hitto mun käy vihan päälle!!! :x Tutusta

Siis aikoo viedä lapsensa päivää ennen jouluaattoa hoitoon mummolaan ja hakea pois sitten joulupyhien jälkeen.. Ja lapsella ikää 1v!! ja eikä siinä mitään mutta syy: Aikuisten ryyppyjuhla!?!?!? Siis mitä vit*ua?
Kysyin että ettekö vietä joulua, niin vastaus oli että kyllä me vietetään mutta aikuisten seurassa..? Mä olen aina ollut sitä mieltä että perhe juhla on tuo joulu ja sillon ei viedä mihkään. MÄ en edes ottais kenenkää muksua jouluaattona tai sen pyhinä hoitoon :eek:
Sääliks käy lapsiparkaa : / Onneks pääsee mummolaan viettämään pullantuoksuista joulua kun vanhemmat dokaa.

Juoko täällä joku jouluna? Mä en toodellakaan...!

Noh onneksi on edes mummola missä lapsi saa toivottavasti "oikean joulun."

Minä pyrin pääsääntöisesti itse varomaan muiden ratkaisujen kyseenalaistamista, koska "kuljen vain omissa mokkasiineissani" eli tiedän vain omat motivaationi, voimani, tilanteeni jne. mutta myönnän, että minustakin tyttavasi valinta "särähtää silmään" ja kuulostaa vähintäänkin omalaatuiselle.

Jouluun taitaa liittyä niin paljon voimakkaita tunteita, että siksi sattuu kun joku toimii selkeästi toisin kuin mitä itse pitää hyvänä?

Ja juomisesta: meillä kyllä juodaan ruokaviinit ja glögit joulunakin, mutta koskaan ei kukaan ole esiintynyt näkyvästi humalassa jouluaattona tai joulupäivänä. Perhejuhlan pointti on olla siinä kunnossa että lapsillakin mukavaa.

"vieras"
Siis aikoo viedä lapsensa päivää ennen jouluaattoa hoitoon mummolaan ja hakea pois sitten joulupyhien jälkeen.. Ja lapsella ikää 1v!! ja eikä siinä mitään mutta syy: Aikuisten ryyppyjuhla!?!?!? Siis mitä vit*ua?
Kysyin että ettekö vietä joulua, niin vastaus oli että kyllä me vietetään mutta aikuisten seurassa..? Mä olen aina ollut sitä mieltä että perhe juhla on tuo joulu ja sillon ei viedä mihkään. MÄ en edes ottais kenenkää muksua jouluaattona tai sen pyhinä hoitoon :eek:
Sääliks käy lapsiparkaa : / Onneks pääsee mummolaan viettämään pullantuoksuista joulua kun vanhemmat dokaa.

Juoko täällä joku jouluna? Mä en toodellakaan...!
Aika karmeeta!! :( tota toi on kun ei ymmärrä sitä lapsen arvoa ja sitä mikä lahja se lapsi on.. minulla lapsi viettää joka toisen joulun isänsä kanssa ja viime jouluna oli eka lapseton joulu. voin kertoa että hirveämpää fiilistä en ole eläissäni kokenut kuin istuin jouluaaton iltana yksin kotona :/ maksaisin vaikka miljoonan jos saisin olla jokaisen joulun lapseni kanssa. Pois lapset tollasilta tunnevammasilta paskoilta - sietäis saada kirveestä!!!! että alko suututtaa!!!!!!!!!!!!!

Noh onneksi on edes mummola missä lapsi saa toivottavasti "oikean joulun."

Minä pyrin pääsääntöisesti itse varomaan muiden ratkaisujen kyseenalaistamista, koska "kuljen vain omissa mokkasiineissani" eli tiedän vain omat motivaationi, voimani, tilanteeni jne. mutta myönnän, että minustakin tyttavasi valinta "särähtää silmään" ja kuulostaa vähintäänkin omalaatuiselle.

Jouluun taitaa liittyä niin paljon voimakkaita tunteita, että siksi sattuu kun joku toimii selkeästi toisin kuin mitä itse pitää hyvänä?

Ja juomisesta: meillä kyllä juodaan ruokaviinit ja glögit joulunakin, mutta koskaan ei kukaan ole esiintynyt näkyvästi humalassa jouluaattona tai joulupäivänä. Perhejuhlan pointti on olla siinä kunnossa että lapsillakin mukavaa.
Mä juon myös lasin punaviiniglögiä mutta aikast pitkälti se on siinä ja nekin kotona sitten kun muksut on menneet nukkumaan. Ruoan kanssa mulle maistuu maito paremmin :D

Äläs nyt, miehen sisko suunnitteli viikonloppuna että jättää silloin pari kuukautta vanhan vauvansa mummolaan kun häntä ei joulu kiinnosta. Kuulosti ja tuntui karulta.

Tiedän monta sinkkua ketkä juhlivat baarissa joulunsa, eikä siinä mitään. Mutta perheellisenä.... no, kaipa jokainen tekee niin kuin tekee, mutta minusta jouluna äidin kuuluisi olla siellä missä alaikäinen lapsensakin on.

Mä juon myös lasin punaviiniglögiä mutta aikast pitkälti se on siinä ja nekin kotona sitten kun muksut on menneet nukkumaan. Ruoan kanssa mulle maistuu maito paremmin :D
Juuh. Makuasioita nuo.
Minä inhoan konjakin makua joten en halua hyvänkään aterian jälkeen kahvin kanssa konjakkia. toisaalta ei minua haittaa yhtään vaikka osa perheestä jouluateriankin jälkeen konjakkinsa nauttii.

"vieras"
Ei se 1v vielä tiedä hölkkäsen pöläystä siitä onko joulu vai ei. Hän on vain muutaman päivän mummon hoivissa, ne päivät voisivat hänelle olla ihan mitkä päivät tahansa. Jokainen viettäköön joulunsa kuten haluaa tai olkoon viettämättä. Joulu ei monelle merkitse yhtikäs mitään.

"vieras"
Ikävä kyllä monissa monissa perheissä aikuiset viettävät joulunpyhät kännissä - ja lapset ovat siinä paikalla. Että parempi minusta lapselle olla turvallisen ja selvän (?) aikuisen seurassa joulunpyhät.

[QUOTE="vieras";22213541]Ikävä kyllä monissa monissa perheissä aikuiset viettävät joulunpyhät kännissä - ja lapset ovat siinä paikalla. Että parempi minusta lapselle olla turvallisen ja selvän (?) aikuisen seurassa joulunpyhät.[/QUOTE]

Tuo on hyvä pointti.
Toivotaan että lapsella mukava joulu mummolassa.

e
No ohhoh! Ei sillä et mäkään aina fiksusti toimisin mut kyl kuulostaa aika kummalliselle. Onneksi lapsi on vasta niin pieni et tuskin muistaa koko joulusta mitään. Ja parempi kuitenkin, että pääsee mummolaan. Se vasta paha oiskin jos ois jouluna ryyppyjuhlat ja lapsi kotona!

"vieras"
[QUOTE="vieras";22213541]Ikävä kyllä monissa monissa perheissä aikuiset viettävät joulunpyhät kännissä - ja lapset ovat siinä paikalla. Että parempi minusta lapselle olla turvallisen ja selvän (?) aikuisen seurassa joulunpyhät.[/QUOTE]

Peesi tälle.

"vieras"
Voi kunpa meidätkin olisi viety jouluksi mummolaan! Vanhemmat joi rankasti joka viikonloppu, joulu, juhannus, pääsiäinen, uusivuosi, vappu ja mitä näitä vapaita vielä on milloin voi kännätä. Ja me aina pelättiin tulevaa perjantaita/vapaita/lomaa, koska vanhemmat oli aina ihan perseet olalla.

Joten mä en oikein miellä näitä juhlapyhiä mitenkään positiivisesti, kun ei ole lapsuuden ajalta positiivisia muistoja niistä. Itse en kyllä ryyppää jouluna tai oikeastaan muulloinkaan, muttei se mulle nyt niin suuri juhla ole. Melko usein olen töissäkin, vaikka perheellinen olenkin.

Joten parempi se on, että lapsi on mummollaan kuin kotona katsomassa vanhempien touhuja. Tuttavasi on onneksi viisaampi kuin mun vanhemmat oli, tai aika monet muut.

"Lissu"

Peesi tälle.

Ikävä jos ei jouluakaan voi viettää perheen kesken ryyppäämättä, mutta pääasia ettei sille altista lapsiaan. Ehkä lapsi saa ihanan perhejoulun mummolassa. :)

"Rouva"
:(

Enpä voi ymmärtää ap:n ystävän päätöstä, en sitten millään.

Itselle joulu on nimenomaan viettämisen arvoinen suurimmaksi osaksi lasten takia, sen merkitys on vain kasvanut lasten myötä. Niiden juhlahan se on ja voi sitä jännitystä ja intoa ja onnea, mitä jouluaatto sisällään pitää! =) En mistään hinnasta jäisi siitä paitsi.

Toivon, että tuttavasi lapsi saa ihanan ja lämpimän joulun mummolassa, ehkä siitä muodostuu hänelle tärkeä perinne. Kunhan ei tarvi olla kotona katsomassa ryyppääviä vanhempia!

ibd
Kai arvostelette samalla innokkuudella myös niiden ihmisten lapsiraukkoja, jotka eivät perheen vakaumuksen takia pääse juhlimaan Jeesuksen syntymää? Itse en näe arvostelemisen arvoisena asiana sitä, jos joku ei koe tarpeellisena osallistua materialistiseen kulutusjuhlaan vain siksi, koska niin on kulttuurissamme tapana tehdä. Ja mikäpä siinä, jos haluaa tarjota lapselleen mahdollisuuden kokea joulun isovanhempien kanssa siitä huolimatta, että itse kokee tradition tarpeettomana eikä halua osallistua. Tiedoksi niille jotka vaahtoavat joulusta "perhejuhlana", kyllä meillä ainakin vietetään perheen kanssa aikaa ympäri vuoden niin arjen kuin juhlankin merkeissä, tarvitaanko siihen joulu tekosyyksi myös niille, jotka eivät sen alkuperäiseen merkitykseen usko? ;)

kaikilla hyvä mieli
Kai arvostelette samalla innokkuudella myös niiden ihmisten lapsiraukkoja, jotka eivät perheen vakaumuksen takia pääse juhlimaan Jeesuksen syntymää? Itse en näe arvostelemisen arvoisena asiana sitä, jos joku ei koe tarpeellisena osallistua materialistiseen kulutusjuhlaan vain siksi, koska niin on kulttuurissamme tapana tehdä. Ja mikäpä siinä, jos haluaa tarjota lapselleen mahdollisuuden kokea joulun isovanhempien kanssa siitä huolimatta, että itse kokee tradition tarpeettomana eikä halua osallistua. Tiedoksi niille jotka vaahtoavat joulusta "perhejuhlana", kyllä meillä ainakin vietetään perheen kanssa aikaa ympäri vuoden niin arjen kuin juhlankin merkeissä, tarvitaanko siihen joulu tekosyyksi myös niille, jotka eivät sen alkuperäiseen merkitykseen usko? ;)
hyvä teksti

---
Mua suorastaan naurattaa toi sun avaus :D

Paree kun keskityt vaan siihen omaan elämään ja omaan joulunviettoosi ja annat kaverisi tehdä kuten heille sopii.

Mitään kamalaa tuossa ei ole.

"kuula"
Muinaissuomalaisessa kulttuurissa joulun aikaan juhlittiin talvipäivänseisausta, kristillinen merkitys tuli vasta myöhemmin.

"vieras"
Tämä on hyvä näkökulma! Ihmiset on erilaisia ja perheillä on erilaisia tapoja. Ei kenenkään ole pakko viettää joulua tai kokea joulua samoin kuin toisten. Joku ei halua joulua viettää ja se on ihan ok, eikö ole kuitenkin hienoa että tarjoaa lapselleen mahdollisuuden perinteisen joulun viettoon? Pääasia on kuitenkin se, ettei lapsen psyykkistä tai fyysistä hyvinvointia vaaranneta. Eikä tuollainen yksittäinen asia kuin joulun vietto kerro välttämättä mitään perheen arvostamisesta, voihan olla että kyseinen äiti viettää muuten valtavasti aikaa lapsensa kanssa ja nauttii siitä, mutta ei koe joulua mitenkään erityisenä.

Mulle joulu on tärkeä ja haluan viettää sen perheeni kanssa, mutta ei kaikkien muiden tarvitse tehdä samoin.

Ja tässä tullaan taas siihen aiheeseen, että joulun alkuperäinen merkitys on täysin muuta kuin Jeesuksen syntymä. Joulun historia

Mutta ap:n tekstiin palatakseni, harmi ystäväsi päätöstä mutta piste siitä, että tajuaa sitten viedä lapsen mummolaan. Voihan tuo olla että mieli muuttuu tulevina vuosina, kun lapsi kasvaa.

maaaami
Lapsella varmasti perempi joulu kuin meillä, menemme mummolaan katsomaan, kun miehen sukulaiset (mummot ja vaarit) dokaa. Meidän kotona ei juotu jouluisin. Mutta toisin on tässä uudessa "perheessä"..grr. Dokaaminen kuulostaa pahalta, sitä se on vaikka juodaan viinilaseista ja leikitään parempia ihmisiä...

kaiken se kestäää , blääh

Ei tulisi mieleenkään tehdä noin. Joskus vielä tulee varmasti joulu ilman lapsia, kun ex kuitenkin tahtoo lapset joskus luokseen jouluksi. Siitä tulee ankeaa. Pari lasillista punaviiniä tai terästettyä glögiä tai jotain hyvää likööriä on ok jouluna mun mielestä, mutta ei tarkoitus ole humaloitua. Parasta joulussa on lasten ilo ja riemu, ihan ylivoimaisesti. Toki tässä tapauksessa lapsi on vielä pieni, ei ymmärrä vielä kunnolla joulun merkitystä yms. Mutta luulisi vanhempien haluavan viettää joulu lapsen kanssa, etenkin kun on 1-vuotiaan eka joulu, kun lapsi kuitenkin "jotain siitä ymmärtää".

Yhteistyössä