"Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm
En kyllä ymmärrä tuollaista meillä ei juoda jouluna alkoholia ollenkaan ja muutenkin lasten nähden minä ehkä yhden saunasiiderin, mies ei juo ollenkaan "
Ja minä en ymmärrä tätä, että jos jotain ei "meillä" tehdä niin sitähän ei sitten ymmärretä. Ylipäätään muiden ratkaisujen spekuloiminen ja kauhisteleminen, varsinkin kun perusteena toimii "näin meillä toimitaan" tai "näin on tapana tehdä", on kyllä mielestäni lähinnä tarvetta korostaa omaa erinomaisuutta, vaikka kuinka viekkaasti eräät täällä yrittävätkin kätkeä pätemisentarpeensa lapsen edun ajamiseen
Sekin on kummallista, millainen haloo ja salailemisen arvoinen asia alkoholista tehdään, juhlapäivinä tai muuten. Kyllä omat vanhempani taisivatkin olla kelvottomia, kun meillä oli aivan normaalia nauttia olutta, viiniä tai siideriä myös niinä pahamaineisina juhlapyhinä ilman että astiat lentelivät, kukaan joutui sairaalaan tai sauna paloi. En muista että se koskaan olisin huomannut vanhempieni käytöksessä mitään outoa, saati että minua olisi ihmetyttänyt tai pelottanut, enkä koe kovin traumatiosituneeni
"lapsena on äärettömän tärkeää kun saa nauttia perheen kanssa siitä yhteistä JUHLA-aikaa, naurettavaa, jos aikuinen pistää oman juhlan lapen juhlan edelle, eikö aikuinen voi viettää joulua,juhannusta yms. ryyppyjuhlaa vaikka kuinka monena viikonloppuna vuodesta.?" Ihan vain hypoteettisesti pohdittuna: jos lapsen perhe ei koe uskonnollisista, periaatteellisista tai mistä tahansa syistä tarpeellisena viettää tiettyä juhlaa, jolloin kyseessä on aivan normaali viikonloppu, onko sillä väliä viedäänkö lapsi mummolaan silloin vai seuraavana viikonloppuna? Entä mitä väliä sillä on lapsen näkökulmasta katsottuna, istuuko äiti kotona television ääressä vai baarissa tämän ollessa hoidossa? Jos Micon äiti vie Micon hoitoon ramadanin aikaan ja lähtee viihteelle, eikö ole hirveää, jos Mico saa tietää, että naapurin Hassanin kotona on ollut juhlat joissa on ollut koko suku ja oma äiti on itsekkäästi asettanu oman hauskanpidon perhejuhlan edelle? Ehkä Mico merkitsee ramadanin kalenteriinsa ja kokee jokavuotisen pettymyksen, kun jää koko lapsuutensa ajan paitsi moisesta huvituksesta.