hitto mun käy vihan päälle!!! :x Tutusta

Jokainen tehkööt niinku haluaa, eipä tässä ole varaa huudella vieraisiin pöytiin..

Ja ne jotka kauhistelee et kuka nyt jouluna ryyppäis niin minä ryyppäsin, aika monet jouluaattoillat oon istunu pubissa, meillä kun ei ole muutamiin vuosiin enää joulu tuntunut juhlalta ikävien sattumusten takia, toki nyt koitetaa viettää "normaali" joulu kun on toi oma jälkikasvu, mutta mikä on meille normaalia, ei välttämättä ole teille normaalia, eli jokainen tavallaan.

Annis lisää
[QUOTE="Annis";22215123]No meillä niitä vietettiin juuri tuon perinteisen kaavan mukaan. Mutta en mä muista niitä jouluja mitenkään spesiaalina aikoina. Enemmän spesiaalina mä pidän muutoin vanhempiemme kanssa viettämiä aikoja kuten esim. mökkijuhannusta. Tai lomamatkoja. Ja sitä, että mun vanhemmat ovat olleet meidän lasten arjessa mukana täysillä.[/QUOTE]

Niin ja yhtenä vuonna ei vietetty joulua ollenkaan kun perheessä sattui kuolemantapaus eikä se meille lapsille ollut mikään katastrofi.

Kai arvostelette samalla innokkuudella myös niiden ihmisten lapsiraukkoja, jotka eivät perheen vakaumuksen takia pääse juhlimaan Jeesuksen syntymää? Itse en näe arvostelemisen arvoisena asiana sitä, jos joku ei koe tarpeellisena osallistua materialistiseen kulutusjuhlaan vain siksi, koska niin on kulttuurissamme tapana tehdä. Ja mikäpä siinä, jos haluaa tarjota lapselleen mahdollisuuden kokea joulun isovanhempien kanssa siitä huolimatta, että itse kokee tradition tarpeettomana eikä halua osallistua. Tiedoksi niille jotka vaahtoavat joulusta "perhejuhlana", kyllä meillä ainakin vietetään perheen kanssa aikaa ympäri vuoden niin arjen kuin juhlankin merkeissä, tarvitaanko siihen joulu tekosyyksi myös niille, jotka eivät sen alkuperäiseen merkitykseen usko? ;)
Tämä on hyvä pointti.
Monelle (myös minulle) jouluun liittyy niin vahvoja emotionaalisia kytköksiä ja muistoja että se tavallaan paisuttaa sen merkitystä. Toki joku voi olla hyvä, antaumuksellinen vanhempi vaikka joulunajan viettäisikin kaksin puolison tai porukalla ystävien kanssa. Eri ihmisillä eri tärkeysjärjestys.

"vieras"
Jos ihmiselle ei joulu merkitse mitään, niin miksei hän voisikin viettää sen pubissa ja viedä lapsensa hoitoon, siinä missä jonain muunakin päivänä? Nyt vain sattuu niin hassusti että lapsi hoidossa päässee juhlimaan joulua...

Tosiaankaan vuoden vanhalle se joulu ei vielä merkitse mitään. Ehkei jatkossakan, jospa perheesä ei joukua tulla viettämään muutenkaan? Kukas sä ap olet muitten maailmankatsomuksia arvostelemaan?

Noh onneksi on edes mummola missä lapsi saa toivottavasti "oikean joulun."

Minä pyrin pääsääntöisesti itse varomaan muiden ratkaisujen kyseenalaistamista, koska "kuljen vain omissa mokkasiineissani" eli tiedän vain omat motivaationi, voimani, tilanteeni jne. mutta myönnän, että minustakin tyttavasi valinta "särähtää silmään" ja kuulostaa vähintäänkin omalaatuiselle.

Jouluun taitaa liittyä niin paljon voimakkaita tunteita, että siksi sattuu kun joku toimii selkeästi toisin kuin mitä itse pitää hyvänä?

Ja juomisesta: meillä kyllä juodaan ruokaviinit ja glögit joulunakin, mutta koskaan ei kukaan ole esiintynyt näkyvästi humalassa jouluaattona tai joulupäivänä. Perhejuhlan pointti on olla siinä kunnossa että lapsillakin mukavaa.
Ihan totta. Jouluna saatetaan meikin ottaa ruoan kanssa jouluoluet tai ennen/jälkeen ruoan terästetty glögi, mutta siihen se sitten jääkin.

"vieras"
[QUOTE="huoh";22213796]Joskus toivoisin, että minulla olisi jokin valtikka, jolla voisin taikoa toiset lapsettomiksi.[/QUOTE]

Juu kaikki maailman jouluaviettämättömät lapsettomiksi ja jos lapsia jo on, ei muutako lastensuojelu hakeen pois ja sijoittamaan jouluaviettävien perheisiin!!!

On se jo surkeaa jos lapsi ei pääse nauttimaan kulutusjuhlasta! Sitähän se on valtaosalle. Vai moniko joulun juhlija jättää lahjat lapsille hankkimatta? ;) :whistle:

"www"
Juu, kaikille ihmisille maailmassa vaan samat tavat ja arvostuksen kohteet joulun suhteen. Ihan pimeetä.

Meidän varmaan pitää alkaa viettämään ramadania kun omista lapsistani kuulostaa niin hienolta kun sitä naapurin muslimiperhe viettää ja meidänkin lapset haluaisi.

Mistä mun lapset jääkään nyt paitsi.

just joo
Oletko oikeasti niin typerä että luulet että yksivuotias lapsi harmittelee että damn kun en saanut perhejoulua?
Oletko oikeasti niin typerä että ajattelet tuon olevan ihan ookoo.
Ylipäätään laittaa 1vee moneksi päiväksi hoitoon sentakia että saa ryypätä kavereiden kanssa.

Mä oon ollu niin typerä etten oo tajunnu tehä ihan mitä vaan sillon kun muksut on olleet niin pieniä etteivät siitä muista mitään.
Ja arvaa mitä? Muo ei yhtään haittaa oma typeryyteni tässä asiassa, vaikka monessa muussa haittaisi.

Huomautan tässä sellaisen asian välissä että juhlapyhinä käyvät päivällä kyllä sukuloimassa.. mutta kahdestaan. Kyseessä vahinko lapsi eivätkä taida pa*kan vertaa olla kiinnostuneita hänestä (mitä olen huomannut) :( Mummolassa on siis ollut ennenkin ja useasti. Muistan kun tämä "niin valmis" äidiksi kehui ja kertoi kuinka sitten ei koskaan päästä lastaa silmistään eikä tee mitään pahaa hänelle... Ja kuinka sitten lapsi puetaan uusiin merkkivaatteisiin, eikä hänen lapsensa sotke. Hän opettaa vauvasta asti siistiksi... Juu, kyllä jo sillon katoi aika pitkään :eek:

Oletko oikeasti niin typerä että ajattelet tuon olevan ihan ookoo.
Ylipäätään laittaa 1vee moneksi päiväksi hoitoon sentakia että saa ryypätä kavereiden kanssa.

Mä oon ollu niin typerä etten oo tajunnu tehä ihan mitä vaan sillon kun muksut on olleet niin pieniä etteivät siitä muista mitään.
Ja arvaa mitä? Muo ei yhtään haittaa oma typeryyteni tässä asiassa, vaikka monessa muussa haittaisi.
Eli et ymmärtänyt mitä kommentoin, uskotko todella että 1v lapsi ymmärtää viikonpäivät, arkipyhät tai juhlat? Mä en tajua mitä sä keuhkoat muiden tekemisistä? Miksi muut ei saisi tehdä eri tavalla? Mitä jos tämä perhe viettää joulua vaikka viikko aaton jälkeen? Miksi se sinua vituttaisi ettei vietetä kalenterin mukaan?

erv
Huomautan tässä sellaisen asian välissä että juhlapyhinä käyvät päivällä kyllä sukuloimassa.. mutta kahdestaan. Kyseessä vahinko lapsi eivätkä taida pa*kan vertaa olla kiinnostuneita hänestä (mitä olen huomannut) :( Mummolassa on siis ollut ennenkin ja useasti. Muistan kun tämä "niin valmis" äidiksi kehui ja kertoi kuinka sitten ei koskaan päästä lastaa silmistään eikä tee mitään pahaa hänelle... Ja kuinka sitten lapsi puetaan uusiin merkkivaatteisiin, eikä hänen lapsensa sotke. Hän opettaa vauvasta asti siistiksi... Juu, kyllä jo sillon katoi aika pitkään :eek:
Huomautan tässä sellaisen asian, että eiköhän sunkin olisi parempi keskittyä siihen omaan elämääsi ja lopettaa tuo muiden asioiden vatvominen palstalla.

Ja sitäpaitsi tuossa kertomassasi tilanteessa yks joulu ei muuta asiaa suuntaan eikä toiseen. Niin miksi ihmeessä edes teit avauksen joulusta ja hämmästelit heidän toimintaa kun tuo näyttää olevan heille ihan normaalia.

ss-ps
[QUOTE="vieras";22213522]Ei se 1v vielä tiedä hölkkäsen pöläystä siitä onko joulu vai ei. Hän on vain muutaman päivän mummon hoivissa, ne päivät voisivat hänelle olla ihan mitkä päivät tahansa. Jokainen viettäköön joulunsa kuten haluaa tai olkoon viettämättä. Joulu ei monelle merkitse yhtikäs mitään.[/QUOTE]

Mäkin ajattelen jota kuinkin näin. Toinen juttu mikä mut tekee ajatuksen tasolla iloiseksi on se, että mummo saa lapsenlapsensa joulunviettoon. Mikäs sen mukavampaa. Ja tosiaan, mun ystäväperheissä (lapsuudessa ja nykyään) ei vietetä oikeestaan minkäänlaista joulua. Syödään pidempien vapaiden takia hieman normaalia fiinimmin ja lapset saa perinteen vuoksi muutaman lahjan. Erilaiset tavat kullakin perheellä ja jos teillä vietetään OIKEIN KUNNON JOULU niin toiselle se saattaa olla ihmetyksen aihe.

Huomautan tässä sellaisen asian, että eiköhän sunkin olisi parempi keskittyä siihen omaan elämääsi ja lopettaa tuo muiden asioiden vatvominen palstalla.

Ja sitäpaitsi tuossa kertomassasi tilanteessa yks joulu ei muuta asiaa suuntaan eikä toiseen. Niin miksi ihmeessä edes teit avauksen joulusta ja hämmästelit heidän toimintaa kun tuo näyttää olevan heille ihan normaalia.
Hämmästelin kait kun kuvittelin että nyt sentään JOULUN ovat lapsensa kanssa. Tykkäävät pitää kulissia ja luulevat sen olevan kovin pitäväkin. Mutta jos ei palstalla saa ihmetystään jakaa niin missäs sitten? Ei mua kiinnosta alkaa sitä miehen kanssa purkamaan (ketä ei kiinnosta edes) ja niin hyviä ja luotettavia kavereita mulla ei juurikaan ole.

erv
Hämmästelin kait kun kuvittelin että nyt sentään JOULUN ovat lapsensa kanssa. Tykkäävät pitää kulissia ja luulevat sen olevan kovin pitäväkin. Mutta jos ei palstalla saa ihmetystään jakaa niin missäs sitten? Ei mua kiinnosta alkaa sitä miehen kanssa purkamaan (ketä ei kiinnosta edes) ja niin hyviä ja luotettavia kavereita mulla ei juurikaan ole.
Jos tilanne on kuvailemasi kaltainen niin ihmettelen kyllä sinua, että mite tuohon jouluun ylipäätään takerruit.

Minusta kun se ei kuvailemaasi tilanteessa tekisi heistä yhtään sen parempia vanhempia vaikka sitten sen joulun lapsensa kanssa viettäisivät. Muut asiat merkkaa huomattavasti enmmän kuin joku joulu.

"vieras"
Mitäs luurankoja ap:n kaapissa on kun pitää niin kärkkäästi arvostella muita? Musta sä olet todella ällöttävä, tyyli millä puhut ja arvostelet :x Joo kyllä musta sä olet ällömpi kuin tuo sun "kaveris".

Minun mielestäni aloittajan ihmettely ja puolittain paheksuntakin on ok ja jopa varsin viisasta.

Jokaisella meillä on jotain ; juhlia tai muita juttuja, joihin meillä liittyy voimakkaita tunnelatauksia ja silloinhan on vain fiksua päivitellä muiden erilaisia tapoja tällaisella palstalla sen sijaan, että niiden omien tunteiden pohjalta, asiaa muuten loppuun pohtimatta menisi tuulettamaan tuntojaan jollekin suoraan päin naamaa?
Eikös?

:)

"vieras"
olen aina ollut sitä mieltä että perhe juhla on tuo joulu ja sillon ei viedä mihkään. en edes ottais kenenkää muksua jouluaattona tai sen pyhinä hoitoon :eek:
Juoko täällä joku jouluna? en toodellakaan...!
Susta tulee heti mielikuva semmosena nenänvartta pitkin muita kattelevana ylimielisenä leuhkana juoruämmänä.

YouTube - Klamydia- Minä, minä, minä (+sub)

Sunkaltaisilles on kato tehty ihan biisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm;22215227:
En kyllä ymmärrä tuollaista :headwall: meillä ei juoda jouluna alkoholia ollenkaan ja muutenkin lasten nähden minä ehkä yhden saunasiiderin, mies ei juo ollenkaan :)
Tämä on minusta ihmeellinen piirre täällä Suomessa. Alkoholia ei osata käyttää niin että sitä voidaan käyttää myös lasten seurassa. Täällä on ilmeisesti niin monta lapsuudessa traumatisoitunutta aikuista että alkoholista pitää tehdä tuollainen hirveä asia ja synti.

Meillä joulu on myös aikuisten juhla. Ja tuollaiseen kulinaariseen nautintoon kuin mitä joulu edustaa, kuuluu luonnollisesti viini ruokapöytään. Meillä ei ole ongelmia alkoholinkäytön kanssa lasten läheisyydessä. Lapset oppivat että alkoholi ei ole mikään salassa harrastettava pahe vaan elämään kuuluva asia

Muoks. itse en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka istuvat jouluyönä baarissa. Mutta ymmärrän että joillekin yksinäisille ihmisille joilla ei ole ketään, joulu ym. pyhät voivat olla mielenterveydellisesti katsoenkin jo kovia ponnistuksia.

Viimeksi muokattu:
"ihmejakumma"
Eli kun sinä tykkäät juhlia kaikkia mahdollisia juhlia et siis YMMÄRRÄ miksi joku ei juhli ja pitää sitä tavallisena pyhänä ja voi vaikka laittaa ne lapset sinne mummolaan hoitoon.
Ja mitä sillä on muuten väliä jos lapset on turvallisessa hoidossa mitä ne vanhemmat tai vanhempi tekee? Eikö se ole pääasia että on selvä täysjärkinen aikuinen lapsen seurassa?
juu en ymmärrä, miksi juuri juhlapyhinä? eikö tavallinen viikonloppu kelpaa? itse en lasiin sylje, mutta juhlapyhät meillä ollaan selvinpäin, toki voin sen glögilasin tai siiderin ottaa, mutta en sen enempää.

lapsena on äärettömän tärkeää kun saa nauttia perheen kanssa siitä yhteistä JUHLA-aikaa, naurettavaa, jos aikuinen pistää oman juhlan lapen juhlan edelle, eikö aikuinen voi viettää joulua,juhannusta yms. ryyppyjuhlaa vaikka kuinka monena viikonloppuna vuodesta.?

"Minävain"
mutta tuli vain mieleen, että parempi kai sillä lapselle on olla joulu isovanhempien luona kuin vanhempien luona jos heille joulu on vain aikuisten ryyppäämisjuhla. Olen itse nimittäin joutunut elämään lapsuuteni alkoholistiperheessä ja joulut olivat aina silkkaa painajaista kun isä oli koko joulun humalassa, sitten vanhemmat riitelivät ja minä jouduin kuuntelemaan sitä riitelyä...

ibd
"Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm
En kyllä ymmärrä tuollaista meillä ei juoda jouluna alkoholia ollenkaan ja muutenkin lasten nähden minä ehkä yhden saunasiiderin, mies ei juo ollenkaan "

Ja minä en ymmärrä tätä, että jos jotain ei "meillä" tehdä niin sitähän ei sitten ymmärretä. Ylipäätään muiden ratkaisujen spekuloiminen ja kauhisteleminen, varsinkin kun perusteena toimii "näin meillä toimitaan" tai "näin on tapana tehdä", on kyllä mielestäni lähinnä tarvetta korostaa omaa erinomaisuutta, vaikka kuinka viekkaasti eräät täällä yrittävätkin kätkeä pätemisentarpeensa lapsen edun ajamiseen ;)

Sekin on kummallista, millainen haloo ja salailemisen arvoinen asia alkoholista tehdään, juhlapäivinä tai muuten. Kyllä omat vanhempani taisivatkin olla kelvottomia, kun meillä oli aivan normaalia nauttia olutta, viiniä tai siideriä myös niinä pahamaineisina juhlapyhinä ilman että astiat lentelivät, kukaan joutui sairaalaan tai sauna paloi. En muista että se koskaan olisin huomannut vanhempieni käytöksessä mitään outoa, saati että minua olisi ihmetyttänyt tai pelottanut, enkä koe kovin traumatiosituneeni :D

"lapsena on äärettömän tärkeää kun saa nauttia perheen kanssa siitä yhteistä JUHLA-aikaa, naurettavaa, jos aikuinen pistää oman juhlan lapen juhlan edelle, eikö aikuinen voi viettää joulua,juhannusta yms. ryyppyjuhlaa vaikka kuinka monena viikonloppuna vuodesta.?" Ihan vain hypoteettisesti pohdittuna: jos lapsen perhe ei koe uskonnollisista, periaatteellisista tai mistä tahansa syistä tarpeellisena viettää tiettyä juhlaa, jolloin kyseessä on aivan normaali viikonloppu, onko sillä väliä viedäänkö lapsi mummolaan silloin vai seuraavana viikonloppuna? Entä mitä väliä sillä on lapsen näkökulmasta katsottuna, istuuko äiti kotona television ääressä vai baarissa tämän ollessa hoidossa? Jos Micon äiti vie Micon hoitoon ramadanin aikaan ja lähtee viihteelle, eikö ole hirveää, jos Mico saa tietää, että naapurin Hassanin kotona on ollut juhlat joissa on ollut koko suku ja oma äiti on itsekkäästi asettanu oman hauskanpidon perhejuhlan edelle? Ehkä Mico merkitsee ramadanin kalenteriinsa ja kokee jokavuotisen pettymyksen, kun jää koko lapsuutensa ajan paitsi moisesta huvituksesta.

"Tipi"
Ei mulla tulisi mieleenikään viedä lastani joluksi pois. Toisaalta meitä on moneen junaan... Ei meillä ole kukaan koskaan jouluna perseitä vetäny, joskus juoneet viiniä lasin kaksi...mut en ymmärrä.

Yhteistyössä