jos on niin olevinaan ateisti, miksi antaa lapselle hengellinen nimi?!

• Viestiketjun aloittaja hämmästyttää, kummastuttaa
  • Ensimmäinen viesti
hämmästyttää, kummastuttaa
en ole uskovainen, mutta hämmästyttää esim. Daniel nimen suosio.. en sano, että nämä nimet olisivat uskisten yksinoikeus mutta tiedänpä pakanagootti-äidin, jonka lapsen etunimeksi tuli dani black metal bändin laulajan mukaan ja toiseksi nimeksi Cristian.. himpun ristiriitaista!
samoin Sara on hyvin suosittu ja tiedän lähipiiristäni erään, jolle tuli melkein sokkina kun pappi ristiäisissä puhui raamatun Saarasta.. :D ei tämä kuitenkaan ole nykyajan ilmiö: harva vanhempi, joka antoi 70/80-luvulla tyttärelleen tuolloin supersuositun Johanna-nimen tuskin on tietoinen nimen merkityksestä

"sondersson"
no onpa joo ihan hirveen kummallista. Nimi ku nimi, miten monen kuvittelet ottavan selvää nimen tarkoituksesta? Ja miten jollain ateistilla on ollut ristiäiset ja pappi, hämmästele sitä mieluummin.

"sondersson"
[QUOTE="vieras";22235062]Mistä sä tiedät mistä vanhemmat ovat nimen päättäneet?[/QUOTE]

niin, meillä on toisen pojan toisena nimenä Johannes, ei liity MEILLE mitenkään raamattuun, on pappani toinen nimi ja muistuttaa mua hänestä. Se on sen merkitys mulle.

"jaa"
Kun niin monet nimet ovat krietillisiä, tai ainakin muinaisista uskonnoista lähtöisin alunperin, ettei niitä ei uskonnollisia taida paljon löytyäkään. Jos oikein hakee, niin lapseni nimi Pihla on johdettu Pihlajasta ja se on varmaankin ollut joku muinaissuomalainen pyhä kasvi tms. En kyllä tiedä, mutta luulisin näinkin voivan olla.

Mua ihmetyttää ennemminkin se että lapsi kastetaan ja liitetään seurakuntaan vaikka vanhemmat eivät usko Jumalaan. Samoin mun mielestä on ristiriitaista mennä naimisiin kirkossa, Jumalan kasvojen edessä, jos ei usko Jumalaan.

Hengellinen nimi? Ne ovat kuienkin heprealaisia nimiä jos ne nyt löytyy myös raamatusta ja ympärillä on tarina niin ei ne siltikään ole hengellisiä nimiä mielestäni.
Mun lapsilla on kaikilla heprealainen tai kreikkalainen nimi, onko nyt niin kun en usko vanhoihin kreikkalaisiin Jumaliin tai Jumaluuteen niin lapsen nimenä ei voi olla nimi joka liittyy vaikka Zeukseen?

Mieheni nimi on Christoffer Daniel
ja pojan nimi on Andreas Mikael.

Siinä on kolme hengellistä nimeä ilmeisesti?
En kyllä koe olevani uskovainen, mutten todellakaan pakanakaan.
Andreas tarkoittaa taas miehekästä... saa nähdä :D

"sondersson"
Tiesitkös ap että jo nimenanto ylipäätään on ainakin useimmissa kulttuureissa nimenomaan uskonnollinen asia? On sellaisia uskomuksia että ihminen saa sielun vasta saatuaan nimen, jos annetaan esi-isän nimi, saa esi-isänsä sielun jne. Pitäisikö ateistien olla antamatta nimeä ollenkaan? :D Olisi vain Poikia ja Tyttöjä...

Mua ihmetyttää ennemminkin se että lapsi kastetaan ja liitetään seurakuntaan vaikka vanhemmat eivät usko Jumalaan. Samoin mun mielestä on ristiriitaista mennä naimisiin kirkossa, Jumalan kasvojen edessä, jos ei usko Jumalaan.
No mekin miehen kanssa kuulutaan kirkkoon, en tiedä miksi.
Lapset saa sitten aikuisena päättää, uskooko joulupukkeihin ja muihin satusetiin.

vvvv
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästyttää:
en ole uskovainen, mutta hämmästyttää esim. Daniel nimen suosio.. en sano, että nämä nimet olisivat uskisten yksinoikeus mutta tiedänpä pakanagootti-äidin, jonka lapsen etunimeksi tuli dani black metal bändin laulajan mukaan ja toiseksi nimeksi Cristian.. himpun ristiriitaista!
samoin Sara on hyvin suosittu ja tiedän lähipiiristäni erään, jolle tuli melkein sokkina kun pappi ristiäisissä puhui raamatun Saarasta.. :D ei tämä kuitenkaan ole nykyajan ilmiö: harva vanhempi, joka antoi 70/80-luvulla tyttärelleen tuolloin supersuositun Johanna-nimen tuskin on tietoinen nimen merkityksestä
Itsehän kirjoitit. Tuttavasi lapsi sai nimekseen Dani black metal bändin laulajan mukaan. Siis mitä ihmettelet? Suomennetaa nyt vielä, jos vaikka ymmärtäisit: lapselle annettiin nimi Dani, koska vanhemmat halusivat nimetä lapsensa black metal bändin mukaan.

Ongelma oli?

"Tiedoton"
Minä tiedän tasan nämä raamatun nimet: jeesus, matteus, markus, luukas, johannes, maria, mooses. En ole käynyt uskonnontunneilla enkä rippikoulua, mistä hitosta minä tietäisin mitä muita nimiä raamatussa on? Tuskin moni muukaan ateisti/uskonnoton alkaa raamattua selaamaan kun lapsensa nimeä miettii.

Yhteistyössä