Milloin viedä lapsi lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä vein tänään näytille ku tauti kestäny 2vk ja oli silmätulehdus + korvatulehdus.
ipä ne mitään voi sille tehä lääkärissä et estäsivät korvatulehduksen sytymisen.

Meillä oli pojalla ensin kaksi viikkoa kova yskä, sitten alko nenä vuotaa mutta yskiminen helpotti. nyt menossa kuudes viikko ja edelleen pientä yskää ja nuhaa.
Pienimmällä nenä vuotaa ja pientä yskää, neljäs viikko menos.
Mulla nenä vuotaa neljättä viikkoa.
Eli on joku pirun sitkeä tauti. Kuumetta ei ole ollut meillä kellään.

Meillä on lapsella neljäs flunssa nyt putkeen tai sitten yks pitkä flunssa jossa olis välillä parempia aikoja. Oliskohan alkanut elokuun lopulla tää jos oikein muistan. Kuumetta ei kertaakaan ollut. Nuhaa ja yskää. Ei olla käyty lääkärissä.

Meillä oltu kanssa kaksi viikkoa. En olisi lääkäriin vienyt mutta lastenlääkäri tarkasti korvat ja keuhkot kun muissa asioissa oltiin vastaanotolla.
Minusta ei kannata viedä jos lapsi on oma itsensä eikä kuumeile.

No vie vaikka heti maanantaina. Miksi pitää miettiä tuommoista. Ennemmin tyhjä reissu, kuin se että pitkittää lapsen huonoa oloa.. tuskin on mukavaa olla puolikuntoisena. Ainahan ne korvat voi käydä tarkistuttamassa.

Kyllä mä käyttäisin sinuna lapsen korvat tarkistuttamassa viikon sairastamsien jälkeen.

Esim. meidän pojalla on korvatulehduksia ollut nyt parin kuukauden välein ja ei valita/itke korvia kipeiksi vaan heräilee öisin useita kertoja. Lisäksi paksu räkä viittaa siihen että tiedän menneen korviin. Nytkin parasta aikaa ab-kuurilla.
Kesällä tällä samaisella pojalla oli kuukauden nuhaa (luulin heinänuhaksi tms. allergiseksi) niin kappas vain, se olikin korvatulehdus, joka pitkitti flunssaa!

Ei sitä lääkäriin menoa tarvi loputtomiin lykätä. Samallahan se kuuntelee keuhkot ym. niin seleviää onko virus vai mitä tautia.

Poika oli noi ekat kaksi viikkoa pois koulusta, sillon käytiin lääkäriskin mutta mitään ei löytynyt. Pienempi on kotihoidos muutenkin mutta alkutaudissa ollutta silmätulehdusta lukuunottamatta on mun mielestä ollu siinä kunnossa että olisin vienyt hoitoon jos sellaisessa olisi.
Tämä on kyllä tosi ärsyttävää kun jatkuu näin kauan eikä loppua näy. Ainakaan meidän perheessä ei aiemmin ole ollut vastaavaa tautia. Mies ja vanhin lapsi eivät ole sairastuneet tähän ja sekin on aika outoa.

[QUOTE="vieras";22247011]Kyllä mä käyttäisin sinuna lapsen korvat tarkistuttamassa viikon sairastamsien jälkeen.

Esim. meidän pojalla on korvatulehduksia ollut nyt parin kuukauden välein ja ei valita/itke korvia kipeiksi vaan heräilee öisin useita kertoja. Lisäksi paksu räkä viittaa siihen että tiedän menneen korviin. Nytkin parasta aikaa ab-kuurilla.
Kesällä tällä samaisella pojalla oli kuukauden nuhaa (luulin heinänuhaksi tms. allergiseksi) niin kappas vain, se olikin korvatulehdus, joka pitkitti flunssaa!

Ei sitä lääkäriin menoa tarvi loputtomiin lykätä. Samallahan se kuuntelee keuhkot ym. niin seleviää onko virus vai mitä tautia.[/QUOTE]

Meil oli keväällä ainut oire kova kuume ja nyt ei kuumetta, nukkuu yvin, syö hyvin on vikeä ja oireena pitkittyny yskä + flunssa. Kummassaki korvassa raju tulehdus + silmätulehdus

[QUOTE="Kaisa";22247045]Meil oli keväällä ainut oire kova kuume ja nyt ei kuumetta, nukkuu yvin, syö hyvin on vikeä ja oireena pitkittyny yskä + flunssa. Kummassaki korvassa raju tulehdus + silmätulehdus[/QUOTE]

Juu ja meidän pojalla ei sii ole kuumetta ollut koskaan korvatulehdusten yhteydessä. :O

Mut siis jos lapsi kuitenkin on verbaalisesti TOSI lahjakas, eikä siis valita mitään kipua. Ainoastaan pyytää pyyhkimään nenää tai pyytää paperia. Siis olisko silloin oletettavaa että ois tulehdus, vaikka ei valittaisi ollenkaan?

ei se todennäköistä ole, mut mahdollista, meil 2½v ei kysyttäessä sanonu korvan olevan kipeä vaik oli tulehtunut. Mut jos lapsen vointi ok ni sit seurailisin vielä, jos tulee silmätulehdus ni sit näytille. Lapsen silmätulehdus flunssanaikana viittaa usein korvatulehdukseen.

Niin ja mä oon nyt todennu näitten sairastaessa (2½v ja0kk ikäiset) et sipuli on paras räkätauti ja yskänlääke. Nasoliinista tai muista tropeista ei ole kuin hetken apu)

Meillä on ollu parin viikon yskä ja mietin just et täytyy käyttää korvien takia maanantaina.

Normaalisti mä vien heti kun tarviin lääkärintodistuksen töihin. Sepäs muuten vasta tuntuukin tyhmältä viedä flunssainen/oksentava laps mehiläiseen, että tässä! Ihan kuin en osaisi itse hoitaa. Mutta työnantaja harjoittaa oikeuttaa vaatia lääkärintodistus. (epäilen, et henkilöstöpäälliköllä on paaaaaaaljon mehiläisen osakkeita, koska kukaan muu ei tässä voita.) Mä en edes häviä, koska on vakuutus. Työnantaja häviää, koska neuvolan terkka kirjoittaisi 1 tai 2 päivää, hemiläisestä saa aina kolme...

Viimeksi muokattu:
Nyt on ollut liikkeellä jotain tosi sitkeää flunssaa. Meillä on koko perhe sairastanut jo kuukauden ja nyt vihdoin ja viimein alkaa hieman helpottaa. Kuumetta tai muuta ei ole ollut ja ihan normaalisti ollaan eletty. Lapset ovat käyneet kerhossa ja muskarissa jne., eli jaksamiseen ei tauti ole pahemmin vaikuttanut. Itseä vaan ärsyttää kun en ole päässyt liikkumaan tosi pitkään aikaan ja salillakäynti on mulle tärkeä henkireikä. Noh, jos jo vaikka ensi viikolla...

Jos se yskä sellaasta "elämää häirittevää" ja jatkunut jo kaksi viikkoa niin veisin varuiksi näytille kun on kumminkin noin pienestä kyse.
Rikkonaiseen nenään vaseliinia vähän joka välis, se ei kirvele yhtään ja helpottaa oloa. Käytän sitä aina ittekin nuhaisena ja aloitan käytön jo heti nuhan alkaessa niin ei edes mene kovin pahaksi.

Yhteistyössä