Marraskuun muruset *lokakuussa*

Milli
suuret onnittelut!!! Koitko muuten siitä ammeesta olevan hyötyä kivunlievityksessä?

Tanya
(kun/jos ehtii nyt täällä niin olemaan nyytiltä..:) )
kiinnostais tuo kun menit ilman lääkkeitä (paitsi ilokaasua vissiin), kun siis itseäni kiinnostaisi lääkkeettömästi ja puudutteettomasti, niin oliko sulla jo etukäteen sellanen toivomus tai ajatus että ei välttämättä puudutuksia tms, vai etenikö se homma vaan siihen malliin että tunnuit kestävän ilmankin.. olitko paljon liikkeellä tai miten sait helpotusta kivuille?

Täällä jatkuu tänä vkl viimosten vauvanvaatteiden pesu, pinnasänky on jo pedattu ja sairaalakassia laittelen kans.. tän vkl jälkeen kaikki valmiina tyttöselle.. :)

Viime yönä alko varmaan eka kertaa "kunnolla" tuntua siltä ett on raskaana, siis siinä mielessä että tähän asti se on mennyt "tuossa sivussa" (vaikkakin siis tärkeimpänä asiana mutta noin fyysisesti), mutt viime yönä kun useempaan otteeseen piti nousta sängystä niin kyl siinä vähän aikaa meni kun yritti pungeta sängystä sillee ettei sattuis..ja et ylipäänsä pääsis sieltä.. aattelin jo että nytkö se loppuvaihe on sit tällasta (ja heti iski harmitus että jos en enää pääse lenkkeilee ja su uimaa..) mutt ei sit taas päivällä oo ollu mitää kummosempaa...joten koiruuksien kanssa heti lenkille kunhan saa näitä kotihommia hoideltua + läksyjä tehtyä :)

Josefiina & tyttönen 35+6

P.S.
päivittäjä
oliskohan mahdollista vai onko liikaa vaivaa, jos aina kun on uusi tulokas syntynyt, niin tuohon veikkauslistaan(kin) laittaisi kunkin veikkauksen perään toteutuneen päivän (siis rask.viikoissa) ja painon? voihan niitä tietenki muutoinki vertailla mutt se ois hauska jos ne näkyis siin perässä..:)
 
Viimeksi muokattu:
Oikein paljon onnea vauvansa jo saaneille :heart:
Ja kiitokset tervetulotoivotuksista :)

Jotenkin on koko viikon ollut ihan yliärsyyntynyt olo kaikesta. Johtuu varmaan osittain myös siitä, että joka paikkaan tuntuu särkevän. Päätä särkee, lonkkia kolottaa, selkää särkee ja välillä tuntuu, että käsistä lähtee tunto. Mutta urheasti vaaan olen käynyt koirien kanssa lenkkeilemässä päivittäin, tosin kävellessä ei ole ollenkaan niin paha. Toisinaan päivällä tuntuu, että ei koske niin paljon, mutta illalla ja yöllä on välillä aika kauheeta. Myös levottomat jalat vaivaavat iltaisin. Huh, tulipas kauhee valitus virsi tähän heti alkuunsa..
Toisaalta odottaa jo, että pääsis synnyttämään ja sais nyytin syliinsä, mutta toisaalta taas tulee sellanen olo, että en ole vielä valmis siihen koitokseen. Nyt oli aika omanapaista tämä kirjotus :)

Neppulainen ja Mykkis 37+6
 
Hehhe..
Mä tajusin just kans, et Mullakaa ei oo sairaalakassia pakattuna ;)
Siis unohtaneena kokoasian.. Vauvan kassin kyl pakkasin jo sillo pari vkoa sit valmiiksi mut omani jäi tekemättä.. Enpä kuitenkaa saata uskoa et lähtö tulis niin "sillä sekunnilla" ettenkö ehtis heittää kassiin omat kamppeet. Sitäpaitsi mun pitäs käydä vielä ostamassaki itelle jokku kivat kotiintulovaatteet.. lähinnä mietin leggareita ja jotain kivaa tunikaa =) Äitiysvaatteita ku en enää sitte päälleni pistä!

Me käytiin esikoisen kans tunnin kävelyreissu niin et hänkin käveli, ei 2½veen vauhti ollu yhtää liian hidas, päinvastoin :D

Nyt sit jos vähä tekis perinteiseistä lauantaisiivoa ja sillee !!

Moon ja pikkunen 38+2
 
Milli Onnea!
Ammeesta kivunlievityksessä itse lilluin ammeessa kun olin kuopusta synnyttämässä niin 1½ tuntia ihanan kuumassa vedessa, mulla toimi hyvin, rentoutti, tosin vähän liiankin hyvin, kun piti sitten oksitosiinilla vauhdittaa suppareita.
Kivunlievityksestä yleensä ajattelin luomuna mennä tämän, kuopuksen synnytyksessä sain yhden kohdunkaulapuudutteen, toimi toispuoleisesti noin tunnin ajan, muuta en sitten kerennytkään saada, ja ihan positiivinen fiilis jäi. Se on varma että epiduraalia tai spinaalia en ainakaan ota:eek:

Ei ole tullut supistuksia tai muutakaan mikä edes viittaisi, että alakerrassa jotain tapahtuisi, viimeisetkin supparit katosivat hiivakuurin myötä. Eilen tunin rivakka hikilenkki sai aikaan vain lonkkasäryn... Mut kohta taas lenkille, saapahan ainakin suklaata sitten mussuttaa kun ensin kuluttaa vähän kaloreita ;)

kirppunen 38+1
 
Kiitoksia kaikille onnitteluista, ja ihasteluista :)

Tanya Sulta piti vielä kysyä, että mikä oli pojan päänympärysmitta? :)
35cm oli pipa :)


Tanya
(kun/jos ehtii nyt täällä niin olemaan nyytiltä..:) )
kiinnostais tuo kun menit ilman lääkkeitä (paitsi ilokaasua vissiin), kun siis itseäni kiinnostaisi lääkkeettömästi ja puudutteettomasti, niin oliko sulla jo etukäteen sellanen toivomus tai ajatus että ei välttämättä puudutuksia tms, vai etenikö se homma vaan siihen malliin että tunnuit kestävän ilmankin.. olitko paljon liikkeellä tai miten sait helpotusta kivuille?
Ei ollut tarkoitus vetästä luomuna, vaan ottaa kaikki lääkkeet mitä vaan irti ois saanut (epiduraali ainakin, ja puudutteet oli mielessä + ilokaasu) :D
Ilman lääkitystä meni, kun mies hoki että ethän sä nyt alkukipuihin ainakaan mitään ota kun lopussa ei sitten tehoa enää mikään. Lisäksi kipuhan koveni niinkin kovaksi, että hyvä kun tajuissani pysyin niin en edes pystynytkään jossain vaiheessa pyytää apua/helpotusta, todella vaikeaa selittää tätä. Mies oli ponnistusvaiheeseen asti vaan katsojana, kun en halunnut sen koskevan muhun.
Ponnistaminen oli kyllä ihanaa, vaikka se sattuikin mielettömästi, niin tunsin sen helpottavana kipuna, ja ponnistaessa runnoin miehen kättä niin paljon kun vaan pystyin :D
Aloitin synnytyksen makuultani, supistusten tullessa 5min välein lähdin keinutuolin, ponnistamaan menin sänkyyn takaisin puoli-istuvaan asentoon.

Mikäli me kakkonen tehtäisiin niin sen synnyttäisin taatusti ihan luomuna :)
Oikeesti oon sitä mieltä, että synnytys on vähän asennekin juttu.


Kättärille en kyllä tasan lähde toista tekemään, vaan tod.näk jorviin, mulle riitti kaikki niiden touhut lopun elämäksi. Kerron enemmän teille, kun mulla vaan on aikaa enempi :)


Nyt poikaa ruokkimaan. Laitan tännekin kuvan pojasta tänään, 5vrk:


Tanya & herra hukkapätkä 5vrk
 
On kyllä soma vauva Tanyalla :)

Hienoa että sulle ei tunnu jääneen pahempia traumoja vaikka mun korvaan kuulosti kyllä aika pelottavalta tuo Kättärin kätilöiden asenne ja se että sulle ei jäänyt paljon mahdollisuutta saada sitä kivunlievitystä vaikka olisit tahtonutkin! Mulla jäi ekasta synnytyksestä Naistenklinikalla juuri siitä hyvä muisto että sain kivunlievityksiä aina siinä vaiheessa kun aloin tehokkaampaa kaivata, eka ammeen, sit ilokaasun ja epiduraalin 4 sentissä ja vielä lisäannoksen joka antoi hyvin apua ponnistusvaiheessakin, ajoitus meni sillä kerralla kyllä niin nappiin =) Nytkin kun synnyttämään menen aion heti sanoa että epiduraalin ottaisin mielellään, ja Naistenklinikalle menen osin siitä syystä että kivunlievityksissä mun mielestä Naikkarilla on pk-seudulla "anteliain" maine, Kättäriltä olen kuullut monia pihtaus- ja viivyttelytarinoita.

Mut täähän on tosiaan mitä suurimmassa määrin asennekysymys ja mua kauhistuttaisi myös ajatus päivittäisestä 20 km pyörälenkistä ;) joten mukavuudenhaluisuus varmaan on mulla yksi tekijä ja uskon että itsensä voittaminen yms voi olla hieno kokemus - etenkin jos sen tekee vapaaehtoisesti eikä pakosta...tuota valinnan mahdollisuutta pitäisin kyllä tärkeänä!

Ammeesta muuten joku kyseli, mulla oli tosiaan ekassa synnytyksessä alkuvaiheessa ja toimi muuten ihan hyvin mutta kätilö ei laittanut yhtään tarpeeksi kuumaa vettä, mä kun tykkään yli kaiken kuumasta suihkusta ym niin tuntui mun makuun jo alkuun liian haalealta muttei suostunut laittamaan kuumempaa "ettei sydänäänet suotta nouse", palelin sit siinä haaleassa vedessä aikani kunnes laskin itse sinne kuumennusta ja a vot, toimi huomattavasti paremmin, eikä KTG sen kummemmin reagoinut. Sinänsä suosittelen mutta monissa paikoissahan ammeita ei ole kuin osassa saleja eikä siksi ehkä kannata liikaa laskea sen varaan että se on käytettävissä. Tässä synnytyksessä en ehkä ammetta niin kaipaisi, joku kauratyyny voisi ajaa alkuun samaa asiaa ja sit kunnon tropit kehiin :D Ettei vaan jää kellekään epäselväksi mitä linjaa tämä mamma edustaa...

Jaha, josko sitä lopettelisi palopuheen tällä kertaa. Olen kyllä tuon epiduraalini kanssa kuin johonkin huumeeseen koukuttunut, sain siitä kerran niin hyvät fiilikset että vaikea uskoa miten joku muu voi olla epiduraalia himoitsematta ;)

Sokeripala rv 34+0
 
onnea milli2 pikkuisesta pojasta!

kivunlievitys: esikoisesta sain epiduraalin, kuopuksesta menin ilokaasulla ja epiduraalilla ja nyt ajattelin pärjätä ilokaasulla niin pitkään kuin mahdollista ja sit loppuvaiheeseen joko spinaali tai kohdunkaulanpuudute

hitto kun vihloo taas tonne alas, tosi epämukavaa ja alaselkä on puuduksissa..

vauva alkaa yleensä liikuskella iltaa kohden enempi joten en huolestu jos aamuisin on hiljaisempaa mut nyt pitää men vaakatasoon jos vaikka nuo vihlonnat helpottais

kurpitsa ja "A" rv36+4
 
Tanya tosi suloinen poju!

Ja onnea Millille pienestä pojasta myöskin. :)

Mullakaan toi cm per tunti ei mennyt nappiin, olin mennessä auki jo 4 cm ja eka vaihe kesti reilu 7 h. Joten mulla meni sinänsä yli se 1cm/ tunti.
Mä sain epiduraalin puoli seitsemältä ja aloin ponnistaa vartin vajaa kahdeksan. Joten tohon puoli seiskaan asti supparit oli ihan ok kamaa, ei sen kipeempiä mitä menkkakivutkaan.

Ammetta mäkin haluaisin koittaa tällä kertaa, kun viimeksi en sitä voinut hyödyntää kun oli ne vedet menneet, mutta jospas tällä kertaa.
Ja tuolla tyksissäkin on erikoisia kätilöitä.. Niin synnärin kuin osaston puolellakin. Tällä kertaa toivon pääseväni osastolle 311, joka on kuulemma paljon parempi kuin 310.

Nyt tekee mieli rullakebabia. Joskos oottelis et perhe herää ja sitä lähtis hakee kebsua.. :D

Liirah + Sissi 34+2
 
Ai niin, sitä piti vielä kysyä, että kuinka paljon te juotte päivässä? Mä oon tässä vaan laskenut, että mä juon helposti vajaa 4 litraa.. Pitäiskös vähän vähentää, niin sais tota hb: täkin ylös...
 
P.S.
päivittäjä
oliskohan mahdollista vai onko liikaa vaivaa, jos aina kun on uusi tulokas syntynyt, niin tuohon veikkauslistaan(kin) laittaisi kunkin veikkauksen perään toteutuneen päivän (siis rask.viikoissa) ja painon? voihan niitä tietenki muutoinki vertailla mutt se ois hauska jos ne näkyis siin perässä..:)
^^Tämä olisi mustakin hyvä idea :)

Mua on alkanut pelottamaan, että pikkunen tulee ulos ennen varattua sektioaikaa. Mulla on tänään ollu paineen tunnetta alapäässä lähes koko ajan. Selkää jomottaa vähän väliä. Myös pari supistusta on tullut ja muahan ei ole supistellut kun tosi vähän koko raskauden aikana. Eihän nää merkit välttämättä mitään tarkota, mutta pelottaa jos lähtö tulisi jo aikasemmin. Sitten tulisi kiire sairaalaan, että ehditään leikata ennen kuin pieni tulee ulos alakautta.
 
Onnea milli2 pikkuisesta pojasta =)

Kohta vois itekki tuon tytön maailmaan pukata, alakaa kaikki ärsyttää...
tänään olin kauppareissulla tosi kipee ja mies kysyki et ajetaanko suoraa synnärille, mut mie tuumasin etten tasan lähe syömättä mihinkään :D no ruoan päälle toi olo taas koheniki, mutta koko ajan jotaki paikkaa jomottaa...

piprane ema ja Lotta 36+1
 
Vauvan liikkeistä: Sohvalla löhöten tai sängyssä kyljellä maaten olen niitä liikkeitä odotellu ja kyllä niitä tulee, samoin kuin tuolla koirien kans lenkillä kävin niin alkoi hieman möyrimään, mutta tosiaan tää villiviikari on vaan huomattavasti rauhottunut.

Tiedä sitten onko se eri asennossa että istukka vaimentaa liikkeitä nyt kun vauva on isompi, mutta lähinnä huvittavaa ajatella kun sanotaan että edessä oleva istukka hiljentäisi, en osaa kuvitella miltä ne potkut ilman edessä olevaa istukkaa sitten tuntuisi kun ne on tähän mennessä kuitenkin tullu melkein nahasta ulos.. :D

Turvotus: mä jo luulin että se alkoi helpottamaan mutta ei.. jos nyt jotain kauhistelen niin omia jalkoja ja sormia.. olo on kuin kohoavalla pullataikinalla kun itseä katsoo.. mistä toi turvotus nyt taas tuli.. onneksi sentään yölliset käsien särkemiset on jäänyt pois, mutta tää turvotus alkaa kyllä pikkuhiljaa ahdistamaan kun jo kumisaappaat kiristää .. :kieh:

Niin, että onhan tämä odotusaika ainutkertainen kokemus, mutta en mä voi sanoa että itse kuuluisin siihen ryhmään joka haluaisi olla kokoajan raskaana :D odotan innolla että pienoinen putkahtaa maailmaan ja pääsemme vihdoin aloittamaan sen kauan odotetun perhe-elämän :heart:

H3idi ja pikkumies 36+5
 
Josefiina84 Voin lisäillä :) mut voisko Tanya kertoa mitkä sulla oli rv:t kun poika syntyi?

(.) sain vauvelin liikkeelle. Päädyttiin aamulla shoppailemaan ja saa nähdä miten kipee oon ens yön. Nyt ois melkein kaikki joululahjatki hankittuna. Vauva sai hoitoalustan ja kaikkee muuta pientä :)

Nyt jos viitsit rauhottua hetkeksi jos päänkivulta siihen pystyn.
 
Viimeksi muokattu:
tuli sitten yhtäkkiä varoittamatta oksennettua kaikki ulos..noin rajusti ei olekkaan tullut oksennettua sitten öööö moneen kuukauteen, mistä lie johtui? olo on ihan normaali...:confused:

huoh, on ollut suht raskas päivä tänään, lapset on riehuneet kuin mitkäkin päättömät joten menevät tuntia aikaisemmin yöunille...

nyt on kalliimmat ostokset vauville tehty kun tänään saatiin aikaiseksi käydä ostamas se jalallinen amme..on ne aika hintavia, tuo maksoi himpun vajaa 70e mut tuo malli oli noista vaihtoehdoista se isoin joten menee sit myöhemminkin..
 
Me yritetään varailla leffalippuja, mutta Finnkinon varauspalvelu tökkii...olisi mummi yökylässä joten kerrankin pääsisi. Ravintolaan ei mua huvita lähteä kun ei ole nälkä vaan nimenomaan leffa houkuttelisi. No kassellaan...

Mä otan takuulla epiduraalin jos ehdin saada. Viimeksi oli anestesialääkäri kiireinen niin menin tosiaan 8-9cm asti ilokaasulla ja kuumalla suihkulla ja kirosin kyllä koko maailman, koen synnytyssupparit aika helvetillisinä ja mielelläni helpotan oloani lääkkeillä jos vain voi. Naistenklinikalla kyllä ihanasti kuulosteltiin äidin tuntemuksia eikä varsinaisesti ohjailtu mihinkään suuntaan. Jo alkuvaiheessa juteltiin kätilöiden kanssa mun toiveista mm. jakkaraponnistuksesta ja ammeesta, joka oli varattu koko illan. Esikoisesta olin ammeessa reilun tunnin ja mitään avautumista ei tapahtunut sinä aikana..

No ei siis näköjään lähdetä leffaan vaan ollaan mutsin kanssa sohvan ääressä ilta: /

Mutta ainakin mulla on uusi tukka, tänään kävin kampaajalla!

Ainiin, onnea Milli uudesta vaavista!
 
Eikös noi odottajat voisi poistaa tosta listasta, kun on listalla kuitenkin syntyneet osio? Ihan vaan ehdotuksena, tehkää toki niin kuin parhaaksenne näette=)
Tää nakkisormi lähtee nyt suihkuun, turvotus on niin kova ettei sormenpäissäkään ole enää tuntoa.
Ei ole kuitenkaan raskausmyrkytystä, että sen puoleen tää vauva saisi syntyä jo vaikka huomenna..:whistle:

BV ja Leo 37+5
 
Suuri kiitos kaikille onnitteluista :heart:

Josefiina84
Ammeessa lilluminen lievitti hieman supistuskipuja, mutta omassa tapauksessa ei kovin merkittävästi. Olihan se ihan mukava kokemus lillua tunti lämpimässä vedessä ja yrittää rentoutua ennen tositoimia :)

liirah
kerroit, ettet päässyt edellisessä synnytyksessä ammeeseen vesien menon takia. Itsellä oli vedet menneet, mutta pääsin silti ammeeseen (kätilö itse ehdotti..) Kaipa siinä on sitten joku aikaraja, minkä sisällä saa vielä mennä ammeeseen.

Epiduraalista sen verran, että itsellä se oli ainut toive. Ensimmäisessä synnytyksessä se oli pelastus, ja niin oli tälläkin kerralla. Harmi vain, ettei sen vaikutus enää riittänyt ponnistusvaiheeseen asti..

Milli ja poju (pian 4 vrk)
 
Huomenta

Onnittelut Tanyalle ja Milli2lle vauvoista :heart: Ihanaa, että olette päässeet jo vauva-arkea viettämään kotiin.

Kivunlievityksestä olen sitä mieltä, että ehdottomasti otan, jos vain ajoissa epiduraalin ehtii saamaan. Naiset ovat aina pyrkineet saamaan lievitystä synnytystuskiin eikä mun mielestä nykyaikaisten lääkkeiden käyttämisessä ole mitään tuomittavaa tai huonoa. Kärsimys tai kipu ei ketään korista, eikä se tee synnytyksestä yhtään sen aidompaa kokemusta kuin lääkkeitä käyttäessä. Luomusynnytyksistä puhuttaessa luodaan mun mielestä turhaan mielikuvia kuin lääkkeetön synnytys olisi jotenkin puhtaampi ja kokonaisempi synnytyskokemus kuin lääkkeellinen vaikka se voi olla äidille erittäin traumatisoiva kokemus.

Että tallainen vuodatus tähän aamuun :D

(.) mä haluan tän vauvan jo ulos mun sisältä. Esikoinen oli jo näillä viikoilla syntynyt, vaan tämäpä ei pidä kiirettä |O

Pikku-Katti 37+4
 
Huomenia arvon naiset!

Onnea Milllille ja koko perheelle:flower:

Kantoliinaa olen kanssa ajatellut kokeilla. Saan tutulta lainaan (kun muistaisin hakea...) sellaisen ei ihan niin kamalan joustavan liinan. On jotain paksumpaa materiaalia, niin näin talvella kuulemma voi toimia paremmin. Hänellä jäänyt lähes käyttämättä kun niin kuuma... Sidontoja pitäis opetella, varmaan tuolta netistä niitä tulostelen. (kantoliinakanava)

(.) Illalla oli muutama tosi kipeä supistus jo. Menin kuitenkin sänkyyn pötköttelemään ja siihen ne tyssähti. Selkeästi enemmän supistaa kun istun "lootusasennossa". En nyt jalat ihan ristissä, mutta siis istuallaan jalat takapuolen alla lähes. Ainut asento jossa on mukava istua... Ainakin tuntuisi paikkojenkin tuossa jo venyvän:D Ja nyt aamulla bongasin limatulppaa!!! Jee, esikoiselta ainakin lähti tulpan jälkeen supisteleen enemmän. Silloin tuli kyllä kokonaisena ja nyt vaan sellasta "venyvää limaa"... Yök, mitä kaikkea sitä täälläkin tulee kirjoiteltua:x Nyt vaan sitten odotellaan ja kohta lähden pihalle käveleen, jos sais jotain aikaan!

Zaijuska ja Saappi 37+1
 
Milli mä luulen että on sairaalakohtaista tuo ammeeseenpääsy vesienmenon jälkeen. Itsekin tyksissä synnyttäneenä sain samantien kieltävän vastauksen kun toivoin altaaseen pääsyä, ja syy oli juuri tuo vesien meno. Myöskin mulle sanottiin, ettei enää saisi pahemmin liikkua. En kyllä olis liikkumaan päässytkään siltä kestosupistukseltani, ku ei siinä ollut lainkaan taukoa.
 
Huomenta !!!

Ette ikinä usko kui Happy oon .. Mua supisteli eilen illalla, reilun tunnin tuli sellaista aaltoilevaa pikkukipua, maha kovettui ja menkkajomotusta ala-selässä.. eihän se muutakaan voi olla =) Oon siis tästä happy vain ja ainoastaan siks ettei mua oo aiemmin tollee supistellu!
Käytii vielä illalla saunassa ja täyty sit antautuu miehelleki.. Voin kertoo et se oli sit kaikkee muutaku miellyttävää! Mieskin tuumas, et "oli jotekin oudon tuntuista, ahdasta" hehe :D

Kivunlievityksistä, Paras ohje ikinä mitä oon saanu omalta neuvolatädiltä ennen synnytystä on ollu "rentoudu, hengitä, jokaisella hyvällä sisään-ulos hengityksellä supistuksen aikana autat vauvaa tulemaan ulos" Ja niin paikkaansa pitävä!
Omalla kohdallani uskoisin, että olisin selvinnyt esikoisesta ilman mitään kivunlievitystä kun epiduraalin anto keski pyynnöstä 1.½h, se aika oli aika tuskaa mut epparin laiton jälkeen olikin jo 7cm auki ja siitä tunnin päästä sain ruveta ponnistamaan. Hyvänä asiana koin, että epiduraali vaikutti ponnistamisen aikana, koska ponnistin lähes 1½h. =(

Mullahan tosiaan tuli epiduraalista se Reikä epiduraalitilaan, eli kärsin mielettömästä päänsärystä/huimauksesta synnytyksen jälkeen.. Sen koin paljon tuskallisempana ku itse synnytyksen! Synnytyksestä reilun vrk jälkeen siihen tehtiin veripaikka ja päänsärky jäi siihen.
Tää oikeastaan pelottaa, eniten et uusiutuu!
Vinkkinä siis kaikille, et pyöristäkää sitä selkää niin paljon kun mahdollista vaan, et saavat kunnolla sen piikin selkäytimeen pistettyä heti ensimmäisellä kerralla !!

Liirah, mä pyrin juomaan pelkkää vettä sen 4-5litraa päivässä + siihen kahvit ja teet päälle.
Oon aina ollut kova juomaan. Mut oonpa säästynyt tässä raskaudessa turvotuksilta kokonaan !!
Eli älä mieti hb-laskua, ei vedenjuonti siihen vaikuta. Päinvastoin vedenjuonti vaikuttaa positiivisesti monella muulla tapaa !!

Täytyypä tänäänkin pitää itsensä touhukkaana ni jos taas sais muutaman supistelun illasta aikaan =) Voi, olis niin mahtava päästä lähtee extempore synnyttämään !! =)

Mukavaa sunnuntaita kaikille !!

Moon ja pikkunen 38+3
Ja synnytysen jälkeen on vielä tärkeämpää juoda paljon, jotta imetys lähtee hyvin sujumaan !!
 
Veden juomisesta: Musta kyllä tuo 4-5 litraa pelkästään veden juomista päivässä kuulostaa ihan hurjalta määrältä! :O Mun äiti sai tuollaisella määrällä aikoinaan vaan massiiviset turvotukset aikaiseksi... Ja niitä poisteltiin sitten aina sairaalassa nesteenpoistolääkkeillä (okei äidillä oli tuolloin muutoinkin aineenvaihduntahäiriötä..). Kyllä se, että juo n. 1,5-2 litraa vettä päivässä (mikä yleisesti vissiin se suositus) muiden juomisten lisäksi riittää mainiosti :p

Hieno homma, että MoonVaan sua on alkanut supistelemaan! ;)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Sydämelliset onnittelut Tanya ja Milli pienistä murusista!!:flower:

tänne ei sen kummempia kuulumisia, kuin vauvalle nyt hankittu melkein kaikki tarvittava ja selkä kipuilee pahasti!
Kovin iloinen olen että viikot on jo 34+1 ja asukas on pysynyt matkassa supisteluista huolimatta :)

aurinkoista ja kirpakkaa sunnuntaita kaikille!

Liongirl
 

Yhteistyössä