Marraskuun muruset *lokakuussa*

Huomenia kaikille!

Jep, näinpä sitä näyttää täälläkin alkavan tämän synnytyksen merkkien bongailu ja kärsimätön odottelu... Nää on musta kyllä hauskimmat vaiheet lukea, synnyttämään lähdöt ja toinen kiva on vauvakuumepuoli ja plussatesti-jännitysnäytelmät, käyn tuolla vauvakuumepuolella välillä vilkuilemassa onko tuttuja nikkejä plussannut :) Muutama on joiden kanssa jo yhdessä kuumeiltiin ja heillä yritys pitkittynyt/tullut keskenmeno, niin mukava sitten nähdä jos/kun joku heistä plussaa =)

Mä olen loppukuun odottajana mennyt niin pääjoukosta jäljessä, että täytyi eilen alkaa kaivelemaan synnytyspuolelta listoja hankittavista tavaroista, sairaalakassin sisällöstä ym kun silloin kun täällä oli niistä puhetta ei ollut vielä ollenkaan ajankohtaista. Eihän tuota sairaalakassia monet pakkaakaan eikä varmasti ole välttämätönkään, mutta musta on kivaa valmistautua ja olen listojen ystävä muutenkin =)

Joululahjojen suhteen täytyis nyt ryhtyä toimeen, en ole vielä yhtään ostanut ja se olisi tarkoitus tehdä ennen vauvan syntymää. Suhteellisen paljon noita lahjottavia niin olisi jo aika aloittaa.

Veden juomisesta sen verran, että 4-5 litraa päivässä kuulostaa kyllä paljolta, toisaalta terveen ihmisen verenkiertoelimistö pystyy useimmiten sopeutumaan hyvinkin erilaisiin nestemääriin ja säätelemään virtsanerityksen avulla suolatasapainoa ym joten jos janottaa niin senkun juo =) eri asia tietty sit jos on esim sydämen vajaatoimintaa. Varoituksen sana kuitenkin että liika veden juonti voi osalla aiheuttaa hyponatremiaa eli natriumia veressä liian vähän, yleensä ei pääse vaaralliseksi kehittymään mutta huimausta/heikotusta/huonoa oloa voi tehdä eli sen puolesta ei kannata ainakaan väkisin pakottaa itseään juomaan.

Sokeripala 34+1
 
Mustakin 4-5 litraa vettä päivässä kuulostaa liialta. Eikös se suositus ole noin 3 litraa :rolleyes: Liiallinen vedenjuonti voi olla vaarallista, oikeasti. Kohtuus veden juonnissa - Terveys - Hyvinvointi - Keskisuomalainen Älkää nyt kukaan hankkiko vesimyrkytystä, jooko? :)

Mulla on alkanut suoli toimia vähänl liiankin kanssa nyt. Ummetuksesta tähän tilaan, ei voi tietää kuin hyvää :D Tosin tämä muksu on mua kiusinut jo niin paljon, ettei välttämättä tarkoitakaan yhtään mitään. Kyllä mä silti odotan synnytystä kahden viikon sisään.

34+6
 
Ekaksi onnittelut Tanyalle ja Millille :)

Musta on hienoa, että joku haluaa kokeilla omia voimiaan ja synnyttää luomuna. Totta on se, ettei se kenestäkään parempaa synnyttäjää tai äitiä teen ( kukaan ei ole niin sanonutkaan ). Minusta kokemus on aito olet luomuna tai lääkkeillä vauvan puskenut maailmaan. Musta tuntuu, että ne jotka haluavat luomuna koittaa, jotenkin heti dissataan, ettet sinä siihen pysty kun minäkään en pystynyt/halunnut.
Mutta meillä jokaisella on erilainen kipukynnys ja mulla se on todella matala. Molemmista synnytyksistä olen epiduraalin saaut ja nyt aioi kokeilla Spinaalilla koska synnytykset lyhentyneet ihan mukavasti eka 16,5 tuntia, toinen n. ,5 tuntia, että jos tässä nyt päästään siihen kuuden seitsemän tienoille niin spinaalin vaikutus riittänee. Alkuun lämpimiä kaura/geelipusseja ja ilokaasua.

Mutta nämä ovat siis mun mielipiteitä ja aatteita asioista ja niistä ei pidä kenenkään vetää hernettä nekkuunsa ;)

Viimeyö meni taas valvoessa, menkkamaista jomotusta sekä alamahalla, että selässä. Limatulppaa pongattu perjantaina ja nyt sitten vaan odotellaan... >Kyllä on odottavan aika piiiitkä.

Vettä menee täällä n.2 litraa päivässä. vishyä en ole juonut, koska normi bonaquat ei turvotuksee auta. ja jos vetää 5 litraa päivässä niin takuulla turvottaa :0

Vauvaa varten hankittu kaikki muu paitsi petari. Se olikin haastava, pitääkö mun oikeesti mennä lastentarvikeliikkeeseen, eikö niitä muualta saa? Prismassa ei ainakaan ollut...

Kiva Josefiina, että pinnis oli loistava :D

Op ja arvo 36+3
 
Veden juonnista minä juon 2 litraa vettä päivässä + siihen sitten päälle varmaan jonkun ½ litraa muita nesteitä, kahvia yms. kivennäisvesi aiheuttaa mulla turvotusta.

Kivunlievityksestä vielä ei varmaan kenestäkään sen parempaa tai huonompaa äitiä tee se, että käyttääkö kivunlievitystä vai ei. Itse YRITÄN ilman kivunlievitystä, koska edellinen synnytys oli mielestäni suht iisi, mutta eihän sitä tiedä mitä tämä tuo tullessaan ja vaadin vaikka kaikki mahdolliset dropit :saint: Ilokaasua ei ollut viimeksi tarjolla, sitä saattaisin kokeilla, jos vaan nyt siihen on mahdollisuus. Mulla vaan jäi kammo siitä selkäydinpuudutuksesta, kun sillon sektiossa paineet romahti ja olin taju kankaalla 5 minuuttia, kunnes dropeilla saivat minut hereille ja olo olikin sitten just sen mukainen...

kauhea siivousfiilis, vessa ja keittiö hinkattu, nyt on sitten lastenhuoneen vuoro...

kirppunen 38+2 odottavan aika on pitkääkin pidempi......
 
Pakko kommentoida tota vatsan toimintaa.. Mulla toimii normaalisti vatsa noin 1-2 kertaa viikossa. Nyt viimeisen parin viikon aikana toiminut 1-3 kertaa päivässä :D Saisi jäädä pysyväksi olotilaksi tämä mun puolesta! Ihanaa olla kun ei turvota.. :)

Täällä taitaa monilla olla synnytys jo ihan oven takana. Hui :eek:
Mulla oli kaiken maailman oireita, mutta loppuivat melkeen kun seinään kun jäin äippälomalle! Tuntuu että vauva olisi noussut ylemmäksi kun enään ei paina samalla tavalla tonne alas. Satunnaiset sukkapuikot ja muuten vaan kömpelö oli ovat tällä hetkellä melkein ainoat oireet raskaudesta :confused:

Tanyalla on muuten aivan ihanan suloinen vauveli :heart:

Silent 35+6
 
Mä nostan hattua kaikille, jotka selviävät synnytyksestä ilman kivunlievitystä. Esikoista odottaessa toivoin itsekin pystyväni siihen, mutta kun se synnytys sitten käynnistyi, niin ei ollut toivoakaan että olisin kestänyt sen rääkin ilman troppia. Ja ilokaasua mulle ei suostuttu antaa migreenitaipoumuksen takia. Mun sisko ja serkku on synnyttäneet lapsensa ihan luomuina, ja niillä on vaan ihan tajuton kyky keskittyä hengittämiseen ja rentoutua. Tosin kyllä ne synnytyksetkin varmaan eroaa kovasti toisistaan. Olisi kiva jos tämä kakkosen synnytys olisi erilainen, ja voisi kokeilla nyt jotain muuta. Se allas on edelleen mun toiveissa, mutta kyllä mä veikkaan että tämä seuraavakin lähtee syntymään vesien menolla ja siinä voin sitten heittää hyvästit ammeelle ja käytävillä vaeltelulle. Luulo ei onneksi kuitenkaan ole tiedon väärti, josko tällä kertaa ne vedet menisi vasta myöhemmässä vaiheessa :) On se kuitenkin mahtavaa, että nykyään on mistä valita mitä tulee kivunlievitykseen, hurjaa ajatella että meidän mummot on pukanneet niitä lapsosiaan saunassa omien äitiensä ja siskojensa tukemina.
 
op-81 mä tilasin netanttilasta petarin, kun en meinannu millään löytää muualta. Tai sitten niiden hinta oli liian kova.

kivunlievityksestä Mä olin ajatellu pärjätä mahdollisimman vähällä, mutta tarkotus oli ottaa (ehkä) kohdunkaulanpuudute. Tosin nyt kun menen sektioon niin ei tarvitse tuota miettiä..

Mulla oli ihan kamala viime yö. Tosiaan melkein koko eilisen oli paineen tunnetta alapäässä. Yöllä koko alapää tuntui kipeältä. Supistuksia en onneksi yöllä huomannut.. Aamulla sitten miehen kanssa touhutessa alapää tuntui normaalia ahtaammalta. Ja paineen tunne on jatkunut eilisestä asti. Olen yrittänyt pikkuiselle sanoa, että "pysy nyt vielä hetken aikaa siellä". Hassua kun vähän aikaa sitten toivoi vauvan tulevan jo, mutta nyt kun sektiosta on päätetty mua pelottaa että vaavi lähtee tulemaan aikaisemmin. Siinä pelottaa se, etten ehdikään leikkaukseen ja vauva jää hartioistaan jumiin :(

Nallu ja Hattivatti 39+1
 
Milli Onnea! :heart:

Kukas se siitä suolen toiminnasta puhuikaan? Mulla on kans alkanu toimiin maha ihan järisyttävän hyvin. 1-3 kertaa päivässä saa käydä "kakkosella" ku ennen kävin 1-3 kertaa viikossa. En valita. Tämä sopii mulle paremmin ku hyvin. :)

Muutoin tänne ei kummempaa. Ajattelin alkaa pesemään keittiön kaapit. On niin tylsää...

AaVee ja pikku L 33+5
 
juomisista: juon nesteitä jotain 2l päiväs

enpä taida enää lähteä lenkille edes pienelle, tuli sekin todistettua tänään...hyvä etten matkalle jäänyt suppareitten kera..mentiin perheen kanssa autolla tuohon lähi puistoon ja ajattelin et kyllä mä ton kotimatkan jaksan kävellä lapsien kans ja työntää pienempää rattais mut en muistanutkaan kuinka raskasta se olikaan työntää rattaita ylämäkeen.. supisteli lähes koko ajan ja sit puol välis piti soittaa mies tulemaan vastaan, en ois millään kyennyt työntämään rattaat kotiovelle asti..onneksi lepo helpotti suppareihin ja nyt on normiolo taas

kurpitsa ja "A" rv36+5
 
Heips..

Vedenjuonnista vielä, et mä oon aina ollut tosi kova juomaan vettä! Joten tuo 4-5litraa voi todella olla jollekin liikaa, mulle just sopiva ;)
En tiedä muistatteko ku loppukesästä kirjoittelin, siitä ku kävin oikee tyksissäkin verenpaine epäilyn takia, ku oli niin huono olo/huimas jne.. Tällehän ei ikinä selvinnyt mitään syytä.
Ainoaksi syyksi olotilaani jäi silloin ilmassa vallitseva korkeapaine/ukkonen/helle ja vedenjuonti. Mutta kun tuo vesi ei oo aiemminkaan aiheuttanu mitään "oireita" ni uskon ensimmäiseen veikkaukseen. Mutta liiallinen veden nauttiminen tosiaan huuhtoo elimistöstä suoloja joka ei oo hyvä asia!
Kohtuus siis kaikessa, kai se normi suositus on 2-3litraa ja jollekin riittää vähempikin. Ne jotka kärsivät tällä hetkellä turvotuksesta, suosittelen kyl juomaan sitten enemmän koska se on oikeastaan ainut oikea apu ja tietty ettei vedä kauheesti suolasta ruokaa. Näin siis neuvolassa on kehotettu!

Mahan toimivuudesta.. Mulla toiminut nyt varmaan jo neljättä viikkoa maha älyttömän hyvin. Aamuisin ei kerkee aamupalaa syömään loppuun ku saa eka kerran mennä vessaan ;)
ja vaihtelevasti päivän mittaan saa kyl käydä uudestaan !!
Ja totta, voiku maha toimis aina näin hyvin vaikken ikinä mistään ummetuksesta sillee oo kärsinytkään! Ei turvota, eikä ennätä painokaan nousemaan =)

Me lähetää esikoisen kanssa tästä liikunnan ihmemaahan, ni saan johonkin tuon kaksveen energiaa purettua =)

Moon ja pikkunen 38+4
 
Onnittelut Millille pojasta:)

Kivunlievityksestä ootte jutelleet ja mulla kolmonen syntyi pelkällä ilokaasulla. Mulle ei ehdotettukaan mitään puudutusta tms ja en itse sitten pyytänytkään,koska koin pärjääväni ilmankin. Tosin,ei mulla ollut suunnitelmissa etukäteen mennä pelkällä ilokaasulla. Mulla eteni synnytys todella nopeasti 8cm saakka ja siihen mennessä en ollut edes kauhean kipeä. Sitten koko homma vähän jämähti paikoilleen. Supistuksia tuli,mutta ne ei vieneet synnytystä eteenpäin. Mä itse olin tosi rauhallinen ja keskityin vaan niin supistuksiin ja otin sitä kaasua joka supistuksella. Kalvojen puhkasun jälkeen kivut kovenivat kyllä potenssiin miljoona ja multa otettiin se ilokaasumaskikin kokonaan pois kun ponnistusvaihe alkoi. Mutta se oli vain hyväksi,koska pystyin keskittymään täysin niihin supistuksiin ja ponnistamiseen enkä siihen,että missä välissä vedän kaasua. Olihan se hurjaa touhua,mutta en mä pitänyt sitä pahana ollenkaan,että puudutteita en saanut. Jokainen synnytys on erilainen ja tällä kertaa kyllä kysyn,että olisiko mahdollista saada jotain,mutta jos ei saa niin onneksi tiedän,että ilokaasu auttaa mulla tosi hyvin.

Mulla on vesilasi aina tiskipöydällä vedellä täytettynä ja siitä hörppään vettä mennen tullen. En tiedä paljonko päivässä vettä menee,mutta ainakin litra:confused:

Me muutetaan kahden viikon päästä ja siihen saakka vauvan vaatteet pysyy laatikoissa ja sairaalakassit pakkaamatta:confused: Näin olen aikoja sitten päättänyt toimia ja tuskin manteli syntyy ennen aikojaan kuitenkaan. Keskiviikkona olen viisaampi,että minkä kokoinen tuolla masussa majailee ja pitääkö synnytys kenties käynnistää koon vuoksi ennemmin. Toivottavasti synnytys saisi lähteä itekseen käyntiin... Keskiviikkona olisi tarkoitus tehdä puuttuvat hankinnat vielä. Kaikki oleellinen vielä puuttuu.

41 päivää h-hetkeen:heart:

 
Viimeksi muokattu:
Joo, oon samaa mieltä, ettei se tee kenestäkään kovempaa mimmiä, synnyttää sitten luomuna tai ei. Mulla se meni niin että sain epiduraalin, joka ei toiminut ( anestesialääkäri sanoi sen johtuvan mun oudosta anatomiasta) ja sitten mentiin ilokaasulla. Ja mä kiitän luojaa tosta ilokaasusta! Kuten kojoottikin mä toivon että tällä kertaa sais kävellä käytävillä ja jos ois se ammekin vapaana ni ois kiva testata.

Mulla on aina suoli toiminut hyvin, nyt se toimii entistäkin paremmin. Jos kävin ennen kerran päivässä kakkosella niin nyt tulee mentyä pari kolme kertaa. Mä en voi käsittää, et miten ihmiset pystyy olee kakkimatta vaikka viikonkin kerrallaan! :D Eikö niillä oo mahakin sit jo ihan sairaan kipee..

Sissi on liikkunut TODELLA vähän eilisestä asti. Toisaalta mua huolestuttaa ihan simona, toisaalta mä en jaksais olla koko aikaa huolissani. Voi kun tää lapsi syntyis jo, tietäis mikä on tulevaisuus... Äh...

Pitiköhän mun vielä johonkin jotain kommentoida..? Ei muista.

Liirah + Sissi 34+3
 
Nopea tilannepäivitys: Meidän rakas poitsumme syntyi 11.10.2010 rv 35+6. Painoa pikkuisella oli syntyessään 2885g ja pituutta 48cm. Sairaalassa olemme edelleen painon putoamisen vuoksi sekä keltaisuuden tarkkailun takia. Poika voi hyvin, mutta on ennenaikaisuuden vuoksi hieman laiska syömään tarvittavia maitomääriä.

Terese ja poitsu 6 päivää
 
Onnea!

Kirpparilta löysin tänään fleece unipussin, on se vähän käytetty, mutta jattelin kokeilla :) Ja sit ihanan pienen pipon :)

Matkalla kotiin tuli aika kipeitä supistuksia ja todella huono olo. Kotiin, kun päästiin niin ei mitään. Ei niinku yhtään mitään tunnu. Melkein jo ehdin toivoa siinä auto matkalla, että näinköhän sitä päästäs tänään synnyttämään, mutta taitaapa jäädä se. Kävin koirien kanssa lenkilläkin ja imuroin vielä päälle, mut silti, ei tunnu missään. No onhan tässä vielä aikaa laskettuunkin, että ei sen puoleen. Jotenkin vaan semmonen olo, että yliajalle mennään. Huomenna ois aamusta neuvola..

Kivunlievityksistä, niin olen ajatellut, että niin pitkälle mennään ilman mitään, kun vaan pystyy.. Kattokaa vaan niin oon heti siellä huutamassa, että kaikki mahollinen, tänne, nyt, heti :D

Neppulainen ja Mykkis 38 POKS
 
Olen ollut viime päivät laiska kirjoittaja, vaikka olenkin juttujanne käynyt lukemassa. Onnea kaikille vauvan saaneille, viimeksi nyt Tereselle :flower: !

Kivunlievityksestä on ollut puhetta, ja minäkin lukeudun niihin, jotka haluavat koettaa selviytyä ilman lääkkeellistä puuttumista. Täysin hampaat irvessä ja tajunnan rajamailla en minäkään meinaa kärvistellä, mutta lähden nyt ainakin siitä liikkeelle, että ilman lääkkeitä mennään, jos pystytään. Ainakin joogasta olen saanut paljon hyviä apuja rentoutumiseen ja hengitykseen ja tahdon kokeilla niiden voimaa sitten tosipaikan tullen. Jos kivut käyvät ylivoimaisiksi, totta kai otan sitten sellaiset puudutteet, jotka on sillä hetkellä mahdollista saada. Ei silkasta kivusta ja kärsimyksestä tosiaan sankarin kruunua saa, ja haluan kuitenkin ennen kaikkea olla tolpillani vielä, kun vauva on syntynyt ja on aika luoda ensimmäiset siteet pieneen tulokkaaseen <3

Itse olen jo ennen raskautta kiinnostunut kovasti kaiken synteettisen ja keinotekoisen, mitä elimistömme joutuu käsittelemään päivittäin ruoan ja kosmetiikan kautta, vaikutuksista omaan hyvinvointiin. Raskaus antoi siihen lisäbuustia, ja olen pyrkinyt vähentämään lisäaineiden ja "turhien" lisännäisten määrää ruokavaliossani, samoin kun olen jättänyt markettikosmetiikan ja vähentänyt kaiken kaikkiaan ihonhoitotuotteiden käyttömääriä. Meikkejä käytän vielä tavallisia, sillä niitä on kaapissa, enkä opiskelijana viitsi heittää rahaa roskikseen. Sen sijaan olen luopunut peruskosmetiikasta ja vaihtanut sen luonnon/luomukosmetiikkaan, jota käytän nyt harkiten. Yritän niidenkin joukosta valikoida tuotteet, joissa on mahdollisimman vähän kyseenalaisia ja ihoa ärsyttäviä eteerisiä öljyjä yms. Tästä syystä haluaisin myös selvitä synnytyksestä mahdollisimman vähällä omaan hormonitoimintaan ja elimistön tasapainoon puuttumisella. Vaikka tietysti suurin osa kivunlievityksistä on todettu turvallisiksi vauvalle jne., en ole henkilökohtaisesti innoissani niiden vaikutuksista itseeni. Kuten jo joskus aiemmin mainitsin, petidiini on ehdoton ei sen rauhoittavan ja turruttavan vaikutuksen vuoksi (joka ulottuu myös vauvaan), lisäoksitosiinia en halua synnytyksen jälkeen, koska en usko, että sille on tarvetta. Epiduraalin tai spinaalin luultavasti otan, jos en kipuja kestäkään, mutta pelkään tosi kovasti juuri tuota pitkäkestoista päänsärkyä, jota joku jo tässä kuvailikin.

En siis mitenkään koe, että lääkkeellinen tai lääkkeetön synnytys ovat eri asemassa, tai toinen parempi kuin toinen, mutta omien viimeaikaisten fiilisteni pohjalta haluaisin antaa luomusynnytykselle mahdollisuuden, kun olen yrittänyt pienen pienillä vauvanaskelilla luonnonmukaistaa elämääni jo ennen tätä raskautta. Jää nähtäväksi miten synnytyksessä sitten käy, anelenko epiduraalia jo sairaalan kynnyksellä, vai mennäänkö loppuun saakka hengittelemällä :)

Kiva juttu, kun näistä keskustellaan, jotenkin en ennen raskautta oikein tiennyt mitään noista kivunlievitystavoista yms, kammosin vaan ajatusta epiduraalista juuri tuon selkäytimeen pistämisen takia. On aina kiva kuulla, miten ihmiset aikovat tehdä, ja miten perustelevat omia ratkaisujaan. Antaa paljon ajattelemisen aihetta varsinkin näin ensikertalaiselle. Kiitokset Tanya omasta synnytyskertomuksestasi, se antoi voimaa minullekin, vaikka uskon, etten kyllä ole ihan niin rautainen kuin sinä :ashamed:

Siilinlapsi ja öttis 34+3

Ps. Mulla tuntuu paino pudonneen, kun kotipuntarilla kävin. En oikein ymmärrä miksi, kun ruokailutottumukset eivät ole muuttuneet, eikä muu. Toivottavasti ei ole huono asia.. :/
 
Onnea Terese hyvänkokoisesta pojusta, toivottavasti ymmärtää pian hyvän päälle ja alkaa mölö uppoamaan:) Onkos marraskuun poikavauvoilla ollut jotenkin kiireempi tänne maailmaan? Ihan kuin olisi aika monta pientä miestä syntynyt jo?

Mulla maha toimii normaalistikin kerran, pari päivässä ja jokseenkin samalla lailla raskausaikanakin, mutta nyt taas enemmän hidasta kuin vilkasta omaan makuun. Mä poltan normaalisti niin kai tää raskausajan polttamattomuus hidastaa jonnin verran suolentoimintaa myös...

Siilinlapsi Täälläkin on pienin askelin menty kohti luonnonmukaisempaa elämää, alkoi keväällä natriumglutamaatin karsimisella ruokavaliosta ja sitten alettiin hakemaan silloin tällöin luomutilalta vihanneksia, yrttimausteita, jauhoja ja puuroryynejä. Meikkiä en käytä, mutta ripsienpidennykset mulla on:ashamed: Vielä on paljon tutustumista aiheeseen, mutta jokainen pienikin muutos on iso plussa mun mielestä.

Maija rv 33+4
 

Yhteistyössä