Jos viime talvi koetteli hermoja, tulee ensi talvi olemaan silkkaa piinaa:kylmin talvi 1000 vuoteen

Jospa ei kovin pitkään yli -30 asteen pakkasia pitäs niin kyllä pärjätään. Vauva marraskuussa syntyy ja jos ei pääse ulkoileen niin sitten ei pääse. Leivinuunia ja takkaa lämmittämällä säästetään kyllä sähkökuluissa ja muutenkin on maalämpö käytössä.

Eniten kovissa pakkasissa ärsyttää se jos ei ole hoksannut laittaa autoa lämmitykseen ajoissa ja jotain kerholaisen kuskausta sun muuta sitten..
 
"vieras"
Voi vitsi, mä en oikein viime talvena viittiny niillä 20 asteen pakkasilla olla kovasti lasten kanssa ulkona. Ensi talvenakaan lapset ei ole kun vasta 1 ja 2 vuotiaat, joten taas taidetaan saada kökkiä sisällä :(

En mä tietenkään plussatalveakaan toivo, mutta jos vähän ois lämpösempi ku viime talvena eikä sitä lunta olis ihan niin paljoa niin se olisi hyvä. Viime talvena oli oikeesti täällä meillä ainakin tosi isona ongelmana lumen sijottaminen - ei oikein naapurin pihalle viittiny tyrkkiä ;)
 
[QUOTE="janina";22092464]Niinpä!!

Nim: 700e sähkölaskut kuukaudessa talvella 110m2 omakotitalosta[/QUOTE]

Meillä on 115m2 ja sähkölaskut oli viimetalvena n.210€/kk ja meillä on sähkölämmitys. Toki myös varaavatakka ja tulikin poltettua aika paljon.
Lämpötila sisällä jotain 22 luokkaa..

Teillä on jotain häikkää talossa, tai ihan tajuttoman kuuma kokoajan taikka älyttömän kallis sähköyhtiö.
 
Ei mua muuten kylmä haittaa mutta on niin kurjaa kun tää talo ei pysy lämpöisenä...viime talvena lähdin aamulla kotoa ja tulin illalla kuuden aikaan niin talossa oli lämmintä 11 astetta:snotty: Oli siinä sit kiva juosta hakeen puita ja alkaa lämmittämään, lapset leikki hetken pihassa mutta eihän ne siä kauaa tarjennu, sisällä piti olla kuitenkin kaikki villavaatteet päällä vieläkin...no siitä mä opin että kotoa ei poistuttu moneksi tunniksi...Toivottavasti tuleva talvi ei oo samanlainen.
 
"vieras"
No polskeillapa on hyvät tilastot, jo tuhannen vuoden ajalta!

Ans kattoo ny. Muistan että Turussa oli vuosina 85 ja 86 kaksi kylmää talvea peräkkäin. Voishan sitä taas tullakin toiset kaks.
 
Juu en toivo mitään kamalia pakkasia, koska asun omakotitalossa ja viime talvenakin keittiössä oli pahimmillaan alle 10 astetta lämmintä, kun ikkunat ja seinät hieman fuskaa. No nyt on onneksi toi yksi seinä korjattu, että jos se vähän auttaisi, mutta kylmä tulee olemaan.
Vauvan laskettuaikakin on marraskuussa, joten olisi kiva, jos olisi suht leuto talvi.
 
Ihmettelen nyt täälläkin... Oliko viime talvi tosiaan kauhean kyulmä. Siis etelässä. En muista mitään kauheita paukkupakkasia. Milloin ne oli. Joku kirjoitti toisessa ketjussa ettei lapsia voinut päästää ulos kun oli niin kylmä (alle -30) Kyllä meillä ulkoiltiin joka päivä, en muista että olisi ollut alle -30 yhtenäkään päivänä. Mun muistoissa viime talvi oli ihanteellinen. Pakkasta ja PALJON lunta.
Oli pakkasta pitkään, mut ihan parina päivänä vaan sen verran liikaa, etten vienyt lasta pihalle nukkumaan. Ja mun raja meni 20 asteen tuntumassa.
 
juubs
Suosittelen lämpimästi ilmalämpöpumppua/ pumppuja suorasähkölämmitystaloihin! Maksaa itsensä takaisin.

Mutta joo, grrrrrr!!!! Jos saa valita niin tilaan -4c talven, riittävästi lunta luisteluun ja hiihtoon, mutta ei juurikaan lumisateita.
 
Faktoja selvittänyt
Kannattaa lukea ensin faktat vaikkapa sivulta http://biologi-jari.blogspot.com/2010/09/puolalaismeteorologien-talven-2010-2011.html ja kauhistua vasta sitten, jos on vielä aihetta.
 
[QUOTE="vieras";22097812]No niinpä. Mutta kieltämättä tulee mieleen eräskin palstalainen, jolle kylmä talvi olisi niin oikein :D[/QUOTE]

*alkaa kutoa Majuri-kullalle pässinpökkimiä villahousuja*




Toisaalta mäkin pohdin että mistä helkatista ne nyt muka tietää miten kylmää on ollut tuhat vuotta sitten?

Ja sit kävi yön pimeinä tunteina mielessä sekin, että Lordihan tämän tais aloittaa- sitähän aina puhuttii että Helvetti jäätyy sinä vuonna kun Suomi voittaa euroviisut!
Niin että josko se sitten alkuunpani jonkin luonnonmullistuksen, semmottiin lumipalloefektin jos näissä talvisissa termeissä pysyttäis.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en tarttis talvea ollenkaan : / Sillon on niin pimeetä ja kylmää ja masentavaa.
Tosin olen varautunut hyvin ensi talveen. Mä olen kärsinyt kaamosmasennuksesta ties miten kauan ja viimetalvena hankittiin kirkasvalolaite. Se ei piristänyt pelkästään mua vaan vaikutti myös lapsiin ja mieheen.
Ja polttopuuta on varattu, tuijotellaan sitten takkatulia jos on kovat pakkaset.
Se etu on pakkastalvessa, että auringonpaistetta näkee enemmän kuin loskakeleillä.
 

Yhteistyössä