihan voi purkaa yhteen. Kelit vaihtelee, lämpötilaheitot voi kodin ja pk:nkin välillä olla useita asteita (vrt alavilla mailla hallaa kun muualla reilusti plussalla). Ehkä päiväkodissa on todettu että on parempi kun lapsilla on kunnon vaatetus mukana; mieluummin lämmin kuin kylmä.
 
äiti mäkin
Alkuperäinen kirjoittaja öööööööööööö;22338744:
Millos niitä välikausihaalareita sitten käytetään?
sittenkun on +15 ?
ja hetikun on + 10 niin siirrytään toppahaalariin ja alle tungetaan villlapuku?
Mitä sä käytät kelillä +15 lapsella?
 
misha
Mitä vähemmän kerroksia, sen helpompi liikkua. Jokainen kai tämän ymmärtää. Vaikka kerrospukeutuminen onkin järkevää ja siten on helppo säädellä vaatetuksen lämpöisyyttä, lapsilla se ei mielestäni aina toimi. Lapset liikkuvat niin paljon ja mitä ihmeellisimpiä liikkeitä (könytännään ja kiivetää, tehdään kuperkeikkoja, ryömitään, juostaan...). Kovin tumpattuna se ei helppoa ole.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pöppero;22338362:
Elimistö tottuu siihen lämpöön, ja sittenkun taas kylmenee, niin pitäis vaan lisätä ja lisätä vaatetta.
Höpö,höpö se on just toisin päin,eli elimistö tottuu siihen kylmään.Kesän jäljiltä ( näinkin kuuman ku tänä vuonna oli ) elimistön kestää tottua kylmään ja talvella se on tottunut.
 
mutsivaan
Edelleen. tec tai ei, vk haalari on ohut ja viima nyt vaan luonteeltaa jäähdyttää haalarin pintaa, vaikka ei meniskään kankaasta ihoon läpi...Äh mitä mä tälläisiä selittään kun ei se jakoon mene. Mut kokeile itse samanmoista takkia ja ymmärrät vilpoisuuden. Varsinkin jos kokeilet perään toppatakkia...

Onko tämä pukupakko yhden tädin tyrannivaltaa? Tuskin. Eiköhän se ole koko päiväkodin tai ainakin jonkun osan yleinen päätös. Johtuen varmaan siitä että heillä on vuosien kokemus lasten pukemisesta näillä keleillä. Nyt ammutaan vaan kovilla sitä viestin tuojaa, vaan miksi tajuta kokonaisuutta kun vihan voi purkaa yhteen. Kelit vaihtelee, lämpötilaheitot voi kodin ja pk:nkin välillä olla useita asteita (vrt alavilla mailla hallaa kun muualla reilusti plussalla). Ehkä päiväkodissa on todettu että on parempi kun lapsilla on kunnon vaatetus mukana; mieluummin lämmin kuin kylmä.
No kaipa se on sit pakko pistää toppahaalri päälle, ja antaa hien virrata!!!!
Ja itselläni on everestin ohut ulkoilutakki päällä. Alla itseasiassa pelkkä ohut pitkähihainen. Ja ei todellakaan ole kymä. Joo, ja kyllähöän tossa 300 metrin matkalla toi lämpötila on ero valtava... JEPJEP !!! Ja kun lapsella ei ole kylmä. Luulen, että tuo 4 vuotias osaa kyllä sanoa, jos on kylmä. Totee vaan, että on kuuma ja haluais ottaa hanskatkin pois....
 
jestass
Mitä vähemmän kerroksia, sen helpompi liikkua. Jokainen kai tämän ymmärtää. Vaikka kerrospukeutuminen onkin järkevää ja siten on helppo säädellä vaatetuksen lämpöisyyttä, lapsilla se ei mielestäni aina toimi. Lapset liikkuvat niin paljon ja mitä ihmeellisimpiä liikkeitä (könytännään ja kiivetää, tehdään kuperkeikkoja, ryömitään, juostaan...). Kovin tumpattuna se ei helppoa ole.
No tämä on höpöhöpöä. Sukkahousut + trikoopaita joiden päällä HYVIN ISTUVAT villavaatteet ja siinä päällä vk-vaatteet on varmasti liikkumisen kannalta mukavampi kuin toppapuku.
 
pk-täti
Meillä päiväkodissa oli ulkoilu fiasko viime viikolla. Iltapäiväksi oli luvattu +7 astetta ja suurelle osalle lapsista oli tuotu sen mukainen vaatetus. Aamulla keli oli vielä pakkasella kun menimme ulos ja tuuli hirmuisesti. Meidän oli siirrettävä koko porukka takaisin sisälle vajaan puolen tunnin jälkeen, niin moni lapsista alkoi valittaa kylmää. Kädet ja jalat olivat kylmiä ja viluisuus jatkui aina päiväunille saakka kunnes saivat toppatäkit päälleen. Vain muutamalla oli toppavaateet mukana, heillä ei hätää ollut. Iltapäivästä vk-pukuvuilla olijat jo tarkenivat vaikka elohopea ei kirinyt kuin +5 asteeseen. Mutta ei toppapukulaisillakaan kuuma ollut.

Kerroksia tai ei, tuuli tekee monasti tepposen. Vaikka tuuli ei menisikään puvun läpi. Ja nämä syksykelit ovat tälläisiä. Aamulla 2-3 astetta pakkasta, päivällä jos aurinko paistaa voi olla 10. Lapsille tuo kuuma ei tuota niin paljoa kurjaa mieltä kuin kylmä. Meiltäkin kehotettiin siirtymistä pikku hiljaa toppapukuihin, mikä toki sai näitä negatiivisiakin kommentteja aikaan. Mutta ei me oikeasti sitä pahalla neuvota tai että se olisi jotenkin "meidän tätien" eduksi. Kyllä nämä jutut lähtee lapsista ja siitä mitä päivän aikana nähdään. Yksilöllisyyteen valitettavasti ei aina ole mahdollisuutta. Ryhmät niin isoja että emme kykene jokaisen arvokkaan lämpimyyttä jatkuvasti seuraamaan. Kotona se on helpompaa, itsekin kun olen äiti. Vaatteita voi "tuunata" käsituntuman mukaan, mutta kun ulkoilutettavia on 16-20 kpl, on pakko mennä keskiarvon mukaan.
 
"kuha"
No kaipa se on sit pakko pistää toppahaalri päälle, ja antaa hien virrata!!!!
Ja itselläni on everestin ohut ulkoilutakki päällä. Alla itseasiassa pelkkä ohut pitkähihainen. Ja ei todellakaan ole kymä. Joo, ja kyllähöän tossa 300 metrin matkalla toi lämpötila on ero valtava... JEPJEP !!! Ja kun lapsella ei ole kylmä. Luulen, että tuo 4 vuotias osaa kyllä sanoa, jos on kylmä. Totee vaan, että on kuuma ja haluais ottaa hanskatkin pois....
Päiväkotia voi aina vaihtaa jos noin syvältä on. Tai siirtää kotihoitoon.
 
ex pklainen
Päiväkoti nyt ei vaan ole paikka jossa olisi resursseja mennä joka ikisen lapsen henkilökohtaisen "lämpimyyden" mukaan. Ja kun niitä ihmisiä on jotka eivät todellakaan osaa lastaan pukea, on pakko tehdä tälläisiä "sääntöjä". Valitettavan usein ajatellaan että se kuuma on pahasta - mutta ei se niin ole. Kokemuksesta kuuma on pienempi paha kuin kylmä. Kuitenkin syksyisin on tämä ilmiö nähtävissä, lapset tulevat liian kepoisissa vaatteissa hoitoon. Liekkö tottumusta kesän jälkeen.
 
No kaipa se on sit pakko pistää toppahaalri päälle, ja antaa hien virrata!!!!
Ja itselläni on everestin ohut ulkoilutakki päällä. Alla itseasiassa pelkkä ohut pitkähihainen. Ja ei todellakaan ole kymä. Joo, ja kyllähöän tossa 300 metrin matkalla toi lämpötila on ero valtava... JEPJEP !!! Ja kun lapsella ei ole kylmä. Luulen, että tuo 4 vuotias osaa kyllä sanoa, jos on kylmä. Totee vaan, että on kuuma ja haluais ottaa hanskatkin pois....
Muutama vuosi sitten kun oli leuto talvi niin meidän lapsi meni melkein koko talven välikausihaalarissaan. Eikä hoidosta sanottu yhtään mitään kun nekin siellä tiesi että lapsen niskavillat ja selkä on hiestä märät tuhdimmassa vaatetuksessa. Meillä myös lapsi ei ole kylmästä valittanut. Hiki sitä häiritsee.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä