Annatko ryömimis/konttaus-ikäisesi vauvasi leikkiä maassa pihalla? annatko vauvasi/lapsesi syödä itse?...

• Viestiketjun aloittaja "mude"
  • Ensimmäinen viesti
"mude"
Annatko vauvasi leikkiä/tutkia pihalla luontoa ym maassa,jos ei osaa vielä kävellä? pelkäätkö että tulee pöpöjä vai etkö jaksa katsoa perään jos syö esim kiviä...?
Annatko vauvasi/pienen lapsesi syödä itse? vai plkäätkö sotkua?
Annatko lapsesi olla ilman vaippaa vai pelkäätkö sotkua ja märkiä vaatteita/mattoja...?

tulipahan vaan mieleen kun tällaisiakin ihmisiä on paljon...

"vieras"
Annoin tehdä tuota kaikkea ja annan yhä. Ulkona sai möngertää maassa kunhan oli kunnon pihavaatteet.

Ekat kuukaudet oli tosi tarkka lapsen hygienian kanssa, koska keskosena syntynyt vauvamme olisi pienestäkin flunssasta joutunut sairaalaan. Iän ja painon kertyessä relasin ja nyt muksu saa ihan rauhassa maistella hiekkaa ja keppejä pihalla. Ja meillä on 1v7kk ikään mennessä sairastettu ainoastaan vauvarokko.

Mä en laittanut esikoista maahan ennen kuin käveli. Suurin syy oli tosin se että on syntynyt joulukuussa, eli sitten olisi ryöminyt vesilammikoissa tai lumihangessa. Olisi voinut tulla pikkuisen kylmä. Samoin varmaan tämän kakkosenkin kanssa käy, hänkin talvivauva. Kiviä en anna syödä ihan tukehtumisvaaran vuoksi.

Itse saa syödä ruokaa heti kun tuntee siihen kiinnostusta. Kovin paljon en ole pitänyt ilman vaippaa, lähinnä vaipanvaihdon yhteydessä tuuletellut peppua.

huohhoijaa
Olin aika nipo, mutta en sotkun takia. Jos vauva ehtii laittaa kiven suuhun, silloin niitä bakteereja sinne menee, ei siinä paljon ole väliä poistaako kiven heti vai ei. Annoin konttailla mieluummin nurmikolla kuin hiekalla. Hiekkalaatikolla istui kakkuja tekemässä n. kymmenkuisesta asti. Varhemmin ei oikein onnistunut, kun oli talvi välissä. ;)

Ai juu ja ilman vaippaa ei meillä oltu kuin hoitoalustalla ja pesulla.

"vieras"
[QUOTE="mude";22113493]Annatko vauvasi leikkiä/tutkia pihalla luontoa ym maassa,jos ei osaa vielä kävellä? pelkäätkö että tulee pöpöjä vai etkö jaksa katsoa perään jos syö esim kiviä...?
Annatko vauvasi/pienen lapsesi syödä itse? vai plkäätkö sotkua?
Annatko lapsesi olla ilman vaippaa vai pelkäätkö sotkua ja märkiä vaatteita/mattoja...?

tulipahan vaan mieleen kun tällaisiakin ihmisiä on paljon...[/QUOTE]

Meillä vauva 9 kk. Vielä ei ole koskaan ollut ulkona maassa istuksimassa...Hiekkalaatikolla tmv. Ainoastaan rattaissa. En päästä maahan vielä'...Koiranpaskaa ja muutakin paskaa on liikaa. Enkä kyllä jaksa valvoakaan. Ei me muutenkaan vielä ulkoilla niin, että lapsi kökkisi maassa ja minä tanittaisin vieressä. Kun ulkoillaan, matkataan rattailla jonnekin ja lapsi istuu siis kyydissä.

Silloin tällöin syö porkkanaa, kuivaa tummaa leipää, hemapaa tmv sormin, mutta perus ruoka vielä syötetään. En jaks aaina siivota ja lapsi sotkee ihan turkasesti kun "syö" ite :D

...
Olin aika nipo, mutta en sotkun takia. Jos vauva ehtii laittaa kiven suuhun, silloin niitä bakteereja sinne menee, ei siinä paljon ole väliä poistaako kiven heti vai ei. Annoin konttailla mieluummin nurmikolla kuin hiekalla. Hiekkalaatikolla istui kakkuja tekemässä n. kymmenkuisesta asti. Varhemmin ei oikein onnistunut, kun oli talvi välissä. ;)

Ai juu ja ilman vaippaa ei meillä oltu kuin hoitoalustalla ja pesulla.
Tiedätkö, että nykyään lääkäreiden suositus on, että niitä pöpöjä pitäisi lapsen saada ulkoa mahdollisimman paljon? Näin ehkäistään allergiota, yms. ongelmia.

"miumau"
Meillä ei ole 8kk konttaja vielä maassa ollut, paitsi kesällä viltillä kun ei vielä konttaillut. Talvella sitten kun on lunta maassa eikä olla heti aivan kuraisia :) Omaa lusikkkaa on jo pitänyt pitkään kädessä, ja sotkua tulee..
Ilman vaippaa ei juurikaan ole oltu, paitsi vaipan vaihdon yhteydessä hetkiä. Meillä on kissoja ja jos vauvalla tulis pisu matolle (meillä se on todennäköistä et osuu matolle jos tulee..) ni kissa käy merkkaamassa siihen päällä ja sitten haisee! :/

sama vieras jatkaa
Ja ilman vaippaakaan ei ole kuin kylvyssä. Viime viikolla mies antoi hetken olal ilman vaippaa ja sen seurauksena karvalankamatto oli paskassa.
Tulee kalliiksi vaipattomuus, joten ei saa olla ilman :).

Kyllä lapset on saaneet ryömiä tai kontata maassa kun eivät ole osanneet kävellä.
Ja ovat saaneet opetella itse syömään kun lusikka on pysynyt kädessä ja vauvalla on ollut siihen halua, sotkut ei haittaa, onhan ne siivottavissa :)
Ilman vaippaakin ovat saaneet olla pieniä hetkiä, nekin sotkut on siivottavissa :)

huohhoijaa
Tiedätkö, että nykyään lääkäreiden suositus on, että niitä pöpöjä pitäisi lapsen saada ulkoa mahdollisimman paljon? Näin ehkäistään allergiota, yms. ongelmia.
Joo, joo, joo. Samaa sanoo kaveri, joka antaa ryömiä lastensa maassa mielin määrin. Tarkoittaa, että konttausikäisenä saivat kontata mm. parkkipaikalla ja kävelytiellä. Siellä poimivat suuhunsa kaikki kivet ja tupakantumpit. Katsoi lasten suuhun, kun ehti. Siihen nähden olen nipo enkä aio tapojani muuttaa.

"jeps"
[QUOTE="mude";22113537]niin no aikas tyhmä kysymys, tuskin tähän tulee vastaamaan kukaan sellainen kuka ei anna..:)

niin ja siis itsekin oon antanut..=)[/QUOTE]

Kyllä sellaisiakin ihmisiä on. Meidän talossa asuvalla pph:lla on lapsi hoidossa jota piti pitää rattaissa eikä saanu laittaa maahan muiden lasten kanssa kun lapsi oli reilu 1v. Kerran vaan ihmettelin miksei pienin lapsi saa leikkiä niin pph vaan sanoi että vanhemmat kieltää koska vaatteet likastuu jne, että sitten kun oppii kunnolla kävelemään niin saa maassa olla.

"muu"
Mun kaverin lapsen lapsi joka on nyt 1.5v on päässy maahan nyt vasta kun osaa kunnolla kävellä. Sitä ennen istu rattaissa aina ulkona ollessa. Ja sekä äiti että tää verrattain nuori mummo piti rattaissa lasta.

"äityliini"
Meillä on 13kk ikäinen, joka kyllä saa mennä mielensä mukaan ulkona. Ei kävele vielä, joten konttaa ja kiipeää.
Ilman vaippaa en pidä, muuta kuin vaipanvaihtoje ja pesujen yhteydessä sen mitä kuivaan tai avaan ja laitan toista vaippaa.
Annan syödä itse vaan esim. leipää (saa siihen kyllä voita päälle), hedelmiä, jne. mitä käsin saa syötyä. Lusikoitavaa en anna syödä itse, saa kyllä lusikalla touhuta syöttämisen aikana, ja vaikka lautasellekin sörkkiä, mutta minä lapioin ruoan suuhun. Toki jos sieltä lautaselta onnistuu jotain lusikkaansa onkimaan, niin saa sen suuhunkin laittaa. Mutta siis pääasiassa minä syötän.
Ulkona katon kyllä perään. Jos suuhun laittaa jotain, ni kyllä mä sen pois sieltä otan. En niittän pöpöjen, tms. takia, vaan siksi, ettei niitä nyt niin kiva oo syödä.
Ja kaupassa esimerkiks tuo kyllä lyö hampaansa kauppakärryihin, en mä sitä jaksa estellä, ei siitä oo hyötyä, tai menis koko kauppareissu siihen, että estelisin.

[QUOTE="jeps";22113690]Kyllä sellaisiakin ihmisiä on. Meidän talossa asuvalla pph:lla on lapsi hoidossa jota piti pitää rattaissa eikä saanu laittaa maahan muiden lasten kanssa kun lapsi oli reilu 1v. Kerran vaan ihmettelin miksei pienin lapsi saa leikkiä niin pph vaan sanoi että vanhemmat kieltää koska vaatteet likastuu jne, että sitten kun oppii kunnolla kävelemään niin saa maassa olla.[/QUOTE]

Ei tuo kävelemään oppiminen ole estänyt vaatteita likaantumasta. :D Kyllä ne menee tolla ihan yhtä likaiseksi, jos ei likaisemmaksikin (ei se yhtäkkiä lopeta siellä maassa istumista/möyryymistä, vaikka osaiskin kävellä). =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22115857:
Ei tuo kävelemään oppiminen ole estänyt vaatteita likaantumasta. :D Kyllä ne menee tolla ihan yhtä likaiseksi, jos ei likaisemmaksikin (ei se yhtäkkiä lopeta siellä maassa istumista/möyryymistä, vaikka osaiskin kävellä). =)
Siis nyt aateltuna niin sen konttaavan vaatteet pysy puhtaampina kun sitten kävelevän joka entistä enemmän alko liikkua ja möyrytä. Nyt se on kohta 3 ja semmonen kuraukko että...

Yhteistyössä