Saanko pelkästään lapsilisän ja opintotuen kun lähden nyt opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p

Vieras
Eli kun toistaiseksi ei ole sitä lapsikorotusta opintotuessa niin saanko ainoastaan opintotuen n.250e ja lapsilisän 100e?
Vaikuttaako puolison tulot johonkin? Mies tienaa 3000 bruttona.

puolison tulot ei vaikuta enää asumislisän saamiseen. Mut tosiaan sulla on lapsi, joten et saa asumislisää vaan saisit yleistä asumistukea jos siihen ois tarvetta, mutta 3000 bruttotuloilla tuskin sitä saatte 3 hengen normeissa huomioitaviin asumismenoihin.

Ja perusopintotukeen ei ole lapsikorotusta. Eli saat sen, ja lapsilisän, ja 300ekk lainantakauksen. Näin se menee, joudut syömään lainarahalla jos meinaat opiskella, niin me muutkin tehdään.

Viimeksi muokattu:
puolison tulot ei vaikuta enää asumislisän saamiseen. Mut tosiaan sulla on lapsi, joten et saa asumislisää vaan saisit yleistä asumistukea jos siihen ois tarvetta, mutta 3000 bruttotuloilla tuskin sitä saatte 3 hengen normeissa huomioitaviin asumismenoihin.

Ja perusopintotukeen ei ole lapsikorotusta. Eli saat sen, ja lapsilisän, ja 300ekk lainantakauksen. Näin se menee, joudut syömään lainarahalla jos meinaat opiskella, niin me muutkin tehdään.

Paljonkos se suurinpiirtein sitten on? Juu en jaksa katsella kelan sivuilta kun kuitenkin jotain menee väärin :D

ei sitä kotihoidontukea pitäs mun mielestä saada opintotuen kanssa yhtäaikaa...mutta äitiysrahan kyllä voi saada opintotuen kanssa yhtäaikaisesti... vai saako tosiaan sen kotih.tuenki?

Opintotuki ja perhe-etuudet

Jos saat äitiys-, isyys- tai vanhempainrahan kanssa samanaikaisesti myös opintorahaa, äitiys-, isyys- tai vanhempainraha maksetaan vähimmäismääräisenä.

Jos saat veronalaisia etuuksia, ne otetaan tulonasi huomioon tulovalvonnassa. Näitä veronalaisia etuuksia ovat esimerkiksi lastenhoidon tuki, äitiys- ja vanhempainraha sekä aikuiskoulutustuki. Jos saat verottomia etuuksia, kuten yleistä asumistukea tai toimeentulotukea, ne eivät vaikuta opintotukeesi.

ei sitä kotihoidontukea pitäs mun mielestä saada opintotuen kanssa yhtäaikaa...mutta äitiysrahan kyllä voi saada opintotuen kanssa yhtäaikaisesti... vai saako tosiaan sen kotih.tuenki?

kotihoidon tuenhan saa aina jos alle 3v on kotona eikä hoidossa. Eli esim jos kummatkin vanhemmat ovat töissä, vaikka vuorotöissä aina eriin aikaan niin lapsesta saa kotihoidon tuen, kun lapsen voi hoitaa kotona.

Taitaa jopa saada, mut se edellyttää opintopisteiden kertymistä ja lapsen kotona hoitamista. Eli tyyliin äiti on päivät lapsen kanssa ja opiskelee illat ja viikonloput, kun isä hoitaa lapsen. Aika harvassa koulussa onnistuu tommonen.

Häh, miten muka? Me ainakin saadan täsmälleen sama summa opintorahaa miehen kanssa, vaikka mies on AMK:ssa ja minä yliopistossa :O

tarkotin molempia. Amk ja yliopisto-opiskelija voi saada vähän isompaa opintotukea kuin toisen asteen opintoja suorittava, mut kyse on mun käsittääkseni ihan muutamasta kympistä. Mulla siis se täys opintoraha 245e.

vai onko ihan täysin väärä käsitys? sit on vielä nää aikuiskoulutusrahatkin, oliko niissä peräti ansiosidonnaisen osuuden lisäksi vielä ne lapsikorotuksetkin?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="k-m";22216805]Taitaa jopa saada, mut se edellyttää opintopisteiden kertymistä ja lapsen kotona hoitamista. Eli tyyliin äiti on päivät lapsen kanssa ja opiskelee illat ja viikonloput, kun isä hoitaa lapsen. Aika harvassa koulussa onnistuu tommonen.[/QUOTE]

Yliopistossa onnistuu ainakin, tosin varmasti liittyy linjasta. Esim mie voisin helposti käydä ainakiin kaksi vuotta pelkissä tenteissä kerran max kahdesti kuukaudessa. Tosin edellyttää "normaalia" lasta, että on mahdollista lukea niihin tentteihin iltaisin yms.

Yhteistyössä